Bäst nalle för 5 lök?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nogger, 24 jun 2017.

  1. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Jag vill köpa en ny nalle för cirka 5 lök. Skulle vilja kunna använda custom ROM:ar som Lineage OS på den, i.o.m. att jag hatar bloat på telefoner, så t.ex. Samsungs default-mjukvara hade jag inte accepterat. Utöver det vill jag ha bra komponenter i luren.

    Har sneglat på OnePlus 5. Den uppfyller det mesta. Men jag undrar om det finns något alternativ? Gärna något alternativ som inte har misslyckats med sin kamera; skulle som sagt vilja ha bra komponenter och inte något märkligt Frankenstein-jobb till kamera.

    Eller är OnePlus 5 det enda som mobilvärlden har att erbjuda för 5000 kulor?!
     
  2. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Huawei p10 skulle kanske kunna vara ett alternativ. En vän till mig har en och kameran tar väldigt bra bilder.men något sämre i mörker. Finns lite skräpappar men de går ju självklart att avinstallera men ej på samma nivå som i Samsung. Blev många appar som jag fick ta bort på min s8 men det var värre förr.
    Sen har du även LG g6 nypris kring 6000 kr men du kan nog fp en för kring 5 tusen kr här på forumet. Vattentät och med en bra kamera. Nackdelen är en katastrofalt dålig selfikamera och snapdragon 821.
    En pixel i vanligt utförande bör även den säljas här på forumet för kring 5 tusen kr.bra kamera.och mjukvara.
    Sen kanske xzs kan vara ett alternativ Sony är relativt snabba med uppdateringar men sämre kamera i mörka miljöer.i automode Sony kameror måste man i regel kunna behärska promode
     
  3. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Tack för tipsen. Nu har jag en del mer att fundera över.

    Alla verkar dock ha sin beskärda del av nackdelar, och ingen som står ut som direkt klockren. Ingen av P10, G6 och XZ har Lineage OS stöd, och jag vet ärligt talat inte om jag skulle kunna leva med mig själv utan den nödutgången ut ur deras förskräckliga och perverterade egensnickrade gränssnitt.

    Får kika lite mer noga på speccsen på de lurar du nämnt och se vad recensenter tyckt. Har bara kollat snabbt än så länge.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony Xperia XZs kan man få för strax över 5000:
    http://www.mobilyx.se/sony-xperia-g8231-xzs-4g-32gb-warm-silver.html

    Sonys gränssnitt är rätt enkelt och inte särskilt modifierat. En och annan app är förinstallerad men det går ju ta bort eller inaktivera. Mobilen är även damm/vattenskyddad.
    Kameran samma som på XZ Premium.
     
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Så bloat fri, bra komponenter och då du säger att OP5 misslyckats med kameran (Frankenstein kamera) så är även en bra kamera viktigt, då är det bara att glömma Huawei P10 (och Mate 9/Pro) då även dessa kör med mer eller mindre "Frankenstein-jobb" på kamera som du valde att kalla det.
    Google Pixel är då enda alternativet, inga vägar runt det. Dock får du nöja dig med förra årets komponenter, om du anser att dom komponenterna fortfarande är bra nog för dig har jag ingen aning om.

    Om kriteriet är att en enhet måste vara "klockren" med ovanstående kriterier så har du i mina ögon 2 alternativ:
    1) Google Pixel
    2) Vänta på 2017 modell av Pixel som borde komma under Hösten, då med all sannolikhet även den kommer leverera på samtliga punkter.

    Största problemet med allt detta är att du får nästan dubblera din budget , Pixeln låg över 10k för importmodeller när den lanserades, går fortfartande för runt 8k.
    När nya modellen lanseras så får vi i nuläget anta att priset kommer landa på premium nivå även på den, då det är den trenden Google verkar ta efter för att tilltala massorna.

    Om du kan definera vad "bloat fri" faktiskt betyder för dig så kan eventuellt LG G6 nämnas som ett alternativ, dock är ju även den med förra årets komponenter så återigen, är det acceptabelt eller betyder bra komponenter för dig att det ska vara dom senaste komponenterna?

    Edit: Ska man ha bred custom rom stöd så har Oneplus blivit lite av Nexus ersättare sen Google valde att begrava den serien. Men då blir du med Frankenstein.
    Så i min värld så är OP5 det bästa alternativet för 5k, sen finns det inte en enda enhet som är perfekt på allt, kommer nog aldrig finnas utan det är alltid nåt man får tumma på, åtminstone vara beredd att tumma på.
     
  6. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Tack för all input!

    Egentligen är jag ganska kräsen vad gäller bloat, så kör ofta något i stil med CyanogenMod/Lineage OS samt Open GApps Pico. Bara de apparna jag vill ja och ytterst få appar från Google (ingen Gmail eller Google Now t.ex). Brukar också vilja har ett rent UI med default Android launcher och standardikoner, etc.

    Sedan gillar jag inte feature creep/bloat som man t.ex. ser på Samsungs lurar. Där t.ex. den kör eye tracking för att skrolla, konstiga ikoner på sidan av skärmen, osv.

    Google Pixel har jag kikat på tidigare. Dels var den dyr, och dels skulle den bara få feature-uppdateringar från
    Google i 2 år, vilket känns riktigt fattigt för priset och att det är från Google själva.

    Det hade varit gott att han en bra kamera. Jag har kikat lite på Youtube och det verkar inte som att OP5 är *så* dålig som vissa recensenter får det att låta. Någon på Youtube jämförde den med iPhone 7 Plus och de hade båda sina nackdelar. Så jag kanske inte ska vara för kräsen på den punkten.

    Egentligen är det nog framförallt utvecklarstödet som tilltalar mig, och där är nog OP5 överlägset bäst.

    Verkligen en svår djungel att vada sig igenom.
     
  7. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Svårt med lurar med bra utvecklarstöd idag, känns som nyare lurar får sämre och sämre stöd.
    Oneplus 3 och 5 har bra möjligheter till detta, finns en del andra: S7 har Lineage som funkar bra, samma med en del kineslurar, S8 jobbas det på men kommer att dröja innan det finns ute.
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lade upp lite testbilder här: https://swedroid.se/forum/threads/bilder-tagna-med-din-oneplus-5.144422/#post-2100679

    Jag skulle inte säga att den är så dålig, men den har helt klart sina brister.
     
    Albin N7 gillar detta.
  9. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    I.o.m. jelly-effekten som finns på mer eller mindre alla ex av OP5 blev jag väldigt avtänd på att köpa mig en. Får leta efter alternativ, kika på dem som redan nämnts i tråden, eller avvakta och se om OnePlus fixar problemet eller ej. De verkar dock se det som en "feature" och verkar inte vara speciellt måna om att ändra något. Så det kanske blir först i nästa telefon från dem som det är löst.
     
  10. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 152

    MINA ENHETER

    Vad menas med jelly effekten?
     
  11. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
  12. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Synd att LG G6 har så många missar. Dålig selfie-kamera, dålig batteritid, gammal processor, dålig svärta i skärmen, saknar LED-indikator, max 32 GB lagring (har iof även plats för SD-kort), inget Lineage OS stöd. Finns säkert fler missar som jag inte hunnit läsa mig till än.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    G6 har inte dålig batteritid skulle säga att den har rätt bra batteritid. Men ja, selfiekameran är rätt rutten. Svärtan är dock så bra du får på LCD i princip den är väldigt djup jämfört med andra LCD. Men svärtan är så bra så det är en non-issue för mig. Saknar givetvis LED rätt mycket. Har 64GB lagring nu i och med importmodell.
     
    flipp gillar detta.
  14. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Håller med dannejanne faktiskt!
     
    dannejanne gillar detta.
  15. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Ni är båda G6 ägare va? Det ni hävdar luktar ganska partiskt och som att ni försöker övertyga er själva om att ert köp var bra.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du är lite väl negativ och antagande i dina tankar. Du får tycka precis vad du vill så klart men som icke-ägare av luren som du verkar vara tror jag att vi har lite mer att säga till om. Om du tittar runt på forumet så ser du att jag har gett min beskärda del av kritik mot G6. Framförallt på Prisjakt.
     
    selko och Psicosis gillar detta.
  17. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag har ingen G6 men kan säga såhär, G6 har bra batteritid och den gamla processorn märks inte vid användning, visst du ser det i tester men den dagliga användningen är ju det viktiga. Och med en importerad telefon/DAC så har telefonen grymt ljud. Visst så saknar man några saker, trådlös laddning, bättre selfiekamera men det finns inga perfekta telefoner där ute.
     
  18. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Nej inte längre.. och nej inte partisk alls.. Hävdar bara det som man upplever..

    Jag är nog den som är minst partisk på detta forum.. ägt 17 olika lurar under 6-7 månader.. väntar på en iphone7 som jag får imån även om jag har tidigare lovat mig sj att ALDRIG ha en iphone :D

    Så partisk.. Inte ett dugg
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du o jag får dela förstaplats :)
     
    selko och semlan gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Dannejanne har testat riktigt många lurar och är känd för att ge sakliga och kompetenta omdömen så skulle inte avskriva hans åsikter.
     
    selko, semlan, Psicosis och 3 andra gillar detta.