Problem: Ingen fokus bakre kamera

Diskussion i 'P10-serien' startad av Tibi, 29 maj 2017.

  1. Tibi

    Tibi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej, har haft min P10 nu sedan release men nu häromdagen så upptäckte jag att kamerans fokus verkar ha lagt av helt.
    Även om jag trycker själv så försöker den fokusera om och om igen utan att lyckas.
    Däremot om jag håller kameran upp till 30cm ifrån någonting blir bilderna bra, allt längre bort än så blir helt suddigt.

    En annan sak jag upptäckte var att om jag ändrar till Monokromt så fungerar fokusen, är det för att den endast använder den svartvita kameran?

    Det är bakre kamera som det gäller, främre fungerar utan problem.

    Kan detta vara ett mjukvaruproblem eller är jag tvungen att lämna in telefonen?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter som att autofokusen lagt av/låst sig. Det handlar om rörliga delar, så det är inte helt ovanligt att den kan lägga av. Låter som ett garantiärende, men du kan för säkerhets skull testa en fabriksåterställnig först.

    De är två av varandra oberoende kameramoduler som bägge har autofokus, så lägger autofokusen av i den ena kameramodulen påverkar det inte den andra.
     
  3. Tibi

    Tibi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svaret, gjorde en fabriksåterställning utan resultat så det får bli att lämna in telefonen.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tips är att kontakta Huawei direkt på deras support, för snabbast hantering.
     
    chraist gillar detta.
  5. cxp10

    cxp10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9
    Även jag har drabbats av detta problem...
    Hur snabbt fick du din P10 reparerad/utbytt @Tibi@Tibi? Var det smidigt att kontakta Huawei?

    Uppdatering: Fick tillbaka den reparerad av Huawei (Mobylife) 3 dagar efter att jag skickade in den, gick smidigt!
     
    Last edited: 22 jun 2017
  6. AndroUser

    AndroUser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har inte lika stort problem som ovan men ändock inte bra. Det är på ffa riktigt nära håll, 4-5 cm, som det syns mest och är klart sämre än med min gamla Samsung Galaxy Note 3. Man ser ju att kameran fokuserar men när man tittar på fotot sedan på dator i full storlek så syns det tydligt att bilden är något grumlig. Kan någon här göra om fotottestet jag gjort nedan på sin P10/P10 plus och bifoga bilder så vi kan jämföra. Bara att ta någon närbild på en liten text (utan att zooma) och bifoga. Jag vill gärna ha dokumenterat så bra som möjligt innan jag lämnar in den för att slippa dumheter som man ju varit med om genom tiderna av olika support där man får tillbaka den som "fixad" och så har det inte hänt ett dugg.

    Inlägget med mitt test/felbeskrivning finns här:
    https://swedroid.se/forum/threads/bilder-tagna-med-huawei-p10-p10-plus.143409/page-2#post-2102926
    ##########################
    Men jag lägger in en kopia här också för enkelhets skull:
    Äsch... nu ser jag att detta ju är ett svenskt forum och så har jag jobbat mig med att skriva på engelska. Ja, ja - ni förstår säkert ändå...
    ---
    Huawei P10 Plus Camera gives blurry pictures for me.

    Can someone else take some comparable very close up pictures to see if all P10 Plus cameras are this bad? Which shouldn't be the case since this camera have had such good reviews? The pictures are taken on the back page of the small VIP service paper that came with the phone where the text is very small. No zoom used. The pictures are taken as close as possible for the camera to focus. This blurriness is in every picture when I examine them closely in full resolution but it becomes more clear in close ups.

    Not extremely blurry but they shouldn't be worse than my old Samsung Galaxy Note 3 used in picture 2. I have cleaned the lenses, tested with both Stock Camera and Camera Zoom FX and tried with so many different pictures but the difference is clear. Se the below three pictures (click on the pictures to see them in full resolution):

    Picture 1: Huawei P10 Plus (stock camera) - blurry

    Picture 2: Samsung Galaxy Note 3 (Camera Zoom FX) - much more clear

    Picture 3:
    Just to show the front page of the small VIP service paper that came with the phone, the back of which the following two photos are taken. Perhaps someone can even use the same paper when taking close ups? Then I have cropped both photos. The light seems different but it doesn't matter. I have taken so many photos and these pictures are representative of the difference regarding blurriness.
    P10 Plus close up.jpg Galaxy Note 3 close up.jpg Huawei folder.jpg
     
    Last edited: 1 jul 2017
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    All optik har en så kallad närgräns från vilken det inte längre är möjligt att fokusera. Två olika kameramoduler med olika optik har olika förutsättningar, så det handlar inte bara om att du försöker hitta fokus inom närgränsen? Det blir desto oskarpare ju närmare du kommer motivet från att du passerat närgränsen.

    Det är möjligt att ta bilder så nära som 2-3cm från motivet med vissa telefoner, medan andra kräver 1 dm eller mer, och det beror på att optiken skiljer sig åt.

    [​IMG]


    https://www.cyberphoto.se/faq/macro.htm
     
    Last edited: 1 jul 2017
    wenom666 gillar detta.
  8. AndroUser

    AndroUser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Fast jag upplever samma, förvisso lilla, suddighet på alla bilder när man ser på dem i full storlek på datorn. Alltså även bilder tagna på avstånd. Som sagt inte direkt dåligt men det bör inte vara sämre än på Samsung Galaxy Note 3 med detta nya moderna flaggskepp från Huawei som prisats så för sin kamera. Det blir inte bra skärpa ens på avstånd om man tittar noga som sagt. Här två nya bilder på samma text. Nu från 13 cm avstånd med stöd vid fotograferingen. Återigen Note 3 mycket bättre. Ingen zoom använd. Note 3 är en många år gammal telefon... Har utvecklingen gått tillbaka...?

    Huawei P10 Plus 13 cm avstånd med stöd 12 mp (stock kamera).jpg Samsung Galaxy Note 3 (Camera Zoom FX) 13 cm avstånd med stöd. 12,8 mp.jpg
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om det även gäller på längre avstånd så beror det definitivt på något annat.

    Jag gissar att det handlar om rörelseoskärpa till följd av HDR/att de försöker kombinera flera bilder till en. Alternativt är slutartiden för hög helt enkelt, så att rörelseoskärpan uppstår den vägen.

    Du kan eventuellt testa att slå igång de manuella inställningarna/Pro-läget och inaktivera HDR. Hjälper det/blir det någon
    skillnad? Testa också att sänka slutartiden och se om det gör skillnad.

    Lite "stating the obvious", men du har också försäkrat dig om att du inte plåtar i porträttläget?

    Optiken har varit fin i Huaweis telefoner sedan de började med Leica-samarbetet, så på den punkten bör felet inte ligga.

    En sista sak du kan testa är helt enkelt att byta kameraprogram. Testa "Snap Camera": https://play.google.com/store/apps/details?id=com.marginz.snaptrial
     
    Last edited: 1 jul 2017
  10. AndroUser

    AndroUser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack! Ska kolla. Här kommer två bilder till på ca 26 cm avstånd. Nu blir det svårare att se skillnad i oskärpa med det säger sig självt pga av att allting ju blir mindre på längre avstånd. Tycker dock fortfarande det är tydligt att Note 3 ger bättre bild. Förstorar man upp bilderna syns det mera. Tycker även att färgerna är annorlunda/sämre på P10+. Vitt inte lika vitt och svart inte lika svart som på Note 3:an.

    Återkommer om det du skrev ovan. Måste iväg på annat nu.

    Huawei P10 Plus ca 26 cm avstånd med stöd 12 mp (stock kamera).jpg Samsung Galaxy Note 3 (Camera Zoom FX) ca 26 cm avstånd med stöd. 12,8 mp.jpg
     
  11. AndroUser

    AndroUser Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Och så skriver jag på engelska igen... Ja, ja - oftast på nätet brukar det ju vara engelska forum tycker jag.
    ----
    I have now tried with photo app Camera Zoom FX, i.e. the same app I have used for many years on the other phone (Samsung Galaxy Note 3) as well as I have set back to default settings (which should be the same as I already had) in the stock camera on Huawei P10 Plus but with the same not so good result. I have also sent a report to Huawei with a link to my post in this thread.

    Isn't there anyone here who has a P10 or P10 Plus who could post a comparable close up picture without using zoom as I did above? You should be able to get it more clear than me??