Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Du får gärna vidareutveckla ditt uttalande.

    1, En "dålig" kamera är likt @AVR4000@AVR4000 tagit upp inte vanligtvis på grund av hårdvaran. Om vi tar Google Pixel/XL (1) som av många, inklusive mig utsågs till "bästa kameratelefon" mätt från fjolårets smartphonegeneration, som ett exempel. Telefonen producerade helt magiska bilder, trots saknad av OIS (Optical-Image-Stabilization). Lösningen var telefonens mjukvara som trots saknad av en såpass viktig komponent, lyckades prestera i samma linje med konkurrenter som erbjöd OIS.

    Vi kan även ta nya Google Pixel 2/2 XL som, iallafall på pappret, klarar av att ta likasinnade porträttbilder som exempelvis Galaxy Note 8 och iPhone 8 Plus, fastän telefonen "enbart" har en enkel kamerasensor.

    Det finns knappt någon Snapdragon 835-baserad enhet, vart i iallafall som jag känner till som erbjuder en "dålig kamera". Mycket och lite därtill handlar alltså om mjukvaran. OnePlus 5 är ett bra exempel, Xiaomi Mi5S likaså där den numera omtalade portade kamera applikationen höjer kameraprestandan med hästlängder.

    2, Långsam lagring? Samtliga enheter med Snapdragon 835 använder UFS 2.0, alternativt snäppet mer utvecklade UFS 2.1. Förstår inte hur du ens kan påpeka detta? Föredrar du det uråldriga eMMC 5.0 minnet som exempelvis Huawei använder i vissa av sina nuvarande toppmodeller, eller hur menar du?

    3, "Dåligt stöd för 4G+". Jag förstår din tanke vid denna punkt men håller inte med. Jag kör kontinuerligt med H/H+ och det fungerar utomordentligt bra. Samtidigt sparas en del surf och batteritiden räcker även längre än över LTE. Jag kör huvudsakligen OnePlus 5 (128/8 GB) som har stöd för 800 MHz/band 20, vilket är det nät som många asiatiska modeller saknar, exempelvis många av Xiaomis lurar. Jag har utöver min OP5:a använt och brukat mååååånga telefoner som saknar "bondebandet" men trots att jag bor "utanför" har det aldrig resulterat i några som helst problem.

    Att hävda en grovt försämrad uppkopplingshastighet över H jämfört med LTE är struntprat mätt i vardagen. För sociala medier, slösurf i soffan och vid Chromecast streaming räcker H-nätet med råge, då behöver man inte LTE, märka någon skillnad lär man heller inte göra.

    4, "Sunkig programvara" är en ren och skär tolkningsfråga. Person (1) föredrar iOS, person (2) föredrar Samsung Experience och person (3) anser att Android i sitt grundutförande är "bäst". Jag gillar varken någon av de uppräknade. En välutvecklad och stabil AOSP/CAF-baserad ROM är min favorit, jag gillar även klassikern; "Ressurection Remix", där man i bägge finner brett stöd för anpassningar, modifieringar och som nästintill alltid är färskt uppdaterade med det allra senaste.

    Jag misstänker (?) att du exempelvis anser Xiaomis tolkning av Android (MIUI) eller LeEco:s (EUI) som "sunkiga UI:s". Det kan jag isåfall delvis hålla med om. Konstigt nog är dessa system ofta ruskigt bra optimerade som inkluderar oerhört smarta energihanteringar för att på ett effektivt sätt spara ström, å andra sidan har mjukvaran vanligtvis en iOS-inspirerad design vilket får mig att skarpt avstå från dessa ROM:ar.
     
    Last edited: 8 okt 2017
    bernard, Puttesson, flipp och 2 andra gillar detta.
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Håller med till 100%. Mycket bra inlägg.

    Vad som märks på debatterna idag är att det gått prestige i detta med flaggskepp, d.v.s det är svårt att erkänna att utvecklingen gått framåt och att det idag finns utmärkta enheter som kostar mindre.
     
    eastbound, masze och Gustav Karlsson gillar detta.
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja?

    Jag har en sodastream för typ 700kr.
    Du kan få Exakt samma mängd bubblor och smak för 299kr.

    Det är de ingen som tjurar över? Då köper man det man tycker passar en själv. Samma sak med mobiler. Det är ju upp till var och en hur man väljer precis allt i livet
     
    6150, Albin N7, Ascii och 1 annan gillar detta.
  4. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Finns gott om kinamobiler som erbjuder band20 nu. Som exempelvis RedMi Note 4, global version och Mi A1.

    Jag har den förstnämnda och den har oerhört stabil 4G uppkoppling. 1200 kronor kostade den. A1 ligger väl kring 1700? Riktigt bra telefoner båda två.
     
  5. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Det stämmer, men ganska klart övervägande del av Mi:s telefoner saknar band 20, vilket jag tidigare skrev! :)
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Själv köpte jag nyligen en Elephone s8 för 2000 likvärdig prestanda som Kirin 955 och stödjer de svenska banden, har en Sharp IGZO panel som ska vara på flaggskepps nivå. Samma kamera sensor och linser som Sony Z5 allt detta för 2000 kr. Glasbakstyckte med nanobehandling som INTE drar till sig fingeravtryck som ALLA dyra flagskepp gör. Fingeravtrycksläsare som funkar när fingret är blött.

    [​IMG]
    Jag är nog ett exempel som visar att nya kinesiska företag gynnas och tar markandsandelar av de stora tillverkarna medans de fortsätter att höja priserna och vinstmarginalerna.

    Ett argument som tas upp är att de behöver ta ut stora vinster per såld enhet för att man ska kunna göra R&D men vi får inte glömma bort att de flesta komponentera som tex apple använder har de själva inte tillverkat, processorn är väl udantaget, mjukvara tror jag är ganska billigt i jämförelse.

    Hur kommer det sig att tillverkarna klarade sig förut när de sålde mkt mindre volymer och samtidigt tog störra steg när det kommer till innovation.

    Att operatörerna inte betalar fullpris och får bulkpris gör ju också att mobiltelfon tillverkaren inte får lika mkt pengar per såld enhet..

    Bättre vore kanske om tillverkarna sluta att sälja till bulkpris till operatörerna, då skulle man kunna ha lite mer rimlig nivå på priserna samtidigt som vinsten inte påverkas. Operatörerna kommer att beställa inte telefoner oavsett då det är deras levebröd oavsett bulkpris eller inte!

    Men om vi skulle gå det lite djupare vore intressant om man kunnde få se på siffror när det gäller vinst kontra hur mkt man av denna vinst man lägger på R&D, apple lägger ju inte allt på R&D dom är kända för att att lägga väldigt liten del på R&D (dom lägger hellre pengarna på skrytbyggen så som deras campus)
     
    Last edited: 5 okt 2017
    masze, Roggert, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det finns väldigt många andra parametrar än långsam HDR+ som linsens kvalitet och utformning, pixelstorlek hos sensorn osv. Exempelvis kommer HDR+-kameran kommer knappast ge snabb autofokus, tvärt om...

    För "För sociala medier, slösurf i soffan och vid Chromecast streaming" kanske man inte behöver SD 835 till att börja med. Och det finns väldigt många som har högre och andra krav än dina. All världens användare bor inte i din håla heller där det möjligtvis kan vara jämndålig 3G och 4G med just din operatör. Sen är ofta alternativet till 4G faktiskt 2G och inte 3G.

    Angående MIUI så har det alltid varit batterydrain som inte gått att fixa på de tre Xiaomi-lurar jag har/haft. Men jag tänkte mer på hemmahackade XDA-roms eller EUI-versioner som bara för den kinesiska marknaden och som aldrig kommer få en riktig uppdateringsbar global version utan diverse hackat crap...

    Det med långsam lagring var inte för SD 835-enheterutan de andra enheter som det brukar vurmas för som ska vara lika bra eller bättre än "Samsung-flaggskepp" som Mi Max och diverse annat från Xiaomi och LeEco.

    Det var ett antal år sedan "den har band 20" räckte för att fullt stödja svenska 4G-nät. En av anledningarna kan du läsa om här: http://natexperten.se/slut-pa-filkorning-pa-motorvagen-nu-breddar-vi-natet/
     
    Last edited: 6 okt 2017
    bernard och Asawi gillar detta.
  8. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Stora pixlar är en viktig faktor, en anledning till att Pixel/Pixel 2 lyckats såpass rent kameramässigt. Inte minst i mörka miljöer där de stora pixlarna släpper in mycket ljus. En annan är HDR+ som i dagens skede inte någon konkurrerande kameramjukvara kan mäta sig med. När du nämner "långsam autofokus" misstänker jag att du menar för de enheter som fått en portad version av applikationen. Det stämmer, det blir bättre med tiden men den är ännu inte fullt smör-len.

    Om du menar för en Google telefon är du fel ute, Pixel har en rapp kameramjukvara och att fota i HDR+ går på nolltid. Autofokusen är även den i rapp.

    Det stämmer, jag använder även en Xiaomi Redmi Note 4 (Global med Snapdragon SoC) som har långt ifrån hög prestanda. Men den duger alldeles utmärkt för dessa behov, det var du som tog upp 835-baserade enheter från första början så där av utgick jag från samma spår.

    Jag är bosatt i Skövde med omkring 55 000 invånare. Utanför staden finns många "bönner" och mycket landsbygd. Har aldrig haft problem med H-nätet vare sig på enheter med eller utan band-20. GSM nätet är överlägset bredast i Sverige men det kan nog var och varannan användare skriva under på erbjuder för långsam hastighet. H/H+ nätet erbjuder för de allra flesta absolut tillräcklig uppkopplingshastighet.

    Då måste du haft en rejäl otur. Exempelvis MIUI har från start inbyggda funktioner som stänger ned valda applikationer för att spara på ström, man kan även välja diverse aktiviteter som ska ske när skärmen släcks, att telefonen växlar till GSM-nätet är förslagsvis ett bra exempel.

    Hur menar du med att de enbart kommer bli tillgängliga för den kinesiska marknaden? XDA är ett öppet community för alla?

    Likaså här, du nämnde 835-enheter och "långsam lagring", inte konstigt jag förutsätter att du menar just 835-baserade enheter då. Och hur menar du med Mi Max? Den har ALDRIG presenterats, hyllats eller ens försökt vara lika bra som ett flaggskepp från Samsung?

    De mest uppenbara telefoner som haft titeln att vara bäst är de första modellerna från OnePlus, men det är numera historia. OnePlus One var dock den bästa telefonen på många plan, där och då. PS: Den blev framröstad som "bästa telefon" 2014 av Swedroids läsare.
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Blev lite lätt nerdigt här [emoji33][emoji23]
     
    bernard gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Huvudet på spiken. Särskilt punkt 3.
     
    Gustav Karlsson gillar detta.
  11. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Max 6-7000:-, inte mer och aldrig tänker jag betala 10K för en dumb telefon. Dyraste lurar som jag köpt är Note 2 för 5-6K och senast S8+ för 6500:- och då väntade jag det skulle gå ner i pris först. 9000:- vid lansering, aldrig!
     
  12. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Lite offtopic kanske men gäller frågan; Är gränsen nådd, eller; Är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp?
     
  13. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Haha.. just diskmedel har jag testat olika och ja, Jag tyckte dock Yes var den bästa.

    Och de där med soffan, hade en billigare soffa innan, den tappade formen fort var inte skön att sitta i. Köpte en lite dyrare, från samma butik. Mycket bättre och skönare. Dock ej så dyrt som 30k.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Som jag ser det finns det en marknad för dyra flaggskepp. Men tillverkarna spelar ett farligt spel. Som "teknik nörd" så vill man kanske inte ha samma mobil i 3 eller 4 år. Så de ger en gratischans till mindre etablerade märken med kanske likvärdiga specs. OnePlus är ett exempel på det.
    Men jag skulle inte bli förvånad om nån annan Kinesisk aktör ser chansen att expandera om de vanliga varumärkena blir för dyra.

    Så det är en svår balansgång som kan slå tillbaka.
     
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Xiaomis officiella distributör i Polen förhandlar med någon operatör i Polen för att få in någon modell i denna uppenbart lukrative suga-ut-konsumenten-via-operatörs-bindning försälningsmodell.

    Så stod det i någon tråd på MIUI forums Polen avdelning för ett tag sedan.
    .
     
  16. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Det finns INGET som motiverar ett köp av en telefon för 10k + absolut ingenting. Vill gärna höra någon smart kommentar till varför jag har fel.
     
    RobotLee och Asawi gillar detta.
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    I sak håller jag med dig, men man kan säga detsamma om många saker. Är det till exempel OK att bränna en tusenlapp på krogen en helg? Vi skulle nog kunna göra en lång lista med saker som en person tycker är meningslöst slöseri och en annan person tycker är det som gör livet trevligt.
     
    6150, wmb, maxin och 2 andra gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag motsäger dig inte. Se på Vertu bolaget, de gjorde dyra lyxmobiler men gick omkull.
    Visst kommer folk att köpa iPhone X, men kostnaden är dold i nåt abonnemang eller kanske kampanjer med inbyten och liknande.
     
    Mohnke gillar detta.
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag köpte ett par riktigt dyra högtalare 1990 och jag använder dem fortfarande som mina primära högtalare i hemmabion, för de låter fortfarande fantastiskt bra. Utslaget på alla år så var det väldigt billiga i slutändan. Kvalitet kan löna sig, men det gäller knappast en produkt som ändras så snabbt som datorer och mobiler.

    Å andra sidan brukar jag köpa rätt dyra PC datorer och behålla dessa länge. Jag tycker det har varit klokt. Köper man medelbra PC så känns de oftast trötta rätt snabbt och blir dyrare i längden. Jag ser inte samma situation på smartmobiler.
     
    Last edited: 7 okt 2017
    RobotLee och Kristy gillar detta.
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Angående huvudfrågan så är det ren idioti att betala summorna de begär för iPhone X, exempelvis. Den har ingenting märkvärdigt överhuvudtaget, om något är den sämre med sin puckel som förstör skärmytan (iPhone 7 Plus är troligen bästa köpet om man vill ha iOS just nu).

    Jag är villig att betala mycket för en smartmobil om det ger ett verkligt mervärde, men så kan jag inte se att det är idag.

    Mobilen jag är mest intresserad av just nu är Moto Z2 Zoom. Den ser ut att kunna ge ett rejält mervärde som inte andra mobiler kan ge. Förutsatt att kameran är viktig för dig givetvis.
     
    Last edited: 7 okt 2017