Diskussion: Elgiganten Phone House - Oseriösa säljare?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av inact_0018, 5 sept 2017.

  1. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Hejsan! Måste få ventilera mig innan jag spricker av ilska!

    Var idag på Eurostop Köpcentrum i Halmstad, och medans sambon & min syster gick in på H&M, så knatade jag in på aktuell butik för att se om Galaxy Note 8 fanns inne som demo. Och det hade dom (inte imponerad alls), men nog om det.

    Vi började prata om olika alternativ gällande operatörer, och då frågade jag enkelt om man kunde teckna även Comviq hos dom, men det kunde man inte. Men det hade jag nästan koll på innan.

    Men det är nu som irritationsmomenten börjar ordentligt. Följande konversation utspelar sig, och jag spelar ovetande, då jag vill höra allt han har att säga:

    Ha ni i åtanke att Comviq är ett av Tele2s varumärken, och ägs av Tele2. Comviq har Org.Nr: "556267-5164" som vid en enkel sökning på Google resulterar i: "Tele2 Sverige Aktiebolag 556267-5164 (Kista)"

    iPhone 7 Plus 128 GB med 20 GB hos Comviq: 605:-/mån
    iPhone 7 Plus 128 GB med 15 GB hos Tele2: 711:-/mån

    S = Säljare
    R = Robert (alltså jag)

    S: "...men Comviq ska man skita i ändå"
    R: "Jaså?"
    S: "Deras täckning är inte bra över huvud taget, både Telenor och Tele2 har mycket bättre täckning"
    S: "Och sen är det ju så, att om du köper en telefon av Comviq, så visst, du sparar några tior i månaden, men om telefonen sen går sönder, så står du där med skägget i brevlådan och har inga garantier."

    Vid denna tidpunkt kommer en annan kund in i butiken. En man i 45-50 års åldern som inte har alla hemma. Med det menar jag att han hade någon typ av åkomma. Han hade även en yngre kille med sig, något typ av kontaktperson.
    Och då mannen verkade uppjagad, så sa jag till säljaren att jag skulle kolla runt, och lät den nyss inkomna mannen få hjälp.

    Hörde då att mannens telefon gått sönder, och att han ville kolla över vad man kunde göra. Kontaktpersonen lämnade, för att hämta mannens väska som dom glömt i bilen, där hans ID-kort fanns.

    Under tiden så kollade säljaren upp vilken bindningstid mannen hade kvar, men meddelade att han hade till slutet av 2018. Så att förlänga funkade inte.

    Men då kom säljaren med bästa, möjliga lösning:

    "Många av mina kunder brukar teckna ett billigt abonnemang hos Tele2 och tar samtidigt en telefon på delbetalning. Man tjänar på det i längden."

    Han rekommenderad alltså en kund, som det SKRIKER "special needs" om, att teckna ytterligare ett abonnemang, för att man tjänar på det i längden.

    Mannen, alltså kunden, sa dock, TACK OCH LOV, att han inte ville det. Utan han köpte istället en Samsung A3 för 3000:- nått, kontant.

    Däremot så ville han gärna ha hjälp med att få över sina nummer till sin nya mobil. Något säljaren eventuellt kunde lösa, men som skulle kosta 299:-...en tjänst dom hade.


    Jag har nog ALDRIG varit så arg förut som i Phonehouse butik.

    Låt mej även klargöra en sak. Butiken har, vad jag har sett, 2 anställda, som jag brukar se. En utländsk kille och en svensk kille.

    Den utländska killen är en stjärna. Han lyssnar på kunder. Han rekommenderar ofta folk vettiga saker. Det var honom som jag pratade med om Apple Watch. Trevlig så in i helsike.

    Men den svenska snubben, som detta inlägget handlar om, är ALLTID sur, otrevlig, bitter och rent av ett jävla kräk.


    Så frågeställningen i denna tråden är:

    1. Är inte Phonehouse personal utbildad på produkterna dom säljer? (gällande Comviqfrågan)
    2. Är det moraliskt okej att sälja på folk flertalet abonnemang, för att själv tjäna provision? (Gällande kunden)
    3. Finns det fler på Swedroid som har dåliga erfarenheter av Phonehouse? (Rent generellt)
     
  2. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Skulle nog säga att de flesta säljare är såna, då allting handlar om pengar... :/
     
    Psicosis gillar detta.
  3. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    3. Alltså när jag ska köpa nått oavsett butik så frågar jag i princip aldrig frågor om produkten, utan den har jag koll på redan innan eller så får jag skaffa mig koll. Orkar inte med säljare som vill sälja på kunden nått nytt abonnemang eller försäkring oavsett om man behöver det eller ej. Och man är ändå själv mer kunnig än dom. In och ut är min melodi ;)
     
    Droid55, inact_0049 och Honda gillar detta.
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hehe citerade fel juh, skulle ta med er båda. @DuVetRobert@DuVetRobert
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    1. Nej.
    2. Nej.
    3. Skyr dem som pesten.
     
    inact_0018 gillar detta.
  6. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Haha tack för din input! [emoji23]

    Du summerar det väldigt korrekt [emoji23]
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det finns få saker jag avskyr mer än aktiv försäljning, om det så är mobilabonnemang utanför Ica eller telefonförsäljare. Fula metoder, påtvingade snabba beslut, tvivelaktiga villkor. Inget för mig.
     
    Kristy, Droid55, katho och 2 andra gillar detta.
  8. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    De lider väl av samma missuppfattningar, samma förutfattade meningar, gått på samma myter som befolkningen i övrigt. Är inte helt säker på att alla vet om att Tele2 och Comviq är samma bolag.

    Alltid kul när folk börjar diskutera skillnader i täckning när bolagen samarbetar och bygger gemensamma nät.
     
    jnsson gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så märkligt att folk fortfarande inte vet att Tele2 o Comviq har samma nät. Med tanke på att Tele2 ägt Comviq i så många år nu
     
  10. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    En säljare ska vara utbildad & kunnig inom sitt område
     
    Kristy gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Säljare är säljare och kommer alltid vara säljare. Säljsnack kan alltid vara kul att fnissa lite åt när de inte förstår att man vet bättre själv. De snackar ofta massor med goja men det finns undantag och jag har stött på en genuin säljare som verkar duktig på sitt område (telefoner) så honom har jag tjötat en hel del med till och från.

    Men för att återgå till stolpskott kommer ihåg när jag köpte en lur på Elgiganten och det var en väldigt ojämn skärm jag fick på det exemplaret. Visade det i butik och säljaren började snacka om "en fjärde pixel", alltså något utöver RGB så att säga. Varför något sådant påhitt skulle vara relevant vet jag inte men jag tog ned honom från hans skitsnack i alla fall för jag blev bara irriterad. Hört massvis med konstiga saker under åren och man märker att väldigt få faktiskt vet vad de pratar om även om de jobbar med det på heltid. Tyvärr. Sen att en del är extra fula och försöker lura människor med handikapp det är ju bara för djävligt. En som gjorde så med min dotters mormor som är gammal och förvirrad. En knackapåsäljare lyckades kränga en laptop till henne som hon inte hade en aning om vad hon skulle göra med. Det förstod så klart säljaren.

    Det finns bra genuina säljare som sagt. Men de känns rätt få i sammanhanget.
     
    Kristy gillar detta.
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Kanske blir lite offtopic men jag kan inte förstå mig på folk som lurar äldre och människor med handikapp för att få en lite högre lön kan sova om nätterna.

    Jag kommer från ett land där sjukvård är svindyrt, blir någon svårt sjuk i ens familj och man inte har pengar så dör den personen. Då att många säljare och människor där gör allt, även dåliga handlingar, för att få ihop pengar så de har råd med sjukvård till gamla föräldrar eller släktingar kan jag förstå, jag säger inte att det är rätt men jag kan förstå hur deras samvete resonerar.

    Alla i Sverige lever inte i lyx, men vi har det ändå relativt bra.
    Att lura äldre för att få lite högre lön och ha råd att köpa en större tv, snabbare bil eller äta på lite lyxigare restauranger är inte moraliskt ok på något sätt.

    Hoppas de sover sämre än jag gör om nätterna.
     
    kupster, Kristy, Ompan och 1 annan gillar detta.
  13. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Inte alltid ett krav, faktiskt oftast inte, en säljare ska enbart vara duktig på att sälja så att bolaget går + i pengar. Det är möjligt att de vet och är kunniga men säger annat för att man ska välja det dyrare valet pga de tjänar mer.
     
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Skulle säga att detta är verkligen inget nytt, samma sak och nivå med telefonförsäljare tycker jag. Visst finns det duktiga och trevliga säljare, men det är lika sannolikt att stöta på som att vinna på en trisslott tycker jag.

    I princip alltid bäst att kolla upp och beställa på nätet, antingen direkt hos operatören om man vet eller så använder man en jämförelsesajt.
     
  15. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Elgiganten och Phone House (det senare ägs av det tidigare, vilket nog de flesta vet) har brutala säljkulturer, särskilt PH, där säljarna har en lön med mycket stor rörlig del och där chefer ligger på konstant om att pengar in är allt som räknas. Tyvärr skapar det säljare som den du stötte på.

    Jag har själv varit butikssäljare i många år och var glad över att jag arbetade utan provision då jag kunde sälja rätt produkt till rätt kund.

    Sedan har jag ingen förståelse för folk som inte söker kunskap om sitt jobb. Du sysslar med det åtta timmar om dagen och vill inte känna dig helt trygg kring allt du gör där? Otroligt underligt.
     
    Kristy, inact_0018 och Asawi gillar detta.
  16. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Jag har en anekdot om telefonförsäljare även jag.

    För ett par veckor sedan ringde Viasat upp mig. Mitt abb. har gått ut, och om jag band upp mig igen så blev det prissänkning, ny box och ny parabol. Sure tänkte jag, TV ska man ju ändå ha, kan lika gärna få fräsch elektronik på köpet. Allt skulle ingå, material och installation. Noll kronor i uppstartskostnad med andra ord. Jag fick ett telefonnummer till Infocare som skulle sköta installationen så kunde jag ringa och boka när det passade.

    Ringer till Infocare, får tala om vart parabolen ska sitta, uppe på taket och då kostar det minsann 1590:- i "risktillägg". Det är nu det blir kul. Grabben på Infocare var väldigt trevlig men jag hör hur han suckar för sig själv innan han samlar sig och frågar "Nämnde säljaren från Viasat inget om detta tillägget?". Nej svarar jag för det gjorde han inte. Jag frågade dessutom specifikt om installationkostnader under inspelningen av samtalet med Viasat (som sker istället för att jag signerar ett kontrakt). Vi hinner inte gå ens en halv rond innan killen på Infocare säger "ok, då skickar vi den räkningen till Viasat istället". Jag kan svära på att det han egentligen sa var "ok, då skickar vi denna räkningen OCKSÅ till Viasat".

    Säljarna låter alltså helt bli att informera om kostnader som tillkommer för att få affären. Jag var lite frestad att avboka det hela och skicka tillbaka parabolen men då hade nog frugan blivit ilsk, hon tycker om att ha tv att glo på då och då...
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  17. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    om ni hade att välja mellan att lura på någon ett extra abbonnemang eller inte kunna betala hyran och bli utkastad från lägenheten skulle även ni lura på någon ett extra abbonnemang. Exakt så enkelt är det faktiskt.
     
  18. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag hoppas att de flesta inte har så liten marginal att ett sålt abonnemang är skillnaden mellan hemlös och framgång.
     
    ThunderBear, Kristy, dannejanne och 7 andra gillar detta.
  19. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Nu finns det olika nivåer på att lura som säljare. Att man försöker locka eller övertala någon om en tjänst som den personen kanske ändå behöver eller i alla fall ha någon typ av nytta av är ju en sak.
    Detta kan ju (av vissa) anses som en bra säljare om han eller hon lyckas sälja en tjänst som kunden egentligen inte visste fanns men ändå hade lite behov av.

    Att lura äldre eller handikappade människor med tjänster, extra abonnemang eller produkter som i Dannejannes dotters mormors fall, de aldrig kommer använda är ju på en annan nivå.

    Jag kan förstå att de har mycket press på sig från cheferna men jag hoppas precis som keyser att de flesta säljare inte blir hemlösa om de inte lyckas sälja något extra abonnemang.
     
    Last edited: 6 sept 2017
  20. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Seriöst, jag har aldrig haft min fot inne på någon av ThePhonehouse försäljningsställen!
    Handlar allt över nätet så man slipper personlig kontakt med försäljare.