Recension: Recension - Kingwear KW88

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Fladderapan, 24 nov 2016.

  1. Fladderapan

    Fladderapan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3C
    ROM:
    SLiMM 3.1
    Telefon 2:
    Nokia 1020
    Info:
    Jobbtelefon
    Platta:
    Teclast X98 Air 3G
    Övrigt:
    Chromecast, Pebble Watch, Kingwear KW88
    För ett tag sedan skrev jag om någon hade erfarenheter angående smarta klockor med full android på (alltså inte Wear). Jag kände att det inte fanns så mycket erfarenheter på den svenska fronten så jag har senaste månaden använt KW88 som huvudmobil. Och nu tänkte jag dela med mig av erfarenheten.

    KW88 Öppen förpackning.JPG
    Kingwear KW88 - Specifikationer
    Skärm: Rund AMOLED-skärm på 1,39 tum 400x400 pixlar
    SOC: MTK6580 - Fyrkärning på 1,39 GHz
    RAM + ROM: 512 MK + 4 GB
    Androidversion: 5.1
    Batteri: 380 mAh

    Första intrycket:
    KW88 Klocka och förpackning.JPG KW88 I Boxen.JPG
    Då jag köpte den via Geekbuying tog det sin lilla tid, likt alla andra asien-sidor, att få men jag hade tidigare använt mig av sidan och jag har fått bra intryck av sidan. Paket levererades väl inslagen och utan anmärkningar. Själva lådan är ganska stabil och alla hörn var intakta. Klockan i sig känns ganska rejäl och välbyggd även den, en viss överraskning måste jag säga. Jag har nog vissa förutfattade meningar jag behöver jobba med. Klockans "hus" är i metall och boett och baksida är i plast, förutom luckan till simkortsplatsen som är i metall den också. Klockarbandet är i silikon och spännet i metall så klart. Bandet är följsamt, bekvämt och även jättar kan använda den då bandet är ganska långt (upp till iallafall 7,5 cm i diameter). Det är även hålat och andas bra. Efter att ha ägt även en Pebble (Orginal, Kick.ed.) kan jag säga att detta band är bättre(känsla och funktion). Laddaren som kom med har lite klena magneter och jag kunde inte röra klockan för mycket utan att den hoppade ur.

    Funktioner:

    Klockan har alltså en fullversion av Android, 5.1 för att vara specifik. Skärmen är vacker! Skarp och ljusstark. Dess launcher är ok och har ok swipe-funktioner men då det var det enda jag gillade gick jag ganska snabbt över till Nova. Klockan har en kamera som är brukbar, inte bra men den funkar. Ganska ljussvag och endast 2 MP. Ljudet är ganska högt och klart men jag hade inte räknat med mer än så. Spelar du musik på den i bussen kommer någon slå till dig, så vackert är det inte. Den har som sagt även simkortsplats och funkar som en helt stand-alone mobil.

    Dag 1:
    Kär! Jag fick väl ladda den 3 gånger innan dagen var slut. Jag installerade lite grundläggande saker som bank-appar, Google Inbox, ES File Explorer för att kunna använda den någorlunda. Det är här den visar sina första begränsningar - minne. Med bara 512 ram och 4 gb rom totalt ger det dig runt 2,2 gb kvar att leka på. Det räcker för grundläggande behov men det tar emot ganska snabbt när du vill ha några "bekvämlighetsappar" typ mail, Chrome och liknande. Det finns såklart medföljande men de är bristfälliga i både stabilitet och språk, vissa endast på gissningsvis mandarin.

    Dag 2-7:
    Efter att ha konfigurerat den som jag ville kunde jag återgå till vardagen utan en mobil i fickan. Fanatiskt skönt måste jag säga. Det gav precis de effekterna jag ville åt, mindre skärmtid och ändå funktion när jag behövde den. Ljudet från mikrofonen i klockan var fruktansvärt dåligt och jag tvingades använda headset, något jag ändå tänkt använda så jag lade inte så mycket vikt i det. Kunde jag ringa utan headset någon gång i nödfall räckte det. Tangentbordet som följde med var skit. Ena dagen på engelska, andra på mandarin. Gick inte att få på svenska. Det är här det första stora problemet med rund skärm träder in. Mjukvarumässigt är den fyrkantig (400x400) och alla knappar och sådant i hörnen försvinner. Det tangentbordet jag använder och tycker funkar bra heter Minuum. Rekommenderat att köra med funktionen "sloppy typing" aktiverat. Lyckligtvis går det att ändra visningsläge så klockan visar en kanske 250x250 skärm innanför boetten. Lite pilligt men funkar. Oftast behövs detta göras endast under inställningsfas. Det mesta funkar i helskärm.

    Dag 8-21

    Den funkar men man får ge avkall för vissa saker men i det stora hela funkar det bra. Andra problem börjar dock visa sig, något som även skulle kunna vara mitt headsets fel men kan inte kolla det. För varje samtal som går ut och in kopplas det första gången upp på klockans egna högtalare och mic, andra gången på headsetet. Frustrerande kan man säga, både för mig och andra som varje gång blir uppringd 2 gånger. Något annat är att klockan har en ganska brutal batterisparfunktion när skärmen är av och jag kan till exempel inte använda Mightytext eller liknande program för att skicka sms. Något som hade varit väldigt underlättande med tanke på skärmens storlek.

    Dag 22-
    Jag har sedan igår kväll (23de) bytt tillbaka till min vanliga mobil då problemen tyvärr vart övervägande. Smidigheten var inte längre tillräckligt för att behålla den som huvudmobil. Jag kommer att testa att ha den som parad smartklocka och se om det blir bra. Tanken var att ha den som huvudmobil och en mindre surfplatta som komplement där jag sköter all sms och mail-konversation. Batteriet har överraskat med att hålla upp till 24 timmar med lite användning. Jag är ganska säker att med lite färdighet i Tasker eller liknande program så skulle klockan kunna funka betydligt bättre men jag besitter tyvärr inte de kunskaperna.

    Jag är ganska säker på att jag lämnat tomma luckor i denna "recension" så har du frågor så svarar jag gärna. Är det något ni vill testa så är jag villig att testa åt er och filma såklart.
     
    snej81, bernard, Gurex och 5 andra gillar detta.
  2. mumse

    mumse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2012
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LeTv LeEco LE 2 (x527)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LeTv LeEco LE 2 (x527)
    Hej!
    Kan du säga något om GPS funktionen i denna klocka? Funderar på att skaffa en sån här "full android" klocka och köra Endomondo på så man slipper ha med sig mobilen på löprundan alt. cykelturen i skogen :)
     
  3. Fladderapan

    Fladderapan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3C
    ROM:
    SLiMM 3.1
    Telefon 2:
    Nokia 1020
    Info:
    Jobbtelefon
    Platta:
    Teclast X98 Air 3G
    Övrigt:
    Chromecast, Pebble Watch, Kingwear KW88
    Hallå! Jag har tyvärr inte använt GPS så mycket men jag kan göra ett test för din skull. ;-) Vad är det du vill veta mer specifikt? Hur exakt GPSen är och hur mycket den drar antar jag, men lite det något mer? Tänkte du använda den med eller utan sim?
     
  4. mumse

    mumse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2012
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LeTv LeEco LE 2 (x527)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LeTv LeEco LE 2 (x527)
    Framförallt hur nogrant den mäter...kör isf utan simkort. Såg på youtube hur en hel del av dessa klockor har problem med GPS när man har klockan på armen men att dom fungerar bra när man har klockan löst i handen...och då faller ju hela iden om att ha gps på klockan...
     
  5. Fladderapan

    Fladderapan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3C
    ROM:
    SLiMM 3.1
    Telefon 2:
    Nokia 1020
    Info:
    Jobbtelefon
    Platta:
    Teclast X98 Air 3G
    Övrigt:
    Chromecast, Pebble Watch, Kingwear KW88
    Ok, jag testar! Är inte ute och tränar så mycket (alls) men jag ska gå några promenader för din skull ;)
     
  6. mumse

    mumse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2012
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LeTv LeEco LE 2 (x527)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LeTv LeEco LE 2 (x527)
    Schysst men det är bäst att du passar dig..det kan bli en vana ;)
     
  7. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Gjorde du någon test med GPS och Endomondo? Hur fungerar det att köra Spotify på den och i så fall funkar offline läget samt att köra med trådlösa bluetooth hörlurar?
     
  8. Fladderapan

    Fladderapan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3C
    ROM:
    SLiMM 3.1
    Telefon 2:
    Nokia 1020
    Info:
    Jobbtelefon
    Platta:
    Teclast X98 Air 3G
    Övrigt:
    Chromecast, Pebble Watch, Kingwear KW88
    Hallå igen! Jag har haft några fulla veckor och har inte hunnit testa. Tänkte testa i helgen iallafall, har kommit igång med klockan igen. Så gps med endomondo och spotify, något mer? Jag kan direkt säga att spotify kommer inte funka så bra, minnet är väldigt begränsat och att streama kommer tära ganska mycket på batteriet.

    Något jag har gjort sedan december är att skaffa ett data-sim till den så jag inte behöver vara parad med mobilen för att få tillgång till mobildata. Det har även kommit uppgradering av programvaran som så vitt jag märkt påverkat batteritiden positivt. Har nu inga problem att ha klockan åtminstone 24 timmar (om man inte leker för mycket).
     
  9. carez

    carez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 665
    Mottagna gillanden:
    242

    MINA ENHETER

    Hur funkar det som smartklocka?
    Jag har använt en del android wear klockor enbart för notifikationer.. Kan inte dra fram mobilen hela tiden på jobbet.

    Har kollat en heeeeeeel del på denna, men alla testar visar den som stand alone mobil..

    Jag vill ha den pairad till telefonen för enbart notifikationer..
    Tankar kring detta?
     
  10. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    För att väcka en gammal tråd så undrar jag om du testade den med endomondo?
    Hur är kopplingen till bluetooth headset? Jag hade en liknande klocka innan som var rätt kass på just bluetooth vilket var trist.

    Finns det inget plats för minneskort förresten?
     
  11. Arox

    Arox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hallå! Jag har använt en Kw99 som jag antar i mångt och mycket är samma klocka, till ungefär det du beskriver. Kört Strava ungefär en vecka och så länge man ser till att inte ha något annat som rullar i bakgrunden (typ Spotify eller podcastspelare) så tycker jag det funkar OK! Försöket man lyssna på musik samtidigt via bluetooth så händer två saker:
    1 musiken pausar var 10 sekund.
    2 batteriet laddar ur på en timme.

    Tänk på att den också kör en fullversion av android (5.1) och inget som är optimerat för det lilla formatet, vilket gör menyer och appar svårnavigerade.

    Men för 400 kr så tycker jag inte att man kan klaga! Faktiskt ganska befriande att inte lyssna på nåt när man är ute och springer!

    Edit 2017-11-27: Får revidera min recension något,
    Var ute igår med strava, och GPS-fixen stack iväg 2km ett par minuter för att sedan återvända till min riktiga position. Gav en väldigt fin KM-split men inte särskilt bra om man vill ha ett sanningsenligt resultat.
     
    Last edited: 27 nov 2017
  12. carez

    carez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 665
    Mottagna gillanden:
    242

    MINA ENHETER

    Hur funkar det som smartklocka?
    Jag har använt en del android wear klockor enbart för notifikationer.. Kan inte dra fram mobilen hela tiden på jobbet.

    Har kollat en heeeeeeel del på denna, men alla testar visar den som stand alone mobil..

    Jag vill ha den pairad till telefonen för enbart notifikationer..
    Tankar kring detta?
     
  13. Arox

    Arox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Man behöver denna installerad på telefonen:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wiitetech.wiiwatch&hl=sv

    Snittar 1.9 av 5 på play store och verkar vara helt på kinesiska.
     
  14. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Kommer tydligen firmware uppdatering till kw88 kw98 och kw99 som gör att du kan använda den som paired och få samtal genom Bluetooth till telefonen utan att ha sim i klockan.

    View: https://youtu.be/IOj-9hXAImc
     
    bernard gillar detta.