Surfplatta

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nofish, 29 maj 2017.

  1. nofish

    nofish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej,

    Jag behöver köpa en ok platta men behöver inga telefon och vill gärna ha en sen version på OS:et
    Ska i stort set använda den för appar , chromecast och så vidare.
    Hittade denna på Proshop men ingen aning om leveranstid,
    Vad jag undrar över om det kan ställe till med problem i Sverige med en EU padda och om någon har andra tips på vart man köpa och vad?

    Tacksam för alla tips

    Huawei MediaPad T3 10" 16GB - Gray
    https://www.proshop.se/Tablet/Huawe...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite


    Såg att jag skulle lägga denna i en annan tråd, sorry
     
    Last edited: 29 maj 2017
  2. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    bernard och nofish gillar detta.
  3. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Kan också rekommendera denna platta.
    Men jag köpte med 32gb ifall jag får för mig att spela final fantasy eller i framtiden installera större spel.
    Skärmen och batteritiden är bra (runt 13h SOT) och den flyter på förvånansvärt bra för att bara ha 2gb ram, Samsung verkar ha skärt ner på många extra inställningar de brukar ha med i deras telefoner.
    Dock ingen nougat på den ännnu, men hört den ska komma.

    Jag har länge underskattat surfplattor då jag tyckte jag kunde göra det mesta med min mobil. Men det är väldigt skönt för ögonen att läsa tidningen eller e-böcker på en större skärm, speciellt nu när man börjar bli äldre och synen inte är lika bra längre.

    Den Mediapad plattan har ganska låg upplösning på skärmen.
     
    Last edited: 29 maj 2017
    bernard och nofish gillar detta.
  4. nofish

    nofish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Finfin, ända är kanske att den inte har Android 7.0 men det är inte många som har det
     
  5. nofish

    nofish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Jo jag såg att den enbart hade 1280 x 800 mot 1920x1200 pixlar på samsungs, kanske blir bra ändå då jag bara kommer köra appar, mest cromecasta ?
     
  6. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Enda anledningen till att välja Mediapaden är om man tvunget vill ha Nougat, annars så är Samsungen bättre/lika bra på alla områden.
     
    nofish gillar detta.
  7. nofish

    nofish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Jo, Nu blev det Mediapaden och Nougat är största anledningen, hoppas jag blir nöjd :-)
     
  8. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    nofish gillar detta.
  9. nofish

    nofish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Kanon, har avbeställt :-)

    Man får tacka för informationen :-)
     
    Last edited: 30 maj 2017
  10. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Tack för tipsen! Köpte en galaxy tab a 10.1 med Book cover. Sjukt nöjd!
    Speciellt batteritid som är bästa jag varit med om. Sen är samsungs book cover utmärkt med perfekt slimmad passform och magneter som gör användandet super enkelt
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, bra tips. Jag letar efter en platta åt min mor då hennes Nexus 10 börjar bli lite sliten. Låter som en utmärkt ersättare om man vill komma billigt undan i sådana fall : )
     
  12. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Verkligen! Betalade 1990:- för min på Netonnet. Skulle inte förvåna mig om man kommer upp i 20 timmar SOT med den. Inte hunnit testa fullt ut. OTA uppdaterad till Nougat nu också. Tar även micro SD upp till 200gig för den som behöver
     
    bernard gillar detta.
  13. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Funderar med på en men är de i te mer ekonomi köpa en 16 gb samt tex ett 64 gb minneskort går de flytta eller installera appar direkt på minneskort utan root?
     
  14. Flagellant

    Flagellant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hur är den med surfplattor i 7"-8" storlek? Har en gammal Nexus 7 som sjunger på sista visan (batteri) och vet inte riktigt vad som finns i den storleken som är köpvärt just nu. Är det någon som kan tipsa om en vettig platta - någolunda snabb, någolunda ny android, i alla fall inte mindre än 1920x1200?
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är nog rädd att det segmentet är tämligen stendött inom Android (detta baserar jag på mina egna efterforskningar eftersom jag funderar på något i den storleken själv). Det finns vissa 7-tummare t.ex men de är ju sämre än en Nexus 7/2013.

    Däremot finns det vissa Windowsbaserade tablets i denna storleksklass som kan vara värda att överväga. Visserligen inte Android men det är vad marknaden erbjuder.

    iPad Mini-serien är ju också ett alternativ men det är ju inte Android det heller.

    Kort sagt känner jag faktiskt inte till en enda Androidtablet på den här sidan Xperia Z3 Tablet Compact som kan uppfylla kravet "uppgradering från Nexus 7/2013". Dell hade visserligen Venue-serien men den lades ned och jag tror 5.1 Lollipop är nyast där. Annars bra skärm etc.

    Egentligen en tragisk marknadssituation. Hade Google fortsatt med Nexus 7-serien kunde det ha stimulerat andra tillverkare att åtminstone hänga med i utvecklingen istället för att sitta och tröska 2017 med 2010-2011 års hårdvara (1024 x 600, 1 GB RAM, 8 GB lagring).
     
    Flagellant gillar detta.
  16. rlo

    rlo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Huawei mediapad m3 är en platta jag är lite sugen på. Har en tab s 10.5 nu och skulle vilja ha en lite mindre platta. En snabb koll på xda ger att nougat verkar ha kommit till den nu. Dock lite dyr och något större än 8 (8.4), custom roms kan man nog glömma men det tycker jag inte är så viktigt på en platta.
     
    Flagellant gillar detta.
  17. Flagellant

    Flagellant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Trist att höra. Har backat ut på att köpa en beggad ersättnings-Nexus 7 ett antal ggr, eftersom jag utgår ifrån att alla de inbyggda batterierna är rätt slut vid det här laget, inklusive de som bara legat och dragit sig. Windowsplattor går bort - saknas så mycket touchanpassad mjukvara på den plattformen. iOS-enheter är oanvändbara för mig, eftersom jag använder filsystem mellan program mycket. Mediapad m3 är lite väl stor men har hyggliga specs i övrigt... det är bara det att 2560x1600 är onödig hög upplösning för en så pass liten skärm, vilket leder till ett onödigt högt pris. Svårt... Om man skulle ta klivet upp till 9" då, finns det något vettigt där?
     
  18. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tab S2 8.0.

    Lika bra att Google la ner då Nexus 9 är en riktig skitplatta med dålig hårdvara som går sönder (och innan den gör det fungerar den dåligt, i alla fall LTE-versionen).
     
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är kanske inte helt 100 på det där med att avfärda Windowstablets, åtminstone inte de som kör Windows 10 på x86.

    Personligen är jag inte direkt förtjust i Samsung (finns ett flertal skäl) så om det absolut är ett krav på Android hade jag kollat på följande alternativ:

    1. Sony Xperia Z3 Tablet Compact (ja, det är begagnat och 801 skapar en del Nougatproblem men produkten i sig är bra och står sig väl).
    2. Dells Venue-serie. Ja, tyvärr fast på 5.1 eftersom Dell dels lade ner den men det är en bra högupplöst tablet med fin byggkvalitet och allt.
    3. Huawei MediaPad M3. När det gäller nytillverkade tablets är ju denna tämligen svår att komma ifrån - detta märke brukar också ha riktigt finfin byggkvalitet och MediaPad-serien står sig generellt bra.

    Sedan har vi ju då Samsung och det enda jag personligen säger där är att deras mjukvara inte är min melodi, enkelt uttryckt samtidigt som det av olika skäl finns frågetecken kring möjligheterna att flasha om för att få bort bloat (hm, added value...). Så jag är lite avvaktande inför deras tablets. Är man OK med deras mjukvara och modifieringar är dock deras senaste serier tekniskt OK.

    Ytterligare ett alternativ är att titta på phablets mellan 6,44-7 tum. Där finns ju en viss marknadsaktivitet idag med Asus Zenfone 3 Ultra (6,8 tum), Huawei Honor Note 8 (6,6 tum), Lenovo Phab 2 Pro (6,44 tum) och Xiaomi Mi Max 1 och 2 (6,44 tum).

    Som marknaden ser ut idag är nog egentligen Xiaomi Mi Max 1 och 2 det "närmaste" man kommer en Nexus 7 när det gäller det kompletta paketet inklusive det faktum att Nougat 7.1.2 finns och fungerar bra (ROM). Visserligen är skärmen något mindre men med tanke på att tillverkarna har svårt att producera moderna 7-8-tummare kan alternativet vara värt att överväga.

    Att inte Google släppt nya Nexus 7-modeller baserade på Snapdragon 625/626, 652/653 eller 660 är ytterst beklagligt eftersom det resulterat i en utmärkt snabb smidig tablet med lång batteritid.
     
  20. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4