Alternativ till Samsung Galaxy S7?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av gavlarN, 27 maj 2017.

  1. gavlarN

    gavlarN Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Ska skaffa en ny lur och hade tänkt att det blir en android. Jag har tittat lite på Samsung galaxy S7 som går att få för 4000 kr utan abonnemang med studentrabatt men jag är inte övertygad. Telefonen verkar ömtålig då även baksidan är gjord av glas och dessutom rapporterar användare att den är hal att hålla i. Hal + ömtålig = BIG NO NO för mig som är tämligen klumpig och tappar telefonen rätt ofta (även folk med plånboksfodral rapporterar att glaset på telefonen har spruckit av att tappa den).

    Därför undrar jag vad det finns för alternativ i denna prisklass (betalar helst inte mer än 4k) som är mer hållbart i byggkvaliteten. Övriga kriterier är bra batteritid och bra kamera så gott det går - jag pysslar med sociala medier ibland på jobbet så det är bra om man kan knäppa bilder som ser hyfsat bra ut på fejsbook och insta. Vattentätheten på S7an är trevlig så går det att få är det ett plus, men jag klarade mig å andra sidan utan detta i 4 år med min Galaxy S4 mini.

    (För övrigt höll min S4 mini, med plastbaksida och endast en "lucka" som man fällde ner över skärmen som skal, att tappas säkert ett 50-tal gånger under de 4 år jag använde den)

    Går det att få något som ger motsvarande lur som S7an, men mer efter de kriterier jag söker, med eventuell kompromiss på vattentäthet och kamera, för pengarna i denna prisklass?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns inte jättemycket att välja på i den prisklassen om man söker vass kamera och IP68-klassning. Min första tanke var väl Sony Xperia XZ, men den kostar fortfarande 4 990:-. Den bör tåla mer stryk än S7:an, men jag hade nog inte betalt mer än ~4000 kr för den.

    Du gör nog klokast i att satsa på S7:an om man ser till dina kriterier. Om du är rädd för att ha sönder den kanske ett lite tåligare fodral vore något: https://www.spigen.com/collections/galaxy-s7

    Exempelvis: https://www.spigen.com/collections/galaxy-s7/products/galaxy-s7-case-rugged-armor-black

    ...eller om du är riktigt orolig: https://www.spigen.com/collections/...axy-s7-case-tough-armor-1?variant=12163553089
     
  3. Joseph

    Joseph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2017
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Lg G2, S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lg G2, S6
    Lg g6 från Eday kostar runt 4600 kr, Oneplus 3T kostar 4300 kr
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    G6 via eBay är ett bra val. Helt klart mer hållbar än S7:an - byggd som en pansarvagn. Vidvinkelkameran är också fantastiskt användbar.

    OnePlus 3T har inte så bra kamera även om den är fullt godkänd (seg AF och ingen höjdare i mörker). IP68-klassingen saknas också, men är i övrigt en suverän lur.
     
    Droid82 och Joseph gillar detta.
  5. Joseph

    Joseph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2017
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Lg G2, S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lg G2, S6
    Om man inte har bråttom då kan man vänta 3 månader då komma priset att bli ca 4000 för LG g6.

    Om OnePlus, ja du har rätt. Det enda som kan vara ett stort fördel är att nästa månad komma OnePlus att presentera OnePlus 5, då komma priset på 3T sänks till ca 3700 kr.

    En fråga om LG g6, du ägde en om jag har rätt, (märker man bättre ljud även med billiga hörlurar typ 100-200 kr ) ?
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag provade faktiskt aldrig med ett par enklare lurar, men jag gissar att skillnaden blir rätt liten. Det är nog främst i mer tungdrivna lurar DAC o hörluförstärkaren kommer till sin rätt.
     
    Joseph gillar detta.
  7. Joseph

    Joseph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2017
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Lg G2, S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lg G2, S6
    Ohh ok, själv provade jag enkla hörlurar med Lg v20, men jag märkte inte stor skillnad, men med bra hörlurar då märker man (provade med Sony MDR-XB950BT Bästa med Bas :teeth:)
     
    bernard gillar detta.
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ang prissänkning på 3T så verkar det som att Oneplus säljer slut den modellen nu. Antagligen så kommer den försvinna helt ur deras sortiment när Oneplus 5 är släppt.

    https://www.google.se/amp/s/9to5google.com/2017/05/25/oneplus-3t-last-call-sales/amp/
     
    bernard gillar detta.
  9. Joseph

    Joseph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2017
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Lg G2, S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lg G2, S6
    De sade sammasak innan de presenterade Oneplus 2 och OnePlus 3, men de var kvar på hemsida.
    Så troligtvis komma OnePlus 3T vara kvar också på hemsida ca 1-2 veckor efter Oneplus 5 Event :)
     
    bernard gillar detta.
  10. gavlarN

    gavlarN Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för ditt svar! Som sagt IP68 är inte ett måste och som du ser så kan jag leva med en förra generationens telefon (s7 istället för s8 osv). Kan sträcka mig upp över 4k-strecket men absolut inte över 5k, och helst mindre pga att min budget är vad den är helt enkelt. Om man pratar kameror på spektrat dålig-genomsnittlig-vass så räcker det att den är bra (dvs inte dålig)
     
    bernard gillar detta.
  11. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Skulle inte kalla kameran i 3T för dålig, i bra ljus matchar den de allra bästa;)
     

    Bifogade filer: