Diskussion: Första intryck & omdömen Xperia XZ Premium

Diskussion i 'Xperia XZ Premium' startad av Swedroid, 11 mar 2017.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av första intrycken eller lämna ett mer omfattande omdöme kring Sony Xperia XZ Premium i den här tråden.

    Hur fungerar telefonen? Lever den upp till förväntningarna? Hur är byggkvalitet, kamera, prestanda, batteritid, mjukvara/gränssnitt? Har du råkat ut för några problem?
     
  2. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Hej SD!

    Jag tänkte att det kunde vara en god gärning att besvara era frågor kring denna underbara telefon. Då jag idag fick jag min XZ Premium och hjälper gärna till att svara på allt ni undrar. Jag är inget forumsproffs så säg gärna till om jag hellre ska skapa en separat tråd.

    Mvh Ibbe

    -Första intryck-
    Byggkvaliten är fantastisk. Denna telefon är verkligen sexig. Jag är inne på första battericykel och har precis hunnit installera mina appar.

    Jag köade alla appar i Play butiken och lät telefonen jobba. Den blev inte varm alls, vilket jag tycker är positivt. Då mina tidigare telefoner har visat en värmeökning när jag laddat ner 20st appar via mobilnätet.

    Jag kör Chrome varianten.
     
    bernard gillar detta.
  3. sonyboy

    sonyboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Kul att den börja komma!

    Hur är ljudet?
     
  4. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Tänkte du på hörlursuttaget? Eller fronthögtalarna?

    Jag har än så länge testat ljuset mot mina trådlösa Sony MDR-1000. Och det ljudet håller i samma klass som förra telefon, Xperia XZ.
     
  5. sonyboy

    sonyboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Tänkte främst på fronthögtalarna, tycker det är lite klent på min z5 premium
     
  6. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat lite grann med fronthögtalare. Dels Youtube och lite Netflix. Nu har jag själv inte använt Z5 Premium, utan kan bara jämföra med XZ. Ljudet är klart och fint, som min förra. Jag känner att den är aningen starkare.
     
    sonyboy gillar detta.
  7. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    @IbbeKim@IbbeKim , följt hiskeligt många tester på Youtube och "forskat" runt på nätet i mängder. Även testat mobilen i butik. Det enda jag sitter och funderar på är hur pass bra batteritiden egentligen är? För det är den enda frågan som har varit svår att få fram.

    Man ska egentligen ge mobilen runt 1 vecka innan man kan ge ett rättvist omdöme gällande batteritiden. Men hur upplevde du att batteritiden var efter första laddningscykeln? Även nyfiken på vad du har för ljusstyrka, samt vad du sysslar med (spel, videoströmning, sociala medier etc) och vad du har för funktioner igång som BT/NFC/GPS osv. :)

    Bara några dygn kvar tills jag får min om Tre är snabba!
     
    bernard gillar detta.
  8. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Precis som du säger så behövs några urladdningar innan man ser ett rättvist resultat. Just nu är jag fortfarande på min första laddning. Jag ska försöka berätta hur jag använder min telefon, sen får ni andra bedöma om det är bra batteritid eller inte :)

    Det jag använder mest är självklart sociala medier, mkt videotittande via Youtube/Netflix, Spotify. Ljusstyrkan är på auto då telefonen klarar av att bedöma miljön mycket bra. Jag känner aldrig att det är för svagt. Inga spel spelas alls på min telefon. Eller räknas Facebook spel? :)
     
    Oggenator gillar detta.
  9. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Bra då vet jag det tillsvidare då. Jo, alla spel räknas som spel oavsett hur spelen är länkade. :)
     
    bernard gillar detta.
  10. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Var in en sväng i min lokala Teliabutik och hade turen att få klämma på XZP. Kändes mycket solid i konstruksjonen må jag säga [emoji1]
     
    bernard, Oggenator och IbbeKim gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har nu fått min. Byggkvalitén känns i topp. Gränssnittet är i princip som tidigare Sony med mindre ändringar, en del bloatware som Facebook appen och AVG antivirus förinstallerat. Nu har den dock 64 GB internminne som standard så det gör inte så mycket. Går ju inaktivera dem om man vill.

    Det tar nog några dagar innan man kan ge ett djupare omdöme. Men en viktig app som jag brukar använda kraschar hela tiden. HERE WeGo kart appen:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.here.app.maps

    Den gjorde inte det i min Sony Xperia XZ eller i Vernee Apollo X vilket känns märkligt? Så mjukvaran är möjligen inte fullt ut optimerad ännu.
    Så jag får använda Googles egen karta tillsvidare.
     
    bernard gillar detta.
  12. calim

    calim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Fick min idag, Elgiganten. Fantastiskt bygge. Bra skärm och osar kvalité. Perfekt storlek. Efter att ha installerat alla mina appar och loggat in på alla konton och liknande var telefonen inte ens varm. Eftersom jag hade Z3+ innan så var detta en enorm förändring.

    Köpte kromvarianeten och eftersom skalet inte kommer på över en vecka så har jag inte tagit av plastfilmerna än. Extrema fingeravtryck på sidorna redan dock. Funderar på att kanske köpa någon oleofobisk spray. Detta är mitt enda klagomål efter cirka sex timmar med mobilen.
     
  13. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Kan hålla med angående värmehanteringen. Jag känner inte samma varma baksida med denna jämfört med telefonerna innan :)
     
    bernard gillar detta.
  14. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Känns mobilen lika enorm ut som den ser ut att vara?
     
    bernard gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tycker den känns som en iPhone 7 Plus. Eller som många av standard "Kina mobilerna" kring 5.5" tum ungefär. På bilder ser den stor ut men inte nåt onormalt när man håller den tycker jag.
     
    bernard och MathiasM gillar detta.
  16. pontiacman

    pontiacman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Fick min Lur idag, ojojoj sicken skillnad mot Z5. Kvaliteten är på topp, skitsnygg och snabb.
     
  17. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Ja, det är en fin lur. Lite pilligt att få dit simkortet. Sen saknar jag appen anteckningar och podcasrläget i musikspelaren. Men det finns väl nåt på Google play....
     
    Emir-SonyXperiaSupport gillar detta.
  18. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Lite förtydligande till mitt förra inlägg: "Pilligheten" med simkortet bestod i att den lilla plastram som simkortet ska sitta i inte följde med ut när man öppnade täcklocket utan man fick dra ut den med en pincett. Motsvarande plastram för SD-kortet som sitter bredvid ser inte ut att sitta fast särskilt hårt i täcklocket heller. Men väl på plats så kommer jag sannolikt inte behöva ta bort något av korten på ett tag.

    Den medföljande musikspelarappen saknar som sagt podcastfunktionen som jag hade på Xperia Z1 och använde väldigt flitigt, det var en väldigt smidig och väl fungerande funktion för att bevaka, ladda ned och spela upp podcasts. Jag förstår inte varför de tagit bort en så bra funktion. Det finns dock en uppsjö appar på Google Play som ersättare, så det är inget större problem.

    Samma sak är det med appen "Anteckningar", som fanns på Z1. Den har Sony tydligen prioriterat bort. Även här finns det alternativ på Google Play, men i det här fallet blir det jobbigt eftersom jag kommer att bli tvungen att flytta alla gjorda anteckningar mer eller mindre manuellt. Jag får fundera på att gå över till något molnbaserat i stället kanske.

    Z1:an använde jag som väckarklocka med den medföljande dockan. Z1:an hade dessutom en magnetkontakt på sidan för laddningen som jag saknar på nya luren. Jag vill ju kunna fortsätta använda telefon som väckarklocka, men väckarklocksfunktionen är lite sådär. Eftersom DK60-dockans utformning och placeringen av USBC-kontakten gör att telefonen måste stå upprätt så blir inte siffrorna lika stora längre, och utan glasögon mitt i natten ser jag inte så små siffror. Dessutom verkar inte SmartConnect-funktionen få klockan att gå över i "bordsklockeläge", eller så är det jag som inte kommit på hur man gör.

    Nu låter jag som att jag är väldigt gnällig, men i övrigt verkar det vara en väldigt bra telefon. Den har verkligen "premiumkänska" (möjligen bortsett från SIM-hållaren) med känsla av hög kvalitet och den är behaglig att hålla i, om än något stor. Skärmen är fantastisk. Eftersom jag inte haft telefonen så länge ännu har jag inte hunnit prova allt, speciellt inte batteritiden, men det här är ju tråden för "första intryck".
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Min HERE WeGo app kraschar fortfarande, men där har man ju Googles eget alternativ. Men nu har även mitt Microsoft Outlook konto/app slutat fungera. En cirkel som snurrar hela tiden men den kopplar aldrig upp så att säga. Det är en "måste app" för mig som jag inte kan vara utan i och med att jag har nästan alla tjänster och liknande kopplat till Outlook kontot.
    Har fabrik återställt mobilen ett antal gånger, men det verkar inte hjälpa. Så det verkar som om jag har fått ett måndagsexemplar som det heter.

    Så ska man häva köpet (NetOnNet) eller skicka in på reklamation?

    Edit:
    De har 30 dagars öppet köp så det blev en retur och jag har begärt pengarna tillbaka. Har några äldre mobiler som jag kan använda. Synd gillade själva hårdvaran och utseendet som sådan.
     
    Last edited: 12 jun 2017
  20. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Tråkigt att höra, har själv inte upplevt någon skavank överhuvudtaget. Alla appar flyter på som de ska utan att de kraschar.