Sony Xperia XA1 Ultra

Diskussion i 'Xperia XA' startad av flipp, 18 maj 2017.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det problemet har ju alla mobiler med mjukvaruknappar (och jag tycker mjukvaruknappar är överskattat, inte minst på Swedroid).
     
    dannejanne gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo men problemet blir ännu mer uppenbart på en telefon som har en tjock kant nedtill.

    Jo, ser i princip bara nackdelar med hårdvaruknappar. Speciellt om de inte går att svepa bort dem. Visst försvinner de i vissa appar (t.ex. youtube) men i många scenarion innebär skärmyta går förlorad helt i onödan.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Droid82 gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu har min XA1 Ultra kommit. Första intryck:
    - Känns lite som Lumia 1520 på grund av designen och polykarbonaten. Väldigt bra byggkvalitet.
    - Går att använda med en hand till skillnad mot Mi Max 2. Dock fortfarande rätt stor på grund av tjocka kanter uppe och nere.
    - Skärmen har otroligt bra svärta för att vara en LCD.
    - Den flyter som smör trots Helios P20.
    - Den bakre kameran verkar bra men inte på flaggskeppsnivå. Åtminstone bättre än den som sitter i Mi 5S Plus.
    - Selfie-kameran är väldigt bra.
    Återkommer med fler intryck senare (batteritid etc)
     
    Droid82 och dannejanne gillar detta.
  5. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Hur mycket fick du betala för luren?
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Amazon.co.uk hade ett erbjudande för veckan och då gick på den på £299 (ca 3200 kr) men de har höjt priset nu. Dustinhome säljer demoex. för 3295 kr:
    https://www.dustinhome.se/product/5...tm_medium=pricecompare&utm_content=5637146639

    Den finns i svart, vitt och guld på amazon.co.cuk, när jag var i Tyskland hade de alla tre färgarna på en sonybutik den svarta är överlägset snyggast. Brukar annars gilla vita lurar men Ultran gör sig utan tvekan bäst svart.

    Jag skulle säga att den är rätt prisvärd om man kan köpa den för runt 3000 kr, att betala 3800 är väl gränsfall om man inte värderar den unika designen och skärmstorleken väldigt högt. Att tänka på är att den är rejält mycket större än den normal smartphone på 5.5 eller 5.7 tum. Den saknar även fingeravtrycksläsare vilket är väldigt märkligt på en så pass dyr telefon.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Härligt! Selfie-kameran var riktigt grym även på den första om än lite problem med korrekt fokus. Inget du upplever på denna? Svärtan var kanon på den förra också för att vara LCD till den grad att icke-amoled inte blir en speciellt stor issue faktiskt. Hur är responsen i skärmen? Den första hade tyvärr mycket lagg innan skärmen reagerade på input.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nja, har inte haft några problem med fokus än så länge. Selfie-kameran har både OIS och blixt. Känns lite overkill, de hade gärna fått sätta OIS på den bakre kameran istället.

    Jag uppfattar att responsen på skärmen fungerar bra, har inte märkt någon skillnad mot andra lurar jag haft. När jag var i Berlin testade jag förresten både XA Ultra och XA1 Ultra, jag upplevde att byggkvaliteten var bättre på XA1, förra generationens ultra kändes inte lika solid så jag tror att den är en hyfsat bra uppgradering. Batteritiden verkar bra men inte fantastiskt, blir spännande att se hur den står sig efter några cykler.
     
    dannejanne gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har fått en fråga via PM hur jag upplever skillnaderna mellan Xiaomi Mi Max 2 och XA1 Ultra. Fördelar som jag ser med Ultran:
    - Snyggare och mer unik design
    - Smidigare att använda med en hand och tar mindre plats i fickan.
    - Bättre primär kamera och en väsentligt bättre selfiekamera
    - Skärmen är bättre överlag, speciellt svärtan.
    - Mer likt vanilla-android om man är förtjust i det
    - NFC

    Fördelar med Mi Max 2:
    - Nästan dubbelt så bra batteritid
    - Större skärm
    - Fingeravtrycksläsare
    - Bättre stöd för custom roms
    - Stereohögtalare


    Prestandan upplever jag som likvärdig på båda. Byggkvaliteten är också väldigt likvärdig Jag gillar Ultran bättre och det beror på att jag upplever att Max 2 helt enkelt är för stor och klumpig. Jag är kräsen med batteritid men det verkar som Ultran klarar en dags tung användning och två dagar lättare använding vilket jag tycker är acceptabelt.
     
    Last edited: 5 aug 2017
    dannejanne, Ekman och Droid82 gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En uppdatering angående batteritiden. Sedan senaste laddningen har ju nu använt den drygt ett dygn. SOT ligger på drygt 3 timmar och har fortfarande 54 procent kvar. Den drog 3 procent över natten (10 timmar) med wifi och synk påslaget (doze verkar fungera bra) och detta var utan stamina-mode påslaget. Måste säga att det är riktigt imponerande med tanke på att batteriet bara ligger på 2700mAh. Kanske drar Helio P20 t o m mindre ström än Snapdragon 625 som brukar anses vara det mest strömsnåla systemchippet?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kirkx10 gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu har jag använt den två hela dagar utan att ladda. Nästan 6 timmar SOT med 16 procent kvar. Väldigt bra batteritid. Har haft många lurar med batterier runt 4000mAh och Ultran räcker i princip lika länge som dessa. Det finns även stamina-mode som borde höja batteritiden ännu lite till. Om någon är orolig för att 2700mAh är för lite för Ultrans stora skärm så kan ni lägga den oron åt sidan nu. :)


    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Droid82 gillar detta.
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Börjar du fotografera en del så lär batteriet vara slut redan innan eftermiddagsfikat första dagen. Man kan bara göra så mycket med ett litet batteri.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Då ska du foto extremt mycket. I praktiken inget problem för mig iaf.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Några random foton från den bakre kameran nedan. De sista två är i dålig belysning för att testa "low light", tyvärr har jag inte orkat jämföra sida vid sida med någon annan lur men sambons S8 tar ju såklart bättre foton överlag, speciellt i mörker. I dagsljus blir bilderna riktigt fina. Ibland har den dock problem med att fokusera och man måste ta om bilden. Har även märkt att den är lite småseg med att processa bilden efter man knäppt. Selfie-kameran är en höjdare och även i dålig belysning kan man få riktigt acceptabla selfies, något jag inte sett varit med om på någon annan lur. Men, riktigt olyckligt att de tryckte in OIS på den istället för den bakre kameran som åtminstone jag använder betydligt oftare.


    View: http://imgur.com/a/U9WK0
     
    inact_0036 gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    OK, en lite update för er som fundera på att köpa XA1 Ultra. Jag har nu använt telefonen i några veckor och jag har inga planer på att byta den
    - Storleken fungerar hyfsat bra trots 6 tum stor skärm. Betydligt mer portabel än Mi Max 1/2 som är alldeles för stor för mig men naturligtvis är den betydligt mer skrymmande än lurar på 5.5 och 5.7 tum. Jämför jag t.ex. med 5S Plus som har 5.7" stor skärm så är den betydligt lättare att använda med en hand jämfört med Ultran. Sedan kan man inte sitta med Ultran i framfickan på jeansen, vilket jag nätt och jämnt kunde göra med 5S Plus.
    - Skärmen är väldigt bra, mycket bra kontrast och ljusstyrka. Skulle nog säga att skärmen är på flaggskeppsnivå nästan. Betydligt bättre än den skärm som sitter i lillebror XA1.
    - Den bakre kameran är lite av en besvikelse. Trots 20MP tycker jag inte bilderna känns mer detaljerade än på en lur med 12/13MP. Många foton lider även att sidorna blir lite oskarpa suddiga. Har jämfört foton med 5S Plus med Google Camera HDR+ och jag föredrar oftast bilderna från 5S Plus.
    - Selfie-kameran är som jag redan sagt grymt bra, utan tvekan den bästa jag testat. Tyvärr känns det som att bilderna därifrån blir bättre än på den bakre kameran.
    - Batteritiden är fortsatt mycket bra. Laddar normalt varannan dag. Den är strömsnål både vid användning och i standby.
    - Prestandan vid vanlig användning är bra men visst märker man skillnad när man växlar till 5S Plus som har SD821. Allt går lite snabbare på 5S Plus. Dock skulle jag inte säga att den lägre prestandan på Ultran är störande utan man tänker bara på det när man nyss testat en high-end lur.
    - Det bästa med Ultran är designen. Tycker själv den är vansinnigt snygg. Liknar ingen annan lur.
     
    Last edited: 27 aug 2017
    Droid82 och semlan gillar detta.
  16. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Läste precis att Xperia XA1 Ultra ska få Android O, verkligen spännande.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är trevligt, dock lär det dröja ett bra tag. Säkert ett halvår fram i tiden. Det jag hoppas mest på är annars en uppdatering som förbättrar den bakre kameran. Lite irriterande att sidorna på foton ofta blir lite suddiga. Som jag har förstått det är detta problem inte ovanligt på Xperialurar, såg ett test av nya XZ1 och den verkar lida av samma problem.
     
  18. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    I dag fick jag en uppdatering OTA på ca 500mb. Är det någon som vet vad det var för uppdatering? Trodde nästan det var nya Android men det är fortfarande Android 7.
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Säkerhetspatch tror jag det var. Visst har du en Phab 2 Plus också? Hur tycker du den står sig mot Ultran?
     
  20. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Riktigt bra faktiskt. Tycker attPhab 2 plus inte är långt efter i snabbhet. Skärmen är dock lite sömre men riktigt bra.
     
    bernard gillar detta.