Problem: Batteriförbrukning i Android 4.4 när den är avslagen.

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av geobjork, 28 aug 2017.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har en Domino DM98 3G smartklocka med ren Android 4.4, som har en lite märklig egenskap. Helt avslagen håller batteriladningen ungefär 14 dagar. I standby håller den lika länga, kanske även lite längre. Jag använder inte klockan nu för tiden och skulle gärna kunna slå av den och ”glömma” den en längre period utan att batteriet förstörs. Gjorde en fabriksåterställning utan att det gjorde någon skillnad. Har inga installerade appar i nuläget. Batteriet är fastmonterat.

    Någon som vet om det är Android 4.4 eller själva klockan som kan vara orsaken till förbrukningen i helt avslaget läge? Jag har hört om motsvarande på några mobiltelefoner.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag kan inte påstå att man hade så mycket bättre batteritid på den tiden man körde Android 4.x i mobilen, det låter för bra för att vara sant med tanke på att normal stand-by förbrukning brukar ligga på 1-2% på en mobil med 3000mah, och dessa smartklockor brukar normalt bara ha 300mah batteri. Men det är klart, om det inte finns några appar i den utan bara systemapparna så är det förstås minimalt med appar som åberopar wake-up.

    På det tiden fanns heller inte doze, så appar kunde gå helt haywire vad gäller internet kommunikation och därmed förbrukning.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag är inte ute efter bättre eller sämre batteritid, utan en möjlig orsak till att den får bättre batteritid i standby än helt avslagen. Och varför den har batteriförbrukning över huvudtaget i helt avslaget läge.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    att den laddar ur avslagen är ju inte konstigt eg cellerna håller inte spänningen hur länge som helst.
    men bättre batteritid i standby mot avslagen låter ju minst sagt enormt lustigt ;)
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Men 14 dagar från 100% till noll avslagen är väl inte "hur länge som hälst"? Jag har en annan billigklocka som har legat ovärksam i nästan fem månader, syns inte ens på batteriindikatorn.
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    nej det är det absolut inte såklart :)
    jag har en moto g 3 som legat avstängd säkert 3 månader som hade en 90% kvar vid uppstart så 100 till 0 på 14 dagar låter ju onekligen mystiskt.
     
    geobjork gillar detta.
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja det måste vara någon bugg i hårdvarukonstruktionen på klockan om den tömmer battrriet när den tömmer sig i avstängt läge. Känns nästan som att den inte stänger av helt/krachar vid avstängning, släcker skärmen och sen drar ut tills det är helt tomt.
     
    geobjork gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja, jag har varit inne på samma tanke, hårdvara eller dåligt batteri, dock om batteriet var körd så skulle den väl inte få bättre batteritid i standby än helt avstängt?!

    Det var en annan lite underlig sak när den var helt ny. Under min normala användning fick jag tre till fyra dagar mellan ladningarna, men när den kom ned på rundt 30% tog det bara en halv timma innan den var ner på 0. Detta värkar ha bättrat sig efter 25-30 ladningar. Kanskje det bara tog tid innan batteriindikatorn hadde kalibrerat sig? Orkar inte hålla på med klockan längre så jag vet int helt hur mycket bättre den har blivit.