Diskussion: Android Ligger 2 generationer efter Apple i CPU Prestanda. Hur ska vi komma ikapp?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 3 okt 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ville bara dela med mig av denna video, ett av de bästa jag sett på länge, verklingen ett wake up call.
    Men det är speciellt intressanta när man går tillbaka historiskt, då kan man se att apple ligger 2 generationer före.

    Problemet ligger i att alla android tillverkare baserar sina designer på ARMs designer.
    De har sedan 2013 legat 1 steg efter, gapat har ökat och nu är de 2 geneationer efter.

    Level 3 Cache ska tydligen vara en av de sakerna som gör störst skillnad, apple har varit ensamma om detta länge.
    Själva kislet ska tydligen vara dubbelt så stort som alla andra android cpuer, vilket gör apples cpuer extremt dyra, speciellt då de har stora mängder level 3 cache.

    Hur kan Apple ha råd med att sätta i en cpu som är i runda slängar 3 gånger så dyr som de som sitter i android telefoner att tillverka ? Förklaringen ligger i att apple satsar allt på cpun, de kan tex snåla på ram minne, vilket är betydligt mindre än i android telefoner som har 8 gb. Mkt mer lågupplöst skärm. Så finns nog en anledning till att apple envisas med låg upplösning och lite ram minne när deras cpu design är så dyr att tillverka, de har valt en helt annan strategi.

    ARM baserade designer med Level 3 cache är påväg till android telefoner och det är väl enskilt de som kommmer göra att vi kommer börja närma oss apples prestanda.


    4234346.PNG


    View: https://www.youtube.com/watch?v=TiVF_ZzzLM0
     
    Ivan gillar detta.
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    samtidigt är det såpass bra prestanda i telefoner idag och har varit länge så... vad ska man med den extra kraften till egentligen? Mer än att varje gång man uppgraderar vill man ju att det ska vara bättre än innan men... jag kan inte minnas att jag under de senaste 3 åren iaf upplevt någon ny telefon jag skaffat som sjukt snabb då jag inte spelar speciellt tunga spel. Jag hänger såklart med på vad du menar men det känns som att spec-onanin på telefoner idag när det gäller kamera, minne osv osv egentligen bara är för techintresserade. För vardagssaker spelar det lixom ingen roll, tycker JAG får jag väl påpeka innan nån blir arg oxå ;)
     
    eastbound och Albin N7 gillar detta.
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    för mig spelar det ingen roll om apple har 10* så snabb processor, jag vill inte bli inlåst i deras värld.
     
    eastbound, masze, svenix och 3 andra gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Två generationer bakom får det att låta som om Apples ingenjörer är trollkarlar :) Tittar man endast på Geekbench-poängen stämmer det dock. Det handlar förmodligen om två generationer; Snapdragon 845 kommer sannolikt inte att prestera bättre än A11. Ser man till rå beräkningskraft är det Apples A11 som för närvarande åtnjuter "pole position" i ARM-världen.

    Största faktorn är säkert, som AA säger i videon, alla mellanhänder. Qualcomm vinstmaximerar och de som köper deras chipp vinstmaximerar i sin tur, och ju fler mellanhänder desto dyrare chipp.

    Qualcomm kan ju i praktiken fördubbla storleken på sina chipp och bland annat utöka cachen till samma nivå som Apples A11 (3MB vs 11MB), men eftersom de måste lägga på en summa för att få tillbaka investerade pengar blir chippen svårsålda.

    De som kan komma att konkurrera med Apple på sikt är speciellt Samsung och eventuellt Huawei. Huawei/HiSilicon designar dock inte sina egna kärnor, utan har så här långt alltid använt ARM:s referensdesign (Cortex A72 sitter ex. i Kirin 970), medan Samsung har sina egenutvecklade "Mongoose-kärnor" och Qualcomm sina "Krait-kärnor".

    ARM:s referensdesign är framtagen för att vara billig och passa en stor målgrupp, så alla som förlitar sig på den kommer ha svårt att hänga på Apples ett-megachipp-åt-gången-strategi. I dagsläget är det Qualcomm och Samsung som utvecklar ARM-processorkärnor på egen hand avsedda för flaggskeppstelefonerna.

    Jag är dock lite förvånad över att Samsung inte tog ett större kliv med S8/lanserade en "Exynos 9xxx", men misstänker att de varit bakbundna på grund av AMOLED-racet. AMOLED har länge varit betydligt dyrare än LCD och Samsung som utvecklar tekniken lägger stora pengar på R&D, vilket lämnar mindre utrymme för att satsa på chippen. Samsung var samtidigt först med att ha fabriker redo för 10nm-produktion, så att man ligger i framkant är det nog ingen tvekan om.

    Samtidigt tycker jag att man märker att Apple lider lite av att dra in på exempelvis mängden RAM, vilket många "öppna/växla-mellan-appar-videos" på nätet visar, där IP8 har lite svårt att hänga med. Att dominera i Geekbench är inte samma sak som att leverera bästa användarupplevelse, men mäter man istället spelprestanda eller konverteringshastigheten för video ser det så klart annorlunda ut.

    Mycket tyder på att Google påbörjat utvecklingen av ett eget ARM-chipp för Pixel-serien, och stämmer det kan man förmoda att de kan tumma lite på sina marginaler eller hämta in dem på annat håll för att utöka chippens storlek/maximera prestandan på samma vis som Apple kan.
     
    Last edited: 3 okt 2017
    eastbound, Gorgeous, bvb och 6 andra gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, helt klart, att rendera en webbsida i Chrome är inte markant snabbare på S835 vs S821. Man behöver dock inte vara särskilt teknikintresserad för att dra nytta av den hisnande utvecklingen. Mer beräkningskraft öppnar alltid nya dörrar. HDR-fotografering är ett exempel från senare tid som tidigare inte var möjligt, och vi kan fortfarande inte skjuta UHD-video i HDR i 60FPS+ på telefonerna, vilket ger fantastiska videofilmer, som nog alla uppskattar oavsett teknikintresse :)

    Det här är ett argument som ofta återkommer när man talar om prestanda/teknikutveckling och det är inte så konstigt. Vi tenderar att se saker ur vårt eget perspektiv vilket brukar vara rätt snävt och inte så framåtblickande. Det är svårt att föreställa sig möjligheterna helt enkelt, speciellt om man nördat in sig på andra områden.

    När Blu-ray/HD-DVD kom var det många som ansåg att DVD var fullt tillräckligt och menade att man ändå inte kunde se skillnad på avståndet mellan vardagsrumssoffan och 28-32"-TV:n 3-4m bort, men vad man inte tog i beaktning var storleken LCD medgav och hemmabioprojektorerna. Hade vi nöjt oss med DVD för att det ansågs bra nog hade vi haft det fruktansvärt tråkigt framför våra 60"+-apparater idag. Kan tänka mig att det rådde liknande tongångar när DVD ersatte VHS.
     
    Last edited: 3 okt 2017
    eastbound, Ara och Kristy gillar detta.
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja det är klart att det innebör fördelar vid varje generation.. kamera, utnyttjande av energi osv helt klart. Men många gånger tycker jag mobilmarknaden har eskalerat något fruktansvärt för att inte tala om prissättningen som är fullkomligt makabert löjlig i den högre klassen. Man använder telefonen till väldigt mycket idag, mig själv inkluderad men ändå :)
     
    Last edited by a moderator: 3 okt 2017
  7. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Så med denna tråd vill du förmedla det du kämpat emot så länge, att Apple kört om allt annat?
     
  8. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Tänk den dagen vi kan filma 960FPS/Super Slow-mo i full HD, eller varför inte 4K? :cool:
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Min enda kommentar är att Apples processor har liten betydelse för den totala marknaden såvida inte företaget ifråga lanserar den för användning av olika OEMs. Oavsett om A-serien så skulle vara 10 ggr snabbare än konkurrenterna kommer det inte att spela någon roll eftersom den endast används i iEnheter och det i sin tur gör att marknadsspridningen hålls nere.

    Skulle det däremot släppas en A-processor som varje OEM som vill kan köpa skulle det bli helt andra bullar eftersom det då skulle trycka på Qualcomm.

    Historien har visat att processorer som endast används av en enda OEM och som hålls borta från den öppna marknaden inte får någon direkt inverkan på den totala utvecklingen. Det är ju bara att titta på hur det gick för PowerPC när Apple stoppade licensieringen och PPCP.

    Sålänge iOS är vad det är skulle jag inte överväga det ens om en ny iPhone skulle ha 10-20 ggr högre prestanda än övriga enheter. Däremot skulle jag inte ha något emot att köpa en enhet med A-CPU om övriga OEMs skulle använda den.
     
    eastbound och Ara gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Apple har inte riktigt "kört om allt annat". Iphone 8 framstår till det yttre som närmast medeltida i jämförelse med exempelvis LG V30 som erbjuder större skärmyta, mindre yttermått i alla led samtidigt som den väger 50 gram mindre tillsammans med ett hörlursjack och påkostad DAC samtidigt som priset är runt 1500 kr lägre.

    Däremot är det sant sett till vilken SoC som har störst rå beräkningskraft, men det är en pusselbit av många. Vi borde inte låta det spåra ur i en "mitt-favvomärke-gör-den-bästaste-telefonen-tråd", då det där är oerhört subjektivt. Alla prioriterar olika saker i en telefon och då olika modeller har olika egenskaper är det omöjligt att utse någon enskild telefon eller tillverkare som "bäst". Om man nu väljer att se på det ur ett bredare perspektiv vill säga.
     
    Last edited: 3 okt 2017
    eastbound, bvb, Ara och 9 andra gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    enligt IHS kostar A11 ungefär 27 dollar, och vad jag kan läsa kostar snapdragon 835 ca 60 dollar.

    Apple har haft ett försprång sedan 2013, och känns just nu som vi är hopplöst efter, det blir nästan pinsamt när apple ligger 2.5 år före. Det återstår att se om A12 kommer få samma stora kliv upp i prestanda, eller om de kommer ge like andrum och för oss chans att komma ikapp.

    Som du nämer så borde ju igentligen samsung ha de bästa förutsättningarna för att skapa en A11 dödare, Exynos har dock alltid presterat väldigt likvärdigt snapdragon, så känns som samsung inte satsar lika mkt som det kunnde göra om de ville.

    Som det är just nu befinner vi i ett stort problem, apple har faktiskt överlägsna och fullkomligt kör över android cpuerna. Och de börjar till och med närma sig att konkurrera med x86

    [​IMG]

    Som sagt någon form av gemensam strategi behövs, annars sätter jag mitt enda hopp till huawei, dom verkar ha höga ambitioner, och jag är säker på att även dom är medvetna om A11ans överlägsenhet och det tror jag knappast dom är nöjda med internt, även om Kirin kommer vara betydligt snabbare än snapdragon 835 så blir det ju fortfarande pinsamt dåligt jämfört med A11an, blir ju liksom löjligt att både qualcom och huawei ska skryta om deras prestanda osv, som jag ser det så borde dom hålla lite lägre profil och gå tillbaka till ritbordet.

    AA har ju redan varit inne på nyckeln till Apples framgång så hoppas att större cache, det är liksom enda chansen samt ett större fokus att verkligen komma ikapp för just nu är det på tok för stor skillnad det är inte ens roligt längre, som sagt något måste göras.

    Så ja all heder till Apple, Men med vetskapen om A11s prestanda vill jag dock hävda att android som OS är bättre optimerat och lyckas krama ur mer prestanda ur totalt underlägsen cpu/gpu prestanda.
    Detta kan man se vid olika icke syntentiska speed tester på youtube hur snabbt man öppnar appar, laddar hemsidor osv.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja du har rätt där 2GB är igentligen åt helvete lågt, dock så är ju dessa tester inte alltid så verklighets trogna jag menar hur många har 10 spel som ligger i bakgrunden ? ett spel kan vara som 10-20 appar..
    Men ja.. 3-4 GB borde dom kunna ha tycker jag..
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är nog lätt att bli hemmablind här finns ju iphones överallt även i många andra länder men ja globalt sätt är dom väl försvinnade små igentligen i markandsandelar... Men ja.. det handlar om prestige också, det börjar bli pinsamt och skämmigt när dom ligger så långt före.. så var det inte förut...

    en A cpu i oem enheter kan du nog drömma om såklart men det är du nog medveten om men jag tycker huawei borde ta den under luppen och sätta som mål att göra något likvärdigt... som sagt.. receptet finns ju redan dvs större kisel och mer cache, nu är det ju bara att dom ser till att lösa det problemet.
    Tror ARM och samsung har varit för slappa, jag tror dom är medvetna om Apples cpu design, dom vet mkt väl att deras kisel är bra mkt större och de har mkt mer cache osv.. Är märkligt att samsung framförallt nöjjer sig med att stoltsera med något som är 2.5 år efter...
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Detta är inget annat än ett parallellfall till PowerPC vs Intel. Dock med den avgörande skillnaden att PPC faktiskt gick att använda fritt men Apples agerande resulterade i att den försvann i samband med att PPCP avlivades (därefter användes den med ökande problem i några år till innan bytet till Intel).

    PowerPC ledde i benchmarks på samma vis som A-serien nu gör men... eftersom den var "Apple-exklusiv" de sista åren (efter att PPCP skrotats och licensieringen av Mac OS upphört) påverkade det inte AMD och Intel.

    Nu ser vi en liknande situation igen. Om "vinner benchmarks" är prioriterat är det inga problem för Huawei, Samsung och Qualcomm att släppa processorer motsvarande A-serien.

    Apple-exklusiviteten gör dock att A-serien inte utgör ett "hot" mot någon av dem - benchmarken hjälper inte. Om allt enbart handlade om prestanda i syntetiska tester och rent teknisk briljans hade ju t.ex alla köpt Mac på den tiden Apple hade PowerPC eftersom den också många gånger krossade Intel i t.ex ByteMark och tenderade att vinna tämligen enkelt i Photoshop-tester etc.

    Det är ju inte så att övriga OEMs kan använda A-serien så det är ju inte så att de kan "hota" någon leverantör med: "Leverera A-serieprestanda, annars går vi till... öhm, vem?"

    Vad som vore intressant vore om det togs fram experimentenheter baserade på A-serien (alltså att man tar några processorer från bandet s.a.s) och testar med Android. Alltså hur denna CPU bänkar med Android som system.

    För egen del, efter att ha upplevt hela PowerPC-epoken konstaterar jag bara att försäljningen av Huawei och Samsung knappast påverkas av prestandan hos Kirin och Exynos. Antalet kunder som prioriterar syntetiska prestanda så högt att de köper en iPhone istället för något annat är... lågt.

    Så jag vågar påstå att A-serien har mycket begränsad impact på den totala marknaden, oavsett hur den bänkar. Det är enbart om Apple börjar sälja processorn till övriga OEMs (vilket de skulle kunna göra även om de inte licensierar iOS) som det kan pressa fram ändrade strategier ifråga om utformning. Som det är nu utgör den inget "hot" eftersom "inträdeskravet" är att köpa en iEnhet.
     
    katho gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag vet inte vad du menar med att dom inte utgör ett hot ?
    Det handlar väll om android vs apple eller ? då är väl apple och A processorn ett hot ?
    A processorn fullkommligt förnedrar ju snapdragon i dagsläget, och ja de behöver helt klart rycka upp sig rejällt.. är tragiskt att se men det gäller att vi inte halkar efter ännu mera nu..

    Apple kommer över sin döda kropp sälja sin processor till externa aktörer, det har alltid handlat om exklusivitet när det kommer till apple, det samma har väl gällt med deras mac pro där de fått exklusivitet på cpuer från intel som vi väntat på länge på PC. Samma gäller thunderbolt.

    Vi får bara hoppas att arm/qualcomm/samsung/huawei med mera är medvetna om problemet och att de borde lägga allt krut på att försöka komma ikapp apple. Större kisel och mer cache är ett måste.
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    känns som ett ickeproblem överlag då skillnaden mellan folk som handlar android eller apple är förhållandevis stor ändå. sen kan jag inte påminna mig själv om att jag nånsin känt att jag saknar prestande i min telefon.... eller ska man börja rendera och videoredigera i telefonen?
     
    katho gillar detta.
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Inget som helst illa mot just dig nu neddie, men hade det varit snapdragon som spöar Apple hade det låtit helt annorlunda

    Jag håller med dig. Har mycket sällan saknat prestanda i någon telefon sen, hm, 2014 kanske. För mig handlar allt om känsla, mjukvara, intelligenta funktioner osv snarare än millisekunder
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja säkerligen för de som bryr sig jag har både och iphone genom jobebt och android privat och jag kan aldrig påstå att jag nånsin upplevt nån direkt sinnessjuk skillnad i användandet. Sen är jag väl såpass gammal att jsut det där kriget ungefär som när jag var mindre amiga vs pc vs mac... det är lixom rätt överblåst ;) min E-penis får vara i naturlig storlek hädanefter lixom :D
     
    kissidor, dannejanne, Albin N7 och 2 andra gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    För mig handlar allt om millisekunder. De flesta har default hastighet på animationerna i android då maskeras cpun som flaskhals ganska bra.

    Mer prestanda öppnar upp nya användingsområden, det går mer och mer åt att telefonen ersätter datorn/laptoppen. A11 ligger ju hack i häl med Intel Core i5.

    Det är dumt att säga att Processorn i dagens telefoner inte skulle vara en flaskhals, då den ligger på 100% rätt ofta..
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Så du är alltså nöjd med att Android har cpuer som presterar som 2.5 år gammla apple cpus ?
    jag själv vill att dom ska vara lika bra åtminstonde...