Recension: Iphone 6S+ *SLUTFÖRD 2017-09-15*

Diskussion i 'iPhone 6S-serien' startad av Psicosis, 19 jul 2017.

  1. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Lias08, Kristy och Stanem gillar detta.
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    iPhone är bättre än Android (även vanilla) när det kommer till att radera de appar som följer med. Du kan tömma telefonen på nästan allt. Så långt från bloat man kan komma.
     
  4. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    iOS 10 BABY [emoji6] [emoji8]
     
  5. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    *Suck* Jag borde kanske läsa på mer.. Det förstås, det är ett väldigt litet problem, faktum är att det knappt kan kallas ett problem alls. Har så få appar att jag bara behöver en skärm, sverpar aldrig åt höger [emoji23]
     
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Har 4 skärmar med diverse mappar som innehåller olika appar...Men sveper aldrig från första sidan utan använder istället spotlight för att söka fram det jag behöver. Mycket snabbare i mitt tycke än att bläddra fram och tillbaka och söka.

    Spotlight får man fram genom att svepa ner på hemskärmen, eller höger svep till widget/today vyn, eller svepa ner från övredelen av skärmen dvs samma plats där även notifikationer visas.
    Inställningar -> Allmänt ->Spotlight sökning för att konfiguerera sökbara appar

    Ett tips bara ifall du/nån nu börjar tokinstallera appar och blir galen av sökandet sen :P
     
    Kristy och Psicosis gillar detta.
  7. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Så hade det jag med på ifånen.. raderade bort allt som jag antingen inte visste vad det var eller om jag inte ville ha :D
     
    Psicosis gillar detta.
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Uhm. Lite noob fråga men kan jag ha fler än 4x6 ikoner?
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nej.
     
    jnsson och R3b0rn gillar detta.
  10. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    God afton kamrater!
    Jag hade egentligen för avsikt att skriva denna del imorgon eftermiddag. Men eftersom det inte är dags att nanna kudde riktigt än och tankarna virvlar runt i skallen på mig tänkte jag att det var lika bra att få det ur världen nu.

    Ytterligare ett par dagar har kommit och gått och min nya leksak fortsätter att överraska. Uppriktigt sagt hade jag vid det här laget hoppats på att ha hittat gott om saker att ge både ris och ros till, men saker och ting har inte gått *riktigt* som jag trodde. Tillåt mig utveckla!

    IOS dagligen, är allt snack om "flyt" bara en myt?

    The short version: Nej.

    När jag för några veckor sedan på allvar började leka med tanken om att ge IOS en ordentlig chans visste jag ärligt talat inte vad jag hade att vänta mig. Det fanns aningar givetvis, inte minst baserade på mina erfarenheter av Apples mobila operativsystem i samband med mitt ägande och användande av en Ipad under ett par år. Jag visste vad IOS var, jag visste på ett ungefär hur det såg ut, hur det fungerade etc. Som bekant har jag aldrig haft något emot IOS i sig, snarare tvärtom. De ytterst begränsade erfarenheter jag haft med det under åren har varit mer eller mindre enbart positiva.

    Ändå har jag gång på gång suttit och läst på forum, i kommentarsfält, i chatter etc. om det som gör IOS så *fantastiskt*. Jag talar givetvis om: "Flytet". Trots att jag upplevt precis detta flyt i både surfplattor och datorer från Apple i första hand så har jag varit adamant i min något naiva åsikt att det helt enkelt inte kan stämma. Det måste finnas något sätt att slå hål på det hela. Det kan mycket väl vara så att denna möjlighet existerar. Det smärtar mig en aning att behöva rapportera att jag inte kunnat hitta den ännu.

    Som inbiten "mobilnörd" i brist på en bättre term, var jag initialt skeptisk till att ta klivet från min trogna Galaxy S8+ till en 6S+. På pappret borde ju den förstnämnda prestera bättre eller hur? Den är nyare och därigenom också "bättre" med allt vad det innebär. Men om denna process lärt mig något överhuvudtaget så är det följande: Att sitta och läsa specs på papper till den grad att du kan rapa upp dom i sömnen är inte detsamma som att faktiskt använda en enhet som huserar dom.

    Att använda telefonen och dess mjukvara har gått så pass bra och problemfritt att det är på gränsen till irriterande. Android-entusiasten i mig ville verkligen hitta saker att AVSKY och klaga på. Jag förväntade mig att jag skulle hitta saker att kritisera som i slutändan ledde till att jag skulle spotta och fräsa. Saker som skulle få mig att säga till mig själv "Tja, det blir inget mer Apple". Än så länge kan jag inte skriva något sådant. Jag är många saker kära läsare, men en lögnare är inte en av dom. Jag kan inte sitta här och skriva att jag tycker sämre om IOS än Android, för det gör jag inte. Faktum är att jag under denna än så länge korta utvärderingsperiod fått en ny uppskattning för vad Apple faktiskt åstadkommit. Det är för mig nu uppenbart att även om det ser *kliniskt rent* ut (tråkigt), även om det är lite väl inrutat vad man får och inte får göra inom IOS och dess väggar... Så är det ytterst kompetent. Är man beredd att följa Apples spelregler så får man verkligen något som, helt krasst: "Bara funkar".

    Jag saknar möjligheten att skräddarsy mitt skrivbord, jag saknar att byta launcher, ikoner... Android är allt som oftast vad tillverkarna eller communityt gör det till. Och det är för mig, alldeles underbart. Jag älskar att ha så många möjligheter att kasta om och ändra på nästan *allt*. Men jag älskar att ha något som - sin tråkiga estetik till trots bara fungerar minst lika mycket.

    Är IOS lite väl tråkigt? Ja. Är det synd att Apple inte ger mig som användare mer frihet att anpassa och skräddarsy min upplevelse? Absolut. Men betyder det att IOS är dåligt? Nej, verkligen inte.

    Det var allt för denna gång. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad nästa uppdatering skulle kunna fokusera på i skrivandes stund. Har ni några förslag? Lämna dom gärna i tråden!

    Until next time ;)

    /Psicosis

     
    Acentren, Lias08, Kristy och 6 andra gillar detta.
  11. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Har kört både ios och android hur länge som helst, har en mycket bättre "historia" trots allt. IOS för några år sedan tyckte jag var grymt stabilt (som nu) men fy f*n vad det var tråkigt. Det enda jag tyckte om med ios då var att leka med deras system och blev väldigt bra på det, men android är roligare och det tycker jag fortfarande. Alla äldre iphones körde jag med jailbreak eftersom då fick jag "the best of 2 worlds". Var mer tvungen att byta till android pga jobb mobil som skulle vara en sony mobil då. Gick tillbaka sen till iphone 6 och känner att jailbreak behövs inte alls nu. Mer som en rolig sak nu bara. Men jag har idag hellre senaste uppdateringen och en mycket säker mobiltelefon än en mobil full med systembuggar osv. Så för mig är inte IOS så tråkigt som många säger/tycker, sure jämfört med android så är det ju så.

    Det här "magiska flytet" kan jag bara jämföra mellan windows och mac os. Jag kan inte egentligen så mycket om datorer, det är mer om själva OS och systemen jag är duktig på och tycker att mac os har grymt mycket bättre flyt än vad alla windows datorer jag kört med.
     
    Kristy, dannejanne och Qui vivra verra gillar detta.
  12. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Uppriktigt så tror jag att alla mina eskapader med att försöka flasha och hålla på med Android bränt ut mig på hela plattformen en smula. Det var nog lite därför jag gick på Samsung, jag fick intrycket via mycket som skrivits här inne och på andra ställen att de börjat få kläm på sin mjukvara jämfört med tidigare versioner. Baserat på mina erfarenheter med IOS än så länge så är inte Samsungs version av Android lika optimerat. Men det är väl sådant man får räkna med när stommen för hela operativsystemet kommer från en plats (google) medans alla "tweaks" och andra egenheter kommer från tillverkaren själv. Det märks att Apple tjänar på att göra allting själva så sett, även om deras "You will do this and like that because we say so"-mentalitet stundtals retar gallfeber på mig.
     
  13. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Jopp!

    Så var även min känsla av att använda Ios; stabilt, tryggt, förutsägbart och tråkigt!

    Hallå Apple! Varför misstror ni mig i att inte kunna hantera den telefon som jag har köpt av Er! Varför måste jag rätta mig efter Era antaganden och uppsatta riktlinjer?

    Vad är det som gör att Apple vet hur jag vill använda min telefon? Är de synska? Eller är de rädda för att för många "kladd-nissar" ska förstöra deras rykte som en alltjämt tuggande dollarmaskin?

    Vad än skälet är så blir det, för mig, ett sätt att undervärdera användaren av deras iPhone.

    Hur skulle det se ut om du bara fick svänga vänster med din Volvo och bara två dagar i veckan?

    Då skulle det bli svårt för dig att komma dit du önskar, eller hur?

    Och det är det jag menar: Apple begränsar medvetet sina kunders möjligheter att använda sina iPhones på deras eget sätt, inte Apples!

    Ok, använd Android, då!

    Men då missar jag ju flytet, säkerheten, uppdateringarna och Imagen! Och flytet och Imagen vill jag inte vara utan!

    För visst hajar jag till när någon sliter upp sin medhavda iPhone och börjar vifta med den?

    Varför känner jag så? Varför får jag inte samma känsla när jag ser någon på gatan med en Samsung?

    Därför, inbillar jag mig, att Apple har inpräntat i oss redan sedan starten att iPhone är något som inte alla har råd med, man tillhör "sekten" och har rätt att känna sig exklusiv!

    I och med införskaffandet tillhör jag en "elit" och är "speciell"!

    Jo, tjänare!

    Möjligen fattigare och till och med kanske lite mer fattig än kompisen som köpte Samsung, men ändå stolt över att jag valde"rätt"!

    Och visst är det rätt val, om jag blir nöjd med mitt köp, vare sig det är en iPhone eller en Samsung, eller något annat varumärke.

    Kan jag då som för tillfället har en lur från Sony, till ungefär halva priset av en iPhone eller Samsung Galax S 8, vara dubbelt så nöjd om min lur i princip klarar av vad dessa också gör och inte tycker att jag förlorar så mycket i funktioner som jag nu förlorat genom att inte införskaffa ovan nämnda telefoner? Funktioner som jag kanske aldrig skulle komma att använda?

    Förlorar jag eller vinner jag, det är frågan...

    /d:-)
     
    Kristy och Psicosis gillar detta.
  14. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Hade det varit 2010 hade jag också hajat till om någon langade fram sin iPhone. 2017 not so much då typ alla har en och den har inte heller genomgått någon större förändring de senaste åren. Senaste flaggskeppen inom android kan dock få en intresserad då de oftast erbjuder nya grejer både utvändigt och invändigt.
     
    Albin N7 gillar detta.
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Håller väl med om mycket som skrivs här inne men jag tycker dock inte att iOS är tråkigt. Jag tycker att Android är tråkigt. Spelar ingen roll hur mycket man sminkar det med teman eller launchers det blir i grund och botten samma system ändå. Man blir ändå aldrig nöjd hur mycket man än pillar. Det har aldrig samma helhet som iOS. Tycker iOS känns mer levande och bättre animationer här och där som gör upplevelsen fräschare och konsekvent. Små subtila saker som att när man hoppar in i meddelandeappen från ett meddelande på låsskärmen så hoppar bubblorna till lite i en subtil animation. Såna små saker uppskattar jag. Samt att upplevelsen är konsekvent. Väldigt sällan hackar det till och förstör upplevelsen. Det är det jag gillar med iOS.

    Men jag kommer heller aldrig att sluta köpa Androider jag har ett extremt stort telefonintresse och det innefattar så klart Android också. Säger inte att det är dåligt på något sätt det är bara annorlunda och faller mig inte lika väl i smaken helt enkelt. Jag är inte direkt överens med Google's vision utav Android heller. Den, för mig, är tråkig om något.
     
    Kristy, Timpppa, moto moto och 5 andra gillar detta.
  16. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det där sammanfattar även min upplevelse av ios vs android perfekt!
     
    dannejanne gillar detta.
  17. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Då har mao Apple, i din mening, Fille84, misslyckats med att hålla sin produkt, alltså iPhone, unik?

    Och visst, det är sant, att det förmodligen är färre personer som "hajar till" när de får syn på en iPhone.

    Och det är också sant att en del tillverkare som använder sig av Android är både innovativa och nyskapande vad gäller mjukvara som hårdvara.

    För det gäller fortfarande att vara först! Det är då man syns mest!

    Och Apple maler på. Och det utan att behöva anstränga sig över att behålla sina trogna kunder, som det förefaller sig.

    Och nya tillkommer dagligen och stundligen.

    Visst, det gör det i Androidvärlden också, så klart!

    Men varför tappar inte Apple MER av sin tjusning än vad som är fallet? Om det nu vore så tråkigt och inte längre innovativt?

    Jag vet inte själv, men det är väl bara att fråga användarna och dessa finns även på Swedroid och i denna tråd!

    Vilket jag tycker är mycket bra! För det behöver nyanseras varför Apple kan behålla sitt grepp över sina användare, ännu 10 år efter släppet av iPhone.

    /D:-)
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Nope. Det handlar om att vara först med att släppa något som gemene man kan använda. Ingen slår Apple när det kommer till att göra avancerad teknik lättillgänglig. Ibland skrattar jag åt min S8+ för att den är så "nördig" på ett kass sätt. Det kan vara en dialogruta från operativsystemet som inte ens jag, trots 20 års erfarenhet av datorer och programmering, förstår innebörden i. Android har blivit bättre de senaste åren, men användarvänligheten och enhetligheten är ljusår från Apple.

    Det är lite fanboy-varning att påstå att Apple inte längre är innovativa. Visst, det är svårt att varje år leverera innovation i "iPhone-klass". Men det gör ingen annan mobiltillverkare heller. Vi kan diskutera i timtal om det verkligen är "innovation" att ta bort alla bezels på en mobiltelefon eller om det bara är irriterande ur användarvänlighetssynpunkt.

    Mycket av den "innovation" som Android-fans talar så varmt om är inget annat än ett specifikationsrace som inte gör telefonen bättre i praktiken, bara på pappret.

    Jag tycker inte alls att det är konstigt att Apple behåller sitt grepp om kunderna. De levererar produkter med strålande design, marknadsledande användarvänlighet, pålitlighet, säkerhet och livslängd. Det är viktigare för de flesta än att man kan byta launcher och flasha custom ROMs. Android har fördelar som tilltalar power users, hårdvarunördar och användare som inte vill lägga så mycket pengar på en mobiltelefon. Om jag ska rekommendera en lur till en "vanlig användare" så blir det oftast iPhone, för jag vet att det kommer funka utmärkt.

    Båda plattformarna har sina styrkor och svagheter. Men det är inte det minsta konstigt att det går så bra för Apple som det faktiskt gör.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Först spelar ingen som helst roll. Det är en bra implementation som är viktig.

    Huawei var först med "press touch" väl? De har inte ens kvar det idag va på nyare telefoner? Tämligen värdelöst på deras telefoner.

    Apple tog tekniken och gjorde något bra utav den och det är de som tekniken förknippas med idag. Inte alls den som var först.
     
    Qui vivra verra gillar detta.
  20. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Force-touch tror jag att Huawei kallad det [emoji4]
     
    Psicosis och dannejanne gillar detta.