XZ Premium batteriförbrukning

Diskussion i 'Xperia XZ Premium' startad av Heuristik, 4 okt 2017.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Den här mobilens batteriförbrukning är oregelbunden i att surfbläddrande slukar som attans! Det bara tickar ner... Medan streamat material/Youtube- är förbrukningen OK men inte mer.

    Varför drar surfbläddrande mellan sidor mer ström än att se på klipp?
     
  2. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Det handlar främst om CPU schemaläggaren. Många telefoner kommer med antingen balanserad inställning, dvs CPU:n ska inte köra med alla kärnor i högvarv, eller klocka ner big cores. Sen finns de som sätter luren i ondemand, vilket leder till ojämn hantering av energiförbrukning. Eftersom det är svårt för systemet att avgöra när man behöver lite kraft för att ladda upp innehåll eller om man behöver max prestanda för att öppna.
    Om du vill få fast på det hela så kan du ladda ner custom rom och custom kernel, så du får fler valmöjligheter med hur CPU:n ska hanteras och hur mycket den ska klockas up eller ner. Applikationer som tillåter det är Kernel Auditor eller EX Kernel Manager.
     
    sonyboy gillar detta.
  3. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag skulle gissa på att Sony väljer det senare av de två alternativen som återger. Jag kan ticka ner 3% på 5 minuters surfbläddrande, trots staminaläge igång och besparad ljusstyrka. Medan vid klippvisnin
     
  4. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Ledsen att höra, kanske gör de åt saken vid senare tillfälle.
     
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefonpratande drar knappt något batteri. Antar att det är en vanlig prioritering av fabrikanterna?
     
    Last edited: 4 okt 2017
  6. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Alltså små saker som, titta på videon, ringa eller ta emot sms brukar aldrig dra något. Men saker som kräver CPU:n ska jobba eller GPU:n drar batteri, som jag ser det så har Sony en dålig schemaläggare som inte kan lasta på rätt mängd kraft för arbetet.