har OnePlus Blivit hypat ?

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av Oceanic, 22 jun 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    View: https://www.youtube.com/watch?v=-QP6pm1DM1Q


    tycker han tar upp några bra argument.

    Han borde dock ge lite mer cred till mjukvaran, för tycker att oneplus visar hur android ska fungera, deras mjukvara gör att man inte behöver skämmas för att köra android som man får göra med tex samsung och andra stora tillverkare. Men förutom det här tycker jag han har rätt i mycket.

    Men jag liknar Oneplus mobiler med mediokra telefoner fast med bra mjukvara typ som en kina telefon med lineage OS alltså (med något bättre kamera).
     
    Last edited: 22 jun 2017
    Albin N7 gillar detta.
  2. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Nästan alla på swedroid har köpt va? :)
     
    SWEUP gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tycker OnePlus är överhypat. Bra liknelse med en kinatelefon med Lineage (minus en bra kameran).
    Det känns även lite löjligt i intervjuerna som The Verge visade där de berättar om jobbet bakom designen på OP5 när det i själva verkat är en typisk Oppo-design och det är uppenbart att Oppo och Oneplus lever i symbios.
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det är nog bara en handfull medlemmar som köpt än så länge :) Kommer nog dyka upp en del i K&S i nästa vecka ;)
     
    Albin N7 gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En annan sak som stör mig är det höga andrahandsvärdet på OnePlus och att de inte gradvis sänker priserna under året. Andra kinalurar får man ofta till ett bra pris begagnad men OP är folk tydligen beredda att betala nypris för begagnade. Skulle vara kul att testa 3T men då får man fortfarande punga ut med minst 3000 kr...
     
    cobben gillar detta.
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sen får du ta och förstå varför en telefon kostar. OP har vuxit sig stora och börjar sannolikt få höga omkostnader. Sen vill alla företag gå med vinst.

    Hur tror du det går för källarföretagen? Hur ofta ser du en billig kinatelefon med en högpresterande CPU? Det finns en anledning till varför bland annat mediatek är populära för såna företag.

    Produktionskostnader, löner samt PR blir några kronor.
     
    kissidor och Albin N7 gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast att andrahandsvärdet står sig tyder väl på något som befogar hajpen snarare än tvärtom. Hade telefonerna haft ett dåligt andrahandsvärde hade det inte sänt så bra signaler. Ett bra andrahandsvärde på begagnatmarknaden vittnar väl om att support/service fungerar halvdant, att mjukvaran lirar och att folk är allmänt nöjda med lurarna.

    Det är också lite klurigt att jämföra OnePlus med andra kinesiska bolag. OnePlus har uppenbarligen säkrat patentöverenskommelser etc. (säkert via OPPO/BBK Electronics) vilket gör det möjligt för dem att ha officiell återförsäljarkanal i USA och Europa. Detta har ju ingen annan spelare i samma omfattning. Xiaomi har ju problem med bland annat Qualcomm i Frankrike, eller hade i alla fall.

    Sedan tycker jag att Oxygen OS lirar i en egen klass också. I alla fall nu när det mognat lite. Mi är helt okej också, men många tillverkare ligger kvar på Android 7.0 och har i bästa falla någon beta på 7.1 ute.


    Sedan när man talar om priset jämför många med Kina-priser utan svensk moms och utan två års garanti med inskickningsservice inom EU etc. Det blir skevt det med.
     
    Last edited: 22 jun 2017
    katho, Terrawatt, Ara och 5 andra gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Absolut. Jag förstår varför OP gör som de gör, det är fullt rimligt utifrån den verklighet som de lever i, men jag syftar på hajpen kring OP, att den är omotiverat stor.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Varför? Det är mer eller mindre ett flaggskepp till ett lägre pris än flaggskeppen i Sverige.

    Jag vill inte ha en telefon från ett källarföretag. [emoji4]
     
    Ompan gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast Xiaomi gör inte sämre telefoner än OP, ändå är andrahandsvärdet markant lägre på dem. Jag skulle inte ta andrahandsvärdet som en tillförlitlig signal på högre kvalitet.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast mjukvaran och service spelar stor roll. Här är OPO definivt vassare än Mi eftersom Mi inte finns i Europa, men OPO var också före med 7.1 och är det, om jag inte misstar mig, med säkerhetspatcharna också.
     
    jnsson gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Oneplus var ibörjan en av många kina tillverkare, deras första telefon hade något annorlunda design, vilket anses få vara unikt, men alla här inne vet att oneplus byggde sin framgång på cynogen mod.

    Cynogen mod förbjud senare oneplus att använda deras OS. För mig är detta en stor gåta, för enligt mig så skulle oneplus koncept med att leverera telefoner med riktigt bra optimerad kod som CM vara en lysnade ide och något som skulle vara bra för hela android världen. Detta skulle i stort sett garantera att varje telefon har en bra rom om nu CM skulle kunna finnas på åtmonstonde de telefoner där tillverkaren inte ville göra något eget.

    Efteråt släppte OnePlus sitt egna os oxygen os, dom har lyckas lika bra med optimeringar som Cynogen mod har gjort detta får mig att undra då CM är open source hur mkt kod kan dom igentligen rent hypotetiskt snott av Cynogen mod ?. Är det någon som är lite mer insatt i det ? Hurvida Oxygyn i själva verkar har CM DNA i sig under ytan ?
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag vill inte heller ha en telefon från ett källarförtag, men Xiaomi, Leeco m.fl. är inte källarföretag. Sedan finns ju fjolårets flaggskepp samt LG G6 till lika bra precis som OP5. Varför inte G6 hypad i så fall? Den är ju minst lika prisvärd.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    G6 är liksom Samsung rätt bloatad (dock inte lika illa som Samsung) och du förbrukar garantin om du låser upp bootloader/rootar. Dessutom är LG väldigt sega med mjukvaran. Även G6 ligger kvar på 7.0, och 7.1 lär väl dröja flera månader till.

    Att sedan ha en senare SoC innebär inte bara bättre prestanda, lägre strömförbrukning och kul saker som Bluetooth 5.0. Det innebär i regel också att man kan åtnjuta större Android-uppdateringar lite längre. (...dvs om OnePlus inte nu visar sig dumpa OP3 när OP6 kommer, liksom med OP2)
     
    Last edited: 22 jun 2017
    jnsson gillar detta.
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    LG failade hårt med att erbjuda en bättre telefon i sitt hemland än den version som säljs här. Sen verkar de fortfarande ha problem med telefoner som självdör.

    Oneplus är väl mer hypat för de har ett större ben att stå på med BBK som moderbolag samt drivkraften hos två av Oppos föredetta anställda.

    Dessutom är ju Oneplus en mer kompetent telefon överlag med en processor många känner till (Snapdragon) samt alla nödvändiga 4G-band bland annat.

    Det plus ett väldigt stort community (med ett stoet utvecklarstöd).
     
    jnsson gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad spelar det för roll om man har 7.0 eller 7.1 rent praktiskt? :) Samma sak med säkerhetspatcharna, hur stor är risken att något kommer hända mig om jag inte har den senaste patchen? OP-folket tenderar allt för ofta att snöa in på detaljer som i praktiken inte gör något skillnad. ;) Tar hellre en riktigt bra lur med Android 6, grym batteritid och en klassledande kamera än en lur med sämre batteritid och kamera men med android 7.1 och den senaste säkerhetspatchen.
     
    Ronii10 och cobben gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det visar ju med all önskvärd tydlighet hur tillverkaren sköter om telefonen. En omsorgsfull tillverkare levererar uppdateringar. Varför acceptera slöa tillverkare som inte gör ett bra jobb på den punkten?

    Android O innehåller massor av godis. Jag vill inte vänta månader eller ett helt halvår på det.
     
    Last edited: 22 jun 2017
    inact_0049, Ara, Oceanic och 4 andra gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Absolut men till syvende och sist är det väl ändå valuta för pengarna man vill ha? Det som verkligen gör skillnad i vardagen, sånt som prestandan, smidiga yttermått, en bra kamera och batteritid. Snabba uppdateringar är bra men jag ser det mer som ett plus i kanten.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är lite komplicerat att tala om valuta för pengarna eftersom alla värderar saker olika, exempelvis är uppdateringarna inte bara ett plus i kanten för i alla fall min del. Det första jag tittar på när jag går över till en ny tillverkare är hur bra de skött uppdateringarna för de senaste flaggskeppen, speciellt efter att ha gjort misstaget att ha skaffat en Mate 9 Pro. Huawei är mycket dåliga på att få ut uppdateringar tidsenligt; en OTA som fixade en riktigt irriterande låsskärmsbugg låg 2+ mån på uppdateringsservern innan den gick ut till telefonerna. Sådant skall man inte acceptera kan jag tycka.
     
    Last edited: 22 jun 2017
    inact_0049, Ara, Albin N7 och 1 annan gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad är det mer konkret som är så viktigt med uppdateringarna? Var det något med Mate 9 Pro som störde ditt användande? Ibland känns det som att många går efter någon sorts checklista med punkter som måste vara ikryssade oavsett om det gör någon praktiskt skillnad eller inte. Ett sådant exempel är android version och säkerhetspatcharna. Ett annat exempel är SOC, t.ex. att en mobil måste ha SD835 oavsett om en lur med SD821 i praktiken är lika snabb. Mindre fokus på formella versionsnummer och hårdvaruspec. och mer fokus på praktiskt nytta tycker jag.
     
    jhorn188 och mrnenad gillar detta.