Diskussion: OnePlus 5 - Allmänt

Diskussion i 'OnePlus 5 - Allmänt' startad av Swedroid, 7 maj 2017.

Taggar:
  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Kan hålla med om att M3 som källa är lite tveksam (de har ju sågat bra enheter förr o.s.v) men man kan ju inte gärna hävda att OnePlus gör "dåliga" enheter. Kanske trots allt bra om även M3 (som jag annars mest associerar vid dualteism kring två specifika märken) upptäcker att det finns fler produkter på marknaden OCH att man kan gå utanför ramen.

    Jag kan bara önska lycka till med den nya OP5an.
     
  2. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Nä jag är mer eller mindre seriös. Vad är det för fel på M3? Trodde det var en seriös tidning i.o.m. att de har IDG i ryggen.

    Tyckte det kom som en lättnad att de inte hade något större att anmärka på, utan gav den t.o.m. utmärkelsen "rekommenderar". Nallen har ju fått en del kritik från annat håll, så kändes bra med en större svensk tidning som dementerar oron. Men ni menar att M3 inte är särskilt legitima?

    Och vad menar du med att de inte skulle vara opartiska? Tar de emot shekels från någon kinesisk bankir hos OPPO/OnePlus? Du tror alltså inte de är ärliga i sitt omdöme? Luktar ju ärligt lite konspirationsteori från ditt håll... Vi har ju ganska bra journalistik i Sverige menar jag...
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Öh, att journalistiken skulle vara speciellt bra i Sverige håller jag inte riktigt med om (åtminstone inte om vi talar traditionell media). Tycker det finns väldigt mycket tveksamt material här (t.ex propaganda om elfordons s.k miljöfarlighet etc). M3 är en tidskrift som haft en historik av sågningar av utmärkt bra produkter - ofta p.g.a en missmatch mellan produkt och journalistens kompetens.

    Nu tror jag inte på några gratis middagar på Café Opera på OnePlus bekostnad i detta fall men om M3 blir så till sig av en OP5 säger det ändå mer om tidningen än om enheten. Nämligen att de efter en lång tids dvala eller svävande på fina "tvåmärkesmoln" plötsligt vaknat upp och upptäckt att det faktiskt finns annat på marknaden. Inte bara det. Det kan vara BRA också. Trots att det inte kommer från mainstream.

    OP5 är utmärkt bra men M3s reaktion är ju lite som att efter att ha levt i skogen i många år möter man tekniken för första gången i form av denna enhet och... blir helt exalterad.

    När det gäller journalistik i Sverige vill jag säga att jag generellt tycker att facktidskriftsjournalisterna gör ett bra jobb (ingen skugga falla över dessa), t.ex Forskning & Framsteg och andra mer seriösa tidskrifter. Mainstreammedia är dock en helt annan sak. Det är skillnad på journalister och journalister helt enkelt.
     
  4. OnePlus

    OnePlus Infant Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    27 jun 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OP 5 är garanterat en mycket bra mobil men den var en stor gäspning när man jämför den med föregångarna 3/3T. Inte mycket har hänt. Dubbla kameror var den största skillnaden och det räcker inte på långa vägar, inte när man samtidigt höjt priset kraftigt. OP3 var en grymt prisvärd och bra mobil, OP5 känns varken spännande eller billig.
     
  6. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    För när OP5 får bra kritik kan det ju omöjligen förklaras av att det är en bra telefon. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

    Du tycker ärligt talat att den enda rimliga förklaringsmodellen är att M3 har bott under en sten i 10 år och aldrig har sett en Android-telefon? Och först nu vaknar de upp och detta är deras första telefon de ser? Om du faktiskt hade läst hyllningsartikeln så hade du sett att de flertalet gånger gör jämförelser med likvärdiga telefoner som S8, OP3, OP3T, iPhone, osv.

    Bemöt det M3 säger med riktiga argument istället är du snäll. Bemöt deras påståenden och slutsatser. Nu förkastar du ju bara allt M3 säger p.g.a. någon galen och grundlös teori du har diktat ihop.
     
  7. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag har ju inte ägt nån OnePlus tidigare p.g.a att kameran inte varit så bra, jag får hoppas jag blir nöjd med den när jag får den. Men det verkar som en bra ersättare för min Nexus 6P, vill ha så ren Android som möjligt. Sen kunde ju OnePlus 5 för min del gärna fått haft större batteri och fingeravtrycksläsaren på baksidan, men man kan väl inte få allt tyvärr.
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du kommer säkert bli supernöjd! OP3 är den absolut bästa mobil jag haft, jag är även nöjd med kameran, jag får ut fina bilder.
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    M3 är och förblir tidskriften som klankat på ett flertal erkänt bra modeller. De lyckades ju t.ex med det helt otroliga citatet "Det är inte bra att den har en stylus eftersom det antyder ett behov av att använda den ibland".

    Observera nu att invändningen mot M3 inte har något med OP5ans egenskaper att göra. OP5 är en mycket bra enhet så det är absolut trevligt när den får positivt erkännande.

    Jag säger alltså inte att det är fel på något sätt att hylla den. Däremot anser jag fortfarande att M3 varit ute och seglat för mycket med olika enheter genom åren för att just dem skulle vara lämpade att ge en balanserad, rättvisande bild av någon enhet oavsett hur deras slutbetyg ser ut. Att de hyllar OP5 innebär att de träffat rätt i det fallet men säger lite om deras generella kvalitet.
     
    Ara gillar detta.
  10. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Tips, om ni tycker mobilen är snabb gå in i dev mode och slå av animationer.. helvete i gatan då blir mobilen rapp! När man väl vant sig kan man aldrig gå tillbaka
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    View: https://www.youtube.com/watch?v=kIE_dUnyFq8


    Här får OnePlus 5 ta ett dopp under en minuts tid och ser av allt att döma ut att överleva.

    Jag gissar att den kommer få problem lite längre fram där vatten trängt in i telefonen. Ofta visar sig fuktskador först senare, men det tyder i alla fall på att den bör vara resistent mot vattenstänk och dylikt.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    M3 är stundtals helt fantastisk inkompetenta och en en slarvig första intryck text i Swedroids forum har förmodligen högre trovärdighet. :D Ett annat exempel, i deras recension av Xiaomi Mi 5S Plus säger de att den har en "relativt ljussvag skärm" när den i själva verkar har en ovanligt ljusstark skärm, GSM-arena: "superb maximum brightness".
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  15. snabben

    snabben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    OnePlus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    t0lte
    ROM:
    Lineage OS
    Så vem av er har lessnat på den redan? :)
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    @Ascii@Ascii [emoji85]
     
    Ascii gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag pendlar mellan OP5 och S8 just nu i mitt dagliga användande. Har "debloatat" min S8 och stängt av allt som har med Bixby osv att göra, men finner fortfarande att prestandan i OP5 är i en klass för sig, så trots telefonens övriga brister har jag mer och mer gått över till att använda OP5:an till min egen förvåning.

    Om de fortsätter ge kameran lite kärlek är jag nästan villig att lägga S8:an på hyllan (kanske främst pga minneshanteringen, man blir lite matt när appar som Twitter laddar om så man tappar bort var man var i flödet), men det beror ju också på vad man prioriterar i telefonen. Om kameran legat allra högst upp på listan hade jag nog varit mer less på telefonen.
     
    psp123, herrober82, zztop007 och 1 annan gillar detta.
  18. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Erfarenhetsmässigt har väl kameran varit ett fokusområde för uppdateringar hos OnePlus. Nu när de trummade stort för just kameran inför släppet av femman, kan man bara hoppas att de fortsätter att betona vikten av den genom regelbundna förbättringar och uppdateringar. Visst, det går inte att trolla bort avsaknaden av OIS eller det faktum att pixlarna är väldigt små, men i övrigt finns det ju bra saker att jobba med - bra bländarvärde, de dubbla linserna, gott om megapixlar.
     
    bernard gillar detta.
  19. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Känner igen mig.
    Efter att ha använt op5 ett par dagar trodde jag att det var fel på min s8 (100% stock), det går betydligt segare. Förhoppningsvis får de kläm på kameran men utöver det är jag riktigt nöjd nu när Viper är på plats.
     
    bernard gillar detta.
  20. snabben

    snabben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    OnePlus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    t0lte
    ROM:
    Lineage OS
    Jag åkte och köpte en som redan tröttnat efter att ha startat den, han valde sin S8 ist. :)
     
    erik.rahm och bernard gillar detta.