Kameraproblem ned ny S7....

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Bo_B, 12 aug 2017.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har skaffat en S7 nyligen (hade an S4Mini tidigare) och nu har jag råkat ut för ett konstigt problem rörande kameran:
    Multipelbilder...
    Jag går med My Files till DCIM-mappen för att se de bilder jag tagit och då visar det sig att ganska många bilder är exakt desamma! Jag har 21 filer med en bild, 13 och 16 av två andra. Tidstämpeln på varje multibild är densamma. Det verkar som om kameran har kört video och lagrat alla delbilderna som separata foto-filer!
    Hur kan jag stänga av denna funktion? Och vad är det som triggar den?

    Och när jag ändå frågar om kameran:
    Zoom
    På min gamla S4Mini kunde man zooma med volymknapparna på telefonen, men om jag gör det på S7 så verkar den ta bilder i stället. Hur skall jag göra för att zooma (jag vill inte använda fingernypning på bildytan för då skakar ju kameran nåt väldigt och inte blir det särskilt precist heller).

    Organisera
    Går det att ställa in så att kameran lagrar bildfilerna i ett mappsystem, tex en mapp för varje månad, i stället för att de alla är i samma mapp?
    När man kopplar upp med USB till PC:n så blir det ju en väldig fördröjning innan man ser sina fotofiler om man har för många i en enda mapp. Bättre organisering också med en månadsvis skapad undermapp.
    På min Canon IXUS kamera funkar det på det viset.
     
  2. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    1, Du har inte råkat hålla inne kameraknappen på skärmen under ett antal sekunder? Om så är fallet tar telefonen massvis av bilder.

    2, Det du efterfrågar går att ställa in genom att öppna kameraapplikationen för att sedan välja inställningar.

    3, Menar du hur bilderna fördelas i kameraalbumet? :)
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Kanske, trodde det var när jag försökte zooma med ljud-knapparna.
    Bra, hittade ljudknapparnas funktion! Tack!
    Nej, jag menar när jag navigerar disken med filhanteraren (My Files i min engelskspråkiga S7). Tror att i galleriet syns bara en av de många bilderna.
    Vad skall dessa multi-bilder vara bra för?
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Som jag kommer ihåg detta är det så att alla bildfiler alltid hamnar i samma mapp och du kan i inställningarna för kameran bara bestämma om de skall hamna på den interna lagringen eller på den externa (sd-kort) om du har det, i en mapp som heter DCIM.
    Sedan får man organisera bilderna med en foto/galleri app. Det finns ju en som heter Galleri men många använder ju Googles app Foto för detta. Sedan finns det väl massor av tredjepartsappar om man inte är nöjd med dessa.
    Men att ändra mappstrukturen är ingen bra idé tror jag.
    Anledningen till en bildsekvens är att man skall kunna välja ut den bästa av en hel svärm tagna i snabb följd, det brukar vara en typ av videosekvens.