Använder du stationär dator, laptop eller surfplatta fortfarande?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ploki, 30 sept 2017.

  1. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Använder ni stationär dator, laptop eller surfplatta fortfarande?

    För egen del ser jag ett mönster där jag gått från att i stort sett bara använda station är dator till att bara använda mobil på fritiden. Även börjat använda mobilen mer i jobbet.

    Dator är väldigt bra för effektivt jobb. Där är det oslagbart men i övrigt.

    Surfplatta är det jag gillar minst. Både värdelös för läsning och arbete.

    Laptopen är smidig för arbete. Men klumpig att läsa med.

    Stationära datorn är bäst till arbete och gaming samt musiklyssning. Nostalgi dessutom.

    Vad använder ni? Och när?
     
    Last edited: 30 sept 2017
    bernard gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 326
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag använder datorn så fort jag är hemma, eller är åker tåg (och när jag är framme om jag rest långt ifrån).
     
    bernard gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Laptop rätt mycket hemma och på jobbet. Varvar arbete och surf. Lätt att ha överblick över många saker samtidigt på laptopen.
    Surfplatta använder jag framför allt för en kort stunds avkoppling när jag lagt mig och att kolla lite nyheter på morgonen. Uppskattar den större skärmen jämfört med mobilen.
     
    bernard gillar detta.
  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    2 stationära, fyra intel NUC:s, två surfplattor, två laptops och två mobiltelefoner.
    Använder dessa lite beroende på, men de flesta ligger oftast och dammar i något hörn här hemma.
     
    bernard gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Så fort jag är hemma använder jag stationär dator. Jag tycker överblicken jag får på den stora skärmen är oslagbar. Och att kunna skriva på ett riktigt tangentbord är härligt.

    Mobil använder jag bara när jag är ute och inte har något annat att tillgå.

    Surfplatta brukar jag bara använda på semesterresor för att få lite större skärm än mobilen men ändå relativt enkelt att packa med sig.
     
    bernard gillar detta.
  6. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Har 2 surfplattor, men använder ingen av dem regelbundet(vet inte ens om batterierna är bra längre).
    Stationära datorn använder jag så fort jag är hemma för allting(förutom e-böcker).
    Mobilen för allt jag inte gör i datorn. Dvs e-böcker.
     
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Hemma använder jag primärt min stationära burk för allt från surf, spel, musik, arbete osv. Den agerar dessutom Plexserver åt mina filmer och serier. Föredrar helt klart att sitta vid den oavsett vad jag ska göra. Surfplattan används mest till Youtube och surf i soffan/sängen, likaså med telefonen. Är jag på språng så är det telefonen som gäller.
     
  8. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Använder bärbar dator. Jag är mitt uppe i flytt- och jobbsökartider, och min gamla stationära trotjänare har jag skrotat (byggd år 2008 för risiga delar redan då). När jag har möjlighet kommer jag bygga ihop en stationär dator, men så länge använder jag som sagt en bärbar dator (och kopplar den till skärm via HDMI-kabel, externt tangentbord och mus när jag får möjlighet).
     
  9. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    På jobbet använder jag laptop och för tillfället har jag det hemma också, men nästa gång det är dags att byta dator kommer det att bli en stationär istället. Telefonen tar över mer och mer, privat använder jag i stort sett bara datorn till bild- och ordbehandling och till det är den stationära överlägsen med större skärm och bättre tangentbord. Dessutom är det en stor fördel att kunna bygga på istället för att behöva köpa helt ny dator när man behöver utöka kapaciteten.

    Troligen kompletterar jag då med en surfplatta för "slösurf i soffan".
     
  10. ForceMajeure

    ForceMajeure Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2017
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Platta:
    Tegra Note 7
    Stationära och Laptops, en tablet och en smartphone. Har 3 stationära, varav två är rena speldatorer, den sista är kopplad till en LED-TV, 2-3 laptops varav den bästa i sängen. Ett par servers och andra i sörverrummet med Linux och Windows för Bitcoins och annat. Tableten ligger orörd i sitt fodral, den skulle man lätt kunna vara utan. Har en äldre smartphone också, med saker jag inte vill bli av med.
     
    Last edited: 7 okt 2017
  11. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 211
    Mottagna gillanden:
    5 036

    MINA ENHETER

    Frukost framför Macbooken
    Pilla på mobilen då och då
    Macbook + extra skärm på jobbet
    Pilla lite på mobilen någon gång i timmen
    Middag framför Macbooken
    Surfa, spela, musik och se på filmer framför den stationära Windows-datorn kopplad till TV:n
    Pilla på mobilen då och då
    Läsa böcker, tidningar, surfa på surfplattan i sängen

    Skulle nog överleva utan plattan
     
  12. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag har slimmat ner mitt bestånd till endast mobiltelefon och en stationär dator numera. Tidigare när jag var mycket på resande fot samt pluggade hade jag utöver ovan nämnda även en surfplatta och en laptop. Konstigt nog kom allt till användning, mer eller mindre, men har märkt att jag klarar mig utmärkt med endast mobilen och den stationära datorn.

    Planerar dock ett inköp av en surfplatta, tycker det är skönt att kunna ligga i t.ex sängen och läsa, se på film eller bara slösurfa. Dessutom riktigt skönt att ha när jag reser, eller åker till landstället.

    Men den stationära datorn är den jag använder absolut mest :)
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tiderna förändras., innan smartphonen var ju stationära datorn det främsta medlet att nå internet. Så man blev tvungen att sitta inne för det mesta, nu har man ju alltid internet i fickan, men jag föredrar att ligga i soffan än att sitta på en stol när jag är hemma, så det är väl ett mönster jag ser hos mig själv att jag sitter allt mindre vid datorn och mer i soffan med mobilen framför tvn.

    Datorn är fortfarande det överlägset bästa och mest produktiva sättet att surfa dock, så vill man få mkt gjort är det datorn som gäller.

    Jag använder Bit torrent på datorn för att fylla på nytt matrial till min plex server.

    Min dator är vid det här laget ganska gammal från 2009, men den har trots det hållt sig ganska länge, så jag kommer nog sitta mer vid datorn igen när man uppdragerar när ryzen 2 kommer.

    Men jag kan förstå att folk sitter allt mindre vid datorn de flesta använder inte någon alls nu verkar det som.

    Men om man ska få intresse att använda datorn istället så krävs det nog att man först och främst har en bekväm stol, och väldigt stor skärm, jag planerar att köpa en 43 tummare med va panel , med vesa festa och sätta på väggen bakom bordet , med så stor skärm blir det en helt klart maffigare upplevelse som får en att vilja använda datorn mer, har man sunkig och liten skärm blir det inte alls lika roligt.

    stationära datorer har börjat bli intressanta nu igen för amd har ju som sagt lanserat ryzen och de har gett intel panik, så det kalla kriget mellan apple och intel är just nu i full fart, så utvecklingen sker snabbare nu. Vi har i år redan sett 16 kärnor cpuer för konsumenter och nästa år räknas det bli ännu mera, så datorer börjar bli riktigt kraftfulla, och ju mer kärnor vi får ju mer inser också program utvecklarna att de måste hitta sätt att dra nytta av alla kärnor.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag använder fortfarande en laptop utöver min smartphone. Jag använder min laptop mycket till att skriva, söka information och göra hemsidor. Dessutom kan jag sitta både på en stol som i soffan eller i sängen. Så jag använder nog min smartphone mindre än andra. Använder telefonen främst på morgonen och på kvällen när jag har lagt mig i sängen och givetvis alla gånger under dagen jag bara vill kolla medier och nyheter eller skriva upp något. Kan kolla YouTube på min smartphone men ska jag se en serie eller en långfilm blir det på datorn eller TV via Chromecast.
     
    bernard gillar detta.
  15. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Använder laptop/smartphone, dock känner jag ibland att jag behöver mer kraft i min laptop, den är rätt gammal och blir verkligen varm när man tittar på youtube eller kompilerar stora projekt. Så kommer nog vänta tills Ryzen laptops kommer ut.
     
    bernard gillar detta.
  16. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Kör bärbar samt docka till den, på jobbet. Hemma chromebook och mobilen. Köper surfplatta nu och då men slutar alltid med att jag säljer den efter nån månad. Ej kört stationär sedan typ p4 tiden.
     
  17. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag kör Surface Pro 2 som min primära laptop till plugg och när jag gör arbete från externt håll e.g hemma (webbdesign). På jobbet använder jag en imac 27" skärm (inte så förtjust i OS'et men har lärt mig leva med det). Jag använder min mobil Samsung Galaxy S8 til surf och multimedia mer än vad jag gör med Surfacen. Då jag enbart använder Googles office paket till plugget för att skriva så tänker jag på en DEX lösning med nån större skärm. Surface Pro 2 till plugg är inte helt optimalt men det fungerar.