Tele2 - PostNord har slarvat bort paket och Tele2 begär "Hedersbrev"

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av NaxoS, 15 maj 2017.

  1. NaxoS

    NaxoS Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Series 7 45mm
    Hej,

    Sitter nu här och behöver hjälp. Beställde en mobiltelefon, utan abb. betalad och klar, den 5/5.
    Paketet har varit fast/borta sedan i måndags, 5/8. (På PostNords distributionsterminal)

    Hela förra veckan har jag pratat med PostNord ett par gånger, till slut erkänner dom att paketet är borta eller går inte att hitta. Dom hänvisar mig till Tele2.

    Jag pratade med Tele2 i förra veckan, personen i chatten sa vänta till måndag.(idag 15/5).
    Så idag ringde jag dom, där fick jag veta att jag ska få hem ett "hedersbrev" där jag signerar att jag inte har tagit emot mobiltelefonen. Sen kommer det ta ca 25 dagar innan Tele2 ger mig pengarna tillbaka eller ny telefon, om dom nu inte hittar den...

    Så jävla förbannad jag är nu. Har Tele2 rätt att nästan anklaga mig eller straffa mig på detta viset? Det är PostNord som har klantat sig, inte jag.

    Så nu ska jag vara utan mina pengar(vad mobilen kostade) samt utan produkten i över en månad sammanlagt?

    Hjälp mig, ska man bli behandlad så här?


    /Sidospår
    Förra året hände en liknande sak med mig, beställde en TV från Komplett som "försvann" hos PostNord. Komplett skickade en ny på bums... Som det ska vara.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Borde väl ändå bara vara för tele2/PostNord att se att paketet inte är uthämtat och då ersätta produkten tycker man.
     
    Kristy, Gorgeous, bernard och 2 andra gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade vägrat att skriva på något dylikt. Låter mycket riktigt som att Tele2 inte litar på dig/misstänkliggör dig.

    Tele2 får rimligtvis reklamera försändelsen och sköta allting på egen hand med Postnord. Du har inget ansvar i detta och bör inte behöva vänta på att de reder ut röran. Att de överhuvudtaget blandar in dig är ytterst osmidigt. Hade Tele2 varit smidiga hade de så klart skickat dig en ny telefon på en gång och beklagat olägenheten; dvs precis som du beskriver att Komplett gjorde.

    Du borde överväga att säga upp allting om Tele2 insisterar på att dels låta dig vänta och dels förväntar sig någon typ av intyg. Ett sådant kundbemötande bör man helt enkelt inte acceptera.

    Har någon annan råkat ut för något liknande? Är det vanligt att operatörerna begär att kunderna skall skriva på något om Postnord slarvat bort en försändelse?
     
    Last edited: 15 maj 2017
    6150, geobjork, dannejanne och 5 andra gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Francis@Francis - känner du till att Tele 2 agerar på det här viset? Är det något man gör rutinmässigt?
     
    Last edited: 15 maj 2017
  5. NaxoS

    NaxoS Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Series 7 45mm
    @chraist@chraist Precis, det går ju t.om. se på kolli-id spårningen att paketet inte är uthämtat!

    @bernard@bernard Ja jag kommer inte skriva under något, blev nästan paff i telefon, samt så hade jag ont om tid så kunde inte tjafsa.

    Tack för input, jag uppskattar verkligen all hjälp i detta ärende.
     
    chraist och bernard gillar detta.
  6. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Allt ansvar ligger på Tele2 här. Det är dom som är ansvariga fram tills telefonen nått dig. Jag hade inte ens ringt till posten och pratat med dem utan enbart kontaktat Tele2.

    Känns som ett väldigt osmidigt sätt att hantera kunder på tycker jag.


    Jag hade ringt och ångrat mitt köp hos Tele2. Sedan köpt en ny på faktura om jag inte hade cash till att köpa loss en till.
     
    bernard gillar detta.
  7. NaxoS

    NaxoS Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Series 7 45mm
    Skulle precis ringa igen, under samtalet så uppdaterar PostNord kollit och försändelsen verkar vara på väg. Mycket underlig timing, men skönt att kunna pusta ut.

    Dock ändå oroväckande hur man kan drabbas som kund när PostNord är några jävla inkompetenta klantarslen.

    Kommer aldrig handla från Tele2 igen iallafall.
     
    Last edited: 15 maj 2017
  8. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Skönt att det verkar lösa sig.

    PostNord är faktiskt ett rent skämt. Vi har på våran firma helt fått ta bort dem . Paket försvinner och ligger och soteras på olika terminaler i flera dagar .
     
    NaxoS gillar detta.
  9. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Jag hade skickat tillbaka mobilen och köpt den från någon annan även om allt verkar "lösa" sig.
     
    lulzfactor och katho gillar detta.
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Nej dom har inte rätt att anklaga dig tills såvida dom får fram bevis som bevisar det ,skriv inte på ett skit dom ska bråka med posten och inte med dig, klart som fan det inte är ditt fel, hade fan bytt operatör om det dära hände mig.. Vi alla vet att det jobbar klåpare hos postnord idag inte helt orlimligt att ett o annat paket försvinner där nuförtiden.
     
  11. NaxoS

    NaxoS Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Series 7 45mm
    @Ompan@Ompan Hade gjort det, men eftersom det handlar om Huawei P10 för halva priset så har jag inte råd med lyxen att skita i det även om jag innerligt hatar Tele2 för hur dom behandlar sina kunder...
     
    Ompan gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    På sommaren när alla vikarier börjar som inte är lojala eller bryr sig blir det ofta större problem.. Jag skicka en s7 edge som postnord skicka lätt..paktet låg i örebro i typ 1 vecka.. men efter typ 2 veckor kom det fram som tur var.. efter jag ringt dom flera gånger..

    Skickade tillbaka en vara nyligen... och enligt spårningen ligger det kvar på mitt ombud, men har hatt fåt mail från butiken att dom mottagit..

    Det bör också nämnas att det är skillnad på rek och spårat brev... om man skickar som spårat brev som är billigast så avsäger sig postnord allt ansvar. Spårat brev är nämligen igentligen inte spårat hela vägen, utan bara vissa punkter, typ ombudet, sorteringsterminalen, efter det vet dom inte vart det är, innan det når ombudet.

    Känns konstigt att du ska behöva skriva på något jävla brev när postnord själva har erkännt att dom slarvat bort det, det här är helt enkelt något mellan tele2 och postnord.

    Tycker inte heller du ska behöva skriva under något papper.
     
    NaxoS gillar detta.
  13. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Värt att tänka på precis som du säger :

    Skicka lätt är inte spårbart . Bara delvis spårbart . Posten tar samma ansvar på skicka lätt som med vanliga brev .

    Kan vara värt att skicka rek på telefoner osv
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja precis... man kan se det mer som ett inlämmningsbevis möjligtvis.. vilket iofs kan vara gott nog i vissa fall..När allt är så digitaliserat borde det vara spårning vid flera punkter... dom borde anvädna rfid för att spåra paketen, sånna rfid stickers kan inte vara dyra om man köper i stor skala..man borde ju spara rätt mkt manuelt arbete om inte annat.
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har ingen uppfatning om Tele2, har aldrig använd deras tjänster, men PostNord har ett något konstg sätt att planera sina transporter.
    Jag beställde en telefon från NetOnNet 2017-04-24, dom skickade den dagen efter. Efter ett par dagar gick jag inn på spåringen hos PostNord. Här fick jag en liten överaskning. Luren hadde skickts från Borås till Hallsberg. Sen från Hallsberg till Götebog och så till Uddevalla. En resa på 585 km. Distansen Borås Uddevalla är 142 km. En något konstg logistik. Skulle tro att risken för att paket försvinner blir större ju mer man kompliserar transporten. Tiden blir ju också längre, också det ökar risken för att paketet blir borta.

    Sen avslutas spåringen 2017-05-02 med ”Försändelsen har levererats”.

    Sporing NetOnNet.JPG
     
  16. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Det har blivit rutin hos Tele2 att begära ett hedersbrev i alla sådana här ärenden då PostNord är otroligt svåra att arbeta med och Tele2 är utsatta för ett väldigt stort omfång av bedrägerier. Mycket tråkigt när det drabbar ärliga kunder, men intyget ger Tele2 rätten att ställa bedragarna inför rätta samt skyndar på processen hos PostNord. Givetvis skall man aldrig komma i kläm emellan företagen, så förstår vad du känner men idag finns det tyvärr ingen bättre lösning.

    Förövrigt så kollar de hela tiden på andra samarbetspartners än just PostNord (därav att de har JetPak som alternativ nu) men ingen annan kan just nu leverera på ett tillfredsställande sätt med de krav Tele2 ställer.
     
    Kristy, Skyride och bernard gillar detta.
  17. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag får står problemet Tele2 har med PostNord . Men tycker ändå att det är tele2's problem och inte kunderna .

    Det är ju extremt enkelt att se att paketet inte är uthämtat . Är ju en helt annan sak om paket är uthämtat och kunden hävdar något annat .
     
    inact_0018 gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kände inte till att det var så illa ställt med PostNord. Tråkig läsning med tanke på hur pålitligt Posten en gång i tiden var - 2005 var man punktligast i Europa: https://www.svd.se/posten-punktligast-i-europa

    Hur som haver bör inte detta drabba kunden alldeles oavsett hur hopplös en samarbetspartner är. Det håller inte att kunden får räkna med att vänta upp till en månads tid / ligga ute med pengar samtidigt som den förväntas underteckna ett intyg när något skett utom kundens kontroll.
     
    Last edited: 16 maj 2017
  19. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Håller med! Det är en lösning som Tele2 måste fixa, och inte lägga över ansvaret på kunden för!

    Tele2 ska ju kunna se med kollinummer att det inte är uthämtat!
     
  20. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag håller med i ett fall som detta. Kunden blir drabbad för att företagen inte kommer överens och man säger att detta är för kundens bästa. Ren BS imo.
     
    inact_0018 gillar detta.