Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad tycker vi om den nya prisutvecklingen på telefonen är gränsen nådd nu eller kommer det fortsätta klättra uppåt ?
    Nu ska tydligen ett flaggskepp kosta över 10 000.

    Jag tror en av grundorsakerna att dom kan ta ut dessa priser är att folk köper det på avbetalningen via operatören,
    När man bara betalar lite i månaden blir inte smällen lika påtaglig och man rent av glömmer bort vad den kostar.

    Nu har jag inte exakt statistik på hur många som köper på avbetalning via operatör och vilka som köper telefonen kontant.
    Det skulle vara intressant att se siffror på detta, för jag ser helt klart en möjlighet att nya märken kan gynnas av de extremt höga priserna på flaggskepp idag, då de kan ta ut fortfarande rätt mkt pengar för telefonerna låt oss säga runt 6000 och samtidigt vara betydligt billigare än de gamla märkena. Som sagt, skulle vara intressant hur många som igentligen bryr sig om priset nuförtiden om telefonen, för känns i många fall att många inte bryr sig alls.. utan det får kosta va det vill.

    Som Tech Altar är inne på med ans eminent analogi med handväskor så ligger det nog rätt mkt i det han säger att det handlar om ren "lyx", alltså det handlar inte om funktionen eller hårdvara utan priset i säg ger en känsla av lyx, jag tror det är dit vi är påväg, tror när marknaden för telefoner mognat ännu flera år kommer telefoner vara både lyx och ren "fashion" , alltså där man köper telefoner inte för funktionen i första hand utan för dess estetiska egenskaper och lyx känsla. Jag tror inte vi är riktigt där ännu men jag ser helt klart att denna form av ultra-premium flaggskepp kommer öka med tiden.

    Vad vi kan konstatera dock är att Apple har nu visat vägen, detta är nu den nya prisnivån för apple produkter och många Android telefoner kommer följa efter nya Mate 10 väntas ju kosta 10 000, sedan smarta telefonens intåg så har priset bara gått uppåt så vi kan alltså inte vänta oss att priserna kommer gå ner, utan om det går åt något håll så är det uppåt.

    Det enda som kan ändra utvecklingen är om folk vägrar betala så här mkt, vilket återstår att se, isånnafall kommer nog nya uppstickare få chans att ta marknadsandelar från de gamla stora tillverkarna från inte minst kina.

    Så vad tycker ni är gränsen nådd ?
    Är ni villiga att prova på något nytt märke som inte följer denna trend ?


    View: https://www.youtube.com/watch?v=eom5_800y8o
     
    Droid82 gillar detta.
  2. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    När det kommer en ny teknisk möjlighet, som alla har nytta av, med en ny modell, då stiger priserna ytterligare ett tag. Men det kommer en tid då telefonerna är så bra att de flesta är nöjda, det är nog inte så långt dit?
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror att marknaden liksom samhället i övrigt diversifieras allt mer. I framtiden kommer vi att se människor som lever på väldigt olika ekonomiska villkor i samhället.

    Det kommer säkert att finnas en marknad för dyra lyxartiklar för de som har det gott ställt men samtidigt kommer det att finnas många som har det betydligt sämre ställt och som kommer att efterfråga budgetmodeller.

    Själv är jag pensionär med ganska liten pension och att köpa ett flaggskepp för över 10.000 kr är uteslutet för mig.
     
    Droid82 gillar detta.
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Vi betalar 900kr för ett par jeans när Coop säljer för 199kr

    Vi köper väskor som varken rymmer mer eller håller längre för 10000kr istället för 399kr

    Hela världen fungerar väl så här? Inte minst fordonsindustrin
     
    niclasc, Droid82, Albin N7 och 2 andra gillar detta.
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja det har spårat ut rätt rejält, men så länge det fungerar så tror jag tillverkarna fortsätter på det spåret. På Android-sidan hålls det tillbaka dock av att det finns konkurrens, så där borde det inte vara lika lätt att ta ut överpriser.

    Apple däremot som sitter på något unikt, iOS, kan ju göra lite som de önskar. Då Apple även fortfarande ses av vissa som något exklusivt så kan de sälja dyrt och så länge tillräckligt många köper så lär de fortsätta. Personligen tror jag iPhone X delvis är ett test för att se hur betalningsviljan ser ut på dessa nivåer (11500-13200kr) och iPhone 8 är en "backup" på den någorlunda tidigare prisnivån. Blir iPhone X en succé trots sitt pris så är nog risken stor att iPhones ökar i pris.

    Sedan skall man ju tänka på även att telefonerna är generellt dyrare i Sverige pga skatter och Copyswede. T.ex. så skall Copyswede ha 1120 SEK för varje telefon med 256 GB minne.
     
    Puttesson gillar detta.
  6. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 022
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag personligen kommer inte betala 10k och uppåt för en ny telefon.
    Handlar inte om ekonomi, utan det är helt enkelt orimligt i mina ögon. Finns inget jag gör med min telefon som en lur för runt halva den pengen inte reder ut.
     
    RobotLee, eastbound, Ronii10 och 4 andra gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    personligen köper jag inte en telefon över 3000kr.
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Samma här
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    [​IMG]

    Med tanke på antalet timmar enheten används utslaget över ett år är jag inte så rädd för att lägga pengar på ex. telefon eller laptop. I snitt verkar vi lägga omkring 3 timmar om dagen eller 1095 timmar/45 dagar om året på att använda telefonen. Det är förmodligen den produkt vi enskilt använder i störst utsträckning i våra liv idag med undantag för sängen :)

    Det finns dock en gräns där mervärdet från låt säga 5000-7000 kr och uppåt sjunker kraftigt. Är exempelvis en Note 8 värd ~3000 kr mer än en S8 Plus? Det är förstås lite svårt att generalisera; använder man pennan är den förmodligen det, men för 2GB mer RAM, en sekundär kamera, och 0,1" större skärm är det väl svårare att försvara?

    Det råder så klart ingen brist på andra tillverkare och modeller att välja på, som får betraktas som mer prisvärda, men på sikt kan det kanske driva upp priserna även på mellanklasstelefonerna? Å andra sidan är det ju marknaden som sätter priset; telefontillverkarna spelar enligt samma spelregler som alla andra. Är det möjligt att tillverka och sälja tillräckligt många telefoner för 10 000kr+ kommer tillverkarna att göra så.

    I takt som skillnaden mellan flaggskepp och mellanklasstelefonerna blir suddigare ser jag bara inte riktigt hur Samsung och Apple skall kunna fortsätta höja priserna om inte övriga tillverkare hakar på trenden, men i slutändan är det ju alltid marknaden som avgör. Ett starkt varumärke och enorma resurser för PR är kanske tillräckligt när skillnaden vad beträffar kamera, display, yttermått, prestanda och övriga egenskaper inte längre är avgrundsdjup.
     
    Last edited: 4 okt 2017
    RobotLee, Ara, Timpppa och 2 andra gillar detta.
  10. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Alltså hittar man något för 7000kr som är lika bra som den för 10000kr så köp den !
    Då kommer marknaden sköta sig självt
     
    RobotLee och Albin N7 gillar detta.
  11. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag har inget emot att det finns dyra telefoner, så länge man har ett val att inte betala det priset.

    Om Kalle och Pelle köper en telefon för 10 000, vilket ger tillverkaren en 5 000 per lur extra i fickan (vi säger att kostnaden att tillverka är 5 000). Så har tillverkaren ett stort överskott att lägga på att utveckla ny teknik och nya funktioner som sedan kan leta sig ned i mellansegmentet och komma oss andra till gagn.

    Däremot kan jag tycka att vi konsumenter behöver ställa högre krav på uppdateringar. För 10 000 SKA månatliga säkerhetsuppdateringar ske och mjukvaran i sig bör uppdateras för 2-3 år. Säkerhet får gärna patchas i 4 år. Även på billigare enheter kring 5 000-strecket bör säkerhetsuppdateringar garanteras för åtminstone 1 år. Mer här tillverkarna brister än på att leverera bra hårdvara.
     
    RobotLee, Puttesson och Kristy gillar detta.
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Själv tycker jag inte det är ett jätteproblem för Android-enheter då priserna brukar sjunka ganska fort efter lansering. (Nej jag tycker inte att "behåller andrahandsvärdet" är något positivt, det måste vara en arme av dumskallar som köper iPhones med försämrat batteri och diverse fysiska skador för nästan nypris).

    Nu kan man köpa en importerad Galaxy S8+ Duos för under 5500 kr, väldigt prisvärt. Då är väl snarare frågan varför någon ska köpa en OnePlus 5 för ungefär samma pris?
     
    thompo och flipp gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, andrahandsvärdet på iPhones är rent löjeväckande. Lite samma tendens på OP faktiskt. folk verkar fortfarande betala över 3000 kr för en begagnad OP3T.

    Personligen bryr jag mig inte så mycket om att nypriserna på de absoluta flaggskeppen drar iväg. Man kan ändå få tag på lurar för ca 3000 som är nästan lika bra via kinaimport.
     
    Albin N7 gillar detta.
  14. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Vad innebär ett Ja resp. nej? Frågan gör det omöjligt att svara med de alternativen som finns då frågorna behöver "ja och nej" eller "nej och ja". Eller missuppfattar jag något nu?

    Jag tycker gränsen är nådd så vill svara ja, men jag tycker inte att 10k och uppåt är helt ok, iom att gränsen är nådd. så då vill jag svara nej :P
    Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp
     
    inact_0049 och Roggert gillar detta.
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag ser det på följande sätt:

    1. 10 KKR för en operatörsdistribuerad produkt där priset främst avser att styra in kunderna mot abonnemang är högst tveksamt.

    2. 10 KKR för en produkt med spjutspetsteknik och som alltså kostar det p.g.a R&D etc är helt OK.

    Det är mycket stor skillnad på dessa två produktkategorier trots samma pris. I det ena fallet är priset satt av rent försäljningstaktiska skäl, d.v.s för att kunden skall binda upp sig hos en operatör. Produkten i sig är inget annat än en standardvara.

    I det andra fallet beror priset på en högre teknisk nivå (typexempel är t.ex Nokias Communicator-serie). En produkt som innehåller unik teknologi och som fungerar som "spjutspets" mot morgondagen kan absolut vara värd 10 KKR.

    Däremot är dagens s.k flaggskepp av den operatörsdistribuerade typen, d.v.s det höga priset är helt och hållet satt för att kunderna skall teckna abonnemang/avbetalningsplaner. Prislappen är alltså inget som avspeglar produktvärdet utan den är enbart till för kundstyrning. Operatörerna betalar ett klart lägre bulkpris och det gör att intäkten per enhet inte ligger på den nivå man kan tro när man ser MSRP.

    Jag kan inte påstå att något av dagens flaggskepp är ens i närheten av prisvärda (även om en del försöker vrida diskussionen till att "prisvärde" är en rent subjektiv parameter och att t.ex en S-Pen kan bära $250 etc) när man tittar på komponenter eller teknologi. Det är ren art pricing parat med operatörsprissättning.

    Kommer det en enhet för 10 KKR som tekniskt är lika framsynt som en Nokia 9210 (vs konkurrenterna) och som alltså totalt överskuggar resten är den definitivt intressant.

    Sålänge folk köper via operatörer kommer olika OEMs att labba med högt satt MSRP.

    I princip kommer marknaden att delas upp mellan operatörsdistribuerade enheter med extremt MSRP (enheten är ju till för att kunden skall binda upp sig hos operatören) och direktdistribuerade produkter med motsvarande teknik men klart bättre priser.
     
    cobben gillar detta.
  16. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad är den faktiska tillverkningskostnaden för en mobiltelefon som kostar 10000 kr?
    Jag förstår att vinsten ska finansiera utveckling av nya telefoner och mjukvara, support, garantier och mycket mer, men det är ändå intressant att se vad kostnaden per enhet är.
     
    bernard gillar detta.
  17. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Även om jag inte tycker om prisutvecklingen har jag förståelse för den. En smartphone är idag så tekniskt avancerad att utvecklingskostnaderna måste vara enorma. Troligen betydligt högre än för datorer eftersom alla komponenter måste tryckas in på så liten yta och den dessutom måste vara förhållandevis tålig.
    Mobilen är också en av de saker vi har mest nytta av i vardagen. En varas "värde" måste alltid sättas i relation till hur mycket - och till vad - vi använder den och det varierar naturligtvis kraftigt mellan olika användare. För en "power user" är det troligen värt varenda krona förutsatt att man verkligen betalar för spjutspetsteknologi och inte för namnet. Det är där det stora problemet kommer in för oss "vanliga" användare tycker jag - hur mycket bättre är den dyra telefonen jämfört med den billigare?
    För min egen del kände jag att det var värt att satsa på ett flaggskepp för kamerans skull för där märker jag verkligen skillnad, och det kommer jag troligen att fortsätta med. En av de stora fördelarna med Android är ju att de faller så snabbt i pris att har man bara lite is i magen och väntar några månader sjunker de i regel så att man kan komma över en till en betydligt vettigare kostnad. Förhoppningsvis har dessutom flaggskeppsmodellerna en högre byggkvalitet och hålls uppdaterade längre så att man kan behålla dem längre utan att de börjar krångla eller känns sega. Därigenom gör miljön en vinst och det är mycket värt för mig. :)

    Så, att betala för ett faktiskt mervärde känns helt okej för mig, men jag håller fullständigt med om att det är helt fel att priserna drivs upp ytterligare av operatörernas marknadsföring. Slår man upp nästan vilket reklamblad som helst står telefonens pris angett som månadskostnad tillsammans med ett abonnemang, och för att hitta telefonens kontantpris får man i regel ta fram förstoringsglaset. :( Folk är tydligen så vana att se priser som en månadskostnad och inte som en slutsumma att de inte ens verkar bry sig. :( DET känns inte det minsta okej, men frågan är vad man kan göra åt det. Det är ju som sagt marknaden som styr...
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är några uppskattningar från "IHS market research" för vad tillverkarna betala för komponenterna:
    Galaxy S8: $301.60.
    Iphone X: $600

    Man skall väl sedan tänka på att man bör subtrahera momsen från priset (25%).

    Iphone X kostar 9000 exkl. moms i Sverige. Om tillverkningskostnaden är USD 600 (SEK 4882) återstår 4 118 kr. Hur mycket som sedan återstår efter alla omkostnader är desto svårare att sia om.
     
    Last edited: 4 okt 2017
    e7andy gillar detta.
  19. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Delvis kan jag tänka mig att betala 10 000:- för en mobiltelefon (låter helt sjukt när jag tänker efter) men samtidigt inte. Jag definierar en "bra mobiltelefon" som en enhet med ett oerhört brett XDA-developer stöd, en vass prestanda och en bra batteritid. För mig kvittar det om kameran inte håller toppklassnivå, bara den duger för sociala medier och när jag väl är ute på resor så använder jag istället en systemkamera.

    Det finns många som anser att enheter utrustade med 1080p skärmar är kassa. Det ställer jag mig tvärt emot. Visst, jag förstår "er" som sysslar med VR, då krävs det en Quad-HD (+) panel, men i vardagen duger Full-HD med råge. Jag prioriterar hellre en än längre batteritid samt lättare aktiviteter för hårdvaran att hantera. Det bådar för ett oerhört fint flyt.

    Jag anser inte att saknad av IP-certifiering, dual-SIM eller micro-SD stöd som någon större besvikelse men självklart är det inget jag tackar nej till. Några viktiga faktorer som jag däremot kräver är; snabbladdning, en vass framkamera, 3.5 millimeters, 6 GB+ RAM och 5.5 tums+ skärm.

    Åter till frågan om pris (alla priser inkluderar studentrabatt om 50:- /månad); En ny Galaxy Note 8 hos Telenor med 60 GB surf kostar 749:- /månad. Det blir en slutsumma om 17 976:-. Om jag istället köper exakt samma abonnemang och en OnePlus 5 (128/8 GB) slutar månadssumman om 608:-. En Galaxy Note 8 som i vanliga fall har en prislapp som nästan är dubbelt så stor som OnePlus 5 har helt plötsligt en skillnad om "endast" 140:- i månaden, eller 3380:- efter två år.

    Vad vill jag då få sagt med detta? Jo, om jag ska köpa en telefon kontant är det högsta jag är villig att betala för en telefon cirka 6000:-. Om jag istället köper en telefon på avbetalning är jag villig att betala uppåt 10 000:-. Gör jag det då? Nej, varför ska jag göra det? Jag har en OnePlus 5 som kostade mig 5495:- och som erbjuder allt jag söker. Jag skulle aldrig byta bort min nuvarande enhet mot en Galaxy S8, LG V30 eller kommande Huawei Mate 10, just på grund av att de saknar det som jag identifierar som "en bra mobiltelefon"! :)
     
  20. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Det är bra några köper nytt för då finns det ju begagnade att köpa
     
    Droid82 och Oceanic gillar detta.