Problem: Bootloop problem?

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av PEE, 20 okt 2016.

  1. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Hej!
    Min frus Nexus 5x hamnade i en bootloop först står det Google, men fryser när de färgglada Google grejjor laddar.

    Vad ska jag göra?
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Kontakta LG eller återförsäljaren och se om du kan skicka in och få den lagad. Det är ett känt problem med några av LG:s mobiler, inklusive 5X tyvärr.
     
  3. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Tack, tog kontakt med LG, de sa antingen återförsäljaren eller spacetronic som är deras garanti företag, jag anmälde direkt till Spacetronic.
     
  4. signatune

    signatune Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    OnePlus One

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus One
    ROM:
    Sultan 5.1.1
    Platta:
    ASUS Nexus 7 2013
    ROM:
    Android M Stock
    Hade lite problem med min. Körde 8.0 och sedan en fabriksåterställning. Då fick jag bootloop på min 1,5 år gamla N5X.
    Lämnades in på en söndag hos Elgiganten Sisjön Fick tillbaka den ifrån service redan på onsdag.
    Då hade man bytt kretskortet på den och fick nytt IMEI.

    Ville bara dela med mig av denna positiva erfarenhet.
     
    effo gillar detta.
  5. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det där att det löste sig var en sanning med modifikation.
    Eller det var kanske ren otur, men strax efter att jag fick tillbaka luren så började kameran strula. Telefonen startade om eller så kraschade kamera appen. Tillslut fick jag olika felmeddelanden om allvarliga fel i kamera enheten.
    Skickade in på garantiservice igen.
    Denna gång gick det fortare att få tillbaka luren. Nytt "moderkort" och kamera-modul blev det denna gång.
    Tur man har garanti några månader till, för man får ju känslan av att något mer ska hända.
     
  6. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Jag fick tillbaka min N5X, de hade bytt moderkortet, verkar funka nu iaf!
     
  7. effo

    effo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Precis samma hände mig. Har funkat ok efter andra svängen dock.
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Även min N5X drabbades av detta och den spontandog för ett tag sedan. Jag stoppade ned den i fickan och tog upp den igen kanske 30 sekunder senare. Då svarade den varken på fingeravtrycksläsaren eller strömknappen. Jag tvingade fram en omstart genom att hålla in strömknappen i 10 sekunder och den bootade som vanligt. Knappade in PIN-koden på SIM-kortet och sedan slutade hela systemet svara igen. Efter några sekunder startade telefonen om och bootloopen var ett faktum! Vid några omstarter frös bootanimationen helt och ett vitt streck visades tvärs över skärmen.

    Jag bestämde mig därför för att skicka in den. Det var ändå lite humor när jag skulle visa mitt problem för personalen i butiken och den bootade och funkade som vanligt... "Tack och lov" började den bootloopa igen efter en stund så jag skickade iväg den ändå.

    Jag fick besked om att den är klar på verkstaden, men jag har inte fått tillbaka den ännu så jag vet inte vad de har gjort, men jag skulle väl gissa att de har bytt ut hela moderkortet även i mitt fall. Återkommer med åtgärd när jag vet mer!
     
  9. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Min 5x började loopa i helgen men jag tror dessvärre den är för gammal för att Inet ska vilja fixa den. Det är inte min primära telefon längre men jag har ändå använt den en del hemma för min Philips Hue och för att kolla på YT och spela spel så det var lite tråkigt men inget som ställer till det så mycket.

    Jag har läst att en del personer fått igång sena enheter igen genom att ta loss moderkortet för att sedan värma på processorn med en värmepistol. Har egentligen allt jag behöver hemma för att göra detta, kanske kan vara värt det med tanke på skicket den ändå är i nu.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    1. Du har 2 års garanti och 2. Du har 3 års reklamationsrätt, och detta är ett praktexempel på när reklamationsrätten kan användas.
     
    lassekongo, najs, effo och 1 annan gillar detta.
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Utbytt moderkort => nytt IMEI så samma åtgärd för mig som för alla andra :)
     
  12. glandin

    glandin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Nokia 8 Sirocco

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8 Sirocco
    Nu har Webhallen bestämt sig för att de tycker att LGs service-verkstad har rätt i att neka min reklamation. De sa under sommaren att de skulle kontakta någon på LG direkt eftersom de höll med mig om att detta borde falla inom reklamationsrätten för tillverkningsfel.

    2 månader senare har de inte lyckats kontakta LG och därför fick jag nu ett mail om att de inte kan hjälpa mig med ärendet. Dvs min Nexus 5X är död i bootloop och de tänker inte reparera den.
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Man har enligt lag tre års reklamtionsrätt så du kan fortfarande använda dig av den. Dock ligger bevisbördan på dig i så fall, dvs du måste visa att felet funnits med sedan du köpte telefonen
     
    hahadaoc gillar detta.
  14. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Himla tråkigt att dom inte fixar de...LG borde ju absolut känna till problemet.
     
  15. JNils

    JNils Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har hänt mig och min bror också, min för 4 månader sedan och brosan för 2 veckor sedan, med en vecka kvar på garantin.:P Vi har båda fått telefonen lagad inom 4 dagar på Elgiganten utan problem.Nytt moderkort.

    Ett tips om du inte har säkerhets kopierat all data som du vill ha, så lägg telefonen i en påse i frysen en 20-30 minuter så kan du oftast få igång den en stund (5-10 min), kan räcka för att fixa till det sista innan reperation.
     
  16. Anders1

    Anders1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Båda mina har också dött och fått nytt mainboard på garantin... Inköpta maj 2016, den som höll längst klarade sig till januari 2018. Plus för snabb service av mobylife.
     
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    R.I.P min Nexus 5X inköpt 2016-02-02 dog idag i bootloop vilken tur vi har reklamationsrätt i 3 år i Sverige :)
     
  18. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Min 5x dog idag. Inköpt 2015-11-02 hos 3. Har mailat 3 om hur jag ska lämna in den på tillverkningsgarantin.
     
  19. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Och min frus 5X dog ikväll. Köptes i September 2016.
     
  20. voltz1

    voltz1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Blu_spark kernel
    Vad gör jag om jag köpte med abonnemang?
    Söljs inte könhre och tror inte de har någon extra, kanske lagar de den...
    Da försöka kontakt Telenor.