Diskussion: 99 kr för Sony SmartBand swr10. Värt?

Diskussion i 'Sony' startad av tokgubben, 11 jan 2017.

  1. tokgubben

    tokgubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Såg nu att swr10 kostar 99 kr inklusive frakt på euronics. Det är ju nästan gratis.

    köpte en SmartWatch 3, men lämnade tillbaka den då den saknade pulsmätare. Skall köpa en garmin forerunner 235 som nu kostar endast 1990 på elgiganten istället. tänkte dock att det ändå kanske skulle vara kul att leka lite med ett SmartBand när det är så billigt.

    Någon som har koll på om det bara är ett slöseri på pengar för ett armband jag kommer sluta använda och att jag istället borde läggs de 99 kronorna på en pizza eller något eller om den faktiskt fortfarande hållet något så när.
     
  2. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Det största värdet för mig var att den vibrerar när det ringer
    nu när mobilen är så stor så att du sällan har den i en ficka nära kroppen.
    Eftersom den inte är så vacker så hade jag den mest lös i myntfickan i jeansen, vilket funkade bra med vibrationen.

    Stegräknare finns det numera många och även om sony detekterade många aktiviteter korrekt
    så fanns det aldrig någon vetting återkoppling på att jag t.ex sprang i 30 minuter.
    Hade man automatiskt fått en lista på löppass / aktiviteter över tid och ett val att exportera gpx-data från telefonen för den tiden hade det faktiskt varit en ide. Du kan när som helst få t.ex mi band från kina för 99:-, tyvärr lika begränsat.
     
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Vore kul att testa. Har du någon länk? Såg den fick kritik för att cykel inte var med när den testades 2014 men det verkar finnas nu i lifelog appen

    Edit; verkar vara slut för 99 men finns på ICA för 199. Och då har man nog passerat vad den är värd..... ;)

    Edit 2: verkar finnas kvar på hemsidan men får bara upp att den skall hämtas i butik Söderhamn. Inget om frakt vad jag kan se
     
    Last edited: 11 jan 2017
  4. tokgubben

    tokgubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Mailade dem och de kan tyvärr inte lösa frakt via sidan, men kunde läsa det genom att man swishade dem eller förskottsbetalning via bg fast då tog det ut den ur lådan och skickade med brev. går på 20 kr extra så 119 kr. jag kör på det är ju kaffepengar i stort sett
     
  5. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Jag köpte en på tradera så för länge sedan, killen tog ut och skickade bandet som övertalat
    - och slängde den vita plastbiten :P Han fick betala tillbaka...

    Jag ska se om jag får igång mitt mi band pulse igen
    Sony's variant var riktigt användbar när man kunde få den att funka som en vanligt standard bt-hrm-mätare med ett långtryck på knappen - tyvärr så tror jag att låste den nästan direkt på min löpstegsfrekvens...
    http://www.lightinthebox.com/sv/xia...fle-eWkRWux-FS9Eng34z5bJIyEgGT_1D_hoCIF7w_wcB
     
  6. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Hmm. Den här du länkade till ovan verkar ju mer intressant för just mig. Har du testat den?
     
  7. tokgubben

    tokgubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hehe äsch detta länkar du när jag redan betalat för den andra.....

    Fast jag gillar att Sonys är mindre, är mer tänkt för att kolla lite allmänt aktivitet och sömn, så har jag den riktiga pulsmätaren från garmin för seriös träning istället
     
    H-M gillar detta.
  8. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Last edited: 12 jan 2017
  9. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Jag mixtrade lite med Xiami mi band 1s (puls) i somras men lyckades inte tillförlitligt få igång den som lös pulsmätare,
    nu verkar det kommit en uppdatering på deras app så att man kan ställa in "running mode" utan att installera den kinesiska mjukvaran.

    Jag ville dock testa med 3:e parts drivare, gadgetbridge, och den fungerar bara om man håller sig under en viss version på apk'n och undviker de senaste... Det känns dock onödigt struligt och jag lyckades aldrig paira med telefonen på ett tillförligtligt sätt.

    Iaf så kan den som standard bara ta enstaka pulsmätningar när du ber om det (inte var 15:e minut som sony),
    running mode i kombination med en annan app verkar dock vettigt dock så är min erfarenhet (from sony) att löpning stör ut pulsmätningen men cykling och annan träning funkar nog.
     
  10. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Idag kom M1. Budet lämnade den utanför dörren till lägenheten men ingen hade tagit den.

    Känns som kvalité. Har varit lite orolig för att bandet skulle vara otillräckligt långt men sitter bra på sista hålet Är ändå 191/118 och ganska "grov"så den borde passa de flesta.
     
  11. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    En fråga ang Xiaomi® MI Band 1S: Måste den vara uppkopplad hela tiden till mobilen för att fungera? jag vill inte ta med nallen ut när jag löper.
     
  12. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Borde jag kunna. Kan inte säga till 100 % men jag tror den synkar efteråt. Inte gps och sånt men puls och steg tror jag den synkar när du kommer hem
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, den fungerar helt fristående om du bara skall räkna steg.
     
  14. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Köpte en Xiaomi mi Band 2 för 89 kr på Wish istället, verkade prisvärt i alla fall.
    Utgår från att den är nyare modell än 1S
     
  15. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Billigt, för ett smartband som kan vibrera och med display för visa nummer för telefonsamtal så är det ett oslagbart pris.

    Pulsmätningen är nog identisk med 1s, dvs den supportas för enstaka mätningar och även om man kan få kontinuerlig mätning att funka på vissa sätt så är nog risken att löpning stör mätningarna för mycket.
     
    bernard gillar detta.
  16. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag har ju bara 1s men häpnar övre vad man får för detta facila pris. Inte riktigt fördjupat mig i hur exakt den mäter puls under under ansträngning men hemma på kammaren verkar den mäta ganska korrekt

    Att den jobbar med gps: en i mobilen så man får rätt sträcka, höjdkurvor och annat. Att den pratar om man vill och får lite basinfo när den sitter på armen. Sen har ju pris/kvalite alltid ett samband så man kan ju inte begära vad som helst i precision.