Gaminglaptop (Budget) 7-8k

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Albin N7, 25 okt 2017.

  1. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Har kikat runt en del och tycker att Acer Aspire 5 (6.500:-) och Acer Aspire 7 (8.490) verkar vara rätt schyssta. Iaf Aspire 5:an då det verkar som att GeForce MX150 presterar rätt bra, bang for the buck helt enkelt. Men nu har jag snurrat runt på otaliga sidor och allt blir bara en enda röra (är inte jättebra på datorer). Skulle behöva lite input utifrån. Ge mig gärna lite förslag. Tack på förhand
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, på billigare enheter (...men även på dyrare) brukar kylningen vara ett stort problem, vilket leder till rätt hård throttling ,vilket i sin tur kan radera vitsen med en kraftfullare GPU som GTX 1050 eller GTX 1060. Kan datorn inte bibehålla klockfrekvensen efter 15 minuter spelande tjänar det liksom inget till hur stark CPU/GPU:n är. Visst kan man få ut ett fint resultat genom ett enda pass i 3Dmark, men ofta varar en spelsession betydligt längre än så, så benchmarks kan vara rätt missvisande för "speldatorer". Var noga med att läsa recensionerna och lägg extra vikt vid kapitlet om kylning.

    MX150 är utmärkt på så vis att den går betydligt svalare, så i den prisklassen skulle jag nog också riktat in mig på en dator med den GPU:n.

    Här har du alla datorer med MX150 på svenska marknaden: https://goo.gl/ifNvAZ

    Acer ser helt klart ut att vara mest prisvärd. Jag är lite förvånad över ASUS frånvaro då jag är helt säker på att jag läst att de skulle släppa MX150-datorer nu till höst/vinter.

    Vad spelar du för spel förresten? Det är ju rätt avgörande också. Om spelen du kör inte tjänar så mycket på quad core kan det vara läge att sikta in sig på dual core för högre klockfrekvens/mindre throttling.

    Jag äger förresten själv en Dell XPS 9560 med GTX 1050 och fick inte ordning på maskinen förrän jag bytt kylpasta, undervoltat och installerat ett par kylflänsar. Rena rama mardrömmen, och den throttlar trots det ibland :ehm:
     
    Last edited: 25 okt 2017
    Albin N7 gillar detta.
  3. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tack för svar! Av de "nyare" spelen skulle det nog vara Fallout 4, GTA V, BF1. Fullt medveten om att det inte går att köra på några ultra-settings. Men så länge det flyter på så är jag nöjd. Kommer förmodligen bli mest äldre spel som jag missat genom åren, men är ju kul att kunna bränna igenom lite nyare spel också.
     
    bernard gillar detta.
  4. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
  5. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag kunde inte ens köra på lägsta grafik bf1 med i5 4670k och ett gtx 970. Cpun låg konnstant på 100% då. Vet inte om 7300hq är mer kraftfull, men tänk på det. Blev väldigt överaskad att det krävs så himla mycket [emoji12]
     
    Albin N7 gillar detta.
  6. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Kollade lite gameplay på Asus Aspire 5 och den klarade ju BF1 hyfsat bra. Tror dom körde på låg eller medium (GeForce MX150)
     
    Honda gillar detta.
  7. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    bernard gillar detta.
  8. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Är också på jakt efter en budget spel- och bildredigeringslaptop! MX150 är intressant om den har mindre värmeutveckling men för bildredigering är det ändå rå kraft som gäller (GTX 1050). Har kollat mest på Acer A715 eftersom de ligger bra till i pris. Har inte samma fina chassi som Asusmodellen ovan men har man en begränsad ekonomisk ram så har man. Kollade lite på:

    https://www.elgiganten.se/product/d...P8ED006/acer-aspire-7-15-6-barbar-dator-svart

    och

    https://new.webhallen.com/se/produc...-6-FHD-i5-7300HQ-8GB-256GB-SSD-GTX1050-Win-10

    får det till att det är skärmens kvalitet som skiljer dem åt men prismässigt är det kraftig fördel Webhallen!

    Elgiganten har den till beskådan i butiken på Kungsgatan (Stockholm) iaf. Planerar att gå förbi och köra några riktigt tunga 130mbit/s videofiler för att se hur fläktarna beter sig!
     
    Albin N7 gillar detta.
  9. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tackar alla som skrivit en rad! Blev en Acer Aspire 7 :)
     
    joström och bernard gillar detta.