Recension: Iphone 6S+ *SLUTFÖRD 2017-09-15*

Diskussion i 'iPhone 6S-serien' startad av Psicosis, 19 jul 2017.

  1. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Och "innovation" såsom edge-skärmar ser jag personligen mest som försök att sticka ut, snarare än något som implementeras tillräckligt väl för att fylla en egentlig funktion.
     
    Kristy, Ompan, Finskpinne och 2 andra gillar detta.
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Skulle ge dig femtioelva gillamarkeringar på detta om jag kunde. Apples implementering av nya finesser/funktioner upplevs för mig som betydligt mer genomtänkt än vad den är hos konkurrensen. Jag hade noll erfarenhet av 3D-touch innan. Men nu använder jag det konstant.
     
    dannejanne gillar detta.
  3. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Intressant diskussion dock min erfarenheter är precis tvärt om gälla de iOS vs Android! Efter iPhone användning från 3Gs till 6S+ valde jag en S8+ förre en ny iphone pga att iOS "iprincip" samma design sedan start vilket inte är så upphetsande! Sedan är det specifika funktioner som Apple inte tillåter som t.ex. inspelning av samtal en viktig funktion för mig! Samsung pay är en annan funktion, som är suppersmidigt som jag använder dagligen. Samt man kan ha alla kund/medlemskort i sin mobil, är en supersmart funktion Samsung fixat. Minneskort är ytterligare en funktion. Sedan designen är en sak som känns gammal gällande iPhone! Och sist men inte minst är priset en faktor som jag anser är fördel för Android. S8+ för 6500kr medan iPhone 10500kr och bara 1 år garanti medan dom flesta andriodenheter har 2 eller 3 år. Bara några tankar jag har!
     
    Kristy, Ronii10, Finskpinne och 2 andra gillar detta.
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Apple har ju implementerat detta så bra att Google ju nu dessutom kopierar visa funktioner av detta, fast utan själva tryckkänsligheten
     
  5. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Tack för att du påminde mig om detta. Jag skulle egentligen ha nämnt hela biten med alla "små" detaljer som t.ex de subtila animationerna. De märktes redan under första dagen för min del och bidrar helt klart till den där lena helheten. Det är verkligen som flytande margarin. Hitintills har telefonen stakat sig en gång och det var i samband med att jag öppnade YouTube ganska direkt efter uppstart. Har dessutom råkat ut för EN krasch när jag kollade Facebook sent förra veckan. Båda dessa "incidenter" varade i mindre än en sekund vardera så det var knappast något som jag tog någon större notis om.

    Rent Android och IOS går lite på ett ut för mig när det gäller estetik ärligt talat, båda är mycket kompetenta men jag saknar det där lilla *extra* rent kosmetiskt hos båda. Det är ju dock högst individuellt [​IMG]
    För mig som kommer från sju år av diverse versioner av Android så känns IOS som en frisk fläkt trots att det ser så "tråkigt" ut. Jag har full förståelse för att man som inbiten IOS-användare suktar efter någon mer markant förändring i utseende, det hade jag utan tvekan också gjort om jag varit Apple trogen under många års tid :) Funktioner som att betala via mobilen är inget jag anammat på vardera telefon än så länge, mest för att jag inte fått det att fungera om jag ska vara ärlig [emoji23] Samtalsinspelning har jag aldrig nyttjat överhuvudtaget och lagringskapacitet slutade egentligen vara ett problem för mig så fort jag började använda molnbaserade lösningar för att spara grejer. Med det sagt så är jag väldigt glad att 64 GB ser ut att vara på god väg att bli "standard" när det gäller lagring. och möjligheten att expandera är onekligen bra att ha även om man kanske aldrig nyttjar den.

    Priset var nog egentligen en av de största anledningarna att jag undvek Iphone i många år tidigare. Men allt eftersom så har prisutvecklingen hos Android kommit ikapp Apple ganska rejält. Snåljåpen i mig sitter och drömmer om att det ska gå åt motsatt håll men det är knappast något som är värt att hålla andan för. Att de bara erbjuder ett års garanti utan att betala extra är märkligt, men trots det så upplever jag att produkter från Apple behåller sitt andrahandsvärde betydligt bättre än säg en Samsung eller det senaste från OnePlus eller Huawei...
     
    Qui vivra verra gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du har dock reklamationsrätt i 3 år, även med en iPhone.
     
    Frisell och dannejanne gillar detta.
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Kom inte det till Huawei Mate S samtidigt som Apple lanserade det till iPhone 6s?
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Minns inte riktigt timingen på det hela. Hade en Mate S då men det var ju bara en specialversion som hade den funktionen och det fanns inte på min.

    Saxat från GSMArena:

    Indeed, the P9 Plus will finally show Huawei's interpretation of the pressure sensitive screen, as the Force Touch-enabled model of the Huawei Mate S (their first phone with it) was harder to find than a long lost pirate treasure.
     
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

  10. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Nu tar ju iofs de flesta seriösa åf över 8000 för en S8 Plus och inte 6500 :) och för 10000 får du en iphone 7 plus med 256 lagring. Ska du ha en S8 Plus med lika mycket lagring får du slanta för ett vettigt minneskort också. Så skillnaden i pris är inte så stor i slutänden
     
    Last edited: 29 jul 2017
  11. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    En version av Huawei Mate S som aldrig lanserades i Sverige hade "Force Touch"! :)

    Nej, men nära var det. En "lyxversion" av Huawei Mate S med en sorts tryckkänslig panel, debuterade dagen innan 6S blev lanserad.

    Huawei var först, men Apples motsvarighet var ack så mycket mer användbar! :)
     
    Last edited: 30 jul 2017
  12. MrNubcake

    MrNubcake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    28
    Har erfarenhet av både Android och iPhone sedan iPhone 3G. Tycker personligen att jailbreakad iPhone är det bästa man kan ha (iaf för min användning) men Android är mer bang for the buck.
     
  13. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Tråd låst!

    Den här tråden började som en bra idé men har sakta men säkert gått över till ett "Android vs iOS"-krig, vilket vi inte vill ha då det bidrar till dålig stämning!
     
    chraist gillar detta.
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tråden öppnad på nytt och försök att inte sväva ut allt för mycket ifrån topic som @Psicosis@Psicosis håller i. Dessa diskussioner kan man ta i t.ex sandlådan i annat fall. Helt klart är detta en intressant tråd vilket jag gärna följer ;)
     
    Kristy, 220volt och Psicosis gillar detta.
  15. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Ska försöka få ihop något vettigt imorgon... Något särskilt du eller någon annan vill ha mina synpunkter på?[emoji28]
     
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag är nyfiken hur du ser på utbudet av appar, hur kvalitén på dessa är jämfört med (om det finns) Androids version eller bästa alternativ.

    Något som du faktiskt saknar efter denna korta tiden från Android?

    Något du vill se som ska hitta in i Android från ios?
     
    Kristy och Psicosis gillar detta.
  17. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Tack, Chraist!

    Jag vill också väldigt gärna att denna tråd ska få leva ett tag till!

    /d:-)
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  18. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Så, efter lite lång radiotystnad kanske det är på sin plats med en liten uppdatering...?

    Telefonen har fortsatt att flyta på utan minsta bekymmer. Faktum är att det gått såpass bra att jag är på väg att avyttra min älskade S8+... Jag trodde för några veckor sedan att jag skulle skrika efter Android igen vid det här laget, att jag skulle packa ner Iphonen i sin lilla låda och glömma bort den... Så har det inte blivit. Varför?

    Frihet i all ära... Men inhägnaden är också fin.

    Sakta men säkert har jag vant mig vid IOS och allt vad det innebär. Jag har inte bara vant mig, utan har snarare kommit att uppskatta det. Inte bara för att det är något "nytt" utan för att det faktiskt fungerar, och det fungerar precis så bra som alla som "sett ljuset" alltid påstår att det gör...

    Ja det är lite väl linjärt och inrutat gällande vad jag som användare får kontra inte får göra. Ja, jag saknar fortfarande mina launchers och ikonpaket... Men avsaknaden av frihet till trots så vill jag inte gå tillbaka till varken min Samsung eller Android i stort ännu. Detta faktum har jag brottats med under cirka två veckor nu. Till viss del var jag beredd på att jag inte alls skulle avsky IOS. Men vad jag inte räknade med överhuvudtaget var att jag skulle få lust att konvertera helt och hållet.

    Det finns naturligtvis en uppsjö potentiella anledningar till att denna tanke på förändring känns betydligt mer välkommen än skrämmande som den gjorde för två veckor sedan. Men den enda som dyker upp i skallen på mig gång efter annan är följande: Jag är utbränd på Android. Dom av er som är aktiva i sandlådan eller forumet i stort vet säkert att undertecknad är hyfsat duktig på att misslyckas med allt vad flashande heter. Oavsett om det handlar om en ROM eller Recovery. Kan man klanta till det, då har jag med 99% säkerhet lyckats med just det. Det gör ingenting då jag hitintills aldrig lyckats med bedriften att verkligen göra en telefon till en glorifierad brevpress utan återvändo. Faktum är att ett tag var det ganska roligt, för att inte tala om lärorikt att sitta och läsa och försöka förstå allt. Men i samma veva som jag tröttnade på OxygenOS tröttnade jag på att sitta och mixtra med allting, oavsett vad jag gjorde blev det fel, eller så saknades något, eller så var det någonting som inte fungerade som det skulle... Ja, ni förstår säkert.

    Denna utbrändhet trodde jag i första hand att jag kunde lindra genom att gå från en av de mest öppna Androidenheterna till en av de mer "instängda". Det vill säga en telefon från Samsung. För dom av oss som inte är inbitna entusiaster med ett närmast ohälsosamt behov av att testa något *nytt* hela tiden har det ganska länge varit antingen Apple eller Samsung som gäller. Visst, det har kommit till alternativ vad gäller Android, men Samsung är fortfarande bäst representerat ute i "verkligheten" så vitt jag vet. Och visst, S8:an är en mycket kompetent enhet, jag personligen har inga större problem med varken utseendet eller funktionerna de bakat in i sin version av Android, eller flytet under "day to day" så att säga.. Men ändå satt jag där och tänkte "Tänk om.." Om jag ändå ville "stänga in mig", varför inte göra det ordentligt? Som jag skrev i trådens inledning stod jag i valet och kvalet mellan Samsung och Apple för ganska precis tre månader sedan. Valet föll då på det förstnämnda. Jag har nu inte startat upp min S8 på två veckor, och jag har ingen egentlig lust att göra det heller. Jag skulle kunna försöka göra en side by side, men jag är inte rätt person för en sådan uppgift. Jag är inte tillräckligt bra på att snappa upp alla små subtila skillnader, så det skulle knappast bli en rättvis och än mindre bra jämförelse.

    Utöver att IOS är betydligt mer instängt än Android gällande valmöjligheter/anpassning så tycker inte jag att det finns mycket som skiljer de två åt längre. Appar finns i regel till båda plattformar och även om de kanske inte ser likadana ut, eller kanske inte ens presterar lika bra på det ena som på det andra (looking at you Snapchat) så fungerar de för det mesta för att göra det man vill att de ska.
    Mjukvaran ser olika ut, men den kan i de flesta fall göra samma saker på respektive plattform.

    Det blir inte en fråga om vilket av de två operativsystemen som är "bättre" eller "sämre" enligt min mening. Båda två är mycket bra för vad de är och vad de erbjuder. Det är helt enkelt en smaksak. Gränserna mellan de två lägren har under ganska lång tid nu systematiskt suddats ut mer och mer. Det lånas friskt från både den ena och den andra. "Same shit, different name" ungefär ;)

    Jag saknar inte Android just nu, men det kan och kommer säkert skifta. Ambivalent som man är blir det säkert en hel del flippfloppande under den närmaste tiden. Men det faktum att jag JUST NU inte saknar någonting från "andra sidan" gör att jag helt enkelt känner att det kanske är på tiden att jag klättrar över staketet och pallar äpplen under en lite längre tid :)

    Jag vet inte riktigt om jag fick allt jag ville säga sagt med denna uppdatering, men förhoppningsvis får ni ut något intressant eller tankeväckande av den.

    Until next time :)

    //Psicosis
     
    Kristy, Trino, Ompan och 10 andra gillar detta.
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    We love you Psicosis!

    Denna tråd är en frisk fläkt och kanske kan få några fler att se på iOS med lite mer öppna ögon än innan. En liten eye opener så att säga.

    Tyvär märker man att många av de som kroniskt hatar/avskyr iOS egentligen inte har någon aning om hur systemet är idag. Med kommentarer så som att "ja men tangentbordet har bara versaler" vilket bevisar att de inte rört iOS sedan 2015. Listan kan göras längre.

    Förstår i grund och botten inte detta behov av att den ena eller andre ska ses som en motståndare. Det tänket är djupt grundat i människans beteende på något vis. Att på något sätt rättfärdiga sitt eget val som det bästa och alla andra ha valt fel.

    För en gångs skull säger jag som Aftonbladet - vi gillar olika. Men håll det där tack eller var saklig.

    Kudos mannen!
     
    Timpppa, Kristy, Ompan och 5 andra gillar detta.
  20. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Äntligen!

    Äntligen en sansad redogörelse för de egna intrycken av iPhone och iOS! Och det utan att racka ned på kombattanten, Android!

    Det jag upplever är det samma som andra i tråden också påpekat, att olikheterna alltmer suddas ut, i vart fall avseende programutbudet.

    Telefonerna klarar av i princip samma saker, men hanterar detta kanske på olika sätt, men med samma resultat för användaren.

    Var i ligger då differentionen?

    Är det i själva handhavandet?

    Eller i själva upplevelsen i sig?

    Ofta har jag tidigare hört klagomål på iPods ljudupplevelse. Andra mp3 spelare lät "bättre"...

    Min fundering blir då naturligtvis hur iPhone upplevs ljudmässigt.

    Så hur upplever Psicosis ljudet i iPhone?

    Ljudupplevelsen är ju ändå en stor del av en iPhone, kan jag tycka.

    Jag är såklart medveten om att detta är väldigt individuellt upplevt...

    /d:-)
     
    Psicosis gillar detta.