Min Nexus 5X är korrupt går det att fixa den?

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av JeffMaister, 26 sept 2017.

  1. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Hejsan

    Jag har en Nexus 5X som är korrupt, hur jag vet det är att jag får upp detta meddelandet "Your device is corrupt. It can't be trusted and may not work pronerly. Visit this link on another device g.co/ABH" Finns det nåt sätt att laga den? Det stod i länken att jag kan kontakta nehetstillverkare och få hjälp med att få den återställd till det ursprungliga operativsystemet (osäker va dem menar med det ursprungliga operativsystemet) Är det LG som är enhetstillverkare? Och antar att det är deras vanliga supportnummer man ringer till? Inte superviktigt ifall den går att laga men skulle va bra då man kan ha den som en extra mobil ifall min primära går sönder :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan testa följande:
    View: https://drive.google.com/file/d/0Bz6x7k-VkpUJam5Mc1hKa09PVGc/view


    Fungerar det inte beror det nog på något hårdvarufel, och då behöver du förstås lämna in den. Sannolikt behöver moderkortet bytas ut.

    Vem du kontaktar beror på var du köpt telefonen. Har du köpt den via Google-butiken kontaktar du Google; i annat fall kontaktar du enklast LG först om du har någon garanti kvar på telefonen. Om du i stället använder reklamationsrätten skall du kontakta inköpsstället. Du har möjlighet att reklamera en produkt inom tre år från inköpsdagen enligt Konsumentköplagen: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
     
  3. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Det funkade tyvärr inte med den guiden så då är det ett hårdvaruproblem, synd att garantin tog slut gör exakt en månad sedan.
     
  4. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Du har tre års reklamationsrätt också, så prova att reklamera den om du inte har tydliga tecken på yttre skador.
     
  5. effo

    effo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Du vet att det är två års garanti på Nexus? Kom den redan i september 2015...?
     
    jnsson gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Som tidigare sagt, så är det 2 års garanti, o hade du inte haft garanti så kan du alltid reklamera varan i upp till 3 år, då detta är ett fabriksfel
     
  7. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Får se om jag hittar kvittot bara, är inte supersugen att lämna in den ingen då det blir fjärde gången.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om det är fjärde gången du behöver reklamera telefonen kan du meddela att du med anledning av detta önskar häva köpet, och få pengarna tillbaka eller ett tillgodokvitto.

    En parantes dock, för att det skall gälla måste felet som jag förstår det ha varit av samma slag vid varje tillfälle. Skadar i och för sig inte att testa i alla fall om du tröttnat på att skicka in den.

    http://lawline.se/answers/11103
     
  9. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Som texten säger så lär jag få det ganska svårt att häva köpet då det har var olika fel varje gång jag lämnat in den. Men kan ju ändå göra ett försök, ska leta efter kvittot och hoppas att det inte bleknat då jag har vart med om det tidigare trots att de bara gått ett år. :)
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag brukar alltid plåta kvitton och ladda upp på Google Drive. I regel brukar de inte efterfråga originalkvittot, bara en kopia på det.

    ...för som du säger försvinner trycket från de flesta kvitton fort. Räcker att förvara det i plånboken en kortare tid och sedan är det blankt.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om det är olika gånger så har dem rätt till reparation 3 gånger o 4:e gången så har du rätt o häva köpet
     
    bernard gillar detta.
  12. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Vilket bra tips, ska börja med detta jag med :)

    Aha va bra, ska göra ett försök med att lämna in den imorgon. Får bli Netonnet då Siba inte finns kvar längre :) Hoppas att jag får häva köpet, har inte vart något annat än problem med denna.
     
    bernard gillar detta.