Vad väljer du, flärp/notch eller ingen Selfie Kamera = 100% screen to body ratio ? *Poll*

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 5 nov 2017.

?

Vad Väljer Du

  1. Flärp/Notch (begränsad screen to body ratio)

    44 röst(er)
    63,8%
  2. Ingen selfie kamera = 100% screen to body ratio

    25 röst(er)
    36,2%
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    View: https://twitter.com/HuaweiEMUI/status/794182821036236800

    "EMUI 5.0 prevents mis-touch in 65 different scenarios."

    Som sagt algoritmerna har blivit ganska sotifikerat på senare år, det där med feltryck var vanligare förut...och för en telefon med bara skärm ställs högre krav på algoritmen så klart om konceptet ens kan fungera i verkligheten.
     
    Last edited: 16 nov 2017
  2. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Men sluta nu mannen.. Samma ämne här gåtts igen hundra gånger nu.. DET FINNS INGET VETTIGT ATT HÅLLA I alltså obekvämt. DET kommer bli oavsiktliga feltryckningar och jag personligen får redan ont i fingrarna av S8'ans små bezels så med 100% screen... Halåå yxskaft liksom.. Totalt opraktiskt.
     
  3. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    S8 saknar inte bezels på sidorna för den delen. Och ja den är inte vidare bekväm att hålla i länge
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag ser ingen större skillnad på ramarna från Huawei Mate 8 som jag tyckte kändes utmärkt, låg som ettt smäck i handen.

    Och angående oavsiktiga feltryckningar vill jag välkomna dig till 2017
    Du är medveten om att det finns algoritmer för detta va ?


    [​IMG]
     
    eastbound gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    fast du har inte funderat på att vad som är bevkämt för dig kanske inte är bekvämt för mig osv
    Hur stora fingrar och feta handflator osv spelar roll.
    Jag tror säkert du skulle tycka mate 8 var ett hälfte men jag tycker den ligger mer säkert i handen än många av de mer "rundade" ramarna. Man håller dock mate 8 på ett annat sätt man kramar inte ramarna på samma sätt, ofta vilar hela telefonen mot lillfingret. Finns flera sätt och grepp att hålla en telefon man får anpassa sig. Framförallt är det bra att ha ett öppet sinne annars kommer nog ingen utveckling och allt står stilla. Telefonerna jag postade ovan kommer komma varse sig du vill eller inte. Detta har varit en holy grail länge nu och jag tror 2019 blir året...
     
  6. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Det är inte ramlösa designen som gör det så svårt att hålla i telefonen, utan mera tunnheten som tillverkare insisterar på att göra den så tunn som möjligt. Man håller ju inte telefonen direkt vid displayen, utan mera sidorna på telefonen och tunnheten gör det så jädrans svårt att få att bra grepp på.

    Galaxy S6 har större ramar runtom, men den är inte ett dugg greppvänlig utan skal. Har själv problem att hålla i telefonen ordentligt naken, allt p.g.a den är för tunn och hal som satan.

    Om man tänker efter hur man håller telefonen, så är det inte ramlösa designen som är problemet och utan tunnheten på telefonen som är orsaken för att få bra grepp på telefonen.

    Tillverkarna vill designa sina telefonerna så snyggt (glasbak) och så lövtunn som möjligt. Men utelämnar allt om användar vänligheten. Förmodligen förväntar dom att folk ändå köper skal/fodral för skydda telefonen och därför bryr mindre om användar vänligheten.
     
  7. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Men va? Jag har inte sagt ett negativt ord om mate 8..
    Farsan har en sån, mycket bekvämare i näven än S8 i längden. Mate 8 = större bezels = Mera ergonomisk.

    Algoritmer.. Ja det är jag medveten om.. Är du medveten om att dom funkar så där? Har du ens ägt en lur med minimala bezels?
     
  8. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Igen så får man tydligen rätta dig..

    1. Jag har aldrig sagt att sådana telefoner INTE kommer.
    2. Har aldrig nämnt varken sig rundade kanter ala S8 versus typ Mate 8 kanter, båda har sin egba bekvämlighetsgrad.
    3. Jag vilar redan S8'an mot lillfingret och det är obekvämt en längre stund. Därmed skulle det innebära att en större/tyngre/kantigare mate 8 skulle oxå vara obekväm i längden. Speciellt med minimala bezels.

    4. Ja jag har ett öppet sinne för nya saker iom med att jag äger en S8. Så vad är din poäng med att ta upp det i en diskusson med mig?
    Hur går det med din öppet sinne när nån inte håller med dig?
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu var ju bilden jag länka till specifikt till EMUI, och är väl första gången jag ser en tillverkare som använder det i marknadsföringen så jag antar att dom satsat lite extra på just den biten. Men den dagen en telefon släpps med bara skärm kommer dom säkert lägga mycket krut på just den delen kan jag lova tror inte du behöver vara orolig, utan lugna ner dig lite.


    Vad bra att du gilla Mate 8. Då hade du nog även gillat

    [​IMG]

    som har samma typ av ramar, och tillsamans med TEX EMUI's miss-touches algoritmer så skulle den nog funka helt utmärkt.
     
  10. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Jag tror mera på att om det ska komma typ av 100% screen ratio så tror jag mera på att det kommer att finnas en notch MEN den kommer att finnas på ovansidan av luren. Finns nå futuristisk rymdserie på Netflix som jag inte kommer ihåg vad den nu heter men där har dom som typ av en glasskiva som är en lur med en "notch" på ovansidan av luren
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Notchen kommer sluta existera, det kommer vara en fluga tro mig, notchen funka rbara nu för det är något "nytt" och allt som är nytt och någon form av utvecklingen blir accepterad men det är knappast en lösning som kommer godkännas i det långa loppet om det försöker blicka frammåt in i framtiden.
    Nu är det ju bara två tillverkare som använder notchen hittils så vi får hoppas som sagt att andra tillverkare inte hoppar på "trenden", jag har redan lovat att jag över min döda kropp kommer köpa en telefon med notch.

    Jag tycker min blivande Elephone s8 är så mkt snyggare upptil utan den där notchen.
    Kommer vara stolt ägare av denna när den kommer.

    HTB1tFcUdiFTMKJjSZFAq6AkJpXaM.jpg
     
    eastbound gillar detta.
  12. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Var får du ifrån att jag är orolig? Sluta stoppa ord i min mun, bara för att du skriver en halv uppsats med bokstäver så betyder inte det per automatik att innehållt blir något bättre i ditt inlägg.

    Nej jag hade garanterat inte gillat den där luren ur en ergonomisk synpunt fortfarande av den anledningen att DET KOMMER ATT BLI FELTRYCKNINGAR PGA INGA BEZELS OAVSÄTT ALGORITMER eller hur kanterna är på den. Håller jag fingrarna på sidorna av min lur (S8) så blir det oavsiktliga feltrycningar vare sig jag vill eller ej.

    Nej det är ingen fluga om man vill ha en typ av 100% screen ratio så utan att varken du eller jag kan spå framtiden så tror jag lika lite på dig som du på mig..

    Nämen halåå yxskaft vi tar bort varenda sensor på luren för att eliminera notchen.. jo tjena
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tar man bort kanterna upp till blir bla frontkameran lidande. Elephone har fått kompromissa och sätta den kameran nertill bredvid hemknappen.

    Det är varken ergonomiskt eller vidare bra.
     
  14. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Ja för det blir ju mer eller mindre då bara en skärm som man kan ringa med.. En dataskärm som går att göra samtal med..
    Allt som definierar en "smartphone" är ju borta med en 100% screen ratio..
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Att ha selfe kameran nere som Elephone har är så klart en kompromiss, men ingen dealbreaker för mig för det gör så stor skillnad att inte ha någon döyta i toppen är stor skillnad att ha det på toppen och botten blir en helt annan upplevelse. som sagt kommer trenden fortsätta måste tillverkarna komma på någon utfällbar selfie kamera jag hoppas de kinensiska tillverkarna är innoativa nog förstå det gärna så snabbt som möjligt. För mig är det inte viktigt dock jag är ingen som tar selfies värst ofta..
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Mindre kanter köper jag, de är lite väl stora på bla iPhone 7 Plus men det ska inte inkräkta på greppvänligheten. Det kvittar vad för algoritmer man bajsar ur sig.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är ju precis det som är drömmen för mig iallafall, så sexigt.. Philippe Starck som jobbat med både apple och xiaomi tidigare har sagt att "bezless" telefoner är lika med döden på smarthone design, alla kommer se likadana ut, och de kommer bli precis som du skrev det en skärm man kan ringa med, alla kommer se likadana ut

    https://www.theverge.com/2017/9/15/16311476/philippe-starck-xiaomi-mi-mix-phone-design
     
    Last edited: 16 nov 2017
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu är du väl lite väl negativ ? du kan ju inte dissa något innan du provat det eller ?
    Du kanske blir positivt överraskad.
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Höj nivån. Den hår tråden står och stampar och blir det otrevlig stämning så låser jag den direkt.
     
    doolar, katho, Kristy och 1 annan gillar detta.
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Negativ? Inte direkt men jag köper inte kompromisser bara för skärmytans skull. Jag vill kunna greppa min telefon utan att gå emot skärmen på något sätt och vis.

    Kanterna på S8/N8/iX är lagom, mindre än så behöver det inte vara.
     
    katho, Kristy och Finskpinne gillar detta.