Guide: Importera Pixel 2 / Pixel 2 XL till Sverige

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Swedroid, 5 okt 2017.

  1. BelLamron

    BelLamron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Tusan jag vet inte, de höjde från 11500 till 12000 för XL 128GB.....
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inte särskilt prisvärt. Det är inte svårt att importera direkt från Google via Borderlinx, och Borderlinx hjälper till vid returer om det nu skulle behövas. Vill man å andra sidan ha en på studs och de lovar leverera nästa vecka finns det inte så många bra alternativ.

    Prishöjningen handlar väl som alltid om utbud och efterfrågan.
     
  3. MagnusL3D

    MagnusL3D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    31
    Så då kanske man kan räkna det som en av fördelarna för att betala 2k mer, en annan fördel är väl att man köpt av ett svenskt företag och att det kan vara enklare att sköta garanti ärenden med dem.
     
  4. dkrantz

    dkrantz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Exakt på grund av det som jag beställde via dem. Dock såg jag precis att ha höjt priset på modellen jag köpte med 1000 kr!
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är man ute efter snabb och smidig garantihantering är nog Clove UK betydligt bättre eftersom de säljer telefoner köpta av en officiellt distributör, samtidigt som du kommer billigare undan : https://www.clove.co.uk/smartphones/google

    Du kan även vara helt säker på att telefonerna repareras via en officiell serviceverkstad med originaldelar etc.

    Det är alltid tryggast att välja en officiell återförsäljare framför en som säljer gråimport.

    Enda anledningen att välja telefonshoppen, som jag ser det, är om man vill ha telefonen på en gång (...de håller utlovat datum).
     
  6. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Det är ändå ganska bekvämt om det blir problem att köpa från en Svensk återförsäljare bara av det faktum att våra lagar gäller då.

    När jag tittade låg 2 XL 64 gb på 9995 vilket bara var en dryg tusenlapp över vilket är ganska okej men nu har dom trissat upp priset för mycket.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du har förvisso tre års reklamationsrätt inom Sverige och endast två års reklamationsrätt inom EU, men i övrigt är lagstiftningen/konsumentskyddet mycket lika (inre marknad etc): http://www.konsumenteuropa.se/

    Planerar man att använda telefonen i mer än två års tid kan det möjligtvis vara bra att handla den inom tullarna. I annat fall ser jag ingen anledning, inte om man handlar från en etablerad ÅF.


    Jag gissar att garantiärenden kommer hanteras betydligt långsammare av gråimportörer eftersom de inte har några ordentliga kanaler att använda sig av för garantiärenden. De kan inte vända sig direkt till ett officiellt servicecenter/tillverkaren, utan behöver göra en RMA på samma vis som en privatperson och sedan använda en mellanhand i landet varifrån produkten är importerad, alternativt ett inofficiellt servicecenter/bekosta reparationen själv (...där du inte är garanterad originaldelar)

    Är man som sagt mån om garantin är det nog optimalt att använda sig av Clove, och dessutom spara en peng.

    Det finns inte så många fördelar med att köpa gråimporterat när produkterna finns att tillgå i ett annat EU-land. Däremot är det så klart en annan historia om produkterna endast finns utanför EU, i vilket fall det är önskvärt att handla av en EU-säljare för reklamationsrättens skull.
     
    Last edited: 20 okt 2017
  8. BelLamron

    BelLamron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Pratade precis med supporten, det är priset när du beställde som gäller.
     
  9. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard Mycket lika ja men lycka till att driva ett ärende mot ett företag i tyskland eller UK om det börjar trilskas.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns en ungefärlig motsvarighet till ARN vid onlinehandel inom EU (men precis som vid utlåtande från ARN är näringsidkaren inte skyldig att följa det): https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage.

    Vill man däremot göra en civilrättslig process av det hela blir det som du säger bra mycket besvärligare, men så långt gissar jag få går oavsett om man handlat inom tullarna eller utanför.

    Jag vågar nästan påstå att du är snudd på lika trygg med att beställa från en seriös och etablerad ÅF baserad i UK eller DE som en lokaliserad inom tullarna i dagens läge, även om något skulle trilska med produkten eller leveransen.
     
    Last edited: 20 okt 2017
    iterva gillar detta.
  11. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Alltså, cashar ni 10k för en lur eller hur gör ni?

    Jag är sugen på att krita en pixel 2 xl på typ telefonshoppen, men det är ju segt att köpa en för 2000 kr dyrare plus ränta.

    Men om man använder borderlinx och köper från tex Google UK, kan man krita den då?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nja, det är om du har kreditutrymme på något kort med möjlighet till delbetalningar, men då blir räntan i regel också därefter (~10-15%+ beroende på kort).
     
  13. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Om du vill vara trygg, ansök om ett kreditkort. Kolla efter nått som ger lite extra garantier.
    då kan du betala med kreditkortet och avbetala, precis som om du tar det via "klarna" osv.

    viktigt att komma ihåg, säg upp kreditkortet när du inte längre behöver det, oavsett skulden är reglerad eller inte. Ofta är det gratis kortavgifter första året.

    Kreditkort finns överallt, allt från COOP, till OKQ8 osv. Ofta samma krav på inkomst som alla andra krediter, skilladen är att du får ett Visa/mastercard.

    Detta är nog att rekomendera i många fall, iaf för dyra köp från utlandet. Om du inte får produkten så har du inte pungat ut med dina egna pengar, så du kan bestrida köpet via kreditutgivaren. Du slipper ligga ut med 10000 kr mao.
     
  14. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Jobbet betalar min telefon (och abonnemang). Men jag kan ju inte gå och köpa nytt bara för att, utan det krävs i regel två år emellan varje lur/och eller trasig telefon. Mina kära kollegor gör det enkelt för mig att motivera nyköp då dom springer och köper Iphones för 11000 kr. Jag köpte min förra (G5) för 6500 kr, så chefen är inte lika grinig när jag behöver ny lur.

    Farligt sugen på en Pixel 2 XL nu!
     
    ezone och bernard gillar detta.
  15. najs

    najs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Beställde just en svart Pixel 2 64GB från Google UK. Beräknad leverans 31 oktober - 2 november (till Borderlinx).

    Svårt val mellan Pixel 2 och Pixel 2 XL. Tycker inte om kanterna upp- och nertill på Pixel 2. Men tror att XL kommer kännas för stor och klumpig. När jag bytte från Nexus 5 till Nexus 5x så kändes den klumpig. Vill inte behöva använda tvåhandsfattning för att manövrera mobilen.
     
    bernard gillar detta.
  16. Nordlunderik

    Nordlunderik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2017
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    48
    Efter mycket research har jag avbokat XL och istället valt lilla Pixel 2 128 från Google Store. Stora bezels kan man leva med och panelen lär vara bättre. Kvalitet före kvantitet. ;)

    Här är videon som slutligen fick mig att boka om

    View: https://www.youtube.com/watch?v=0JjbMT_x6CM&t=3s
     
    SimonR, doolar, BrorSnor och 2 andra gillar detta.
  17. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det är mycket skilda omdömen om displayen på 2 XL. Många är nöjda. Troligen kombination av personlig preferens och variation mellan olika exemplar. Själv vill jag inte gå ner i storlek från min gamla LG G3 så det blir XL för mig.
     
    BelLamron och dkrantz gillar detta.
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Måste fråga, när du säger "inom tullarna". Syftar du på Stockholms "tullar" (dvs underförstått Sverige) eller syftar du på EU:s yttre gräns?
     
  19. Freejack4051

    Freejack4051 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    97

    MINA ENHETER

    Beställde från Clove och fick denna dagen efter ( 150 i frakt med FedEx express ) Pixel 2 - 128 GB svart. Denna är riktigt nice..
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad fick du/vad var riktigt nice? Jag förstår ingenting :)

    Ja, underförstått Sverige. Skall försöka skriva begripligare - tack!