Diskussion: Intryck och omdömen Google Pixel 2

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Swedroid, 22 okt 2017.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av hur du upplever din Pixel 2. Är du nöjd? Fattas något?

    Viktiga punkter:
    *Byggkvalitet och konstruktion
    *Prestanda och flyt
    *Kameran / videoinspelning
    *Batteritid
    *Bildskärm
    *Ljudkvalitet (håller högtalarna måttet?)

    PS. Ange gärna vilken telefon du tidigare använt.
     
    Last edited by a moderator: 22 okt 2017
  2. Nordlunderik

    Nordlunderik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2017
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    48
    Det kan vara roligt att veta vilken lur personen har haft tidigare då det är relativt för vilka intryck man får. :)
     
    TheBishop och bernard gillar detta.
  3. MagnusL3D

    MagnusL3D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    31
    Jag hade en iPhone 5 från 2012, och har inte uppgraderat för ingen telefon förrän Pixel 2 har fått mig excited.

    Jag fick min Pixel 2 Black 64GB igår (måndag), köpt igenom telefonshoppen.se, importerad från UK.

    Fick ingen svensk laddare med och hade ingen hemma så det första jag gjorde i morse va att köpa en laddare, Clas Ohlson hade en Belkin charger som är stark nog för quickcharge'a. Det går snabbt men jag vet inte om det kanske gått snabbare med Google's egen charger.

    Telefonen kom laddad till 75%, och trotts att jag inte hade någon laddare igår kväll satt jag ändå runt 5 timmar skärmtid, installerade, laddade ned apps, lyssnade på musik över till mina Bose QC 35 II bluetooth headphones, och kom tillslut ned till runt 23% vilket imponerade mig väldigt mycket.

    Jag har tagit "porträtt" foton på flera medarbetare på jobbet idag, och de har blivit så pass bra att några av dem satt dem som sina Facebook profilbilder nu. Och som ägare av en Nikon D800E Med diverse Zeiss glas kan jag väl säga såhär att om man inte pixel-peepar för mycket så är bilderna riktigt bra. Det blir ju lite missar ibland med blurrandet, men det är va det är och jag är väldigt nöjd, kommer definitivt ta fler bilder med denna.

    Högtalarna på telefonen är överraskande bra, flertalet medarbetare igen har kommit förbi och jag har visat dem Starwars Trailern med högtalarna och de flesta blir helt insugna och kollat färdig på trailern. Visst saknas det tung bas men men kvalitén är riktigt bra.

    Jag har ju både g-mail, chrome browser etc redan på mina datorer vilket gjorde setupen av telefonen blev riktigt smidigt, skrev bara in mitt google konto och sen kunde den använda de uppgifter jag har vid installationen av alla andra apps. väldigt smidigt tyckte jag.

    Byggkvaliten på telefonen känns i min mening stabil, jag va lite rädd att det skulle kännas plastigt och billig, men jag tycker den känns solid och har kvalitet vilket några av medarbetarna som känt på den också kommenterat över. Materialet på baksidan gör att den känns greppvänlig. Jag är nöjd med att jag valde den "lilla" Pixeln eftersom jag kommer ifrån iPhone 5'an och den här är redan på gränsen till för stor, men jag tror jag kommer vänja mig.

    Vet inte om det behöver sägas men den är sjukt mycket snabbare än min gamla telefon på exakt allt.

    Google assistant fungerar bra och jag har min Active Edge på medium och råkar inte trycka igång den hela tiden. Den förstår min engelska rätt bra trotts att jag är ifrån Skåne.

    Jag kan också vara en android noob men jag tycker att ibland verkar den glömma bort att jag ändrade wallpaper och hoppa tillbaka till ett gammalt, men de senaste jag valde har iaf inte ändrat sig nu på 5 timmar iaf.

    Utöver att ersätta min iPhone 5 har jag en känsla av att denna även kommer minimera användandet av min iPad Mini (2?) också eftersom den är större än min iPhone, snabbare än både iPhone och iPad Mini och smidigare att använda med bättre ljud än till o med min iPad Mini.

    Överlag är jag väldigt nöjd med mitt köp, speciellt med inköpet av Bose QC 35 II i kombination för att lyssna på musik behagligt hela dagen.

    EDIT: Såg att man gärna skulle kommentera på skärmen också, den är ju helt klart en uppgradering ifrån min iPhone 5 så jag har absolut ingenting att klaga på om den.
     
    Last edited: 24 okt 2017
    Kristy, deadmau5, Ara och 8 andra gillar detta.
  4. MagnusL3D

    MagnusL3D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    31
    Om det finns frågor jag kan hjälpa till med så let me know.
     
    deadmau5 och bernard gillar detta.
  5. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu har jag iofs redan beställt och jag lär inte avboka om det inte finns... men är ändå lite nyfiken på om kamera-appen fortfarande har möjlighet att skapa photospheres? Såna där 360 panoraman eller fotobubblor som jag brukar kalla dem. Det gick ju på Nexus 4/5 och på min nuvarande Honor 8 har jag sideload'at Googles kamera-app enbart för att kunna använda denna funktion.
     
    bernard gillar detta.
  6. MagnusL3D

    MagnusL3D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    31
    Hittade ingen hel sfär men runt på bredden, höjden, vidvinkel och fisheye.
     

    Bifogade filer:

    BrorSnor gillar detta.
  7. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    OK, synd om det inte finns kvar... :(
    Jaja, (nästan) allt annat verkar ju bra. :)

    Tack för att du kolla!
     
  8. MagnusL3D

    MagnusL3D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    31
    Sorry är ny i android, hittade den nu.
     

    Bifogade filer:

    Kristy, BrorSnor och bernard gillar detta.
  9. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Wooohooo! :)
     
    bernard och MagnusL3D gillar detta.
  10. MagnusL3D

    MagnusL3D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    31
    Idag va första dagen jag hade telefonen full laddade på morgonen, och skulle vilja påstå att jag använde den relativt flitigt, surfande, installation av program, youtube, några demonstrationer för medarbetare, lite fotos och säkerligen 5+ timmars musik spelande över till Bose 35'orna. Och när jag kom hem låg den runt 41% batteri kvar.

    Jämnfört med min iPhone 5 så är det ju amazing, bara tittade man snett på den så försvann 10% batteri. Hur bra det är jämnfört med andra får ni själva bedömma.
     
    Nordlunderik, bernard, BrorSnor och 1 annan gillar detta.
  11. Stribbleroni

    Stribbleroni Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kommer från en HTC 10. Föreställde en Google 2 xl. Började höra om alla problem med skärmen några dagar innan jag fick telefonen. Blev lite orolig, jag tycker skärmen är kanon. Visst den blir väldigt blå om man kollar från sidan men det stör inte mig.
    Känns riktig byggkvalite. Batteritiden är också riktigt bra, mycket användning under dagen och jag kommer hem med ca 60% (chrome, fb, instagram).
    Fråga på om det är något speciellt som vill vetas.
     
    Kristy, bernard och Nordlunderik gillar detta.
  12. MagnusL3D

    MagnusL3D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2017
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    31
    En liten update om batteri, nu när nyhetens behag sakta sakta börjar lägga sig så kom jag idag hem med 64% batteri kvar, den enda skillnaden mot igår att det va färre demo's av telefonen för medarbetare, om än några. Rätt stor skillnad mot gårdagens 41%.
     
    Nordlunderik, BrorSnor och bernard gillar detta.
  13. frippan

    frippan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    153

    MINA ENHETER

    Tog lite snabba kvällsbilder. Har bara klickat av direkt med kameran. Inga fokussökningar.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    nictc, beerman, Kristy och 8 andra gillar detta.
  14. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    @frippan@frippan fin bild på kloster kyrka!
     
  15. DRo

    DRo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Idag fick jag min Google Pixel 2 Just Black (128GB). Tänkte försöka hålla mig till det som är intressant för en svensk läsare (Hur telefonen presterar går ju att läsa om i åtskilliga recensioner).

    1) Hur fick jag tag i den?
    Jobbar på ett företag med kontor i London. Beställde till Londonkontoret som sedan skickade den med nästa person som skulle till Stockholmskontoret.

    2) Datahastighet?
    Med Telenor fick jag i Stockholms innerstad (vid centralen) 30/8 ungefär. Dock var det med någon konstig app (Speedcheck Pro?). Sent på kvällen i Vasastan fick jag 75/21.

    3) Språk?
    Jag kör mobilen på engelska. Så kan inte riktigt uttala mig hur väl den funkar på svenska.

    4) Varför inte XL?
    Jag ville egentligen ha en XL och hade en beställning på den först. Men när alla rapporter kom om defekta skärmar valde jag att avbeställa och beställa en liten istället. Vill helt enkelt inte riskera att importera en defekt XL och sen behöva gå igenom RMA-trassel. Även om Google erbjuder 2 års worldwide warranty på telefonen så skickar de den (eller ersättningsenheter) fortfarande enbart till brittiska/tyska adresser.

    Om någon undrar något ytterligare är det bara att höra av sig!
     
    BrorSnor, bernard och Salvion gillar detta.
  16. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @DRo@DRo
    Grattis till telefonen! :)
     
  17. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Första intryck (Google Pixel 2, Just Black) från tidigare Samsung S6 Edge:

    • Konstruktionen känns väldigt gedigen. Den svarta coatingen känns lite som gummiyta och det är väldigt bekvämt. Frågan är hur denna kommer att se ut med tiden, men fortfarande bra första-intryck.
    • Designen är läckrare än jag trodde. Jag tycker den ser elegant ut. Gillar always-on, och med ett mörkt tema ser det förvånadsvärt snyggt ut överlag.
    • Inte lika imponerad av batteritiden som alla andra verkar vara, men svårt att säga när jag belastat den rätt hårt i början, men det tycker jag å andra sidan att man alltid gör med nya mobiler, men här gick batteriet från 100% till 50% på ett par timmar bara.
    • Många saker går inte att ställa in för fem öre och det är galet frustrerande. "At A Glance" är ett skämt. Inte nog med att den inte går att ta bort (?), man kan inte ställa in särskilt mycket. Jag vill att den ska visa nästa sak i kalendern och det gör den ibland, om den ligger tillräckligt nära i tiden, annars skiter den bara i att visa det. På allvar, det är för dåligt, särskilt när jag inte ens kan ta bort skiten.
    • "Now Playing". Hahahahahahaha, alltså, jag är ledsen, men det måste vara den sämsta skit som uppfunnits sedan ansiktsigenkänningen i Adobe Lightroom. På allvar, är det något fel på min telefon, eller är den helt oanvändbar bara? Jag har ändå sett videos där den direkt känner igen sången som spelas, men jag har spelat ett 10-tal låtar och den har bara känt igen en av dem och det tog över 30 sekunder innan det dök upp. Har testat att höja volymen, ha telefonen närmare högtalarna, byta till "mer kända poplåtar". Nej, vilken usel dynga verkligen.
    • Squeeze-funktionen. Äntligen något som var bättre än man trodde. Har hört många gnälla på att den antingen är för känslig eller för trög. Jag tycker den funkade perfekt out-of-the-box. Ser inte hur man kan aktivera denna av misstag. Det är bekvämt att använda, särskilt nu i början när man faktiskt använder Google Assistent som ploj-grej. Tveksamt om man gör det i längden.
    • LED-notifieringar är inte påslagna från början av någon magiskt dum jävla anledning. Jag valde bort Nokia 8 för att den saknade denna lampa, och den är guld värd, särskilt med Light Manager. Guld värt för mig. Lampan kunde varit lite större, men väldigt färgglad i alla fall. Mindre, men färggladare än på min Samsung S6 Edge.
    • För att fortsätta listan som fanns i första posten: Nej, högtalarna håller inte måttet. Det är tveklöst trevligt med stereohögtalare framtill, men ljudkvalitén är usel. Svårt att säga hur den är jämfört med andra mobiltelefoner, säkerligen inte sämre än något annat, men om det är ljudkvalité du är ute efter så kommer du bli måttligt besviken.
    • Fingeravtrycksläsaren är guld. Rätt placerad, snabb som attan, den kommer att förbättra användarupplevelsen markant.
    • Volymknapparna är så dumt placerade att jag inte förstår någonting. De måste vara medvetet placerade bara för att irritera högerhänta personer, kan inte se någon annan förklaring.
    • Vanilla Android är underbart förstås, men jag utgår från att detta är hela anledningen till att folk köper den, annars hade jag lika gärna kunnat ta en Samsung S8.
    • Irriterande sökfält nere i skärmen, men det har det redan tjatats mycket om. Sjukt störande att det inte går att ta bort, det är faktiskt rena bloatwaren i mina ögon.
    • Tänkte att jag skulle testa Androids inbyggda tangentbord. Lite justerande av inställningar gör det till en skapligt bra upplevelse, men att inte infoga mellanslag efter kommatecken och att det tar 3000000000 år att få fram ett frågetecken gör att jag nog får återgå till SwiftKey i alla fall. Oh, well.
    Nåväl, det var några snabba spontana tankar. Svårt att säga ännu hur bra den är i längden, men överlag är jag väldigt nöjd, även om det är en del irritationsmoment.
     
    michael.f8 och BrorSnor gillar detta.
  18. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Oj, det var mycket negativt :) Gick igenom listan och det är klart att det negativa är ganska individuellt, förväntningar samt vad man haft innan. Blir lite besviken på "now playing" tjänsten som dom hypat en del. Hur kan det vara så uselt? Inte för att 30 sekunder är någon längre tid egentligen. Men den borde ju känna igen låtarna....?
     
    Last edited: 4 nov 2017
  19. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Provade lite musik på now playing nu. De med stjärna lyckades den inte identifiera. De andra lyckades den med men det kanske tog ca 20-30 sek eller kanske mer. Jag satt och höll på med annat under tiden och sneglade bara då och då för att se om den lyckades identifiera eller inte.

    The Figurehead by The Cure
    Lullaby - Remastered by The Cure
    Fascination Street - Remastered by The Cure
    True Colors by Cyndi Lauper
    * Get Off by Bad Religion
    * Blenderhead by Bad Religion
    Hangar 18 by Megadeth
    Them Bones by Alice In Chains
    Paranoid by Black Sabbath
    Suck My Kiss by Red Hot Chili Peppers
    * Tonight I'm Gonna Rock You Tonight by Spinal Tap
    Johnny B. Goode by Chuck Berry & Friends
    The Hand That Feeds by Nine Inch Nails
     
    ogre och bernard gillar detta.
  20. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Man kan ju hoppas på att den förbättras med uppdateringar då men annars så borde tjänsten inte ens finnas med.... Riktigt dåligt.