Tips: Telia först med eSIM

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av 6150, 27 maj 2016.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Och så är jag inte villig att köpa nya prylar bara för e-sim. Bör finnas uppenbara fördelar i så fall. Offline alternativ kan vara en dealbreaker.
     
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Och allt annat som IMEI/MEID innebär.
     
  3. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det är nog många år kvar tills eSIM tar över helt. Vi har fortfarande hårdvara som kräver SIM-kort, som modem t.ex.
     
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Fint för jag har tex USB modem med LTE
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vilka telefoner stödjer det idag? Har inte hört/sett nån än men kanske har fel?!
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tror inte det finns någon telefon med eSIM. I första hand handlar det väl om bilar, klockor, IoT osv?

    Gear S2 var väl den första enheten att bli eSIM-certad, och frågan är om Gear S3 inte är den andra, hehe.
     
    night77 gillar detta.
  7. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    De som testar eSIM hos oss internt gör det med bl.a. mobiltelefoner. Mer än så vet jag tyvärr inte.
     
    night77 och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur fungerar det rent praktiskt? Kommer det upp en skärm där man får välja operatör och abonnemang? Eller kommer man i början behöva besöka en operatör fysiskt för att aktivera ett abonnemang? Eller beställa någon aktiveringskod per post?
     
  9. MagnusM

    MagnusM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    iPad Pro 9.7 har esim. Körde med det nu när jag var i England (Operatör EE)
     
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag har testkört eSIM på en Google Pixel 2 med operatören Project Fi, och det fungerar väldigt smidigt - så länge man har tillgång till Wi-Fi under setupfasen.

    Nackdelen - och för vissa är detta en stor nackdel - är att man inte kan aktivera det virtuella eSIM-"kortet" utan att ha tillgång till Wi-Fi under setupfasen.

    Man kan dock, åtminstone i Pixel 2 och Pixel 2 XL på Project Fi, använda både SIM-kort och eSIM, dock tror jag inte att telefonen har stör för motsvarande Dual SIM-funktionalitet, det vill säga att man kan köra ett telefonnummer på eSIM och sedan ett annat telefonnummer via ett vanligt SIM-kort. Jag tror att Pixel 2 endast har stöd för ett nätverk åt gången, men det finns nog inget som hindrar framtida telefoner från att ha stöd för två eller fler simultana telefonnummer.

    Angående Wi-Fi-behovet: Befinner man sig på en plats där Wi-Fi ej finns att tillgå bör man alltså akta sig för att fabriksåterställa en telefon med bara eSIM. Så som det fungerar (med Pixel 2 i kombination med Project Fi åtminstone) så kan inte eSIM-"kortet" aktiveras utan en datauppkoppling, varpå man förblir offline både från mobilnät och data till dess att man hittar Wi-Fi.

    Ett hett tips för den som använder eSIM men vet med sig att denne ibland befinner sig bortom Wi-Fi är att alltid ha ett traditionellt SIM-kort med sig i plånboken, för nödfall.
     
    vulfgar och bernard gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Låter som en uppenbar nackdel, som flera redan konstaterat. Man hade hoppats att någon ingenjör eller utvecklare skulle identifiera detta faktum i ett tidigt skede och hitta en väg runt det.

    Hur går installationen till, kommer man besöka en webbsida och fylla i uppgifter eller finns det något systemgränssnitt i inställningsmenyn där man matar in uppgifter?
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Känns som eSIM är rätt väg att gå, känns bara dumt att behöva ha ett simkort...
    Nu kanske fler tillverkare erbjuder sdkort plats istället ? eller kommer dom ta tillfället i akt att slopa den också ? många erbjuder ju trots allt nu en lucka med både sim och sdkort läsare... hoppas det inte resulterar i att de slopar båda.. för mig är det en enormt stor gåta hur så många telefoner kommer undan med att inte erbjuda sdkort läsare det är mkt viktigt! känns bra mkt tryggare... tex om telefonen blir brickad...eller om skärmen går sönder då du inte kommer inte i telefonen är din data säkrad..bara dra ur sdkortet.. har haft det problemet många gånger nu där telefoner dött osv.. har lyckigtvis haft de mesta på sdkortet i form av bilder och videos osv men de som var på de interna gick ej att komma åt..
     
    vulfgar gillar detta.
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Som folk redan sagt är det många nackdelar med eSIM men vanliga SIM-kort lär nog inte försvinna inom överskådlig tid så vi som prioriterar funktionalitet, pålitlighet och frihet kan helt enkelt strunta i eSIM.
     
    vulfgar och ingfre gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Ursäkta OT men den där lösningen, "sdkort-backup", tycker jag känns lite väl mycket 2011 :D Om du blir bestulen på din telefon eller tappar den i ett vattendrag osv så lär det inte hjälpa så mycket att datan fanns säkerhetskopierad på sd-kortet. Backup till molnet är ju 100 gånger bättre! Det insåg jag 2012 när jag blev bestulen på min telefon och förlorade massor av viktiga bilder, sms och till och med kontakter - sedan dess har backup varit otroligt viktigt för mig! Numera är ju dessa tjänster väldigt bra, t.ex. Google Photos erbjuder oerhört bra funktioner på tal om bilder! Har du missat det tåget helt? Hehe

    Nexus 6P måste vara den sista Google-telefonen med sd-kortläsare. Har Samsungs flaggskepp det fortfarande? (Om du vill svara över PM istället så går det bra, ifall andra inte orkar med denna diskussion här! ;)).Jag förstår att många vill utöka lagringsutrymmet med sdkort men för mig känns det bara så jobbigt att pyssla med. Det är dock såklart en dålig sak att tillverkare numera tar hutlöst betalt för mer lagringsutrymme nu när det är inbyggt och de kan styra och ställa hur de vill. Jag klarar mig med 16 GB utan problem nu för tiden på min telefon och min dator är på endast 32 GB, otroligt lite tycker kanske vissa, för några år sedan skulle det inte ha gått men jag kör allt i molnet nu.
    Jag förstår att lagringsutrymme för vissa fortfarande kräver större volymer än så.

    Så mitt svar på frågan: jag tror att det tåget redan har gått, att sdkort är borta oavsett införandet av esim. Tyvärr för vissa! Men vanligt sim kommer nog finnas kvar i många år till, tills någon tillverkare vågar göra sig av med det helt. Säkert Apple som går över till esim först, som 3,5mm-uttaget.
     
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Nexus One var den sista Google-telefonen med MicroSD-kort.

    Dock har alla nya toppmodeller från Samsung sedan Galaxy S7 en MicroSD-plats (och 3.5mm) så det verkar inte direkt vara på väg bort.
     
    vulfgar gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag föredrar att ha både lokal kopia å sd kort och Google photos. Men jag litar inte rikigt på google photos och även utrymmet är begränsad till 15gb.
    Så vet inte hur dom lyckas med det.. För mitt Sd kort är bra mkt större. Äger man en nyare telefon som använder h265 kommer dessa inte backupas pga av att Google försöker konkurrera med det formatet med deras egna.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara om du väljer original kvalité. Använder du Hög upplösning så är det obegränsad
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan tillägga att "high quality" innebär fullstorlek upp till 16MP innan Google skalar ned. Är däremot osäker på om de också komprimerar något, men det är inget märkt själv.

    Få mobilkameror tar ju bilder 16MP+, och i de fall de gör det så medför det inte någon utökad detaljnivå (optiken är för klen för det), i vilket fall nedskalningen nog gör från eller till.

    Videos är begränsade till 1080p, och jag gissar att de komprimeras lite högre också än "original".
     
  19. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Betyder det att den blåser eSIM-kortets profil när du fabriksåterställer luren? Eller kan man välja att fabriksåterställa utan att röra eSIM?

    Tänkte bara att om man fabriksåterställer en lur så rensar man ju inte SIM-kortet idag och ett eSIM är ju samma sak som ett SIM bara i form av en krets, så man borde inte behöva blåsa eSIM. Sen beror det ju på hur Google implementerat det. Har du fabriksåterställt efter aktivering av eSIM och fått det blåst?
     
    bernard gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har märkt att en fil som är 3 MB på telefonen blir runt 0.8MB om man har hög kvalité alternativet
     
    bernard gillar detta.