Kamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av gooner, 7 okt 2017.

  1. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Hej. Min sambo kör sin s8 för foton och är rätt duktig på att få bra bilder. Hon vill nu ha en annan kamera för mycket naturbilder men även en del konsertbilder o så. Har ni några tips? Inga 10.000 kronors kameror och de men runt en 4-5 lax. Ju billigare desto bättre men vad bör man satsa på?
     
  2. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag skulle satsa på antingen Canon eller Nikon DSLR. De enklare ligger i det prisintervallet och ger utmärkt bildkvalitet. Vad man bör tänka på om man vill fota actionbilder i naturen är att det krävs ganska många bilder per sekund (gärna uppåt 10) för att lätt få riktigt bra bilder med ben och vingar i rätt läge, men man klarar sig ganska bra med färre också.
    Objektivet är egentligen viktigare än kamerahuset när det gäller DSLR, men där kan man gärna börja med ett lite enklare och sedan köpa till efter hand allteftersom man blir mer säker på vad man behöver.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  4. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tack jag ska kolla in dom!
     
    Kristy gillar detta.
  5. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    flipp gillar detta.
  6. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    En annan fråga med då. Hur länge står sig en kamera? Är det objektiv som är de viktigaste här? Menar men behöver inte byta kamera efter 2 år för att det kommer bättre grejer hela tiden?
     
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Alltså så länge kameran och objektiven levererar det man kräver så finns det ingen anledning att uppgradera "hela tiden" i mitt tycke.

    Det är ju vid det tillfället om ens kunskaper och objekt/stil överskrider vad nuvarande kamera/objektiv klarar av som det kan vara läge att uppgradera.

    Ska nämnas att jag inte är nån sorts proffsfotograf, utan använder min EOS 500D från 2009-2010 (Med EF-S 17-55/2,8 objektiv) vid familjetillfällen/födelsedagar och har absolut inga planer på att uppgradera då den levererar det jag behöver för det jag fotar.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag har inte själv fotat med spegellös kamera, men jag vet att det blir mer och mer populärt och också ger en utmärkt bildkvalitet. Den största fördelen som jag ser det är att den är betydligt mindre och smidigare - en DSLR är inte precis något man stoppar i fickan tyvärr. Den är också enklare att använda och kan vara en bra "instegskamera" mellan kompaktkamera och DSLR. För mångas behov räcker den mer än väl. Den stora nackdelen är att man inte har samma urval av objektiv, men det kanske man inte behöver i början ändå. :)
    Du kan läsa mer om skillnaderna exempelvis här: http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/mirrorless-vs-dslr-1304910
    Om du googlar på på "mirrorless vs DSLR" eller liknande får du upp hur mycket som helst.

    Så ja, det kan absolut vara ett bra alternativ. :)

    När det gäller din andra fråga så kan jag säga att jag har haft min senaste DSLR i 7 år och bildkvaliteten är helt i klass med en nyare, men nu känner jag ändå att det är dags för en ny just på grund av att den inte är snabb nog. (4 bilder/s) Där har DSLR en klar fördel över spegellösa kameror - de har redan kommit så långt att utvecklingen inte går så fort längre, medan de spegellösa utvecklas mycket snabbare och följaktligen blir "omoderna" fortare.
     
    hahadaoc och bernard gillar detta.
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej det ska man inte behöva. Det man vanligtvis uppgraderar med är objektiv det är där som den stora skillnaden syns i kvalité. Det som vore värt att uppgradera när det gäller kamerahus för märkbar skillnad är från APS-C till fullformat (sensor).
     
    gooner och Kristy gillar detta.
  10. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tack så hemskt mycket nu vet jag iallafall vart jag ska börja!
     
    Kristy gillar detta.
  11. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Kristy gillar detta.
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Skulle du komplettera med något Canon L objektiv med röd ring så har du väldigt fina grejer,går att hitta bra begnat .
     
    dannejanne, Kristy och bernard gillar detta.
  13. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Det tror jag blir utmärkt. :) Ja Canon och Nikon ligger helt klart i topp och vilken av dem man väljer är helt en smaksak. Även de enklare kamerahuset ger en fantastiskt bra bildkvalitet som räcker väldigt långt.
    Som bonus har du julklappen klar några år framöver - håller fotointresset i sig är det alltid tacksamt med lite olika objektiv. :)

    Tänk bara på att om det är första gången hon använder en systemkamera är det inte säkert att det blir jättebra från första början, det kräver lite vana eftersom den inte är lika bra på att "klara sig själv" som en kompaktkamera. Det finns ett autoläge, men det klarar i regel bara goda ljusförhållanden, i övrigt får man hjälpa till. Men det lär hon sig snart och det är ju faktiskt utmaningarna som utgör charmen med fotografering tycker jag! :)

    Lycka till! :)
     
    Last edited: 9 okt 2017
    gooner gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan tillägga att Sony a5100 tar riktig bra foton på auto även i dunkel belysning/mörker. Så vissa systemkameror funkar bra även som point and shoot.
     
    Kristy gillar detta.
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    2 saker jag har erfarenhet av är batteriet & medföljare objektiv. Dvs EF-S 17-55 som kom med CANON EOS 350D var kass. Batterierna i CANON EOS 7D som jag nu mer har så har smärtas på sikt. Annars en bra kamera. Har några zoomar & fasta objektiv. För tex 1.8F går inte att få med zoom.
     
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv visste jag ingenting om system då jag fick min första system. Senare lärde jag mig saker. Löste ett av problemen med CANON EOS 7D. Dvs att sökaren visar vad som kommer med på bild. Vilket ingen system i instegs klass gör. Men andra problemet kvarstår. Dvs bränvidsförlängning. Att sensorn inte är 24x36mm stor.
     
    gooner gillar detta.
  17. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ja "fullformat" är någonting! Men bra redan om man har en sökare som visar 100% av motivet, vilket inte är så vanligt.
     
    gooner gillar detta.
  19. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Min utrustning är inte billig. Ja insköps pris ja. Men så ville jag ju inte att kameran skulle vara för lite/lätt. Så jag har en ryggsäck för hela utrustningen. Dock får inte stativet med paraply plats. Dock har ju CANON EOS 7D sjunkit i pris. Det man bör tänka på att batterierna blir sämre på sikt. Har ett batterigrepp till min kamera med 2 batterier. Vissa trycker min kamera är för tung. Då skulle kameran stå pall. Själv andvender jag kameran mest på fri hand.
     
    gooner gillar detta.
  20. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    442
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag kanske kommer in för sent i diskussionen, men jag skulle avråda från just det paketet. Det medföljande objektivet är en gammal modell som inte är bra, och som dessutom saknar bildstabilisering. Modellen som heter 18-55 IS II är något bättre, men bäst är de versioner som slutar med STM i namnet.

    Canon EOS 700d är en bra kamera, men den är ett par generationer gammal. Jag skulle rekommendera den nya EOS 200d som har Canons nyaste sensor för formatet. Den ger samma bildkvalitet som EOS 80d (som kostar 11000 bara för kamerahuset), och har den suveräna teknologin DPAF som gör att man kan fota lika snabbt och smidigt med hjälp av skärmen som genom sökaren. Det gör också filmande otroligt mycket bättre och enklare. 200d har också wifi och bluetooth och ett bra förklarande menysystem om man är nybörjare.

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4389088

    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4389022 (med en ny variant av objektivet som är mindre i storlek men liknande optiskt)

    Annars om budgeten styr hårt finns ju 700d med det bättre kit-objektivet med STM: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752859
     
    Kristy gillar detta.