Diskussion: Garanti / reklamation vid batteriproblem

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av mobilapan, 6 jul 2017.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Enligt Samsung Electronics Sverige så är det bara 12 månaders garanti på batterier, även på inbyggda. Så även om jag köpt en Galaxy S8+ i Sverige över disk från en officiell återförsäljare för 9000 kr så får jag skylla mig själv om den slutar fungera efter 13 månader pga svullet batteri. Ett års garanti är ofta lika vad jag får om jag importerat en enhet från Asien eller Mellanöstern via ebay så varför ska jag köpa i Sverige?

    Så jag undrar om det någon som bråkat med Samsung och fått en enhet reparerad utan kostnad på reklamationsrätten? För tillverkarna borde verkligen inte komma undan med att försegla batteriet, inte sälja originalbatterier och sen hävda att batteriet är en förbrukningsvara.

    Uppenbart är "svensk garanti" värdelös och av princip kommer varken jag eller någon i familjen köpa något som importerats av Samsung Nordic igen.
     
  2. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Tror tyvärr de samma vilkor hos alla tillverkare rätta mig gärna om jag har fel.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det här har varit uppe till diskussion tidigare, men jag kan inte påstå att vi kom någonstans: https://swedroid.se/forum/threads/batteri-svaellt-upp-nagon-som-haft-samma-problem.134159/

    Verkar som att Samsung och många (majoriteten?) andra tillverkare inte vill göra skillnad på ett batteri som till följd av ett fabrikationsfel inte fungerar normalt/sväller samt ett som till följd av normal förbrukning tappar i kapacitet.

    Fallerar batteriet till följd av ett fabrikationsfel finns det rimligtvis ingen skillnad från om exempelvis kameramodulen fallerar till följd av ett fabrikationsfel.

    Har inte undersökt om någon drivit ett sådant fall genom ARN där batteriet expanderat efter att garantiperioden löpt ut och där säljaren sedan nekat reklamation, men jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att ARN skulle ställa sig på säljarens/tillverkarens sida i ett sådant fall.

    Edit: Förvisso inte purfärskt, men här tas det upp, och ARN verkar ställa sig på konsumentens sida även om det inte är några glasklara besked: https://www.metro.se/artikel/batteriet-dör-en-månad-efter-garantin-xr


    Edit#2: Det enda som dyker upp i ARN:s databas om man söker på "Batteri" är följande: http://www.arn.se/vanligafall/?q=batteri&page=1&Område=82&date=0. ARN tar bara upp att säljaren tydligt måste informera kunden om att batteriet har en särskild garanti som skiljer sig från övriga komponenter.
     
    Last edited: 6 jul 2017
    mobilapan och iterva gillar detta.
  4. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    I Sony Xperia-modeller där batteriet är inbyggt så omfattas batteriet av enhetsgarantin som varar i två år från inköpsdatumet, på den nordiska marknaden. Detta omfattar alltså inte bara skador, som exempelvis att batteriet kan ha expanderat, men även defekter som påverkar batteriets funktionalitet.
     
    H-M, Ekman, mobilapan och 3 andra gillar detta.
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tyvärr har ARN ställt sig på tillverkarnas sida i andra fall där man baserat beslutet på att någon snubbe på någon verkstad hävdat att root kan förstöra hårdvaran osv. I detta fall verkar det dock som Samsung Service har väldigt litet på fötterna för att kunna hävda detta.

    Jag pratar egentligen om ett faktiskt fall där batteriet svällt upp på en surfplatta men tyckte det var bättre att diskutera detta i Mobil-avdelningen:

    [​IMG]

    Samsung Service vill ha 800 kr för att fixa det trots att det fortfarande är inom garantitiden.
     
  6. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    De är riktigt bra :). Så om man har en Sony mobil och efter t.ex 16 månader tycker man att kapaciteten på batteriet har blivit dåligt så byts de ut på garantin?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter inte rimligt. I alla fall om det faktum att batteriet svällt inte har att göra med att batteriet fysiskt skadats, vilket såvida det inte finns några tecken på yttre åverkan på själva plattan, nog väldigt fort kan uteslutas.

    När du skriver garantitiden, menar du då enhetsgarantin eller batterigarantin förresten? Bara för att förtydliga.

    Jag ser inte hur ARN skulle kunna ställa sig på säljarens sida vid en reklamation. Hur skulle en sådan motivering lyda? Att konsumenter kallt får räkna med att batterier expanderar? Tror få ingenjörer skrivit under på att det är normalt att ett korrekt konstruerat litiumjonbatteri sväller inom enhetens garantiperiod.
     
    Last edited: 6 jul 2017
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är inom enhetsgarantin och det finns inga tecken på yttre åverkan (plattan har aldrig använts utan skal).

    Jag kan inte ens se hur man kan hävda att batteriet är något separat. OK på en bärbar dator där man själv kan byta batteriet (självklart går det inte på Macbooks men på många andra modeller går det fortfarande). Det var så jag tolkade Samsungs garanti angående batterier tidigare också: att den gällde för just lösa batterier man köpt.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur lyder Samsungs motivering till prisförslaget? Har du den på mail? Vore intressant att läsa hur de resonerar, och om de anser att det är fullt normalt att deras batterier expanderar.
     
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är ett SMS: "Bäste kund! Ordernummer: SSSXXXXXXXX. Batteriet är defekt. Kostnadsförslag avser byte av batteri pga att garantitiden för batteribyte har gått ut (12 månader). Pris: 800 kr."
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kontakta supporten. Fråga om det är normalt att Samsung-tillverkade batterier expanderar utan yttre åverkan inom deras enheters garantiperiod.
     
    Last edited: 6 jul 2017
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag: Är det alltså normalt att Samsung-tillverkade batterier expanderar utan yttre åverkan redan inom garantitiden för enheten?
    Samsung Support: Det är inte normalt att batteriet svullnar, nej.
    Jag: Om det är tillverkningsfel varför reparerar inte Samsung enheten utan kostnad inom två år? Inte minst som det finns en tre års reklamationsrätt för ursprungsfel.
    Samsung Support: Har du nämt reklmationsrätten för verkstaden/butiken?
    Jag: Jag har bara fått ett kostnadsförslag som sa att det inte gick på garantin för att det var ett batteri som var felaktigt.
    Samsung Support: Kolla med dem igen i så fall, och nämn reklamationsrätten och se om det eventuellt kan täckas av det i så fall.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utmärkt. Jag ser som sagt inget hinder för att det inte skulle gå att reklamera framgångsrikt inom de tre år reklamationsrätten gäller. Har enheten inga skador annat än smårepor och dylikt vore det som sagt otroligt märkligt. Tror tyvärr att många missar att batterigarantin inte påverkar reklamationsrätten, och därför betalar helt i onödan.

    Det finns nog inte på kartan att någon tillverkare skulle hävda att det är normalt med batterier som expanderar (risken för kortslutning/explosioner ökar markant), speciellt inte inom enhetens garantiperiod. Egentligen borde det ligga i tillverkarens intresse att byta ut sådana batterier så fort som möjligt, speciellt för Samsungs del med Note 7 i åtanke.

    Blir intressant att se vad de säger/om de menar att Samsungs svar är felaktigt eller ej.
     
    Last edited: 6 jul 2017
  14. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Ja precis, förutsatt att det är till grund av ett fabrikationsfel. Tekniker vid auktoriserade serviceombud utför en rad tester på batteriet vid service och visar det sig att exempelvis batteriets kapacitet är defekt till grund av ett fabrikationsfel så byter vi ut det inom garantin.

    Sedan är det även så att batteriet med tid blir uttjänt, detta anses som "normalt slitage" och faller inte inom garantin. Vi har dock i senare Xperia-modeller infört en rad olika teknologiska åtgärder för att förbättra batteriets livslängd, och med detta så når enheterna nivåer som upp till dubblar ett vanligt batteris livslängd.

    Det är alltså fall till fall vad gäller service för batteri, men batteriet kostar 80kr via vår Xperia Care+-tjänst (plus frakt och hantering) så även utanför garantitiden så blir det inte alltför dyrt sett till övriga komponenter att få batteriet utbytt.
     
    Ekman, rickard81 och bernard gillar detta.
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Samsung service stängde telefonväxeln redan vid 11.30 så blev inget.

    Tyvärr godkände jag kostnadsförslaget tidigare då hon som äger plattan ville att jag skulle göra det. Så det blir nog att betala men med en dålig eftersmak för enheter med inbyggda batterier i allmänhet och Samsung Service i synnerhet.

    Har fått 1000 gånger bättre service på de kinesiska Lenovo- och Huawei-mobilerna jag köpt via aliexpress. Aldrig fått betala även om jag råkat hårdbricka mobilen så moderkortet måste bytas.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad tråkigt. Hade varit mycket spännande att höra vad de hade att säga om saken. Hade det inte gått igenom kunde vi gått vidare med en artikel.

    Vi fick i alla fall en kommentar från Samsung om att det inte är att betrakta som helt normalt med batterier som expanderar inom perioden för enhetsgarantin.

    Rekommendationen utifrån det som framkommit i denna tråd och tidigare trådar är att göra en reklamation med hänvisning till fabrikationsfel. Observera att detta förutsätter att enheten är i någorlunda gott skick (repor är inget problem, men spräckt glas eller märken som tyder på att den åkt i marken är det).

    Jag klistrar tråden så att den blir lätt att hitta i framtiden och flyttar den till forumet för återförsäljare och tillverkare/"konsumentrådgivning".

    Läs mer om reklamationsrätten här: http://www.hallakonsument.se/klaga-...-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/
     
    Last edited: 6 jul 2017
    Dorfin och iterva gillar detta.
  17. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag fick i alla fall ett svar från Samsung Service nu när jag påpekade att det faktiskt borde gått på reklamationsrätten:

    "Nej tyvärr så går ej sådana fel på garanti/reklamationsrätt då samsung endast lämnar 12mån garanti på batteriet. (förbrukningsvara)

    Med Vänlig Hälsning,
    Samsung Service"
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad märkligt svar. Att det inte går på deras garanti kan jag köpa, men att de inte skulle acceptera en reklamation med anledning av garantitiden på batteriet är mycket märkligt. De har inte så mycket med varandra att göra.
     
    jnsson och flipp gillar detta.
  19. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Ja det var väl lite här jag förväntade mig att slutstationen för "svensk garanti" skulle vara: Att jag vet att jag har rätt och de har fel men med mindre än ett ärende i tingsrätten eller en artikel i aftonbladet kommer de inte ändra sig.

    Drog iväg ett svar nu men förväntar mig egentligen ingenting.
     
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag påpekade att det var tre års reklamationsrätt för ursprungsfel, att det inte kan vara en förbrukningsvara då jag officiellt inte kan byta eller ens köpa nytt batteri och att ARN redan avgjort att man inte kan ändra garantin i efterhand för vissa delar om det inte står på kvittot (vilket det inte gör).

    Nu fick jag svaret:

    "Hej igen,

    Ja du har rätt i att man som privatkund har ett tredje års reklamationsrätt mot sin återförsäljare. Men som sagt är det ingenting som täcker batteriet då samsung endast lämnar ett år på dessa. Så även om det inte är ett handhavande fel på det så är det inget som efter 12 månader kan tas på någon garanti/reklamationsrätt då detta är en förbrukningsvara.

    Informationen angående batteriets garanti är något som återförsäljaren ska ta med dig, och om du inte har blivit informerad om detta så är det något du får vända dig till din återförsäljare med.

    Trevlig helg!

    Samsung Service"