Några funderingar kring backup av sms (tips om app?)

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 9 sept 2017.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag är rejält förbannad på tjänsten Mysms.com som jag har använt för backup av sms i ett antal år. Tjänstens beskrivning låter bra, den erbjuder synk och backup av sms, men det som är väl dolt i de fina presentationstexterna är att endast de 1000 senaste smsen laddas ner till din telefon igen. Resten når du bara från webbsidan (app.mysms.com) - och det om du betalar för premium. Då jag upptäckte detta för sent känner jag att mina sms har "kapats" av tjänsten. Får jag bara ut dom från mysms, så ska jag ta bort kontot och aldrig mer använda den. Förhoppningsvis släpper Google förbättrad backup av sms i framtiden (finns vissa sådana indikationer) och då vill jag ju helst använda Googles tjänst för sms-backup.

    Jag har upptäckt att det går att radera sms från mysms och därefter återställa appen och låta den ladda ner ytterligare 1000 sms. Tar jag bort 1000 sms från telefonen, så får jag alltså ned "nästa" 1000 sms när jag på nytt återställer genom appen. Jag tror att jag har runt 5000 sms nu, så jag skulle behöva göra detta ungefär 5 gånger. Då får jag förhoppningsvis alla mina sms åter från denna kassa tjänst. (Dock har den sabbat alla mms - dessa återställs bara som en länk, där man måste besöka webbsidan för att se bild och text, så mina mms är väl förstörda i och med att jag tar bort mysms-kontot, men det är inte så viktigt i sammanhanget, jag skickar ju knappt sms eller mms nu för tiden).
    Min första fråga: vilken app för backup av sms bör jag använda vid denna process? Mitt behov är alltså en annan tjänst som kan göra en backup av sms på telefonen. Sen måste jag göra ytterligare fyra likadana backuper (så jag får alla 5000 sms nerladdade), och tjänsten måste i slutändan kunna återställa alla fem backuper till telefonen. Dvs säg att jag har fem filer, backup1.xxx, backup2.xxx, backup3.xxx osv som appen har skapat, som sen appen ska kunna lägga in på nytt i telefonen. Vilken app, som är gratis och går att lita på, bör jag använda för detta? Tips?

    Min andra fråga:
    Jag har inte experimenterat så mycket med Mysms ännu. Men det är som så att om jag raderar sms från telefonen, så synkas redigeringen och mysms tar bort dessa också på webbsidan. Förfarandet ovan kan alltså vara mycket enkelt, men det finns en sak som jag ännu inte kunnat ta reda på:
    Om jag väljer "radera alla" i telefonen (i praktiken måste jag nog markera alla konversationer och välja ta bort när jag markerat alla), då är min förhoppning att endast de 1000 sms som jag faktiskt tar bort från telefonen ska försvinna från mysms på webben. Det skulle dock kunna vara så att om jag väljer att ta bort konversationen "Erik", så kommer mysms inte endast ta bort smsen som finns på telefonen, utan hela konversationen "Erik" som har sparats på webben. Har någon experimenterat med något liknande? Jag får väl testa helt enkelt med någon oviktig konversation. Men en sak som någon kunnig kanske vet: är det skillnad - vad gäller kommandon i operativsystemet Android - på att ta bort sms "ett och ett" och att ta bort en hel konversation? Kan mysms ens märka av att det faktiskt är konversationen som tagits bort? Eller kommer den bara märka att Android tagit bort de enskilda smsen som råkade bilda en konversation?

    Jag har Android Messages just nu förresten (Googles app) och en Nexus 5X. Alla tankar är välkomna :)
    Hoppas jag beskrev någorlunda tydligt vad jag vill göra!
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har kört SMS Backup+ de senaste åren. Den tar backup till ditt Gmail-konto så man behöver inte återställa några SMS eller MMS. Allt finns i Gmail under etiketten "SMS". Suveränt. Du har kontrollen över din data...elller du och Google :-)
    Om man ändå av någon outgrundlig anledning vill få tillbaka alla SMS till telefonen så går det att ställa in om man vill ha alla. MMS fungerar dock inte.
     
    ogre, Snapphane och katho gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Annars kan du byta till en Xiaomi mobil ;) -

    Syncning av sms mellan mobiler ingår i Mi account funktionaliteten, via backup i Mi Cloud, som är även åtkomlig från en web browser.

    Jag har över 1400 sms syncade mellan två mobiler, verkar fungerar bra.
    Har inte testat ladda ner något från en laptop dock.
    .
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag körde också SMS Backup+ under ett bra tag, tills jag stötte på SMS Backup and Restore från Carbonite som enligt mitt tycke har bättre funktioner och snabbare återställning än SMS Backup+ samt modernare interface.

    Tänk på att ni kan ändra backup till arkiveringsläge i denna så att den bara säkerhetskopierar förändringar istället för att ta snapshots på hela SMS databasen vid varje tillfälle. [​IMG]
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för era svar, ska kolla på detta inom kort!

    Förstod ni min primära fråga, att jag vill kunna göra flera backuper och återställa alla dessa till samma telefon (backup1.xxx, backup2.xxx osv), har era förslag den möjligheten?
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om man säger så här, både SMS Backup+ och Carbonite klarar av att "merge:a" flera SMS backup:er och undvika dubbletter, för det misstänker jag att du inte är så intresserad av.
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Med SMS Backup+ går det utmärkt. Den tar backup på alla SMS och MMS som ligger på telefonen och skickar till din Gmail där varje meddelande blir ett mail. Om du raderar ett SMS eller MMS på din telefon så påverkar inte det det som ligger på Gmail. När allt är raderat så kör du in nästa backup-fil och gör samma process. Slutligen gör du en restore och får tillbaka alla SMS. Inte MMS:en.
     
    bernard gillar detta.
  9. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag använder "Backup to Gmail"
    Funkar utmärkt för både SMS och MMS samt samtalsloggar.
    Har använt det i många år och på många olika telefoner.
    Det finns även en funktion för återställning men det har jag aldrig provat. Funkar utmärkt att söka i Gmail istället. Dessutom är det skönt med en kontinuitet över tiden och alla olika mobiler.

    Gratis och reklamfri!
     
    bernard gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag blir faktiskt lite lockad av att ha mina sms i Gmail, så som ni är några stycken att föreslå. Ska fundera på det! Google har ju planer på någon slags sms-sync till Chromebooks som förhoppningsvis innefattar backup av sms också, se här: http://www.androidpolice.com/2017/07/26/chromebooks-may-soon-sync-sms-notifications/ Så min plan är nog att invänta ett litet tag och se vad för funktion de släpper. Men det skadar ju inte att ha alla mina äldre sms både i Gmail och i ytterligare en Google-tjänst, det är ju bara fördelaktigt så länge jag slipper eländet med Mysms.

    Blev nyfiken på det du säger om samtalsloggar ovan. Hamnar dessa i Gmail också, hur ser det ut?

    Har ni som nämnt Gmail-backup lust att visa ett sms och hur det ser ut i Gmail? :-) Givetvis med censurerat telefonnummer och vad som nu kan vara känsligt, men bara så jag får känslan av hur det funkar!

    Jag antar att datumet och klockslaget för smset hamnar som tidkod i Gmail. Hur är det med avsändare, anges bara numret eller låter den såväl nummer som kontaktens namn hamna i Gmail?

    Måste man slå på POP3/SMTP eller liknande?
    Många frågor, hoppas ni har tålamod :P
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    SMS och samtalsloggar hamnar där med SMS Backup+ som jag använder.
    Då jag har kontakterna synkade också så ser jag namn på personen jag SMSar med, precis som ett vanligt mail.

    Du behöver inte slå av/på något. Du väljer gmail-kontot det ska synka mot i appen.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=iMThQgTUvMQ
     
  12. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    "Backup to Gmail" skickar alla sms som ett mejl till Gmail.
    Den skapar en egen mail-korg, typ “call" och "message"
    Du kan naturligtvis ändra detta. Du kan även ange om meddelandet skall anges som "läst" eller "oläst" när det hamnar i Gmail
    Själva mejlet har rubriken "sms från Kalle med nummer 070xxxx"
    Namnet hämtar den ur telefonboken.
    I mejlet hamnar själva innehållet av ditt mottagna sms.
    Mejlet från samtalsloggen har rubriken "Samtal från Kalle med nummer 070xxxxx"
    Informationen i mejlet innehåller uppgifter om klockslag och samtalslängd.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för era svar.

    Jag skulle verkligen vilja se med egna ögon hur det ser ut. Bland annat så jag vet vilken tjänst som jag "gillar" bäst (det är ju en ganska stor process att föra in alla sms och därför vill jag helst inte välja "fel" tjänst). I Youtube-klippet ovan är inkorgen blurrad så man knappt ser något alls.

    Skulle ni inte kunna lägga upp varsin printscreen, där ni såklart har blurrat det känsligaste, typ telefonnummer, men där man ser resten? Hade uppskattat det mycket, så att jag kan jämföra tjänsterna ni föreslagit och även i övrigt få en bättre bild av hur det fungerar :D
     
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det gör ju inget att testa. Om du inte gillar det du ser så är det bara att ta bort appen och radera alla sms etc. från Gmail. Sen är du tillbaka precis som innan.

    SMS Backup+ och Gmail desktop.
    call-log.PNG
    ---------------------
    sms.PNG
    ---------------------
    sms-list.PNG
    MMS:
    mms.PNG
     
    Last edited: 16 sept 2017
  15. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Bara att testa. Inget förstörs. I Gmail hamnar de i egen inkorg så det är bara att deleta rubbet med ett knapptryck!

    e7andy postade några skärmdumpar, det ser likadant ut i "Backup to Gmail" som är gratis
     
    Nicole gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för dina bilder! Jag gillade det jag såg.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Sådär, nu har jag suttit nästan hela natten och fixat. Det fick bli Smsbackup+ och jag har till slut till Gmail importerat 5298 sms (enligt appen) eller 5288 sms (som Gmail påstår, dvs siffrorna diffar med tio st) liksom 486 call logs. Är smått överlycklig! Har äntligen raderat kontot på tjänsten Mysms.com (ANVÄND ALDRIG DEN!). De sms jag skickat under 3,5 år är åter i min ägo efter att ha kapats av denna värdelösa tjänst.

    Tyvärr var kopieringen ganska långsam, men det är ju en engångsgrej i mitt fall där jag behövde sitta manuellt och pyssla på sättet jag beskrev i trådstarten för att lösa eländet!

    Det fanns bara call logs från sommarmånaderna sparat i min telefon - från slutet av juni ungefär, ganska precis tre månader bakåt i tiden, är det samma för er? Det kanske rensas automatiskt i Android efter en viss tid (3 månader?), inte för att det spelar någon roll men vore intressant att veta...

    Jag valde bort SMS Backup and Restore från Carbonite eftersom den inte hanterar MMS alls. Smsbackup+ tar alltså backup av MMS men återställer dem INTE som någon nämnde, vilket är gott nog i mitt fall. (Mysms hade ändå sabbat alla MMS och omvandlat dem till länkar till sin egen webbsida, så jag hade inga MMS i faktisk mening att ladda upp, men funktionaliteten är bra att ha inför framtiden).

    Något konstigt är att det helt plötsligt fanns ca 1500 samtal i samtalshistoriken (felaktiga/påhittade samtal), jag skulle ha blivit uppringd av "Okänt nummer" ca 1500 gånger den 2 september eller något. Det var innan jag använde "återställ" i Smsbackup+ som dessa dök upp, ingen aning hur det kom sig men behöver alltså inte vara appens fel. Jag rensade helt enkelt historiken i Telefon-appen och lät Smsbackup+ återställa en riktig kopia av samtalshistoriken. Har ni sett något liknande? En bugg kanske, inte så viktigt.

    Något helt annat:
    Jag tycker det ser ut som appen Swish i den där printscreenen som är bifogad i MMS:et. Med Swish kan man ju inte ta printscreens. Är det Swish och vet du hur printscreenen är tagen? Root eller liknande? :P

    Tack för alla tips ännu en gång!
     
  18. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det tänkte jag inte på. Jag vet inte hur han lyckades med det. Jag fick det bara skickat till mig.
     
  19. micke.sg

    micke.sg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Galaxy Note 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Galaxy Note 1
    Går utmärkt att backa upp och återställa MMS med den appen.
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Aha, då måste det ha införts någon gång efter 2013 (då det på ett forum påstods att det inte gick).

    Tycker också att Carbonites webbsida är något otydlig:
    Backup SMS/MMS (text) messages and/or call logs in XML format
    • Local device backup with options to automatically upload to Email, Google Drive or Dropbox
    • Choose a recurring scheduled time to automatically backup
    • Option to backup MMS (media in the messages)
    Varför skriva "text" där uppe?
    De menar väl att det är ett tillval, om man läser resten, att även bilder och annat innehåll ska följa med i backupen.

    Tack för ditt besked iaf.