Recension: Första intrycken av OnePlus 5

Diskussion i 'OnePlus 5 - Allmänt' startad av Swedroid, 7 maj 2017.

  1. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Går alldeles utmärkt att återgå till stock genom den nuvarande TWRP-versionen?
     
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Det är stor skillnad på prestanda-mässigt. Telefonen känns också mindre och smidigare och faktiskt mer välbyggd än 6P.
    Så jag är nöjd med mitt köp och får min del känns det som en bra uppgradering.
    Släpps Pixel 2 här kanske jag kommer att byta om den erbjuder en bättre kamera men det får framtiden utvisa.
     
    M203 gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Oneplus 5 är helt klart den snabbaste Androidtelefonen jag nånsin haft.
     
    bernard och Keelhauled gillar detta.
  4. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Saknar du den större skärmen på Nexusen?
     
  5. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Samma här.
     
    Platon 12, lulzfactor och bernard gillar detta.
  6. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Själva skärmytan är inte så mycket mindre. 5,5 mot 5,7 tum. Tycker den känns lagom stor och man känner knappt att man har den i fickan.
    Så nej, inget jag saknar.
     
    M203 gillar detta.
  7. Guggenheim

    Guggenheim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Kommer också från Nexus 6P och känner ingen större skillnad mellan storleken på skärmarna. Hade dock gärna haft 1440p på OP5, det saknar jag lite.
     
    M203, ruva och bernard gillar detta.
  8. Kirchen

    Kirchen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Var extremt nära att köpa en LG G6 men efter att ha gått från Nexus 5 (som var en fantastisk mobil) till Mi5 så kommer jag aldrig mer acceptera:

    1. Tillverkarens logo på framsidan av telefonen (shame on you LG)
    2. Skin på Android "bara för att vi kan" (shame on you LG)

    Kört oneplus 5 en vecka nu och är riktigt nöjd!

    - Så snabb att man blir fartblind
    - Snygg och ligger bra i handen
    - Blixtsnabb fingsensor
    - Notification slider är förvånansvärt anvädbar

    Som många andra har nämt så har oneplus panel kanske lite att önska 2017 men 5:an har så många starka sidor att jag inte har några problem att förbise det.
     
    tndb, zztop007, kissidor och 5 andra gillar detta.
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag är supernöjd med min 8/128 - och med det menar jag inte att allt är perfekt och inte kunde vara bättre, men att den på alla punkter är "tillräckligt bra" och på vissa punkter det bästa jag sett, men just "tillräckligt bra" på alla punkter är det som jag inte riktigt hittat i någon annan telefon hittills och som därför blir avgörande. för mig är det också ett måste med dual sim.

    skärmen, batteritiden och kameran är de punkter där den ju absolut inte är klassledande på något sätt, men jag konstaterar med en lättnadens suck att de uppfyller mina krav gott och väl. jellyeffekt framträder antingen inte med mitt användande eller så är jag lyckligt okänslig för det :).

    den ligger helt otroligt bra i handen, jag tog det svarta silikonskalet och tror jag sitter nöjd med det. något skärmskydd fick jag inte tag i och är därför glad för det förmonterade så länge. har inga problem med känslan i det alls faktiskt, men det blir kladdigt och suger framförallt åt sig oerhörda mängder damm, så det blir ett byte när utbudet tagit sig lite.

    har inte haft några problem med konnektivitet wifi/BT, jämfört med de huawei-telefoner jag haft (mate 8 och mate 9 pro) som måste ligga på ett speciellt ställe i bilen för att det inte ska trassla. har dock inte gjort något jämförande test på räckvidden, för det brukar inte vara ett problem så som jag använder blåtand. (däremot verkar den sörpla batteri i standby när den är ansluten till wifi, min lg v20 gjorde likadant. vet inte om det är nåt med vår router, men det är egentligen inget problem för mig för jag har datatrafik i mitt abonnemang så det räcker och blir över - får inte ens högre hastighet om jag använder wifi istället eftersom det är ett mobilt bredband vi har.)

    och ja, visst är den rysligt snabb. det är inget jag direkt stört mig på i tidigare telefoner att en app kanske inte öppnas helt ögonblickligen, så länge det inte hackar och fryser - men vi får se om man klarar av det i framtiden när man skämt bort sig med denna.

    fingeravtrycksläsaren är ju också mycket snabb, vilket jag iofs tycker att alla jag haft utom s7 edge varit iaf fullt tillräckligt, men jag föredrar också att den sitter där den gör även om det inte är en dealbreaker för mig, det funkar på baksidan också. jag föredrar också kapacitiva knappar, och vill helst ha bakåt-knappen till höger på samsungvis, så att man kan välja själv här tycker jag är föredömligt.

    har inte stött på nånting alls som jag uppfattat som en bugg än så länge :). det funkar även som smort med android auto vilket var ett litet orosmoment då en op3t jag testade förut inte alls gjorde det.

    läsläget är ju inte att jämföra med min kindle, men det är ändå en väldigt trevlig nödlösning att det finns

    jag har ingen aning om vad de gör med sina telefoner som tycker att bristen på minneskortplats är ett problem när man har 128GB toksnabb internlagring, men jag respekterar självklart att det kan vara så för dem - men för mig är det inte en fråga ens
     
    tndb, Psicosis, katho och 6 andra gillar detta.
  10. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nöjd även här efter några dagars användande. Det mesta är redan sagt - och för den, som jag, som alltid trivs med en ren Androidupplevelse, med snabba uppdateringar och/eller gott utvecklarstöd känns det extra bra. Tårarna efter Nexusarnas död har torkat, och även om Google väljer att inte ta hit Pixel 2 heller, har vi ändå OnePlus, som håller fanan högt och axlar arvet med beröm. Prisvärd hårdvara, bra mjukvara och (så småningom) många alternativ för den som vill experimentera.
     
    Lias08, kissidor, galaxy81 och 2 andra gillar detta.
  11. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Vill tillägga mitt tidigare inlägg, där jag var väldig nöjd med allt, med att kameran kunde varit lite bättre. Den är bra, men inte så stort lyft från 3an som jag kanske hoppats på. Batteritid en däremot är helt galen. 6h SOT med dagens användning hade gett 3h ca, med min op3. Kameran är inte så tokig. Förmodligen går mycket att fixa med mjukvaran. Det är nämligen HDR-biten. Det hamnar lite nu och då om endera över eller underexponerad bild med svarta skuggor eller helt vita överexponering områden. Annars galet snabb och grym batteritid. Ljudet hade de kunnat ägna lite mer tid åt också. Det är väl ungefär som med min op3, som äldsta dottern vart överlycklig över att få ärva.
     
  12. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Kommer från en Nexus 6P. Precis packat upp den så kommer fylla på i detta inlägg
    i kväll och i morgon.


    Form
    One Plus 5 känns väldigt liten i handen ändå tycker jag mobilerna är ungefär lika stora när man lägger dem sida vid sida och över varandra. Fast Plus är lite smalare än 6P och lättare, och det ser jag som förklaring.

    Köpte ett flip-fodral samtidigt med mobilen. Gör att man inte kommer åt volym/stör ej - knappen och jag personligen gillar inte när en mobil har knappar på bägge sidorna.

    Skärm

    Skärmens ljusstyrka är fenomenal när jag jämför med 6P. Inte i Nokia Lumia 1020 klass men fullt duglig i solskenet. Mycket glad över att kunna använda min mobil i full solsken igen. Särskilt är det användbart för mig när jag är ute och vandrar och vill orientera sig med Google Maps.

    Bluetooth och hörlursuttag

    Ljudet över Bluetooth (BT) till mina Marshall bt-hörlurar var makalöst. Mycket bra från 6P men hallelujah mycket bättre från One Plus 5. Stoppade sedan i mina Onkyo hörlurar och wao är det jag kan säga. Provad också olika ljudförbättringar, Equalizer, men standarden allmänna förbättringar tyckte jag lät bäst utan att röra vid några reglage. Hörlurarna lät enorm bra även på 6P men One Plus 5 tog steget vidare. Tacksamt att de ansträngt sig på den fronten.

    Tog en sväng ute i naturen och loggad med min FitbitBlaze-klocka. Bluetooth Classic från den gjorde att jag fick sämre ljud i mina BT-hörlurar samt att musikstyrningen bara kunde göras från klockan (fungerade med 6P). Verkar som om aptX & aptX HD slås ut om man har annat kopplat till mobilen. Slog av BT musikstyrning till Fitbit och ljudet blev bättre och musiken gick nu att styra direkt från lurarna. Väntar nu på Android O så att man kan använda alla nya saker med BT 5. Något som ägare av Samsung G8 redan kan.

    WiFi
    WiFi var först skakig men uppdaterade mobilen och sedan verkar det vara löst. Hastigheten över 5 GHz AC är skaplig
    [​IMG]

    Mjukvara - Buggar
    Det enda jag stött på är att appar från Playbutiken laddas ner till 100% sedan händer ingenting. Ibland installeras de efter 5 minuter ibland inte alls. Andra gånger flyter det på och funkar snabbt. Random beteende.

    Fortsättning kommer: Ska bla göra ett bluetooth test som jag gjorde med 6P:

    Gammal video, kommer ersättas med 6P vs One Plus 5



    Ingen ny video ännu, den kommer, men kan säga att BT 4 till BT5 räcker lika långt. Dvs Nexus 6P och One Plus 5 har lika lång BT-räckvidd till BT 4 enheter.
     
    Last edited: 4 jul 2017
    herrober82, zztop007, bernard och 1 annan gillar detta.
  13. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Ser fram mot fler inlägg. Speciellt i relation till Nexus 6p. Har ju en sådan själv.
     
    ruva gillar detta.
  14. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Fick min op5 idag, åker tillbaks direkt: känns slöare än min s8, jelly överallt, tydligt vid scroll i webläsare och google play. Till o root explorer har fenomenet. Bra byggkvalitet dom.. men men, kanske inhandlar en ny när/om en fix för scrollen finns.
     
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Beställde en igår, helvete om jag råkar ut för det
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Så din och din frus OP5 skiljer sig så mycket? Låter otroligt, då förstår jag att du skickar tillbaka den.
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Nej, same same, hon gillar animeringar medans jag stänger av allt sånt.
    Hon störs inte av geleskrollen medans jag mår fan illa av det.
    Hur helsike kunde oneplus släppa en så fet bugg?
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ok.

    Det har du väl redan en tråd om. :)
     
  19. Swedie

    Swedie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hämtade ut min igår, bytte från Nexus 6 och oj vilken skillnad. Känns extremt rapp. Har inte pillat speciellt mycket med den ännu, men första intrycket känns väldigt bra.
     
    zztop007 och bernard gillar detta.
  20. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    You're holding it wrong
     
    anbeh, katho och DrT gillar detta.