Vad väljer du, flärp/notch eller ingen Selfie Kamera = 100% screen to body ratio ? *Poll*

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 5 nov 2017.

?

Vad Väljer Du

  1. Flärp/Notch (begränsad screen to body ratio)

    44 röst(er)
    63,8%
  2. Ingen selfie kamera = 100% screen to body ratio

    25 röst(er)
    36,2%
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vi eleminerar inte varje sensor

    närhets sensor = Ultrasonic
    Fingertryck = Ultrasonic
    Brightness sensor = ingen lösning just nu det är en lösningen som kommer komma fram när behovet finns, behovet har inte funnits tidigare, finns liksom svårare saker att utveckla en denna typ av sensor så lär inte vara något problem.

    Selfie Kameran = utfällbar selfie kamera som visats i flertal koncept bilder på nätet kommer vara framtiden vilket eliminerar behovet av en notch. FaceID och notchen blir igentligen överflödig, men FaceID och notchen kommer dock fortsätta existerar med apple i åtminstonde 4 år skulle jag tro, apple är kända för att vara envisa så de kommer hålla fast vid faceID nu ett tag.

    Android tillverkarna tror jag också kommer utveckla FaceID alternativ men tror fingertryck under skärmen och 100% screen to body ratio kommer vara den vägen android tillverkarna kommer gå och inte notchen.

    Algoritmerna för feltryck kommer vara effektiva och tror inte att detta är något som du behöver vara orolig över även om du verkar väldigt skeptisk nu.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men du kan inte dissa ett koncept utan att du greppat telefonen i fråga anser jag.
    Som sagt detta ligger nog 2 år fram i tiden så vi får återkomma då helt enkelt.
     
    eastbound gillar detta.
  3. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Mer eller mindre inget av det du listar existerar just nu i acceptabel funktionsform.
    Det finns absolut inget i ditt inlägg som styrker att det kommer vara den vägen Android tillverkare kommer att gå så sluta upp med att påstå med säkerhet hur det kommer bli!
    Du vet EXAKT lika lite som någon annan om hur det kommer bli så att diskutera så som du gör gör automatiskt att det blir ingen diskussion längre utan en "tävling" i vem som kan hålla hårdast i vad den tror på.

    Summa summarum är väll att denna tråd har nått sin punkt i att den leder inte längre nån vart. Eller?
     
    katho gillar detta.
  4. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Tycker helt ärligt att algoritmerna fungerar mycket bra på just galaxy s8. Jag får i princip aldrig feltryckningar på grund av att där knappt finns någon bezel.

    Vid de tillfällen man t ex ligger på rygg i soffan eller sängen så måste man ju hålla någonstans på framsidan av skärmen. Då är de små kanterna uppe och nere ganska användbara faktiskt. Algoritmer eller inte skulle man ju oundvikligen täcka delar av skärmen med fingrarna om det inte fanns bezels alls. Jag tycker absolut inte de behöver vara större än de är på s8 ens för detta ändamål. Skulle funka om de minskades ytterligare lite också.

    Samsungs lösning med symmetriska tunna bezels uppe och nere är oändligt mycket bättre än att ha en skitful, osymmetrisk notch som skär in i bilden. Tills man hittat en lösning på att ha kvar alla sensorer och kameror utan att de ockuperar skärmyta så föredrar jag tunna bezels uppe och nere framför notch eller att ta bort viktiga funktioner.
     
    OneBlue, Kristy, Oceanic och 1 annan gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ultraljuds fingertrycksläsare finns dock inte med bra yield, men fingerprints card ab har gått ut med att en enhet kommer ha deras fingertrycksläsare som kommer massproduceras. i 2018 Q1.

    Ultraljuds närhets sensor finns ju i mi mix 2.

    Algoritmer för feltryck finns redan i dag där förmodligen EMUI ligger i framkant då huawei tycks laggt extra fokus på ljust det.

    Ingen vet men är man tekniskt insatt kan man se in i framtiden, och förutspå vart teknikutvecklingen är påväg. Det handlar inte om någon tävling utan handlar om att ha någorlunda bra känsla för varit utvecklingen är påväg, alla kan inte ha rätt på detta, finns folk som analyserar och jobbar med det på heltid och de har inte heller alltid rätt. Men mycket information läcker från tillverkare och pantent osv så går att lägga ihop 1+1 vart det är påväg. och som sagt Fingerprint cards ab har redan gått ut med att det släpps en massproducerad telefon inom några månader.

    https://corporate.fingerprints.com/en/2017/11/01/fingerprints-technology-update-2017-2/
     
  6. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Ja och så dom om 2017 oxå...

    Och seriöst läser du inte vad jag skriver?
    Okej upprepar mig då, inget av det tar upp finns i acceptabel funktionsform. Sen om det finns är ju en helt annan sak. Eller hur?

    Alltså det är ju en rolig tanke att leka med att vi ska ha sådana telefoner men det är ju inte realistiskt ett dugg, inte den närmsta tiden iaf. Inte tekniskt. Mellan 10-20 år kanske ja men närmsta 5 år, aldrig i livet.

    Att spekulera i hur det löses med alla sensorer och dylikt är ju bara fantasier än så länge, ingen vet eller kommer veta den närmsta tiden för hade man vetat det så hade vi nog redan haft det.

    Vill man ha 100% screen så projice upp en skärm från luren vore då kanske ett bättre alternativ nu när vi fantiserar ändå.. Fast o andra sidan så dyker det upp andra problem med det.

    Sen har du lust o svara på min fråga som jag ställde några inlägg sen som du inte svarat på?
    Har du haft eller har du någon lur med dessa mini bezels?
     
  7. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Samsung 'Confirms' Radical New Galaxy Smartphone

    Samsung is not being subtle about it. The Galaxy X ‘Folding Phone’ will be its most radical smartphone yet and no less than three confirmations mean Samsung is confident it can drag eyes away from Apple’s similarly named (andeye wateringly expensive) iPhone X…

    Koh Dong-jin, Samsung’s president of mobile, has already got the ball rolling. Earlier this month he told Bloomberg the company’s fabled ‘Folding Phone’ was indeed real and “for sure we will launch the product” pinpointing 2018.


    Screenshot-2017-09-28-at-01.51.34.png
    1-1.jpg

    Mycket spekulationer i denna tråd men här kan vi iallafall se lite av vad Samsung försöker utveckla. Ingen 100 procent skärm därframme men ändå väldigt nytt koncept, så de nog inte bara kineserna som experimenterar.

    https://www.forbes.com/sites/gordon...alaxy-galaxy-s9-release-date-price-specs/amp/

    Allt prat om 100procent skärm, visst det ser snyggt ut men i praktiken kanske det bara innebär en cm lägre telefon och några mm smalare telefon.
    Kan leva utan det och behålla mina sensorer, det var väl det frågan var?
    Om de sedan utvecklas ny teknik som öppnar för andra alternativ så får vi ta en ny omröstning då. Lite onödigt att diskutera vems spekulationer som är trovärdiga.
     
    Last edited: 16 nov 2017
    Kristy gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är extremt utveckling på området.. Tror vi kommer se kinesiska telefoner med 100% screen to body ratio redan 2019. Det här med vikbara telefoner tror jag inte kommer slå in på väldigt länge.. ZTEs Axon M tycker jag är ett skämt.. men det kan faktiskt vara en bra produktivtet device för ett FÅTAL användare.. då man kan göra 2 saker samtidgt tex spela något spel på ena eller hålla på aktier eller vad som helst men det ser förjävligt ut..

    --Redigerad av mod
     
    Last edited by a moderator: 16 nov 2017
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    en tidsrymd på 10-20 år är otroligt länge. Jag säger 2019 av en kinesisk tillverkare.
    Vi återkommer då, ser ingen anledning att prata med dig mera då vi verkar leva i helt skilda världar när gäller detta, så vi lär inte komma någonstanns, men 10-20 år är helt åt skogen fel, tar det så lång tid att fixa en brightness sensor menar du ? Finns säkert en mängd olika alternativ till dagens brightness sensor som redan används idag i andra användingsområden om man bara googlar på det. I och med Iphone X har redan kinesiska tillverkare börjat visionera om en telefon helt utan döyta, och flärp.. . och brightness sensor är helt klart något man kan klara sig utan..den är inte livsviktig bör tilläggas.
     
    Last edited: 16 nov 2017
  10. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Men herre Gud.. Du prioriterar bort sak efter sak som definierar en smartphone..
    Du säger till mig att jag går efter egna premisser men vad gör du då?

    Och fortfarande har du eller har du haft en lur med minimala bezels?
    Iom du inte svarar på det så då tar jag det som att du inte har det och då inte är medveten egentligen om hur det kan vara att leva med en lur med minimala bezels.
     
  11. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Alla har rätt att tycka och tro vad de vill men man behöver nog inte försöka motbevisa andra så mycket att det man tycker och tror själv är mer rätt när man diskuterar saker, speciellt när allting bara är spekulationer. Blir lite dålig stämning då som det har blivit i denna tråd till och från, vilket är synd då det annars är kul att läsa hur alla tänker och tycker kring detta även om det skiljer från min egen åsikt.

    Måste säga att jag tycker den där pollen är anledningen till mycket av diskussionen. Den är lite udda så resultatet blir lite missvisande.
    Notch eller 100 procent skärm utan selfiekamera är ju som att välja mellan pest eller kolera.
    Att många har valt pest betyder ju inte att det är så man vill ha det.
    Om det fanns ett tredje alternativ som små bezels och behålla selfiekameran och alla andra sensorer skulle nog många valt det alternativet.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  13. thelars

    thelars Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Alltså jag struntar i selfiekameran för mitt tryne är inte vackert.. däremot så offrar jag gärna lite skärmyta till rejäla högtalare och smalhet för batteri alla dagar i veckan
     
    Oceanic gillar detta.
  14. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Skulle bli nervös med bara skärm över hela telefonen. Skulle kännas extremt obekvämt och jag skulle ha problem att hålla i den utan att komma åt på nåt ställe på skärmen.
     
  15. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Tror absolut inte att det är aktuellt att ta bort selfiekameran. Dessutom så ges väl tillverkarna lite större spelrum när det kommer till design när det finns notch eller bezels. Tror egentligen inte att de stora, etablerade företagen har lust att alla telefoner ska se likadana ut.
     
    Finskpinne gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Mycket hänger nog på s9 om som kommer apa efter eller inte.. Så lär det sprida sig snabbt som ringar på vattnet.

    P11 kommer förmodligen ha Notch vilket är olyckligt.
     
  17. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Jag har inga problem med notchen på min Essential. Den är ju ändå mitt i ett dött fält mellan statusikoner och notifieringar mesta tiden.

    Skulle vara ännu bättre utan så klart, men jag skulle inte vilja offra främre kameran, som jag använder då och då.
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har hellre frontkameran på nederkanten bara jag slipper nåt som inkräktar på displayen. Eller lite större ramar.
     
  19. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Minns fortfarande jublet under WWDC när Iphone 4 lanserades och Steve meddelade "front facing camera". Jag har också svårt att se en av de stora tillverkarna släppa en telefon utan främre kamera idag.

    Jag kommer osökt att tänka på Xperia Ultra som inte hade blixt. Det var en underbar telefon (jag har fortfarande kvar två stycken) men som förutom sin jättestorlek var omöjlig som daily driver pga avsaknaden av blixt. Vissa saker måste finnas för att sälja volymer.
     
    Droid96 och Johnh3 gillar detta.
  20. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Att döma ut detta koncept baserat på Axon M är lite som att döma ut konceptet bil baserat på 1886 års Benz.;)

    Samsungs vision är ju annars tydlig - den fällbara skärmen ger en tabletupplevelse i utfällt läge parat med en "konventionell" mobil i hopfällt dito. Det finns inget behov av att specialutveckla användningsområden för konceptet eftersom det i utfällt läge fungerar precis som vilken annan enhet med motsvarande skärmstorlek.

    Den uppenbara fördelen med en hopfällbar enhet är att den ger utrymmet hos en tablet parat med fickvänligheten hos en mobil. Det i sin tur eliminerar traditionella argument om att 7/8-tumsenheter är "för stora" och att man "lika gärna kan gå upp till 10/12 tum om man ändå tittar på en 8-tummare".

    I princip kommer den hopfällbara enheten ha två eller tre skärmar beroende på vald teknologi - en extern dito av något slag för användning i hopfällbart läge samt den interna panelen som antingen är en stor flexibel sak, alternativt två separata paneler sida-vid-sida som ändå ser ut som en obruten yta.

    Enheten i sig består av två likvärdigt solida halvor med snarlik vikt och format, alltså inte som Axon M. Troligen placeras elektroniken i ena halvan och batteriet i den andra, alltså inte som i M för att skapa en "jämn" enhet i utfällt läge. Redan Nokia 2650 hade ett flexibelt lager på insidan som gjorde att den kändes som gjord i ett stycke när den fällts ut och något sådan misstänker jag det blir på baksidan för den hopfällbara enheten.

    Största "hotet" mot dessa nya enheter är knappast teknologin utan snarare konservatism à la "varför skulle man ha 8 tum när min 5,7-tummare har räckt de senaste åren!?" och liknande (att motargumentera hopfällbara enheter är lite som att motargumentera färg-TV med argumentet att eftersom svartvitt dög bra tidigare borde det gå lika bra än idag).

    ZTE Axon M utgör ett mycket tidigt koncept (ungefär som väldigt tidiga videoapparater innan videokassetter togs fram) och ger enbart en liten försmak av vad som kommer i framtiden. Man kan motargumentera utformningen av den enheten men att försöka nedvärdera/bortförklara det generella konceptet är en dålig idé och får betraktas som teknikkonservatism.