Köpa mobil med abonnemang idag är ju ett skämt, inga bra erbjudanden någonstans. Kartellbildning?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Timilim, 9 jun 2017.

  1. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    För nästan exakt 5 år sedan köpte jag en rykande färsk Samsung Galaxy S III genom Telenor.
    Förutom telefonen i sig så fick jag fri surf, fria SMS, och jag fick ringa för 149:-.
    För detta betalade jag 299:- per månad.

    På den tiden kunde man ofta hitta rätt bra erbjudanden på en ny mobil med abonnemang, det märktes verkligen att operatörerna konkurrerade om kunderna med just bra erbjudanden.

    Sedan hände något, i stort sett över en natt började operatörerna att ta betalt för datan istället för att ta betalt för samtalen och meddelandena.

    Och i dagsläget är erbjudandena ljusår ifrån vad de var för 5 år sedan...
    Jag har letat efter något bra erbjudande där Samsung Galaxy S8+ (eller möjligtvis S8) ingår, men operatörerna köar ju inte direkt med bra erbjudanden där...
    Köper du telefonen med ett abonnemang med mycket data kanske du kan få någon hundralapp i sammanlagd rabatt per månad, men månadskostnaden blir fortfarande minst dubbelt så hög som när jag köpte min S III:a...

    Det enda jag hittat som faktiskt är hyfsat "prisvärt" är Comviq, där man får Samsung Galaxy S8 med fastpris, fast med 1 GB data, för 365:- (eller S8+ för 435:-) per månad i 24 månader.
    1 GB... Du kan alltså använda runt 30 MB per dag...

    Det är ju ett skämt.
    Och vill du öka upp till 3 GB blir det 50 spänn dyrare per månad, för 2 ynka GB...
    Då blir det dessutom inte heller speciellt billigt längre.

    Visst, en del av förklaringen ligger säkert i att operatörerna oftare fick in mer pengar utöver själva abonnemangskostnaden förr, eftersom fler kunder ringde utöver vad som ingick i abonnemanget, än vad som köper extra data i dagsläget...
    Men detta är ju långt ifrån hela eller ens största orsaken.

    Det snackas om karteller bland bensinbolag och banker, men mobiloperatörerna måste ju vara bland de värsta kartellbildarna av alla...
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Mobiler är dyrare nu, inte minst för att dina svenska pesetas är värda mindre. Vill du komma undan billigt så skaffa ett abonnemang hos Vimla eller Hallon och köp mobilen på ebay.
     
    Crown och Ivan gillar detta.
  3. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Idag finns det ingen "billig" operatör dom flesta ligger i samma prisklass och har samma erbjudande! Så kartellbildning är inte långsökt alls
     
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Håller med om att det inte skiljer speciellt mycket. Är väl 3 som kan köra ganska hyfsade kampanjer. Nu har de tex en iPhone se inkl 15gb surf för 299kr/mån. Ganska oslagbart just nu. Men deras nät passar inte alla och själv gillar jag inte låsta telefoner.

    Annars kunde jag få 20% rabatt på abonnemanget hos tele2 om jag stannade kvar. Valde dock att prova vimla nu när de kör en bra kampanj.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 281
    Mottagna gillanden:
    8 125
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Att telefonerna har blivit dyrare är ingen nyhet. För bara några få år sen brukade en flaggskepp kosta runt 4000-5000kr som max. Nu är vi uppe i 9000kr sträcket om inte mer för telefoner med mer lagring.

    Det är en väl medveten strategi från samtliga stora tillverkare i samarbete med de större operatörerna för att kunna överleva. Så har Apple gjort i flera år och har tjänat väldigt mycket pengar på sina telefoner, så varför inte Samsung, LG, Sony, etc göra samma sak?
     
    Oggenator och bernard gillar detta.
  6. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Ett av problemen är att väldigt många vill köpa "den bästa" telefonen. Då kanske man inte ens tittar på en mobil som kostar någon eller några tusenlappar mindre. En telefon som kostar 5-6000 måste vara sämre än en som kostar 8000. Du säljer nog fler telefoner om du lägger dig i samma prisklass som Samsung och Apple än om du lägger dig något under.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 281
    Mottagna gillanden:
    8 125
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är få egentligen som vill ha "den bästa" telefonen. Det finns miljoner människor som köper snäppet billigare telefoner i världen. De flesta mobiltillverkarna därför har mindre premium eller budget telefoner i sin sortiment.

    Sen om prestandan är mycket värre i en 1000-2000kr billigare telefon återstår att se i verklig användning!
     
  8. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Dessa miljoner människor, som du skriver, köper mobiler som är betydligt billigare än så. De köper inte mobiler som kostar runt 5-6000kr. Det går att sälja budgetmobiler och det går att sälja toppmobiler, men frågan är hur mycket som säljs i prisklassen strax under toppmobilerna?
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 281
    Mottagna gillanden:
    8 125
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är bra fråga som bör ställas till mobiltillverkarna :D

    Dessutom så tycker jag att flaggskepp som efter ett tag tappar 1000-2000kr av sitt ordinariepris är i princip det kanske du menar ......
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag vet inte om jag håller med om att det var så fanatastiskt bra att köpa mobilerna med abonnemang förut heller. De flesta av mina vänner gjorde det på den tiden medan jag köpte mobilerna rakt av och hade kontantkort som hade passat även deras användning. Totalt sett betalade de mer för mobil plus anvädning än jag gjorde. De mobiler som var riktigt förmånliga var ofta inte värstingarna utan kanske den modell som just skulle ersättas (vilket i och för sig var bra nog både för mig och dem).
    Självklart har det inte varit precis samma förhållanden för andra, och det har i en del fall varit särskilt attraktiva erbjudanden från olika operatörer. Problemet för många av mina vänner har då dock varit att de varit bundan av en annan operatör just då så de kunde i de flesta fall inte hoppa på erbjudandet. De som kunde göra det. Tänker t.ex. på när Tele2 och Tre erbjöd de, på den tiden, nya "unlimited"-abonnemang med iPhone 4 eller Samsung S4 (våren 2012?) gjorde en bra deal just då och hann dessutom få hyfsat rabatt på iPhone 6 innan bindningstider och därmed rabatter försvann (hösten 2014?).
    Beside the point, men flaggskeppen har verkligen blivit löjligt dyra. :(
     
    jnsson gillar detta.
  11. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Vet inte riktigt om jag håller med om att det var "bättre förr". Finns än idag bra erbjudanden. Kollar man bara på min deal jag fick från Tre nyligen med XZ Premium + Sony MDR-1000X hörlurar och 3Fastpris 60GB för 639:-/mån. Vilket blir totalt 15366:- efter 24 månader.

    Då är mobilen värd 7990:- och hörlurarna runt 3500:- om man skulle handla detta separat.

    Samtidigt ingår det med abonnemanget hela 60GB surf, 70GB för musikstreaming via t.ex Spotify, Wi-Fi samtal, fria röst samtal, fria sms, jag får byta ut min mobil till en annan under bindningstiden och sen har vi den här nya dealen där man man får en viss mängd surf i EU osv.

    Tycker jag får väldigt mycket för pengarna i slutändan. Så nej, det handlar om vilka erbjudanden man snappar upp. Det var inte per automatik bättre förr. Det har alltid handlat om att finna en bra deal, så det har alltid varit bra tider.
     
    Last edited: 9 jun 2017
    SirHejsan, night77 och Asawi gillar detta.
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 281
    Mottagna gillanden:
    8 125
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag brukar INTE räkna månadsavgiften som täcker själva abonnemanget som kostnad på mobilens värde! Så gör man inte!

    Det jag räknar hur mycket själva telefonen med delbetalningsplan+uppläggningsavgift+fakturaavgift kommer att kosta -abonnemangsavgiften!

    När jag köpte en S8+ med Comviq abonnemang så fick jag faktiskt telefonen 2000kr billigare än om jag har köpt det kontant .. skulle kosta mig 9000kr men jag kommer att betala 7000kr vilket är helt ok pris.
     
    jnsson och Oggenator gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 281
    Mottagna gillanden:
    8 125
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag burkar ändå ha abonnemang oavsett telefon jag använder :) så abonnemangskostnaden är typ fast och går kanske nån 50 lapp upp eller ner beroende på operatör o form ..
     
    Oggenator gillar detta.
  14. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Hade (har?) inte Apple en _vinst_ på över 50% per såld telefon för några år sedan?
    Hur som helst är det helt galet vilka marginaler mobiltillverkarna har.
    Jämför t.ex. med bärbara datorer eller TV-apparater, där konkurrensen är stenhård.

    Köpte en helt okej dator för 1990:- åt min pappa under Black Friday med 128 GB SSD, DVD-brännare, 4 GB ram och 15,6" skärm.
    Visst, knappast en flaggskeppsdator, men man får grymt mycket mer produkt per krona när det kommer till bärbara datorer eller TV-apparater jämfört med mobiler...




    Ja, att man får grejer "på köpet" med telefonen har de börjat köra en del med, men då gäller det ju att man faktiskt vill ha just den grejen de erbjuder för att det ska bli värt.
    Att ett par hörlurar har ett "värde" på 3 500:- ger jag inte mycket för ifall jag inte är intresserad av dem ;)


    Köper man en telefon med abonnemang får man ju såklart jämföra totalkostnaden mot vad det kostat att köpa telefonen "lös", och sen skaffa det abonnemanget man egentligen vill ha :)

    Köper jag en S8+ får jag i dagsläget hosta upp 9k för den, vilket blir 375:- per månad.
    Hade tänkt ha Vimla till, vilket blir 90 kr per månad. De första 4 månaderna får man totalt 100 GB data att spara så länge man vill, klarar jag mig ett bra tag på :) Skulle jag få ont om data kan jag bara ändra till 22 GB någon enstaka månad, istället för att ligga på ett abonnemang som konstant har typ 7 GB, när jag vissa månader inte förbrukar i närheten av det, medan jag kanske får slut på data andra månader..
    Dessutom slipper jag vara bunden i 24 månader, och man lär ju få mer data för pengarna om 1 år jämfört med idag :)
     
  15. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Just du är kanske inte i behov av hörlurar nej (just dessa i alla fall). Som tur var betalar jag knappt tusingen för dessa och det finns inga hörlurar för tusen kronor som är i samma klass som dessa (trådlöst). Riktigt nöjd med köpet och använder nu hörlurarna till TV, mobil, laptop och dylikt.

    Klart man inte slår till om man inte har behovet, det är givet! :)
     
  16. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Tänk på att era mobiler kommer bli dyrare efter den 1:a juli. Hur mycket dyrare no idea.
    Och ibland kan det faktiskt vara bättre att vända sig till återförsäljare av abonnemang än att vända sig till operatören direkt om man vill ha en bra deal.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Marknaden har blivit svårare för operatörerna - de behöver fortfarande vinsten, samtidigt som vi konsumenter kräver mer och vill betala mindre. Den ekvationen går inte ihop.

    Priserna har delvis stigit, men i många fall blir totalkostnaden mindre om man ser till helheten och jämför det med tidigare.

    Har man tänkt ha samma telefon i 24 månader och inte orkar hålla på att byta abonnemang - då är det oftast bäst att köpa mobil + abonnemang. Byter man telefon oftare och orkar hålla på att byta mellan operatörer så kan det ju självklart bli billigare att köpa det separat. Vissa abonnemang tillåter dock att man byter telefon efter en viss period, kanske kan ett sådan dock bli mer prisvärt ändå.

    Man ska inte bara förutsätta att en lösning är dyrare och en billigare, man får räkna lite. Det finns olika kampanjer på alla olika håll. Bara för att en operatör bjuder på massa extra data - kanske totalkostnaden ändå blir högre då man kanske inte använder upp datan man fick.
     
    bernard, OneBlue och cavveman gillar detta.
  18. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Använder fortfarande Comviq/Tele2 efter många år, mest för att jag har många gamla släktingar som fortfarande använder kontantkort och Comviq kompis.

    En sak som jag aldrig skulle använda mig av är dessa abonnemang med X antal minuter eller samtal, betalar hellre 50kr per månad till eller vad det kan vara än att behöva hålla reda på hur mycket jag ringer för.
     
    Hunter78 gillar detta.
  19. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Njä, menade ju mer prylar på köpet rent generellt ;)


    S8 blir 18,60:- dyrare, och S8+ blir 20,76:- dyrare, så ingen chockhöjning direkt ;)
    Skatten baseras på vikt och ligger på 8 kr per kg för vitvaror, och 120 kronor per kg för "övrig elektronik", så det blir värre för spelkonsoler och bärbara datorer...
    Maxtaket är 320 kr http://www.sweclockers.com/nyhet/22688-ny-kemikalieskatt-ger-dyrare-elektronik


    Jag kikade förresten på prisutvecklingen för S6 och S7 efter att de släppts, och de låg dessvärre kvar på ungefär samma nivå ett tag där :(
    Så om det är något vi kan hoppas på är det väl att en operatör kör någon kampanj på mobilen tillsammans med ett abonnemang, likt Comviq gjort...
     
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv valde jag iPhone SE pga priset. Dvs 64G modellen. Då fanns inte iPhone 7+ ännu. Kom från iPhone 5S så kameran & batteritiden är bättre i iPhone SE.