Stora uppdateringtråden Z5 Compact

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Pliggen76, 9 okt 2016.

  1. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej, riktigt tråkigt att höra om allt strul. :(

    Jag har själv inte kunnat återskapa detta i några av våra enheter, men jag var i kontakt med en kund som upplevde liknande problem och menade på att det löste sig efter att denne inaktiverade Movie Creator. Skulle du kunna prova att göra det och höra av dig kring om det avhjälpte problemet?

    Du kan göra det under Inställningar > Appar > Movie Creator > Inaktivera.

    Återkom gärna med hur det gick så att jag kan föra det vidare internt, då jag själv inte kan prova åtgärden för att jag inte har lyckats återskapa felen. :(
     
    SHM gillar detta.
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag har (hade) nog samma fel. Att inaktivera Movie Creator verkar preliminärt hjälpa. Åtminstone första minuten, återstår att se om det hjälper i längden.

    Tack för tipset!
     
  3. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @Buzz@Buzz! Riktigt tråkigt att höra att så pass många användare upplever samma fel. :(

    Skulle du vilja hjälpa mig med att skapa en buggrapport så att jag kan föra det vidare för undersökning internt? Om du kan sammanställa nedanstående och skicka det till mig i ett PM skulle jag verkligen uppskatta det!

    EDIT: Du kommer behöva aktivera Movie Creator igen för att kunna återskapa felet.

    Telefonmodell (Inställningar > Om telefonen > Telefonmodell):
    IMEI (Inställningar > Om telefonen > Status > Information om IMEI-kod):
    Version, OBS: inte Android-version (Inställningar > Om telefonen > Version):
    Felbeskrivning:
    Hur man återskapar felet:

    I tillägg till ovanstående skulle jag behöva en buggrapport, försök att ta den efter att du upplever att enheten är som segast.
    Aktivera först Utvecklaralternativ genom att gå in på Inställningar > Om telefonen > Tryck på Version fram till att det står att du är utvecklare, gå sedan tillbaka till Inställningar och välj Utvecklaralternativ. Aktivera här USB-felsökning oich ändra Bufferstorlek för loggen till 4MB.

    Vänta nu till att du upplever felet, gå då in på Inställningar > Utvecklaralternativ > Skapa felrapport, då börjar enheten att skapa en rapport och du kan följa förloppet via aviseringsfältet. Då det är klart så kan du i aviseringsfältet välja att dela rapporten, kan du dela den till exempelvis Google Drive eller Dropbox och skicka med länken med ovanstående information?

    Om någon mer än Buzz önskar hjälpa till med en buggrapport så skulle jag uppskatta det, ta ovanstående information och skicka det i ett PM till mig.

    Tack så mycket på förhand!
     
    bernard gillar detta.
  4. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Har samma problem med min lur, laggar nått djävulskt, appar kraschar (oftast kameran och Spotify), luren blir glödhet och slukar batteri.

    Försökte lägga över alla personliga filer, mest foton och filmer igår för att göra en ominstallation av telefonen. Men efter tre timmar gav jag upp. Hade då fått över ca 800 bilder av de ca 2.500 bilder som ligger på telefonen. Luren låste sig hela tiden, kunde bara föra över ca 30 bilder i taget, fick sedan komma ur/upp luren till datorn och börja om. Provade att använda "Play Memories" det programmet hittade inte några filer på telefonen.

    Har skapat en felrapport i frustration, men som det ser ut nu lutar det åt att jag beställer mig en One+ i eftermiddag. Har inte tid att vänta på att Sony fixar en ny uppdatering, måste ha telefonen i jobbet. Har varit trogen Sony (Ericsson) i 10 år men telefonerna har bara blivit sämre och sämre, kan inte säga en punkt som min Z5 Compact var bätte än min Z1 Compact, Z1:an var snabbare, bätte batteritid och låg bättre i handen.

    Med besvikna hälsningar...
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Har du provat förslaget om att inaktivera Movie Creator?
     
  6. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag inaktiverade Movie Creator, då blev det något bättre i knappt ett dygn. Nu är den lika seg igen.

    Hittade fler som har samma problem, t.ex. att när ,an skiftar mellan olika appar så startar de om/läses in på nytt. När det ringer kan det ta upp till 15-20 sekunder innan skärmen tänds upp så man kan svara.

    Quick fix verkar vara att bakåtdatera telefonen till Amndroid 6:
    https://forum.xda-developers.com/z5-compact/help/help-7-1-1-painful-t3634373
     
  7. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Skulle du kunna tänka dig att hjälpa mig med en felrapport enligt https://swedroid.se/forum/threads/stora-uppdateringtraden-z5-compact.137684/page-6#post-2114276?
     
  8. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en felrapport i går kväll men missade att skicka den. Nu hittar jag den inte, finns den kvar på telefonen någonstans?
     
  10. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Skulle du kunna skicka över den i PM tillsammans med den andra informationen som jag efterfrågade? Jag skulle verkligen uppskatta det!

    Minns du var du valde att ladda upp den, om du gjorde det? I annat fall får du nog dessvärre skapa en ny, men jag skulle uppskatta det!
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag försökte maila den och det verkar ha misslyckats. Jag gör enable på Movie Creator igen tills det uppstår igen.
     
  12. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag skickade/sparade inte rapporten. Igår så gjorde jag en hård omstart, volym ner och avstängningsknapp, efter detta funkar luren rätt så normalt. Får vänta på att den börjar lagga igen innan jag kan skicka en ny rapport.

    Ska jag i så fall välja allmänn eller fullständigt rapport?
     
  13. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag uppskattar det verkligen! Det går bra med en interaktiv rapport, tack igen!
     
    bernard gillar detta.
  14. pippen1001

    pippen1001 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    har haft problem med min z5c också jag inaktiverade movie maker appen och starta om men nu så kan jag inte ens ringa längre... det går skitslött att ens slå siffror manuellt, när jag ringer nån så hör jag dom 1 sekund sen så hör jag dom inte längre ...
     
  15. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Kände att min Z5C började bli seg också. Att fimpa Movie Maker verkade inte hjälpa, men efter en forced reboot (vol-upp + power i ett antal sekunder) så är den rapp igen.
     
  16. pippen1001

    pippen1001 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    nu så kraschade mobilen och det blinkade rött tre gånger och den starta om sig själv efter det har det fungerat att ringa!
     
  17. crazyconny

    crazyconny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Min gjorde samma sak. Samtidigt gick batteri nivån från 50% till 27%
     
  18. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Detta löste mitt bekymmer, har funkat i 1,5 dygn än så länge.
     
  19. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22+
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    Några hundra lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 4 Classic, Samsung Galaxy Watch 4 LTE
    Har haft ett tjugotal kunder den senaste veckan med samma problem (kokhet telefon, batteritid på några timmar, hängningar, superseg, tar flera minuter att få upp appar eller skrivbordet när man växlar, mm). Inte så kul med tanken på hur många z5 Company man sålt. Hoppas Sony löser detta väldigt snart.
     
  20. sjukperro

    sjukperro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som fått kamera problem efter senaste uppdateringen? När jag tar med blixt blir halva bilden gulaktig... Känns extra drygt nu när det snart börjar bli mörkt på kvällarna igen å man nästan måste använda blixten