Ni som brukar roota. Kommer ni roota s8?

Diskussion i 'Galaxy S8 - ROM-filer och utveckling' startad av Terrawatt, 2 nov 2017.

  1. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Jag har alltid/oftast rootat mina mobiler. Mina senaste privata mobiler har varit OnePlus och Nexus serien. Historiskt sett har det varit kul och lätt. Syftet har varit utökade funktioner och kontroll, system tweak, flash av kernel, add blocker osv.
    Nexus ur paketet har varit rätt så tweakfattigt och root blir ett faktum. Oneplus har mer tweak I paketet men root marknaden är bred som Nexus. Men det gäller nu hitta rätt kombo av rom, kamera mm för att inte få sämre mjukvara än stock. Ibland krävs ju flash av camera för att inte förlora kvalitet. Och ett drygt bekymmer är när camera och gallery kraschar.

    Men nu har jag en Samsung. Väldigt mycket AOSP känsla och Candy direkt ur paketet. Edge funktionen är rätt smutt och bra themes. Men jag är sugen på root. Dock så drar det inte lika mycket i root tarmen så s8 är jäkligt sjysst direkt ur paketet.

    Hur tänker ni? Rootat ni s8 ? Brukar ni roota men inte kommer roota s8?
     
  2. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag har inte rootat min S8. Har en Nexus 6 sen innan och brukar alltid roota men med denna luren har jag inte gjord det. Anledningen är att man tappar Samsung Pay helt och hållet.

    Frågan jag har till dig är varför behöver du root?
    Vad är det du saknar i din S8 som du tidigare har behövt root för att göra?

    (Ska se om jag kan besvara dina frågor. Anledningen har tidigare på mina gamla lurar alltid kört custom roms men känner för första gången att jag inte behöver det med denna lur då jag har kunnat tweaka stock ganska bra.)
     
    Terrawatt och Kristy gillar detta.
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag var precis som dig innan men iom köpet av min s7 så bestämde jag mig för att inte roota och jag har inte saknat det alls. i mitt fall var det mer ett uppvaknande av att jag tidigare flashat och grejat med saker som eg nte gett mig nånting mer än ett buggigare system och android är en stor jävla bugg som det är så ist för att påbjuda mer skräp så lät jag det vara och blev en användare ist och är idag nöjd ;)
     
    Terrawatt gillar detta.
  4. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Appar som kräver root. Tex Add block, leandroid, Lucky patcher. S8 känns dock rätt så komplett utan root.
     
  5. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    - Med samsung browsern kan man ladda hem addblock som fungerar utan root.
    - Har inte behövd batteri sparar appar då Samsung numera har sin egen enhetsunderhåll som sköter detta bra med att lägga tjänster som inte används i vila osv.
    - Lucky patcher.... Grrrr it's a pirates tool. Inget exact jag använder eller stödjer brukandet av. :P
     
    Terrawatt gillar detta.
  6. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Block på surf ja. Men inte appar.
     
    jnsson och Arju gillar detta.
  7. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Sant, så sant. Det har du rätt i. Har inga appar med reklam just nu, kan vara för att jag har köpt mig fri från reklam i dom appar där det finns reklam. Dock finns det en del gratis appar med reklam man inte kan köpa sig fri ifrån och det kan vara lite irriterande/störande. Just nu har jag ingen sådana appar. jaja, jag är för att stödja app utvecklarna så lite reklam är ok så länge det inte stör upplevelsen.
     
  8. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Det är som ni alla sammanfattar. Batteri tweaks behövs ej. Tror rätt väg att gå är att köpa appar man behöver och avinstallera annat crap.
     
  9. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Precis. Även substratum theme engine funkar för Galaxy s8. Lite begränsad jämfört med AOSP men fullt fungerande så länge tema utvecklaren har get stöd till sina teman för att fungera med Samsung. Jag gillar det eftersom den har stöd för 3:e parts applikationer och inte bara samsungs egna.

    Dom andra tweaks jag använder är det som finns här: https://forum.xda-developers.com/galaxy-s8/themes/mods-small-collection-tweaks-t3657118

    under Status bar finns det nån tweak du kan installera och där kan man ta bort ikoner som man inte önska ska synas. du kan ha 6 eller fler kolumner med quick settings toggles istället för 4/5.

    Sen använder jag denna: https://forum.xda-developers.com/galaxy-s8+/themes/theme-statusbar-icons-extras-samsung-t3658050
    som finns i playstore. Vid hjälp av substratum kan man få klockan i statusbar till mitten och det finns andra tweaks där med, som cirkel animationer som spinner runt hem knappen när man trycker på den.

    Jag använde bxActions från playstore till att omprogrammera bixby knappen.. personligen har jag Google assistant när jag trycker en gång och när jag trycker ett lång tryck så slår ficklampan på sig. Finns många andra funktioner i den appen.

    En del av dom här tweaks behöver att du ändrar "permissions" vid hjälp av ADB commands. Detta "trippar" inte knox och är inte det samma som att roota.

    Som du ser så finns det jättemånga tweaks man kan utföra utan root. Därav känner jag att argumenten för att roota jämfört med att inte roota lutar mer mot att inte göra så. Detta är en personlig mening och måste inte betyda det samma för andra så klart. Sen är det som jag sa att man förlorar Samsung Pay helt och hållet när man trippar knox och det går ej att få det att fungera igen, även om man återgår till stock så kommer den ej att fungera.
     
    Terrawatt, galaxy81 och Kristy gillar detta.
  10. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Terrawatt gillar detta.
  11. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Låter meckigt att ha olika appar för det sommar inbyggd i en costum rom. Touchwiz eller någon annan launcher Kan aldrig bli lika rapp som en aosp. Saknar rappheten från min gamla Nexus.

    Samsung är en awsome mobil där root ej är nödvändigt. Men nästan mobil blir en pixel eller OnePlus.
     
  12. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Håller med, men imponerad över hur mycket man kan göra nu utan root.
     
  13. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Ja det är ju inte som förr. Känns lite som att root kulturen som den var förr lever kvar eftersom man oftare behövde root förut. Idag verkar det inte vara lika många som rootar och i flashar romar än tidigare.

    Men det kanske är jag som inte är lika insatt längre. Eller så har utbudet av romar minskat. Tycker att sist jag hade Nexus 5x då var utbudet ganska lågt. Även efter 2 år. Och till en så populär mobil som s8 är det rätt så få romar ute.
     
  14. knugeN^

    knugeN^ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Finns ingen anledning
     
  15. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Motivera gärna din kommentar.
     
  16. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Custom roms är trevligt, root däremot verkar bli en mindre behovs grej. Har en Nexus 6 där jag kör Dirty Unicorns rom och jämfört med stock är det guld värt. Från och med nougat och framöver verkar det som att Android har blivit mer öppen än vad det har varit. Många funktioner som krävde custom roms kan man få genom appar och vid hjälp av adb commands.

    Vad det gäller Samsung så är det lite klurigt. Då exynos modellen (som vi har i Europa) kan man unlocka bootloadern men samsung har inte varit duktig på ge utvecklare blobs och drivrutiner som gör att det är svårt att bygga custom roms som lineage OS, Resurrection Remix, ren AOSP build, etc... Dock kan man bygga custom samsung rom då man lägger till funktioner i stock samsung firmware utan behov för drivrutiner etc. Därför kan man hitta några custom stock based roms för samsung med jättemånga funktioner som man hittar i aosp based custom roms.

    Sen finns samsung mobiler med snapdragon processor. Dock har dom valt att låsa deras bootloaders vilket gör att dom inte kan få custom roms överhuvudtaget. Hade man haft snapdragon version med olåst bootloader så skulle man kunna få drivrutiner från qualcomm istället för samsung som många andra lurar med stor stöd för custom roms baserad på aosp gör.

    Vad det gäller Samsungs lurar som har stöd för Samsung Pay. Skulle man roota en sådan lur så förlorar man möjlighet att kunna använda Samsung Pay för evigt. Spelar ingen roll om man flashar stock samsung build... it's gone.. på grund av knox. Det finns ingen utvecklare per dags datum som har hittat nån hack än.
     
    Terrawatt gillar detta.
  17. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Jepp,
    Precis så är det.
     
  18. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Sen så har jag även märkt att vissa appar vägrar fungera med root.

    Hm. Nä det blir nog mindre och mindre root.
     
  19. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Bra länkar.
    Läste ditt inlägg noggrannare nu.

    Om det är som du säger att det är mer öppet nu och appar fixar mycket som root krävde förr. Ja då är steget till root längre bort. Nackdelen är att vissa tweaks kostar. Fördelen är att man slipper jobbet och blåsa luren och installerar om bland annat bankid och torska garantin

    Om jag skulle fiska anledning till root. Ja det skulle vara bättre rapphet som Nemesis rom utlovar sig ha.
     
    Last edited: 20 dec 2017
  20. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Svarade ditt andra inlägg med argument till att roota. Själv känner jag inte behovet och förhoppningsvis när Oreo dyker upp så blir nog luren lite rappare. Planerar att fabriksåterställning luren och blåsa ut den helt när Oreo dyker upp. Sen köra mods som inte kräver root som jag gör nu.
     
    Terrawatt gillar detta.