Ny telefon efter Nexus 5

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av insu, 25 okt 2017.

  1. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Hej!

    Köpte Nexus 5 för länge sedan till min mamma, nu har hon börjat klaga att luren är lite för liten.
    Jag tänkte först en Nexus 5X eller 6P men då dessa är lite gamla nu så är det bäst med någon annan.

    Kraven

    minst 32GB (helst 64 eller med minneskort)
    minst 5,2 tum skärm
    Så nära original android som möjligt, hon är van med den.
    Och inte för dyr, ex. Pixel är för dyr!

    Vad skulle ni rekommendera?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    OnePlus 5? Nokia 8? Moto G5s+? Är väl dem jag kommer på om du vill ha original Android
     
    bernard, Arju, ogre och 2 andra gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nexus 5X finns fortfarande till försäljning i några Clas Ohlson-butiker (ej webbbutik utan endast om man besöker butiken fysiskt). Vilka butiker framgår på webbsidan, mest i småorter.

    5X har nyligen fått allra senaste versionen (8.0 Oreo), och det innan de dyraste flagskeppen har fått densamma. (Att den inte kommer få ytterligare versioner är ju en annan sak dock).

    Jag hade tyckt att 5X var ett bra val, jag har till och med själv köpt en för endast några månader sedan!

    Den uppfyller kanske inte alla krav du anger, t.ex. tror jag att endast 16 GB-versionen finns kvar, ej 32 GB (16 duger gott till mig). Men 5,2" är den däremot. Och så är den billig, endast 2000 på Clas Ohlson. Ett tips, om du/ni skulle tänka om i någon del så är den ett bra val!

    Tyvärr uppstår ju någon form av vakuum nu, när Pixel är väldigt dyr och inte ens säljs här och Nexus-telefonerna börjar bli gamla och sluta säljas. Så jag förstår dilemmat.
     
  4. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Tydligen flera som är luransvariga för sina föräldrar!:) Morsan började sin Androidkarriär med en Nexus 5 som sedan byttes mot en 5X. Pga av att jag hade en LG G4 som gick i bootloop och tydligen är halvsyskon till 5X i under skalet så fick den gå förtid. Ersättare för 5X blev Motorola Moto X Style 32GB med 5.7" WQHD-skärm och som har en relativt ren Android så det inte förvirrar en senior medborgare med massa kosmetiskt skit och bloatware. Var fundersam över storleken på skärmen men det tog inte lång tid att lära sig uppskatta den. Vore det bytesdags idag så skulle jag snegla på Moto Z för 2990:- eftersom Pixel tyvärr prismässigt är uppe i det blå!
     
  5. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Jag har själv sneglat nu lite på Moto G5+ och Moto Z... Väldigt fina lurar... Tack för tipset!
    Men sen såg jag Nokia 7 och tänkte den luren kommer att funka, men den säljs ju inte här :-(