Fråga: Google photos, ios vs Android

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av rickards, 2 aug 2017.

  1. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Återgick nyligen till iPhone igen efter att ha kört en Moto G5 plus över sommaren. Använder mig av Google photos, och upplever att på iOS så visas bilderna i photosgalleriet i sämre kvalitet än på Moton. Kan det vara så att foton som ej finns lagrade på enheten visas i lägre kvalitet på iPhone än på Android? Har inget att jämföra med nu, men upplevde inte detta på Moton.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Väntade du ett tag? Då telefonen hämtar bilderna från ditt moln på Google, så tar det några sekunder (beroende på hur bra nät du har) innan kvalitén blir bra
     
  3. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jodå, spelar ingen roll hur länge jag väntar. Laddar jag ned bilden till enheten så blir kvaliteten bra igen. Men när de visas i galleriet då de är lagrade i molnet visas de i en sämre kvalitet, fortfarande skapligt men vid lite inzoomning syns det mkt väl att kvaliteten är halvkass...
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Bifogar en nedladdad bild och en skärmdump på samma bild i molnet så ni kan se skillnaden. Lite för dålig kvalitet på bilderna i molnet...
     

    Bifogade filer:

  5. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Ingen som har möjlighet att jämföra iPhone och Android jämte varandra och se om Android visar en bättre kvalitet på bilderna som ej finns lagrade på telefonen? Är en iPhone 7 jag sitter med.
     
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Testade och kan inte påstå att Android visade direkt bättre. Tvärtemot så var dom väldigt likvärdiga i mina ögon vid visning av bilder från molnet.

    iP7+ och P10.
     
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Tack, men upplever du att kvaliteten är bra när du tittar på bilder i telefonen, men som bara finns i molnet? Bilderna ser ok ut, men vid minsta inzoomning så ser de bra grötiga ut. Sparar jag dem på enheten blir de skarpa igen. Jag har aldrig reflekterat över det tidigare, och tror bestämt att visningskvaliteten va högre på min gamla Moto där jag även använde photos som enda standard galleriapp. .
     
    Last edited: 3 aug 2017
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jag redigerade mitt tidigare svar men du hann citera innan ändringen gick igenom.

    Men vid zooming av molnbaserade bilder så blir det absolut grynigt oavsett enhet. Det är ju för att själva bilden inte finns lokalt på enheten utan visar endast en miniatyr (typ Cache)version av den så bild information/detaljer går förlorade. Det är poängen med Photos för att slippa fylla upp enhetslagringen av Fullständiga versionerna.

    Så ska man sitta och zooma in och vill behålla detaljerna så gäller det att ladda ner och använda funktionen för att frigöra utrymme när man är klar med bilderna.
     
    Kristy gillar detta.
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Yes, det är väl så. Jäkla skumt att jag inte reflekterat över det tidigare då jag typ aldrig har kvar foton på enheten. Inbillar mig fortfarande att visningskvaliteten från molnet va klart bättre på min tidigare Moto g5 plus än på iPhonen... Blir inte riktigt klok :) Men jättetack för att du tog dig tid att kolla.
     
    iterva gillar detta.
  10. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ja alltså själv har man lite svårt att bestämma sig för om man ska låta allt ligga kvar på iPhonen då lagring inte är ett problem.. Men samtidigt med så gott som obegränsad data på mobil abb så känns det som att man likaväl kan ladda ner dom bilder man behöver vid behov.

    I-landsproblem. Haha. Nåväl.

    Np. :)
     
    rickards gillar detta.
  11. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    En fundering, gällande Google Foto..

    Man har sgs obegränsat utrymme för foton, i "molnet"
    men hur kommer det sig då att appen på ca 106 MB
    i nuläget ligger på närmare 450 MB ?!
    Är inte fotona till 100% i molnet, eller är det så att appen
    växer i takt med antal foton för att snabbare få fram dem ?!
    (måste dock ladda ner dem för att tex ladda upp på instagram)
     
  12. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Antar att alla bilder lagras i cacheminnet som en miniatyr.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tittar man på en bild så laddas ju högupplöst hem automatiskt på både Android och iOS (dock ej till lagring på enheten). Så är det för mig i alla fall.
     
    jnsson gillar detta.
  14. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Yes, men är du säker på att bilden du ser är i lika bra upplösning som om du sparar den på enheten? Det tror jag inte. Bilderna visas i bra kvalitet direkt från molnet, men vid lite inzoomning så ses direkt att de inte är i fullt lika bra kvalitet som om du laddar ned dem till enheten? Inga enorma skillnader, men skillnader finns.
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej viss skillnad finns men inte direkt så att jag ser det som ett problem tycker den är tillräckligt bra kvalité den som laddas hem när man tittar på den. Har aldrig kännt behov av högre upplösning på den faktiskt.
     
  16. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Nä, inte jag heller egentligen. Hade aldrig reflekterat över det tidigare. Jag började bara tänka på det och fick svårigheter att sluta :) Men det är som du säger inget bekymmer, bilderna ser absolut bra nog ut direkt från molnet för mitt behov. Och vill man kan man ju alltid ladda ned bilderna på valfri enhet.
     
  17. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    I'm back! Har nu köpt mig en Moto G5S plus istället och kan bara bekräfta min teori jag hade när jag startade tråden. Moton visar en klart bättre detaljkvalitet på fotona från molnet än vad iPhone 7 gör när jag jämför dem bredvid varandra. Moton ser ut att visa originalkvalitet på bilderna, medan iPhone visar en ok bild, men uppenbart sämre.