Fråga: Usb-C laddare till Chromebook

Diskussion i 'Chrome OS' startad av ftangstrom, 23 jun 2017.

  1. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Har köpt en Acer Chromebook R13 och har ju då usb-c. Laddaren som medföljer ger 2,25A ut på 20 volt. På 5/9/15 ger den 3A. Vad betyder detta med de olika volten och ampere?

    Vad händer om jag laddar med en vanlig mobilladdare? Som då ger 2.0A ut.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror bara den kommer ladda vid 20 V. Ansluter du en laddare som inte levererar nog med must laddar den bara inte. Levererar laddaren mindre must vid 20V än originalladdaren brukar man också få ett varningsmeddelande om det.

    Du behöver en USB Typ C 3.1-laddare (3.1 har stöd för USB PD/Power Delivery-standarden), och den behöver klara av 20V och vad din laptop nu minst kräver för att ladda. Det varierar från enhet till enhet.

    Chromebook-laddaren är på 60W, vilket fungerar för de flesta netbooks och mindre laptops, medan 60W+ brukar gälla för 15"-datorerna. Jag kör dock själv min Dell XPS 15" 9560 med en Apple 61W Usb Typ C-laddare och det fungerar bra 90% av tiden.

    Vid 5V, 9V eller 12V, som de flesta "mobilladdare" ger, lär din laptop inte ladda alls. De brukar bara ge maximalt 25W om det är en biffig laddare, men oftast maxar de ut vid 15-20W, och det är inte tillräckligt för en laptop i de flesta fall.

    Vid 20V och 3A får du 20x3=60W. Du kan kolla vad din medföljande laddare ger för att jämföra. Är originalladdaren på 60W kan du nog gå ned till en laddare med 45W, men det beror helt på datorn. Vissa köper det medan andra inte gör det/är kräsna. Tyvärr är det lite av en djungel :) Bäst är att googla på datorn+laddaren och se vad som sägs om wattalet inte matchar originalladdaren.

    Många brukar försöka använda en mindre kraftfull laddare som "reseladdare" eftersom de är mindre och väger mindre. Min originalladdare är exempelvis på 120W och väger ett ton, medan 61W-laddaren från apple bara är hälften så stor, så jag kör med den på resan. OM man inte belastar datorn till 100% fungerar det fint, men laddningen av batteriet upphör om jag kör något intensivt, då datorn då lånar kraft från batteriet och maxar laddaren samtidigt.
     
    Last edited: 24 jun 2017
    chraist, ftangstrom och SHM gillar detta.
  3. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Tack! Ska kika och testa mig fram. Är inte vid laddaren ikväll. Borde ju gå att hitta en laddare som kan ge mer än en vanlig mobilladdare men ändå är en "klump i väggen". Som då har möjlighet att växla ner för att ladda mobilen?
     
  4. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    När man läser runt lite så verkar det som att en vanlig usb laddare, tex 5V 2.0A som ger 10W fungerar. Att Chromebook har inbyggt att klara av det. Dock kommer det ju ta väldigt lång tid och sliter säkert något mer på batteriet. Men vid en resa så kanske man kan nöja sig med en laddare.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om den tar emot laddning vid 10w är det ju inget problem, men det kan nog ta mycket lång tid att ladda batteriet fullt i sådana fall. Frågan är om en natt räcker.

    Det bör dock inte slita mer på batteriet, så det behöver du inte oroa dig för det minsta.
     
  6. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    Nu har jag testat med min Nexus 6P laddare. Den är 5V, 3A. Så 15W, och original laddaren ger 45W. Datorn säger till att den har en laddare med svag effekt och att det kanske inte laddar när datorn är påslagen. Dock laddade den på rätt så bra. Fick i ungefär 0,5% i minuten iallafall så borde bli fullt på 3-4 timmar.

    Kanske inte är ett alternativ när man är hemma och ändå kan välja original laddaren. Men om man skall till stugan eller en natt på hotell så räcker det ju absolut med mobilladdaren. Väldigt litet i landsproblem men att inte ha med sig två laddare är riktigt skönt! Särskilt när datorn är ganska klumpig i jämnförelse.

    Tack för svaren Bernard!
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack själv. Utmärkt att veta. Min laptop sväljer inte själv mobilladdare, utan jag har endast lyckats ladda den framgångsrikt med 45W+-laddare, men det är också en 15" workstation.
     
    ftangstrom gillar detta.
  8. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Är nog skillnad där faktiskt. Hoppas på att det kan komma lite bättre laddare som inte är så stora och ändå kan ge upp mot 45W. Tycker mest att originalladdaren till Chromebooken är så kass när det har adaptern på mitten av sladden.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Apples är rätt kompakta faktiskt. Finns 29W, 60W och 90W tror jag: https://www.kjell.com/se/sortiment/...re/apple-macbook-laddare-29-w-usb-c-pd-p61266

    En fördel med Apples laddare är att du enkelt kan byta ut stickkontakten om du skall ut och resa, så man inte behöver ha en extra adapter med sig.

    Lenovo har en på 45W här som ser likadan ut: https://www.komplett.se/product/907...olDrowcdjppa4Fn_CfbCBoCCGnw_wcB&gclsrc=aw.ds#

    Tror det är samma som ovan, fast betydligt billigare: http://www.mjmultimedia.se/lenovo-usb-c-45w-ac-adapter?ref=prisjakt
     
  10. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Ja där ser man. Frågan är vad som händer om man nu sätter en Nexus 6P i en sån laddare. Sen var de prismässigt rätt dyra ändå men man får väl räkna med det på högre kapacitet.
     
  11. Drupal

    Drupal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Jag kör en Macbook 12 retina till vardags som använder ovan nämnda laddare från Apple på 29W. Laddar alltid min Nexus 5X med den utan problem. Dock märker jag att laddningen av mobilen kruxar om jag byter till laddaren som följde med mobilen som levererar mycket svagare men har quick charge. Laddningen slår av och på hela tiden. Detta beror antagligen på att telefonen ställer in sig efter laddaren via USB-C inbyggda protokoll och det blir en fel kalibrering om man helt plötligt byter spänning. Problemet är dock lätt åtgärdat genom att starta om mobilen med den laddaren du vill använda till vardags inkopplad, då kalibrerar mobilen automatiskt spänningsintaget.
     
    moparlinke och bernard gillar detta.
  12. Drupal

    Drupal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Jag har grävt lite djupare i denna fråga då det finns ganska många "snabbladdarstandarder" som cirkulerar.

    Både Apples och Googles USC-C laddare använder det öppna (licensfria) protokollet Power Delivery 3.0 (förkortat PD) som är en del av USB-C standarden. Apple kallar bara detta för "Fast Charge" men det är samma sak som PD. Standarden är bla framtagen för att minska sopberget och alla inkompatibla laddare samt att man skall kunna ladda hemma hos polaren etc. Synd bara att alla ändå skall köra egna lösningar.

    Protokollet hanterar automatiskt matning till olika prylar beroende på hur mycket som krävs. Därav funkar Apples 29W USB-C laddare utmärkt till alla enheter som stödjer Power Delivery (som bla Googles Nexus och Pixel-telefoner gör).

    Qualcomms egna standard "Quick Charge" är kompatibel med PD (iallafall från 4 och uppåt som bara använder USB-C samt vissa QC 3.0 enheter som även stödjer vanlig USB-A). Qualcomm har lagt på ytterligare en finess i 4.0 som även har koll på batteriets temperatur vid laddning.

    Samsung har en egen standard som heter "Adaptive Fast Charge", Huaweis heter "Super Charge" och OnePlus kallas för "Dash". Det är oklart om detta bara är marknadsföring eller om de bara utvecklat egna lösningar som bygger på det öppna protokollet Power Delivery? Tester visar dock att PD-laddare laddar dessa enheter lika snabbt som deras egna.

    Så slutsatsen är att om du letar efter en USB-C laddare eller externt USB-C batteri till dator eller mobil så se bara till att den stödjer Power Delivery (PD), allt annat är nästan bara fluff.
     
    Last edited: 28 okt 2017
    ftangstrom och bernard gillar detta.
  13. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Mycket bra undersökt. Frågan är ju bara hur många som specificerar PD. Många skriver ju typ: Laddare 15w. Jag använder idag laddaren som medföljde eller en helt vanlig mobilladdare på 5w. Då kommer det upp meddelande om långsam laddning men laddar upp den ändå på några timmar. Det bästa vore såklart att ha en superkompakt laddare som ger 20-30w.
     
    bernard gillar detta.
  14. Drupal

    Drupal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Tack @ftangstrom@ftangstrom
    Det är helt korrekt att PD inte används som specifikation. Man måste gå ner på detaljerna för att hitta om laddaren är byggd på PD. Jag hittade faktiskt att Apples egna "Fast Charge" bygger på PD i något obskyrt forum där riktiga Apple teknik-1337z hängde.

    Jag har dock sett att vissa externa batterier som laddar tex Macbook 12 Retina som säljs på Amazon har PD i namnet: https://www.amazon.com/dp/B01LRQDAEI/?tag=swedroid-20

    Det är några såklart hundralappar extra men nu har jag endast Apples 29W överallt (överlägset bäst kvalité). Framtidssäkrat för PD både i hemmet och på jobbet. Funkar med Macbooken, Android-telefonerna (oavsett tillverkare med USB-C) och nya Chromebooks, hoppas på en Pixelbook snart såklart :)

    Annars bör du försöka komma upp i minst 18W vid nästa köp av laddare, dvs 3A och 6V.
     
    ftangstrom gillar detta.
  15. Daniel E

    Daniel E Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung s20
    Platta:
    Samsung
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den fungerar ypperligt.

    Jag använder just den laddaren till både min Pixelbook och till min Dell XPS 9560 (har egentligen 90W-adapter), och det fungerar bra att ladda dem bägge.
     
    Daniel E gillar detta.