Vad väljer du, flärp/notch eller ingen Selfie Kamera = 100% screen to body ratio ? *Poll*

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 5 nov 2017.

?

Vad Väljer Du

  1. Flärp/Notch (begränsad screen to body ratio)

    44 röst(er)
    63,8%
  2. Ingen selfie kamera = 100% screen to body ratio

    25 röst(er)
    36,2%
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jakten på 100% screen to body telefonen fortsätter. Nu har Iphone X släppts, och Essential Phone har nu funnits ett tag.
    Det får mig att ställa frågan, skulle du kunna tänka dig att välja bort selfie kameran till förmån för 100% screen to body ratio ?

    Jag personligen skulle kunna klara mig utan selfie kamera, dels för att jag aldrig blir bra på selfie bilder, och dels för att kameran oftast är betydligt sämmre.

    Iphone X med fingertrycksläsare på baksidan och ingen flärp skulle för mig se riktigt elegant ut precis så det ska se ut (om man bortser från aspect ration).

    Men jag befarar att det är just selfie kameran som kommer tvinga fram mer flärp telefoner, i still med essential phone och iphone X. Och jag tror inte tillverkarna är tillräckligt kreativa för att kunna komma runt problemet med en selfie kamera som inte sitter på framsidan, det enda lösningen jag kommer på är en lucka som fälls ut elektroniskt. En annan lösning är att skippa selfie kameran helt.

    Skulle vara intressant att se hur många av er som skulle kunna tänka sig att ditcha selfie kameran helt för att få 100% screen to body ratio.

    Jag personligen har bestämt mig, att dissa alla telefoner med flärp, för mig kommer det aldrig någonsin bli en telefon med denna lösning varken essential phone eller något annat, det är en cool "koncept" idé men är knappast något som hör till framtiden. Detta är sannolikt något vi kommer skratta åt i framtiden när vi kollar i bakspegeln, att vi inte visste bättre då.
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har aldrig riktigt tänkt så, men nu när du nämner det så visst, skulle faktiskt kunna offra den kameran [emoji848]

    På X finns ju dock en hel del annan teknik som ändå måste vara kvar där
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    I fallet med iPhone X skulle En fingertrycksläsare på baksidan funka utmärkt.
     
  4. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    För mig är den främre kameran ett måste. Även om jag nästan aldrig tar selfies ringer jag väldigt mycket videosamtal då jag har många släktingar utomlands.
    Jag vill varken ha Notch eller 100 procent skärm.
     
    maxin, Kristy och katho gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Meizus innovation med en mindre skärm på baksidan kan vara lösningen på konflikten mellan selfiekamera och 100% screen to body ratio.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men det kommer ta många år för Samsung och andra stora tillverkare att tänka i sånna radikala banor... Tror mig..
     
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nä. Jag tycker faktiskt inte det. Begränsningen att absolut inte kunna låsa upp utan att lyfta upp telefonen från bordet går bort i min värld. Hade det på nån av alla mina telefoner och störde ihjäl mig
     
    jnsson gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    För del allra flesta tror jag tiden telefonen ligger på bordet är ytterst liten till den graden att fördelarna överväger nackdelarna. Handlar alltid om att kompromissa på rätt saker. Face I'd funkar inte heller när den ligger på bordet blir för snäv vinkel.
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Talar du av egen erfarenhet?

    Det är löjligt enkelt att låsa upp X på bordet. Går ungefär lika snabbt som att låsa upp med fingeravtrycksläsare på framsidan. Krävs en minimal rörelse på huvudet, det räcker med att den ser en liten del av ansiktet så är telefonen upplåst.

    Min S8+ har läsaren på baksidan och det är inte kul när telefonen ligger på bordet.

    Spelade in ett snabbt klipp så ser du hur enkelt det är och hur lite jag rör mig från min vanliga arbetsposition för att låsa upp:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=zcONL84IVy8


    Grymt bra helt enkelt.
     
    Kristy och Droid55 gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har inte provat själv.

    Men i och med man behöver swipa så hade det varit bättre med en fingertrycksläsare under glaset istället. Det finns en hel del frågetecken kring privacy. Till skillnad från Android och fingertrycksläsare som allt sparas lokalt så skickas all data till Apples servrar.

    Som sagt härligt gimmick men om vi tänker ett steg längre så kommer du om du tänker lite längre fram inse att denna teknologi inte kommer överleva i det långa loppet m anledningen är att när vi får valet om hundra procent screen to body ratio och ingen flärp så är fingertrycksläsare under glaset dek perfekta lösningen då den är osynlig. Flärpen lär knappast överleva i det långa loppet.

    Vi får hoppas fingerprint cards nya lösningen blir lättare implementering och bra yield.
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    @blackstar@blackstar du har väldigt många åsikter om saker du inte har en aning om, det är något man genomgående märker. Du får gärna tycka saker men du ska ha belägg för det om man ska kunna ta det seriöst.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Fel. All fingeravtrycks- och ansiktsdata sparas enbart lokalt på telefonen och är givetvis krypterat. Inget skickas vidare till Apple.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Precis. Kallas ”secure enclave”.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du får gärna säga vad du syftar på.

    Vad det gäller face id och att den går att använda från väldigt grova vinkar får mig att misstänka det fuskas lite med säkerheten för att komma runt problemet skulle gärna vilja att någon förklarar hur den klarar så extrema vinklar utan att tumma på säkerheten?

    Som sagt the recensionerna om face id har precis börjat dyka upp på youtube jag har inte kollat tillräckligt många för att komma till någon konsensus. Men vad jag sett är att för vissa funkar set perfekt för andra är det problem, förmodligen för de användes i olika scenarion.

    Jag tror algoritmen gör att säkerheten är variabel. Tex om man måste upp telefonen för 2 minuter sedan kräver dom förmodligen inte lika bra scan som om man inte låst upp telefonen på länge. Det är bara rena spekulationer I dags läget då recensioner bara börjat flöda på youtube sedan igår. Faktum kvarstår hur de kan lyckas fånga så vida vinklar, om inte vinkeln är perfekt kan ju inte alla infra röda prickar träffa ansiktet och då lär också säkerheten inte vara de som dom anger i reklamen.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    View: https://youtu.be/MXcF2tBfdyA
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Du kan inte sitta och tycka en massa om en telefon enbart baserat på youtubevideor och artiklar. Du får en felaktig bild av både telefonen och företaget bakom den vilket tydligt visas i ditt tidigare inlägg där du skrev att fingeravtrycks- och ansiktsdatan skickas till Apple vilket den inte gör.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu är det så ju så att vissa säger att det gör det och visa säger att det inte gör det.
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Och då tror du i vanlig ordning på den negativa berättelsen.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Och du tror i vanlig ordning på den positiva berättelsen?

    Det är för mycket frågetecken kring ur faceid datan behandlas, varken du eller jag vet säkert ännu.
     
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Apple har faktiskt rett ut frågetecknen i följande länk: https://support.apple.com/sv-se/HT208108

    Där står det hur datan lagras och var den är tillgänglig, d.v.s enbart i Secure Enclave. Ingen annan stans.

    FaceID är dessutom säkrare än TouchID: 1/1 000 000 chans att någon kan låsa upp den jämfört med 1 / 50 000 med TouchID.

    Läs länken, där står allt du behöver veta.
     
    Kristy gillar detta.