Diskussion: Android Ligger 2 generationer efter Apple i CPU Prestanda. Hur ska vi komma ikapp?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 3 okt 2017.

  1. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Köp en iphone då, så kan du sitta och köra geekbench hela dagarna och låtsas att det spelar någon roll. Jag kan ärligt säga att hur CPUn bänkar är något som spelar väldigt liten roll när jag väljer telefon.
     
    Last edited: 11 okt 2017
    katho, kissidor och jnsson gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nej tack du
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    PowerPC spöade Intel i benchmarks under lång tid men.... det hotade inte Winteldominansen sålänge det var en Apple-exklusiv CPU. Edit: Den var inte avsedd som sådan från början men blev exklusiv sent 1997 när Apple upphörde med licensieringen av Mac OS.

    Tittar vi realistiskt på det hela är det ett faktum att Androidplattformen inte på något vis hotas av en A-CPU och att det krävs att densamma erbjuds på den öppna marknaden för att Qualcomm skall pressas.

    Jag känner inte till något fall i historien där en snabbare men exklusiv CPU exempelvis kunnat hota spelare på den öppna plattformsmarknaden. Som sagt, Intel vs PowerPC är ett utmärkt exempel.

    Apple skulle utgöra ett hot OM iOS licensierades och det därmed fanns iEnheter från olika tillverkare OCH i olika prisklasser. Då skulle man kunna tala om ett hot. Som det är idag utgör de inget hot oavsett CPU-prestanda, de når nämligen inte ut till stora delar av marknaden och antalet kunder som väljer iEnheter enkom för benchmarks är låga. Det låter fint på pappret men Apples koncept är egentligen inte CPU-prestanda utan snarare användarvänlighet.

    De som gillar Apples koncept körde iEnheter redan tidigare och de som vill ha något annat kör det. CPU-prestandan har ytterst marginell (om ens någon) påverkan på ställningen för respektive plattform.

    Det var som på PowerPC-tiden, snabbare än Intel - ja MEN större delen av marknaden körde Pentium och Windows. Det skedde ju ingen omsvängning, d.v.s att folk började köpa PowerMac istället och samma sak ser vi idag.

    De enda som blir frustrerade över Apples CPU-prestanda är användare som benchmarkar.;) För egen del säger jag att det är trevligt för Apple att de kan ge sina iEnheter en snabb CPU men eftersom detta handlar om ett helhetskoncept (man byter inte plattform bara för CPUn) utgör det inget hot.

    Man kan ju annars börja fråga folket om de vet vad Snapdragon 835 eller A11 är för något - det nästan säkra svaret är att de inte har en susning. Frågar man i en Apple Store om valet av den nya iPhonen gjordes p.g.a CPUn vågar jag säga att svaret blir negativt.
     
    Last edited: 12 okt 2017
    Davil gillar detta.
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Med tanke på att det inte berör mig ett smack i mitt vardagliga användande sen minst 3 år tillbaka så ja.. helt klart nöjd kunde faktiskt inte bry mig mindre än vad jag gör.
     
    wmb, jnsson och iterva gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Exynos 9810 Soc börjar helt klart närma sig Apple kul att se. Finns kanske hopp ändå
    galaxys9benchmark1.png
     
    Last edited: 23 mar 2018
    EricG gillar detta.