Diskussion: Första intryck & omdömen Xperia XZ1 Compact

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av Swedroid, 1 sept 2017.

  1. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Denna kamera skulle ju ha bättre kantskärpa än föregångarna, och det har verkat stämma på de exempel jag sett tidigare. Ladda gärna upp exempel.
     
    H-M gillar detta.
  2. rolle90

    rolle90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-XZ1-Compact/Main-camera-quality-terrible/td-p/1267075

    https://forum.xda-developers.com/xp...-camera-distortion-sadly-xz1-compact-t3680275

    Edit: Intressant, lusläser lite på XDA och ser att fler har lagt märke till att kameran tar fruktansvärda stillbilder, men tar helt ok filmer, - fattar inte hur sony kan få så fel på algoritmen O.o
     
    Last edited: 22 okt 2017
    bernard gillar detta.
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Läser man ovanstående blir man ju helt klart lite .... frågande. Verkar inte alls bra men jag vill nog se fler testbilder - gärna från användare här på forumet - innan jag är helt övertygad. Är det möjligt att Sony, en av världens främsta kameratillverkare, skulle göra om gamla synder?

    Sen ser jag att OTG-stödet är borta. Ev skulle det funka ändå att kunna ansluta ett SD-kort? Knacka av/på är borta. Även FM-radion har fått skatta åt förgängelsen. Tre saker jag uppskattat.
     
  4. rolle90

    rolle90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    testade ladda upp några bilder, men de blev lite förminskade.. hur som helst så ser du säkert oskärpan i bilderna och hur detaljerna lyser med sin frånvaro

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Ska fixa bättre uppladdningar sen så att man verkligen kan se
     
  5. soyd

    soyd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    H-M och (SiC) gillar detta.
  6. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Ja gör det, kan inte avgöras på så små bilder...
     
    H-M gillar detta.
  7. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Läste någonstans om en kommande uppdatering som gäller kameran men vet inte om det påverkar kvaliteten på stillbilderna.
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Jag tycker att moto g5s kamera ger lika bra bilder som Sony's miniflaggskepp. Moto är mycket billigare, tog fungerar och har fmradio, valet är givet.
     
  9. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Angående kameran, skulle det möjligen kunna vara så att man kostat på lite bättre grejor i telefonerna som distribuerats till de som resencerat i press och på Web? Eller är dessa så beroende av annonsintäkterna att man ger falska omdömen? I mitt fall är det dock ingen katastrof om kameran inte håller måttet, men många väljer förstås bort en telefon av denna orsak.

    Det som retar mig så här efter några veckor:
    På vissa webbsidor så fastnar den i en uppdatera - sidan-loop. Så fort den är klar börjar den om. Har startat om telefonen utan förbättring. Spelar ingen roll om jag kör Chrome, går via Gmail eller DuckDuckGo-appen, samma sak med att den laddar om och laddar om. Samma sida funkar som vanligt med Z3Compact och alla Samsung-telefoner som finns i hushållet. Mailade supporten, Inväntar svar. Någon som sett samma sak, tips?

    Man ska svepa uppåt för att svara. Det kräver noggrannhet eller flera försök om man gör det med höger tumme. Bättre med vänster till höger-svep som på Z3Compact. Går detta att ändra möjligen?

    Ibland fastnar vissa appar i horisontalläge. (Tex Messenger). Man måste då stänga av Rotera automatiskt så att appen blir vertikal, och så aktivera roteringen igen.

    I Z3Compact fanns en funktion för stegrande ringsignal och larmsignal, dvs började på lägsta volym och ökade successivt tills man svarade. Detta är borttaget, även den klassiska Bell-ringningen tyvärr.

    Stavningskontrollen, om man stavat fel, markerar i ordet och väljer föreslaget alternativ så lämnar den kvar bokstäverna efter markören.

    För övrigt är det bra telefon, lagom format, ljusstark skärm, vattentät, kraftigare ljud än Z3 Compact, batteriet räcker två dygn vid min användning. Den ger en robust känsla och i och med plånboksfodral lär den hålla ihop rent mekaniskt. Skönt att slippa den idiotiska luckan för laddkontakten på den gamla.
     
    cab19 gillar detta.
  10. rolle90

    rolle90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    jag upplever att kameran blivit något bättre sedan jag skaffade den, ändrade någon default inställning.. - dock långt ifrån samma kvalité som andra flaggskepp.

    problemet med horisontalläge har jag med..

    - är det fler än jag som har problem med lagg och hack i menyerna osv? igår hängde sig telefonen helt då jag bläddrade mellan hemskärmarna, lät den ligga i 10min - sen blev det en omstart.
     
  11. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Inget häng som jag märkt. Supporten svarade det vanliga om uppdateringar, avinstallera, ominstallera osv, men inget konkret. Faktiskt länge sen den fastnade i horisontalläge. Vad var det för inställning du ändrade som gjorde kameran bättre, och på vilket sätt?
     
    bernard gillar detta.
  12. rolle90

    rolle90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    ok, min har hackat lite då och då sedan dag 1.

    oj det minns jag inte, stängde typ av alla funktioner, - den tar lite skarpare bilder - dock inte skarpa :P fortfarande en urusel kamera
     
  13. michap

    michap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

  14. rolle90

    rolle90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har precis köpt denna lur. Och först blev jag förvånad och lite irriterad på att det nu verka vara google assistent som används och inte google nu, vilket gör att svenska inte är så användbart. iallafall var det så först. Plötsligt verka den förstå mer på svenska. Så antar att assistent vart bakåt reviderat till Google nu?

    Men mina först intryck:
    - Känns gedigen. Vete fankens vart folk prata om när ni säger att den känns plastig. Min kände lite kallt precis som metall och vad jag förstått är det någon metallegering Sony nyttjar i grunden och sedan målat på något tunnare plastlager. Känns helt klart inte plast för mig. Men den verka mer premium än min gamla X compact.

    - Den flyter som fankens. Den är grymt smooth.

    - Det verkar som det mesta stämmer

    - När man återställer sin gamla lur i den nya med samma appar, så brukar luren bli grymt varm, denna blev inte ens ljummen. :-)

    - Högtalarna är mycket bättre än i min X compact.

    - Största överraskningen är att SWIFTKEY faktiskt funkar riktigt bra. :-) Vem kunde tro de hihihi

    - Blir knappt ens ljummen, och p g a FAT32 formatering på sd-kortet så kan man inte i filma längre än 10 minuter... Någon som vet om mobilen klarar ett bättre filsystem? T ex NTFS?



    Saknar:
    - knacka för att väcka skärmen.

    Har inte hunnit testat kamera och annat smått å gott i luren ännu. Så återkommer med mera ingående tyckande. :-)
     
    Last edited: 1 dec 2017
    Kiddy, Thomas Molinder, inact_0036 och 1 annan gillar detta.
  16. slaentbjorn

    slaentbjorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köpte xz1 compact för några dagar sedan. Har haft en iphone 6 i drygt tre år. Vilket lyft! Gillar verkligen den här telefonen. Storleken och utseendet passar mig perfekt.

    Android 8 är grymt mycket bättre och snyggare än de versioner jag använt tidigare (senast Android 5).

    Supernöjd hittills.
     
    H-M, (SiC), Thomas Molinder och 2 andra gillar detta.
  17. MartinGP

    MartinGP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Är helt med, riktigt skön att använda! Men kameran är jag inte helt nöjd med...
     
  18. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, tänkte uppdatera min korta intryckssrecension.

    Byggkvalité & Design
    - Känns gedigen. Vete fankens vart folk prata om när ni säger att den känns plastig. Min kände lite kallt precis som metall och vad jag förstått är det någon metallegering Sony nyttjar i grunden och sedan målat på något tunnare plastlager. Känns helt klart inte plast för mig. Men den verka mer premium än min gamla X compact.

    Uppdatering: Denna känsla håller fortfarande. För mig känns det inte som plast, trots att jag nu vet att detta är fallet. Mobilen känns, tycker jag, som gjord av metall. Man har använt någon väldigt bra plast helt klart. Har bänt lite på den, och inga knakningar. Så inga förändringar i min åsikt på denna punkt när det gäller bygg kvalité. Däremot kan jag inte låta bli och fortfarande tycka, att jag saknar laddkontakterna som mina gamla gamla Z1 compact hade. Och det fortfarande efter några år. ;-)

    Designen tycker jag är toppnotch. Tidlös klassisk design och jag älskar den. Att mobilen har 16:9 formatet är för mig en av de mer positiva avdelningarna, frontriktade stereohögtalare en annan. Placeringen utav Fingerläsaren på sidan (höger) är ett genidrag, helt perfekt för vart tummen är placerad. Även om volymknapparna nu är på ett bättre ställe för allt annat användande, så är det helt off vid kameraanvändande. Synd att man inte kan få allt, antar jag. hehe. Kameraknappen är också något som gör att man väljer en Sonylur. Varför använda knappen på displayen, när kameraknappen är så mycket bättre. Och äntligen har man en Vattentålig telefon. Tät är den möjligen inte. Men den tål, om alla luckor är stängda, att doppas i vatten. Väldigt positivt.

    Prestanda
    - Den flyter som fankens. Den är grymt smooth.

    - Det verkar som det mesta stämmer

    - När man återställer sin gamla lur i den nya med samma appar, så brukar luren bli grymt varm, denna blev inte ens ljummen. :-)


    Uppdatering: Första intrycket stämmer för mig fortfarande. Mobilen är fortfarande snabb och smooth. Men viss omrendering av launchern händer ibland, men det går så snabbt och hinner knappt reagera. Vete fankens vad jag tänkte på den andra punkten där, så säger bara så här. Var väl trött när jag skrev den punkten. haha.
    Tredje punkten stämmer fortfarande, även om jag i sig märkt att mobilen blir något varmare vid 4K filmning än tidigare. Kan beror på mjukvaruppdateringar. Men inga krascher utav kamera appen har hänt någonsin p g a värmeutveckling. Mobilen blir helt klart lite jummen. Så liten förändring av detta intryck. Så mitt intryck av att luren har bra värmehållning stämmer helt klart.

    Ljud
    - Högtalarna är mycket bättre än i min X compact.

    Uppdatering: Jepp, stämmer fortfarande, men med viss revidering. Jag kan höra en viss distorsion i ljudet när man har full volym, speciellt i samtal och högtalarfunktionen påslagen. Det skorrar liksom i ljudet. Ibland hörs det väldigt mycket, och i vissa fall om ljudet är lägre, låter allt som det ska. Jag är inte helt nöjd med denna utveckling och har undrat om mobilen högtalare har skadats på något vis då jag tycker distorsionerna hörs ganska ofta än mer sällan. Någon annan som märkt av detta? Mikrofonen kan då fånga upp ljud väldigt bra tycker jag. Videoklipp låter inte helt fel när det gäller ljud.

    Keyboard
    - Största överraskningen är att SWIFTKEY faktiskt funkar riktigt bra. :-) Vem kunde tro de hihihi

    Uppdatering: Här måste jag bara säga. Hade fel. Helt fel. Swiftkey är fortsatt helt omöjlig att använda. Vete fankens hur många gånger ett mellanslag inte blir mellanslag, utan en bokstav, oftast p. Trots att jag inte ens trycker p. Vill jag har ett tecken som punkt eller frågetecken, vill den inte göra det heller. Trots man väljer ett förvalt ord, så vägrar den lyda och väljer ett annat. Alltså Swiftkey är ett SKÄMT! Sony kom igen, ge upp det jädrans sketkeyboarden. Det går ju för fans inte att använda. Fortfarande väljer den för det första engelska som primärt språk och detta går inte att ändra i appens inställningar. Jag använder båda språken i min vardag. Men i första hand vill jag ju kunna skriva på svenska, men när den börja skriva på engelska blir man ju tokig. Varför finns det ens en funktion att kunna ha fler än ett språk aktivt, om DET INTE FUNKAR!!! Jag vet att detta inte är Sony som är problemet här egentligen, utan utvecklarna utav SWIFTKEY som borde göra något åt saken. Men inget händer ju? Sony, SWIFTKEY fördärvar ett annars fantastiskt gränssnitt, gör något åt det. Skaffa något annat. Använd Gboard istället, vad som helst än detta jädrans skit. Är så förbannad på detta tangentbord så att man vill nästan slänga mobilen i väggen ibland.

    Kamera
    Helt nya intryck här. ;-)
    - Kamerans 4K inspelning är bra tycker jag. Väldigt detaljrik och kan filma en quadrocopter på 200m avstånd i luften utan större problem och man kan fortfarande se maskinen. Visst fortfarande kan jag se att zoom funktionen kan ha problem med fokus, men det är inte lika sorligt som med min gamla Z1 compact som i princip hade väldigt svårt att fokusera alls. Kunde ta flera minuter ibland. Här handlar det om sekunder. Hade varit kul däremot om det hade gått att Stabilisera 4K bilden bättre däremot. Du måste vara ganska stadig på handen för att inte filmar skakigt. Så normalt handlande, inte så farligt. Men hade en kompis som filmade en av mina flygturer med en Aosenma CG035 gps quad, och han skakade för fullt och det var ganska illa. haha. Men han skakar en hel del i onödan och lydde snarare mer sina egna ögon och filmen vart lite förstörd.

    - Den intelligenta stabiliseringen utav 1080p 30fps är grymt bra faktiskt. Man får en känsla av dji-fantom.

    - Kameran däremot har jag fortsatt svårt för. Visst jag tycker bilderna blir ok, men ibland blir de inte är så skarpa i automatläget. Jag är en värdelös fotograf helt enkelt, och mycket beror nog på skit bakom kameran. Men det är ju det som är problemet med Sonylurar överlag. Tanken med automatläget är ju att göra en nybörjare som jag i fotografering till att bli proffs. Och där är Sony tyvärr fortfarande inte direkt bra. Du behöver i stort sett perfekt omgivning, ljus och väder för att få den perfekta bilden. Visst jag får oftare en bra bild med XZ1 compact än med Z1 compact. Men det är likvärdigt med X compact i det fallet. Hade jag förstått alla finesserna i det manuella läget, så hade jag troligen kunnat få en hel del grymma bilder. Men förstår inte vad allt är tillför. Så det är tur att Kameran inte är orsaken för mitt val av en Sony Smartphone.

    Så med andra ord. Video kameran är Sonys starka del, men som Kamera i fotografering, kunde den varit mera snäll mot användaren som inte är en fotograf. En positiv sak är att 4K numera är en inställning och inte app. Super Slow-mo är grymt coolt I might add. ;-)

    Gränsnitt
    Här är svaret på varför jag väljer Sony. Och jag känner inte till någon tillverkare som har ett bättre gränssnitt än just Sony. Sony UI är orsaken till att jag gång efter gång väljer en Sony istället för Samsung, LG eller Apple o s v. Det är simplistik, smooth, snabb och funktioner ligger där det skall. Fast skall erkännas Oreo fördärvade en sak. Jag kan fankens inte hitta BT funktionen där den skall vara, tur att man kan nå denna inställning via rullgardinen och snabbikonerna. Var hos en vän igårkväll, då jag skulle koppla in mig i hans bthögtalare och kunde då inte finna BT inställningarna och mindes då snabbikonerna. Vet inte om det är en miss ifrån Sonys sida att man glömt lägga ut BT-menyn i deras inställningsmeny? Men konstigt var det iallafall. :-) En annan sak jag gillar med SONYS UI är att det inte är fullproppat med funktioner man inte behöver. Inga direkta gimicksfunktioner a la Samsung. Ok Super Slo-Mo kan nog betecknas som en gimick. haha. Men just wait, funderar fortfarande på en bra orsak att nyttja den funktionen som ett hjälpmedel. Kan tänka mig en och det är förstås vid en målgång om man håller på med sport. hihihi. Som jag redan sagt, så fördärvas mycket av denna upplevelse utav Swiftkey tangentbord. Vilket gör att jag inte riktigt vill nyttja mobilen som kommunikationsredskap vid mail, chat eller SMS utan video och röstsamtal är att rekommendera.


    Lagring
    - Blir knappt ens ljummen, och p g a FAT32 formatering på sd-kortet så kan man inte i filma längre än 10 minuter... Någon som vet om mobilen klarar ett bättre filsystem? T ex NTFS?

    Uppdatering: Skrev inte så mycket om detta i mitt första intryckstext. Men har nu lite mera kött på benen. Och suck, när skall Sony fixa till, så man kan installera appar på minneskortet istället? Har istort sett knappt installerat något på min lur och ändå har jag bara ett 6-7GB kvar på internminnet i mobilen. 32GB är alltså på TOK för litet i en compact premiumlur som denna. Tur är det då förvisso att man kan flytta media till minneskortet. Att FAT32 inte är så lyckat stämmer förvisso, men har upptäckt att jag kan filma mycket längre än 10 minuter. Så det måste ha varit mängden av information i klippet som var grejen för den korta tidsrymden. Eller så har lyckats formatera till exFat. :-) Tror jag filmade runt 20 minuter och vid 4K är det helt enkelt grymt. Helt godkänt och som sagt, mobilen är varm, men inte brännhet.

    Batteritid
    Var grymt bra precis i början. Var väldigt imponerad. Sedan kom säkerhetsuppdateringarna och batteritiden vart på något sätt lidande. Just nu känns det ganska lika med Xperia X Compact. Alltså måste ladda luren till och från. Möjligen en skärmtid på ca 3 timmar. Men precis i början nådde jag nästan 5-6 timmar. Förstår inte varför batteritiden förändrats ifrån "imponerande" till "Inte lika imponerande"? Från att batterimätaren knappt rörde sig, tills att man nu ser den tickar ner en hel del. Så med andra ord, mobilen har en bra batteritid, men något har hänt med mjukvaran som har pajjat den?

    Saknar:
    - knacka för att väcka skärmen.

    Uppdatering: Stämmer fortfarande. Och har i skrivande stund inte funnit något bra alternativ för att väcka skärmen på ett bättre sätt än knackning. Sorligt nog kommer ju X compact också förlorar den funktionen när den snart uppdateras till Oreo. Har testat några tredjepartsappar som förvisso funkar så där. Och med det menar jag att de fungerar om man använd mobilen ganska nyligen. men låter man mobilen ligga på bordet någon timme, så har funktionen lagt av och då funkar det ju inte som det var tänkt. Installerade en app som hade funktionerna att vifta man över mobilen kamera, skulle skärmen vakna till liv. Visst funkade om man gjorde det inom en kortare tid, men efter 1 timme, var funktionen inaktiverad. Samma sak med funktionen att väcka skärmen om man lyfter mobilen och samma sak var det med funktionen att släcka skärmen om man lutar mobilen till en viss lutning. Apparna är också något skumma då de oftast inte går att avinstallera den normala vägen, utan man måste göra i själva appen.

    Så summa sumarum:

    Positivt:
    + Byggkvalité
    + 16:9 format på skärmen
    + att den är kompakt
    + bra processorkraft
    + Perfekt som Videokamera med bra stabilisering
    + Har en bra värmeutveckling och blir inte för varm
    + Mycket snabb lur
    + gränssnittet är fortfarande en av de bättre android varianterna
    + bra att luren fortfarande ha ramar att hålla i då det behövs ibland
    + Frontriktade Stereohögtalare

    Negativt
    - Batteritiden är just nu ett stort frågetecken, då den varit mycket bättre så kanske inte borde varit här, då det kan vara bugg?
    - Saknar möjlighet att väcka skärmen på ett enkelt sätt. Knock-to-wake saknas riktigt mycket.
    - Stereohögtalarna har en hel del distorsion i ljudet, även om det inte alltid sker
    - Lagringen är på tok för lite anno 2018 och var det redan 2016 och 2017. 32GB är inte ok, inte ens för denna härliga lur. Internminnet fylls fort då man inte längre kan installera appar på minneskortet.
    - SWIFTKEY tror jag skulle kunna få värsta sony fantasten att välja Samsung som sin nästa lur. Det är så illa.
    - Behöver fortfarande vara proffsfotograf för att kunna använda kameran vid fotografering.
    - Inte lätt att byta Simkort. Varför inte varit lika smarta som i X compat och lagt SIM-kort och SD-kort på samma fack? För lets face it. Xperia X Compact har en riktigt bra variant där.

    Rekommenderas?

    Självklart, Swiftkey är ingalunda en orsak till att inte köpa luren. Det går ju att byta keyboarden, även jag själv inte funnit något som var lika bra som Sonys egna tangentbord.
     
    Last edited: 24 feb 2018
    Thomas Molinder gillar detta.
  19. MartinGP

    MartinGP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Gillar också det mesta med min, bortsett från kameran.
    Verkligen inte bra i lite sämre ljusförhållanden, men även med bra belysning såg bilderna från min Nexus 5X betydligt bättre ut :/
     
  20. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    dragontrumpetare:
    Jag försökte köra med Sonys eget Xperia-tangentbord, alltså inte det inbyggda Swiftkey. Det funkade ett tag men jag blev ändå lite missnöjd så nu är jag tillbaka hos min gamla trotjänare TouchPal igen. Den har bra stöd för att använda svenska och engelska samtidigt, men framförallt har den stöd för att skriva med T9 och ordlista, som på knappmobiler. Utan den funktionen hade jag aldrig vant mig vid knappmobiler. Klart värt att testa. Du kan även skriva med swipe-sättet, eller bara trycka på bokstäverna en och en. Men T9 är givet för mig.

    Trots att kamerans upplösning och optik ska vara så bra tycker jag stundtals att min gamla S5 mini producerade bättre bilder. Den mobilen hade också lättare att snabbt hitta ett fokus. När jag tar närbilder på saker nu är det svårt att få skarpa bilder.

    Tidvis verkar min mobil haka upp sig och verkar då vara helt låst i några sekunder. Ibland är det också svårt att få respons på vissa skärmpunkter, väldigt oklart varför det blir så.

    Överlag är jag nöjd men den väldigt kantiga och vassa designen gör att mobilen aldrig ligger riktigt bra i fickan, ibland skär den dessutom rakt in i benet på mig. Det drar givetvis ner betyget för mig.

    Inställningarna för bluetooth hittar jag på inställningsmenyns andra rad, de var inte alls svåra att se, så där förstår jag inte hur du menar? De står under alternativet "enhetsanslutning", väldigt synligt. Bifogar bild.
     

    Bifogade filer:

    Thomas Molinder och Nicole gillar detta.