Sony Xperia XA1 Ultra

Diskussion i 'Xperia XA' startad av flipp, 18 maj 2017.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    För att över 6" så utgör enbart skärmen en yta som börjar göra telefonen icke ergonomisk. Dessutom vill jag ha lite bezels att hålla i gärna. Vill inte ha nåt helt utan bezels.
     
    flipp gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tycker många verkar tro att telefonen helt magiskt blir enkel att använda om den saknar bezels. För mig är det tvärtom. För små bezels är en pina. G6 sniffar på gränsen. Mindre vill jag inte ha. Problemet är dock att istället för att göra lurarna lite mer kompakta så smäller de på med stora skärmar så telefonen blir ändå rätt stor och Ännu svårare att använda då skärmytan blir mycket större och det blir svårt att nå där uppe, lätt att komma åt sidorna av misstag och det finns inga bra ställen att greppa telefonen på.

    Idag ser jag tunna ramar eller bristen av dem mer som ett "fashion statement" än något annat i de flesta fall. Folk struntar i mjukvaran lite och köper bara för hårdvaran är snygg. För mig får man inte en telefon man är helt nöjd med på det sättet.

    Haft en Mi Mix. Inte ens i det formatet är 6,4" speciellt skönt eller hanterbart.
     
    H-M gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, du kanske har rätt. Har själv aldrig haft problem med tunna ramar men då har jag heller aldrig använt Mi Mix eller en telefon med högre än 79% screen to body ratio (Qiku Terra). Upp till en viss gräns måste nog tunna kanter ändå betraktas som entydigt positivt. Sedan tycker jag hårdvaruknappar också spelar in. Nyttan med tunna kanter nedtill är ju rätt liten om ytan ändå tas upp av mjukvaruknappar. När det gäller fashion statement håller jag med, dock är nog smaken lite olika där. Jag tycker tunna kanter på sidorna är sexigare än tunna kanter upp och nere, det är en av anledningarna till att jag tycker XA1 Ultra är riktigt snygg.
     
    dannejanne gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja, föredrar också tunt på sidorna det är riktigt snyggt och det var också det jag fastnade för på den första modellen. Det funkar med så tunt på sidorna så länge man inte gör en Samsung och böjer skärmen på kanterna. Uppe och nere vill jag ha något. Nere för att greppa med tummen och där uppe i alla fall för lite högtalare och sensorer. Vill inte ha någon ljudlösning som de har i Mi Mix för det lät riktigt illa och hela telefonen vibrerade på ett märkligt sätt när man talade i telefon. Plus att allt och alla omkring en hör samtalet.

    Tycker Sony gör det rätt lagom med sin XA-serie. Lite tunnare kanter uppe och nere skulle de kunna dra till med dock :)
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hade de drämt till med hårdvaruknappar (som inte syns annat än när de lyser) hade jag varit helt nöjd med kanterna men nu är de mycket riktigt lite väl biffiga. Jag tycker förresten du ska beställa XA1 Ultra redan nu från dustin och ge oss en recension. ;)
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    [emoji23]

    Sluta nu! Jag är alldeles för svag och lättpåverkad [emoji28]
     
    semlan gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du tar en XA1 Ultra så beställer jag en Mi Max 2... ;)
     
    semlan gillar detta.
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Sitter också och är nyfiken på denna..Men som @dannejanne@dannejanne så väntar jag nog tills priset kommer ner mot 3k innan jag seriöst kan överväga inköp.
    Skippade Sonys förra 6" just för den dåliga batteritiden som många anmärkte på så det känns genast mer lockande när denna verkar vara bättre på den punkten.
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har bara en enkel kommentar angående skärmstorlekar:

    Ja, i västvärlden prioriteras små enheter uppenbarligen men i Asien finns det en stor marknad för segmentet 6-7 tum och phablets. Sonys misstag med Xperia Z Ultra var att den uteslutande riktades till västmarknaderna som på den tiden var "vana" vid 4,7-5-tumsskärmar samtidigt som kameran blev en rejäl miss.

    Detta ledde sedan till att de felaktigt skippade segmentet istället för att vidareutveckla det och erbjuda en Ultra-version av flaggskeppen. Att stora phablets säljer bra bevisas utmärkt av att Huawei släppt ett antal MediaPads i X- och M-serierna (samt P8 Max etc) samtidigt som Xiaomi fick ut två stycken 6,44-tummare, Lenovo släppte Phab 2 Pro o.s.v. Så jag skulle definitivt revidera den där tesen om att "så få" kan tänka sig en stor phablet och att detta då förklarar Sonys strategi.

    När det gäller att försvara strategier måste jag ju säga att dåvarande Sony Ericsson också hade sina anhängare, t.ex saknade P1i GPS av... "strategiska skäl" sades det. Kunderna ville alltså inte ha det i en smartphone - det berodde absolut inte på att det var en P990i i grunden. Sedan ändrades "strategin" snabbt och en GPS-puck skickades med.;)

    Efter att ha följt detta företag sedan SEMC bildades skulle jag säga att de fattat många underliga beslut och att de har en historik av att släppa väldigt bra produkter men som plötsligt "försvinner" utan att ersättas (eller så innebär ersättaren ett steg framåt och ett tillbaka). Relationen Xperia Z Ultra och C5 Ultra, XA Ultra och XA1 Ultra är inget annat än en repetition av när P990i (som hade bra design) ersattes av P1i (som också var bra men alla gillade inte M600i-tangentbordet) och därefter P5i som införde slider (många ville ha P990i-lösningen med fullt qwerty och löstagbar lucka).

    Problemet med XA1 Ultra är att den befinner sig i en ganska konkurrensutsatt kategori och där tycker jag onekligen att den har lite svårt att hävda sig i.o.m MediaTek o.s.v. Hade den kört Snapdragon 626 och haft ett större batteri och digitizer med stöd för valfria pennor hade det varit klart fördelaktigt.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Helio P20 är ungefär likvärdig med SD626 vad gäller prestanda och energianvändning så ingen big deal där tycker jag, sedan visar ju recensionerna att XA1 ultra har utmärkt batteritid trots den modesta batteristorleken. Om den befinner sig i en konkurrensutsatt kategori beror på om man jämfört den med lurar som är på 5.5-5.7" eller bara med sextummare. Det finns inga speciellt många lurar idag på 6" så där ligger den rätt bra till men jämfört med med lite mindre lurar är konkurrensen desto hårdare, så där har du rätt. Jag tror också att 6.4" kan sälja bra i Asien (vilket Mi Max visat) men i väst tror jag inte att det är något stort sug och Sony är ju mer intresserad ta marknadsandelar i väst jämfört med Xiaomi som primärt fokuserar på Kina och Indien.
     
  11. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    vilket tycker ni är ett bra alternativ till xa1 ultra? 6.5 känns för stort att ha i fickan tycker jag, 6 är precis på gränsen men är grymt sugen på att prova den här mobilen då jag hade en note 4 som var 5.7 förut
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Finns inte så många bra alternativ på 6". Jag kör själv Mi 5S Plus som har en skärm på 5.7", trots att Ultran vore en nedgradering på vissa plan (SD821 vs Helio P20) är jag lite sugen på att testa den för att få en lite större skärm och en bättre kamera. Men mest är man nog sugen på grund av designen. Den svarta varianten av XA1 Ultra är riktigt läcker.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=T5PoMxTg7jI
     
  13. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    fick min ultra idag. oj vilken stor telefon,och helt underbar!!!!!!!
    spontant intryck är 10/10
     
    kirkx10 och flipp gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur är batteritiden?
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En anledning till phablets utbreddning i exempelvis Kina är delvis att det är svårt att se skillnad på alla tecken på en liten skärm. Att visa var man skulle på en Z5 Compact var i stort sett helt omöjligt bland de kinesiska taxichaufförerna senast jag var där, utan jag fick för jämnan plocka fram surfplattan för att visa adresserna på Google Maps. De hade jättesvårt att tyda adressen på compact:en. Vissa var förvisso utrustade med ett förstoringsglas, och då gick det så klart bra.

    6"+ kommer nog inte slå i väst annat än om yttermåtten motsvarar vad exempelvis S8+ erbjuder. Skärmytan om 100cm^2 är tillräcklig nog för att matcha 16:9-enheter på ~6"-6,5" som för närvarande finns på marknaden.

    Mi Max ~110cm^2
    S8+ ~100cm^2

    Det diffar på runt 10% mellan S8+ och maxen, och då har S8+ väsentligt smidigare yttermått.
     
    Last edited: 30 maj 2017
    flipp, AVR4000 och dannejanne gillar detta.
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Med tanke på att man är konservativa i västvärlden är jag böjd att hålla med. Å andra sidan blir ju valet enklare - bara att lugnt ignorera västmarknaderna och endast kolla Kina och Indien där enheterna finns. Jag får en stark känsla att man i väst fortfarande ser enheterna som "telefoner" snarare än handdatorer och att det är svårt att förstå detta med konvergens eftersom man är hårt intrimmad med att telefonen är en liten sak för fickan som man ringer med och kollar FB med och att övriga saker görs med laptopen.

    Dock måste jag säga att det där konservativa tänkandet är ganska bakåtsträvande och snarare förhindrar utvecklingen. Visst kan man packa ned sin mobil, tablet och laptop och insistera på att man "måste" eftersom det absolut inte går att integrera dessa i en apparat men man kan ju trots allt fråga sig varför egentligen.

    För min del lutar jag åt en 8-tummare nästa gång. Dels kan jag ta med den (har testat) och dels sparar den rejält med utrymme jämfört med "standarden" mobil/tablet/laptop.

    I vissa fall kan separata enheter ha tydliga fördelar (t.ex inom HiFi) men när det handlar om mobilt datorbruk har jag verkligen svårt att se fördelen med tre separata enheter istället för att ha en.

    Edit: Har provat S 8 i plusversion och den skärmen är avsevärt mindre än Maxens när man har dem sida vid sida. 6,2" 18:9 är klart mindre än 6,44" 16:9. Jag skulle alltså inte byta ut min enhet mot en med smalare skärm än jag har idag.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Att lurar som Mi Max inte slår i västvärlden beror nog inte på att folk är konservativa, en enklare förklaring är att den helt enkelt är för otymplig. Den går inte ner i vanliga jeansfickor och kräver tvåhandsfattning. Jag hade hemskt gärna vilja använda Mi Max som daily driver men den är helt enkelt för otymplig. Däremot kan det fungera bra som ett komplement till en mindre telefon eller som en surfplatta. Många var ju skeptiska till lurar med 5.5" förut där tycker jag man kan prata om konservatism. Men nu verkar de flesta vara överens om att skärmar mellan 5.2-6 tum ger den bästa kompromissen mellan portabilitet och skärmyta. XA1 Ultra är på gränsen till för stor. Om det främst hade handlat om konservatism hade lurar på 6" varit populära i väst idag. De har ju trots att allt funnits så stora lurar i flera år nu så folk har haft tid att vänja sig.
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Konservatismen består i tron på tabletens och laptopens "överlägsenhet" i så mening att "mobilen" måste vara liten eftersom det som går utanför ta kort, lyssna på musik, kolla FB o.dyl "sköts bäst med tableten/laptopen". I detta resonemang utgår man naturligtvis från att respektive enhet har ett strikt, avgränsat användningsområde och att livet är inrutat på så vis att man inte "vill" använda "fel" enhet till att utföra X. D.v.s det skulle t.ex inte inträffa att man vill läsa en tidskrift med mobilen (det har man tableten till) och därför kan man absolut inte se varför man skulle vilja det. Skärmen är ju för liten.

    Att ha en större skärm går naturligtvis inte eftersom 6.44-7 tum är mindre än 10-12-tumstableten. Att den 6.44-7-tum stora skärmen trots allt gör att man kan kombinera och således få en kompakt enhet "man alltid har med sig" klickar inte riktigt i det konservativa systemet.

    Resultatet av det hela är att man motvilligt (och under stora protester men man har inget val) "accepterar" mobilstorlekar på 5,5 tum helt enkelt eftersom tillverkarna erbjuder detta och alternativet "använda Galaxy S II eller HTC Sensation tills nästa istid kommer" inte är realistiskt. I vissa fall spelar också stark märkestrohet in, d.v.s man avfärdar alla storlekar som inte favoritmärket har - när detta dock kommer med modeller i den tidigare ratade klassen köper man in dessa.

    Man kan ta med sig en 6.44-7-tummare i fickan. Jag vet eftersom jag gjort det i snart fyra år. Inte vid ett enda tillfälle har jag önskat en mindre skärm. Alternativet, d.v.s strikt konservativ funktionsuppdelning à la "det där har man tableten till, det där har man laptopen till" ligger inte för mig. Ej heller: "X är mycket bättre på en 24-tummare" (absolut är det roligare att t.ex spela på en sådan men... vi talar portabel utrustning nu - det är som att argumentera om hur mycket bättre det är med hemmabio - absolut är det bra MEN återigen, man har inte surroundsystemet med sig överallt).

    Så ja, det finns en konservatism när det gäller enheter med stora skärmar. Observera nu att jag inte säger att alla skall ha en phablet. Däremot säger jag att det som motverkar en bredare utrullning är konservatismen. Kolla bara när man t.ex klankade på HTC HD2 eller Galaxy Note I...

    En phablet är som en Nokia Communicator till en del. Är man konservativ, d.v.s "laptopen äger!!" förstår man inte finessen. Varför ha en mobildator när mobilen är till för att ringa med och kolla Fejjan samtidigt som laptopen slår allt? Har man däremot ett mindset där man förstår fördelen med konvergens står också fördelarna med phablets och Communicator-liknande handdatorer klart.

    Jag har hört ett stort antal olika argument mot smartphones och phablets. Syntetiserar man dem upptäcker man att det bakomliggande temat är att "eftersom laptopen äger och regerar för användningsområdena X, Y och Z är mobila enheter som tacklar dessa områden helt meningslösa och därför behövs inga sådana produkter heller".

    Det hela sammanfattades bra av Expressen (Granlund) som fick ur sig den helt underbara kommentaren: "Varför skall jag skriva på detta lilla tangentbord (Xperia X1) när jag kan skriva på min laptop?" Så talar en sann teknikkonservativ. Samma resonemang drabbas phablets av: "Varför skulle man vilja ha större skärm än [insert rådande mainstreamstorlek] när min tablet har [insert 3-4 extra tum eller mer än så jämfört med phableten som åsyftas]?"

    Där har vi konservatismen som sagt var.

    Förövrigt finns en omvänd konservatism eller tröghet också som Metro prickade in idag (de skrev om Nokia 3310): "Det är enklare att skriva med tummen på ett skärmtangentbord än att använda T9 på en fysisk knappsats" (inte exakt citat men andemeningen var denna). Således: Med ena handen om ledstången i metrotåget och andra hållandes enheten är det enklare att skriva ett SMS med qwerty-skärmtangentbordet än att använda en fysisk knappsats med T9. Kommentarer tämligen överflödiga. Säga vad man vill - i dessa situationer är T9 ytterst svårslaget ihop med den fysiska knappsatsen.

    Jag slår vad om att vederbörande som inte förstått finessen med T9 även skulle förklara hur överlägsen en 12-tumstablet är jämfört med en 6,44-tumsenhet och att man därför tar sin 5,5-tummare OCH 12-tummare med sig om man i förväg misstänker att man vill läsa en tidskrift i metron. Man vill ju inte ha en klumpig enhet minsann och den kombon är ju verkligen smidig.;)

    Nej, det som bromsar phablets i vissa fall är konservatism snarare än storlek och tekniska egenskaper. Andra marknader uppskattar enheterna ifråga i högre grad eftersom mindsetet är sådant att smidigheten i "allt-i-ett" framgår ihop med ett ifrågasättande av huruvida det verkligen behövs två enheter (smartphone och tablet) när man kan ha en.

    Konservatismen framgår på olika håll, inte minst i kommentarerna kring phabletlanseringar (har tappat räkningen på "synd att den nya phableten inte är 5,5 tum - då hade jag köpt den!" - precis som om det inte finns andra modeller i sortimentet...).
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Är du fortfarande nöjd med Ultran?
     
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Typisk budget-lur med få LTE band och olika versioner för olika världsdelar. Stöder inte ens TD-LTE band 38 i Sverige som Tre använder.