Fråga: Hur gör jag för att dela google-konto smidigast?

Diskussion i 'Allmänt' startad av burton666, 12 aug 2017.

  1. burton666

    burton666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har på mitt privata google-konto köpt en massa spel och appar och behöver många gånger kunna dela dessa med mina familjemedlemmar, typ Plex, barnspel mm.

    Men hur gör man detta smidigast? jag har provat all lägga till mitt konto på min dotters telefon och avaktiverat all synk utom för appar. Detta funkar skapligt men hennes telefon fick ändå en massa av mina telefonnummer bland hennes kontakter. Det känns ju inte heller helt tryggt att hon skulle kunna råka fippla till inställningarna och ta bort en massa viktigt från mitt konto.

    Jag har även sätt att det ska finnas någon form av familjedelning som dock inte verkar fungera i Sverige.

    Finns det något annat sätt att komma runt detta?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, tyvärr. Ditt konto måste vara tillagt så länge Googles familjedelning inte är tillgängligt i Sverige.

    Det går inte att installera appar från andra konton om du inte lagt till kontot i telefonen. Den bör dock inte synka kontakter osv om detta är urbockat under inställningar->konton->google
     
    Avarell_Dalton och Ompan gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu har du ju redan ett gäng appar som du vill dela. Men för fortsättningen föreslår jag att du fixar ett särskilt Googlekonto där sånt läggs in och som det inte är någon fara att lägga in på barnens (eller andras) mobiler. Jag har ett sånt gemensamt konto till de barn/ungdomar jag hanterar och sen har de ett varsitt eget konto där de har sina kontakter, sparar sina bilder etc.
     
    bernard gillar detta.
  4. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Som asawi säger så tror jag att ett extra konto är det smidigare, förutom den lilla saken att du får köpa apparna igen.
    Men hur funkar det om man delar typ "play musik".
    Kan man spela på flera enheter samtidigt?
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Precis som jag har gjort också, jag tog och gjorde om mitt gamla Google-konto till ett familjeapp-konto. Det tog lite tid att rensa bort alla kontakter, bilder, Google+ referenser osv innan app-kontot blev rent nog för att installera på andras telefoner, och precis som ni säger så är det viktigt att informera användarna om att se till att ha detta konto som sekundärt och inte råka spara något till det eller råka logga in mot Google Play Spel med app-kontot istället för deras. Vissa spel loggar automatiskt in med kontot som de är köpt med (t.ex. Carcassonne) om inte amvändaren backar ur inloggningsförfarandet och loggar in med deras Google-konto istället. Inte så smidigt med andra ord, men enda lösningen fram tills det att Google ger oss tillgång till familjedelning.
     
    bernard gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Kan ni ge exempel på appar ni tycker är viktiga att dela? I min familj har vi inte sett behovet av att dela appar med varandra.

    Netflix delar jag iofs med en kompis, inte med familjen.

    Google Play Music är jag den enda i familjen som använder, men jag kan förstås se behovet av att dela en sådan tjänst. Spotify har väl den fördelen att man endast behöver dela Spotify, inte hela Google-kontot.

    Om man lyfter bort Netflix, Spotify, Google Play Music, vad kan då kvarstå att dela?
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För min del har det varit för att två barn skulle kunna använda ett par lite halvdyra köpe-appar på varsin surfplatta för ett par år sen. Det var när de var lite mindre. Nu när flickan är tonåring har de så olika önskemål så behovet finns inte i samma utsträckning för deras del längre.
    Skulle väl kunna tänka mig att en kom-i-håg-lapps-app inte skulle vara helt fel att dela i familjen heller.
     
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    För min del så delar jag alla appar med sambon och hennes föräldrar, men främst spel som Carcassonne, Catan, Ticket To Ride, Wordfeud, Quizkampen m.fler.
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    För kom ihåg-lappar så finns ju redan riktigt bra gratisappar som Google Keep och Wunderlist och mängder med andra todo-list-appar. De har delning mellan användare inbyggt.

    De enda appar som jag sett något riktigt behov av delning för är spel. Nu köper jag dem till min sons eget konto istället så han blir ägare vilket kanske ställer till det när dottern börjar spela, men det är inte många hundra kronor det handlar om så det kan det vara värt för att slippa strul med synkning, autoinloggningar, skriva över varandras progress m.m.
     
    jnsson gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, nu är det ju mycket mer inloggning på spelen än det var för några år sen. Då lagrades progressen lokalt, så ungarna hade sina framsteg på sin platta. De var ju inte ens uppkopplade mot nätet i många fall. Så i dagen läge är det kanske mindre aktuellt än det var då.
    (Keep är för övrigt min egen favorit kom-i-håg-lapp-app, men jag delar inte listor med någon så jag har inte kollat upp den biten.)