Fråga: Fri-surf-abonnemang som hemmanätverk?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Hårig, 27 sept 2017.

  1. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att köpa en ny mobil och tittar således även på vilka olika abonnemang som finns.
    Tele2 har ett Unlimited för 500kr/månaden (20GB per dag, sen får man sms osv).
    De har även "mobilt bredband" för 400kr/månaden max 200GB.

    Jag klarar mig för det mesta på runt 15GB per dag i hemmet, lite netflix/youtube osv.
    Jag funderar på att skaffa unlimited för 500kr/månaden och sätta ett extra datakort i ett 4G-modem i hemmet.
    Vad skulle jag förlora mot mitt 10/10 fiber rent praktiskt?
    Vad är bättre med "mobilt bredband" jämfört med "unlimited"?
    Har någon personlig erfarenhet av deras gräns på 20GB? Kommer jag få ett sms i god tid (vid cirka 15GB) eller stängs allt ner först och jag får ett sms efteråt?
    Något annat jag bör tänka på?
     
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Testa & kör parallellt en månad innan du gör dig av med fibern ?
     
    Kristy gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det du tappar är latenser och tillförlitlighet. Det är stor kvalité skillnad melan fiber och mobilt bredband.
    Mobiltbredband kommer hela tiden hastigheten variera.. Det högre latenserna märks av.
    Men alltid beror helt ärligt hur avancerad internet användare du är. Håller du på med bit torrent skulle jag inte rekommendera mobilt bredband, då det har problem att hantera så många anslutningar samtidigt.
    Det samma gäller om du spelar multiplayer spel.

    Men i och med att du ställer frågan kan jag bara förmåda att du är mer än enkel användare så tror mobilt bredband funkar för dig... så länge du inte tankar blurays med bit torrent osv lär din datakvot räcka... netflix och andra strömningstjänster har alla låga bitrates så det lär inte kunna dra iväg allt för mkt..
    Men på helger om du sitter och binge watchar någon tv serie kan det säkert slå i taket..

    Du borde mäta hur mkt data du gör av med innan så du vet det räcker om inte annat..

    Om du har statsnät och kan välja mellan många olika operatörer så kan jag annars rekommendera att du sätter i sytem att hela tiden hoppa runt bland operatörer som jag gör, man får alltid ny kund erbjudane typ halva priset i 3-6 månader, eller 3 månader för 99, och så fort tiden gått ut.. så byter man till nästa bara.
     
    6150, cobben, bernard och 1 annan gillar detta.
  4. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Har haft en 4G-router som hemnätverk i flera år, men är nu påtvingad fiber via BRF. Jag märker inga större nackdelar jämfört med fiber för mina ändamål, dvs, surfa, youtube, streaming.

    Det uppenbara är att fiber "alltid" är stabilt och hastigheten jämn. Det mobila nätet kommer alltid ha variationer, t.ex om din närmaste site ligger nere eller är väldigt högt belastad. Vid nåt enstaka tillfälle har streaming buffrat pga långsamma hastigheter.

    Det jag tänker spontant är om du har flera siter i närheten "som backup" om den närmaste är nere eller överbelastad, eller om du bara har en site.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja många faktorer spelar in, sedan beror det också på hur mycket man surfar, och hur snabb dator man har också, spelar ingen roll att ha låga latenser på fiber linan om datorn inte har låga latenser även dom.. ju mer man surfar ju större blir behovet av lägre latenser.
    Sedan som sagt beror det på hur man surfar.. jag själv har alltid 50 tabs uppen i min webbläsare och jag stänger och öppnar nya tabbar väldigt mkt är väldigt produktiv.. så för mig är det stor skillnad om en sida laddar på en sekund än på 2-3 sekunder.. Använder man inte platta eller mobiltelefon är det ofta cpun som är flaskhalsen, då den ska rendera alla sidor och reklam.. adblockers gör att cpun får jobba mindre att rendera annonser.. det rekommenderar jag.

    kan också tillägga dagar där det tex regnar mkt kommer du nog märka en klar försämring..
    Det största problemet med mobilt bredband är kanske att de antennerna som sitter på router igentligen är väldigt små, om man skulle sätta en stor antenn på taket skulle du få helt annan uppevelse.. men antenner är dessväre väldigt dyra... men om jag bodde på landet och inte hade fiber skulle jag absolut investerat i en stor antenn och sätta på taket. Det finns dock mindre antenner som markant förbättrar signalstyrkan/hastigheten dock som du kan har inne.. men då tårdskaparen verkar vilja spara på hundra lappar är nog inte detta så intressant :)
     
    cobben gillar detta.
  6. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för alla synpunkter, har lagt ner det där med bittorrent. Kostnaden för streamingtjänster var lägre än besvären bittorrent medförde. Men jag skall fundera på det. Inte riktigt tänkt på att hastigheten kan variera över olika tidpunkter eller dagar.

    Är det samma som mast? Annars hänger jag inte med :)
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja site = mast/cell
     
    ingfre och Hårig gillar detta.
  8. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack!
     
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag körde med Tele2 Obegränsat 4G i ca 2-3 år när det var helt nytt. Då var det inga större problem med hastighetsvariationer men som jag förstått det så är näten lite mer fyllda nu. Upplevelsen var dock så pass bra så den slog ADSL på den tiden.

    Därefter flyttade jag till en lägenhet med 100 Mbit fiber. De första tre månaderna körde jag vidare på 4G då det var uppsägningstid och därefter gick jag över till Fiber. Enda anledningen till att jag gick över var för att det var halva priset att köra fiber. Hastigheterna var jämförbara då jag fick ut runt 70-80 Mbit på 4G, skillnaden var pingtiden på 1ms vs 19ms. Men streamar man och surfar så upplever jag inte det som något avgörande.

    Idag är det faktiskt så att jag själv hade kunnat tänka mig att köra endast 4G återigen. Visst hastigheterna varierar mer idag men så länge man bor på ett ställe där masten inte är överbelastad så känns det ok.

    Eftersom Tele2 inte har någon bindningstid så tycker jag du skall prova detta ifall kostnaden för mobilabonnemang + fiber överstiger 499kr/mån som Tele2 Unlimited kostar.
     
    6150, Jerpa och bernard gillar detta.
  10. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Återkom gärna med hur du tycker att det fungerar när du hunnit prova det och hur du tyckte köpupplevelsen var (butik? internet? kundtjänst?)!
     
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Min fru kör hela internet i lägenheten via hotspotten i sin mobil sedan över ett år tillbaka, med en router kopplad som repeater som matar tv och desktop via ethernet.

    Det fungerar alldeles utmärkt för vanligt tv tittande och slösurf, något annat gör vi inte.

    Enda nackdelen är att internet stannar upp för alla när min fru pratar i sin mobil. :eek: VoLTE har inte kommit till Bite i Lettland än.

    En annan nackdel är att dottern inte kan se på sina tecknade filmer när min fru inte är hemma.
    Men min fru ser detta som en feature, not a bug.;)
    .

    l
     
  12. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag har pratat med Tele2 i butik, man får prova deras abonnemang utan kostnad om jag säger upp det innan första månaden är slut. Så det var enkelt att skriva på ett papper. Mycket trevlig säljare :)

    Jag pratade med dem om gränsen på 20GB, tydligen så är den inte igång från början. Det aktiveras om de ser mycket "suspekt" användning. Personligen så tror jag att det är en säkerhet inför framtiden. Om några år kanske användningen på nätet ser annorlunda ut och detta "unlimited-surf" blir en dyr sak för tele2. Kanske massa sms får folk att byta abonnemang. Men det är bara jag som gissar.

    Jag har inget 4g-modem eller gammal androidmobil att använda som modem och testköra. Men jag satte i simkortet i min mobil som hotspot och testade netflix på TV'n och Youtube samtidigt på datorn, det var inga problem. Har förhoppningsvis ny mobil om en vecka och då kan jag testköra detta hårt. :)
     
    Kristy gillar detta.
  13. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hej igen!

    Jag tror att fler har samma funderingar som jag så jag tänkte skriva hur det går. Fick min nya mobil häromdagen så jag kunde använda min gamla Nexus 6P som "modem" inkopplat i min ASUS router.

    Bor i Lund
    Jag klarar av att streama 1080P (netflix) på min TV, 1080P (youtube) på min laptop och 720P (youtube) på min mobil samtidigt. Ingen av dem buffrar eller verkar sänka kvalitén när jag spelar. Däremot så tar det märkbart längre tid att "börja spela" om jag hoppar i någon film till det som inte är buffrat. Fast då jämför jag med 100/100 fiber som jag hade tidigare.

    Screenshot_20171008-113307.png

    Här ovan försöker jag ladda ner en torrent, hastigheten toppar vid cirka 2mb/s och faller sedan till 0 för att börja om. Detta är samtidigt som jag streamar 1080P på netflix och youtube. De påverkas inte.
    Oklart om det är Tele2 eller modemet som ballar ur (min router klarar det). Först så testade jag den "största/populäraste" torrenten jag hittade på piratebay och det gick ännu sämre än ovan. Grafen ovan är under cirka 3 minuter så det kommer igång snabbt igen utan problem, går att genomföra men ingen dans på rosor jämfört med det jag tidigare hade som var 100/100. Behöver säkert ändra inställningar i torrentprogrammet.

    Screenshot_20171008-115600.png

    Här laddar jag ner en fil från Sunets FTP, mycket stabilare. Den första dippen är när filen är nerladdad så det är inget fel. Sen laddade jag ner an annan fil, andra dippen i grafen märkte jag inte ens av. Streamade fortfarande netflix och youtube.

    Screenshot_20171008-115716.png

    Grafen över 24 timmar när jag började testa. Har laddat ner över 60GB nu (90% stream) och inget SMS om begränsning eller liknande.

    Överlag nöjd, täcker mina behov. Har inget behov av upload i dagsläget.

    Mvh
     
    Moby, bernard och 6150 gillar detta.
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kör också med Tele2 unlimited numera som bredband i hemmet samt på språng (3 st sim-kort).
    Hade fiber från Telia ink ett gratis mobilt bredband på 20 GB för 399 kr, abonnemanget hos Tele2 kostar också 399 kr och känns bra mkt mer prisvärt än Telias erbjudande då Tele2 även fungerar utanför Sverige + att det är obegränsad surfmängd.

    Fortsätter med Telia i min Galaxy s7 edge, har 20 GB / mån där och välfylld surfpott.

    Fick Tele2 att fungera bättre hemma efter att ha satt ett sim-kort i en Huawei E5186 + externa antenner, går utmärkt att streama och syssla med annat samtidigt.


    Får väl se om jag lämnar Telia helt eller hur jag väljer att göra när bindningstiden löper ut. Får jag en bra deal så stannar jag nog hos Telia & kör nuvarande lösning, får jag den surfmängd jag behöver så lämnar jag Tele2.
     
  15. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Någon som vet om Unlimited är öppet för inkommande trafik?
    Har lite portforward tillsammans med dyndns för att komma åt lite olika resurser hemma.

    Har idag ett gammalt Telenor fri surf som mobilt bredband. Där fick jag stånga mig blodig innan jag fick supporten att häva spärren för inkommande trafik. Det svåraste var att komma igenom första supportledet för att prata med någon vuxen som förstod vad jag ville :)
     
  16. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    @Francis@Francis vet du något ?
     
  17. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Jag vet faktiskt inte, kontakta kundtjänst förslagsvis via Facebook och fråga.
     
  18. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Huawei har släppt en ny och häftigare 4G router än E5186:

    Huawei B618 LTE Cat11 Wireless Gateway
    US $421.20

    Screenshot_2017-10-16-20-52-04-680_com.alibaba.aliexpresshd.png
    .
     
    Last edited: 16 okt 2017
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Aha ?

    E5186 hade jag liggandes, så ingen direkt kostnad.
    Dessutom skulle jag inte lagt ut dessa pengar som E5186 kostade om jag varit ute efter en stationär 4G-router idag, då hade jag fixat en annan lösning.
    Men finns ens LTE Cat11 i Sverige ??
    Nuvarande router fungerar fint för det jag behöver.
     
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Denna är dyr och för tunga användare.

    Hur mycket av dessa CA möjligheter som fungerar i Sverige vet man inte förrän man har testat.

    Men Telia upger sig ha 4G+ hemma hos mig, på den småländska vischan, med bara band 3 och 20 - och routern ska stödja CA med dessa.

    Det kliar i fingrarna att testa detta, men jag tänker inte lägga ut 3200:-.

    Jag får 80-90Mbs med min billiga E5180 Cube router @ 600;-, och det räcker mer än gott för mig.
    .