Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

  1. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Skaffade och använde ett Revolut kort för min senaste USA resa. Mycket smidigt.

    Finns ingen inloggning via web utan allt styrs via app (Android, IOS)
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.revolut.revolut&hl=sv


    https://www.revolut.com/

    Tänk på att inte växla över helgen (markup) samt om man handlar under helgen med kortet se till att ha valutan man handlar i annars blir det samma markup.

    Man för över SEK via SEPA (ingen avgift) sen växlar man i Revolut ppen till valutan man vill ha. "spotpris" inga avgifter. Dvs stor skillnad mot exempelvis Forex.

    Funkar smidigt när man reser med vänner och ska dela någor. För över i lokala valutan och slipper att hålla på och räkna. När man kommer hem igen kan man växla tillbaka till SEK och betala med kortet hemma. Alternativt om man exempelvis har dollar på kortet kan man använda dem till att betala på nätet eller dylikt.

    Läs på för resterande regler och begränsningar. Communityn har en del matnyttigt.
    https://community.revolut.com/
     
    Last edited: 26 nov 2017
    Sugarlight och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är rätt trevligt att bankerna och kortutfärdarna nu äntligen får lite större konkurrens.

    Har inte gått igenom tjänsten så noga, men om man tar ut pengarna i bankomat kostar det pengar när summan är större än €200. Kan vara värt att ha i åtanke. De tar 2% av uttaget belopp efter det.

    Växelkurserna såg dock bra ut (Interbank FX rates), och det verkar inte tillkomma andra avgifter när man betalar med kortet utomlands av vad jag kunde se i alla fall. Det går att växla upp till €6,000 per månad, därefter tar de ut 0,5% i växlingsavgit utöver interbank fx-raten.

    Jag tycker dock inte att de informerar så värst bra på pricing-sidan. Det kostar ex. £5 att få själva kortet också, men det framgår inte där.

    Här är prisuppgifterna bättre redovisade: https://www.revolut.com/se/faq#are-there-any-charges


    Har någon tips på andra motsvarande kort som riktar sig till de som reser mycket? Hade varit roligt att jämföra.

    I sammanhanget kan ju nämnas att det för flertalet svenska kort ser ut så här - finns dock undantag som ex. COOP: https://www.prisjakt.nu/kreditkort.php
    Det vill säga:
    • 2% påslag vid valutaväxling (AMEX, Mastercard osv har dessutom egna växlingskurser som är lite högre än bankernas, vilket är lite lurigt).
    • 2-3% avgift vid bankomatuttag utomlands

    Det är med andra ord fördelaktigt att kolla upp vad för kort som används när man är utomlands eller genomför köp i andra valutor än svenska, och generellt sett är kreditkorten (Mastercard, AMEX, Diners m.fl.) sämst på den punkten.
     
    Last edited: 26 nov 2017
  3. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Jepp, jag hade sparat in kortet på första växlingen på 100 dollar eller vad det var. Det var gratis innan men 5 usd nu som sagt.

    Att endast ha Revolut kortet på resan var inget alternativ utan jag kombinerade med andra. Det krävs ju i princip alltid ett kreditkort för hoteldeposition eller för att tanka och för det fungerar inte Revolut. Använde det för mat, restaurang, starbucks, biljetter och såvidare. Kortet går att spärra på olika nivåer i appen, chip, magnetremsa, internet etc.

    Tänk som sagt på att inte växla på helgen och att ha valutan ifråga på helgen på kortet. Var inga avgifter för mig när jag betalade med kortet. Tog aldrig ut några kontanter vad jag kommer ihåg men 200 usd per månad utan avgift.

    Ett annat kort skall vara WeSwap men har ingen erfarenhet av det.
     
    Last edited: 26 nov 2017
    bernard gillar detta.
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag använder Santander MasterCard kreditkort och bankkort, ingen valutaväxlingsavgift och 12 gratis uttag per år med bankkortet (sen en fast avgift på 15 kronor). Dock ska bankkortet avvecklas snart så då kanske jag kör med Coop Mer-kortet så länge (ett år gratis).

    Sen har jag Forex bankkort VISA (1% valutaväxlingsavgift) plus ett företagskort. Man vill ju inte lägga alla ägg i samma korg...
     
    bernard gillar detta.
  5. Sugarlight

    Sugarlight Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Iphone 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 5
    Monzo verkar liknande, själv är Jag mycket nöjd med Revolut och använder kortet även i Sverige.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har en väninna i UK som är hemskt förtjust i Monzo. Det är tydligen ett av de populäraste alternativen i UK som jag förstått det bland "nykomlingarna", men den är inte tillgänglig utanför UK i dagsläget: https://monzo.com/

    Fördelaktiga växelkurser vs Mastercard och AMEX.

    Att man kan frysa kortet när det inte används är också utmärkt, eller om man tappar det och är osäker på var det är, men sedan hittar det igen. Freeze->Unfreeze.

    monzome.png

    Monzo har också samma funktionalitet som Swish, fast mer användarvänligt när de thandlar om att dela exempelvis en nota.

    De här företagen är betydligt mer kundorienterade än de konservativa bankerna och fanns något motsvarande i Sverige hade det kört över Swish och dylika tjänster snabbt. Swish står i princip still i utvecklingen.
     
    Last edited: 30 nov 2017
    Gunr och Sugarlight gillar detta.
  7. Sugarlight

    Sugarlight Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Iphone 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 5
    Ok! verkade som att Monzo var på gång med Sverige i somras.

    Att stänga av magnetremsebetalning ser Jag som en av de främsta fördelarna med de nya korten, något som fler banker borde ta efter.

    Swishfunktionen i Revolut har fungerat bra i Sverige, mottagare som är anslutna markeras med ett "R" i kontaktlistan, borde väl gå lika bra även till utlandet. Finns även split bill men inte testat än.
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag provade för skojs skull idag och det står bara så här:


    3939156123509197014.png
     
  9. Sugarlight

    Sugarlight Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Iphone 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 5
    Märkligt, kunde välja Sweden nu och hamnade i kö med 69 794 före:)
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, om jag angav svenskt postnummer valde den Sverige automatiskt. Vad lustigt! Jag testade bara trycka på "Country" på en gång och letade efter Sverige utan framgång; gav upp för tidigt :)

    Queue number: 69 806.

    Currency accounts, launching January.



    Vi borde kanske göra en tabell av något slag? Så man kan jämföra Revolut mot Monzo.
     
    Sugarlight gillar detta.
  11. Sugarlight

    Sugarlight Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Iphone 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 5
    Ser fram emot Monzo-kortet, lite less på alla grå/svarta kort.

    Revolut har bättre kurs än Forex bankkort enligt mina "test" i både NOK och EUR
     
  12. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Har använt mig av Revolut det sista 6 månaderna, bland annat som mitt primära kort när jag var i England.

    Fungerade mycket smidigt. Kortet kostade ca 50kr att beställa (fysiskt kort), men det var helt klart värt.
    Det var smidigt att föra över pengar från sitt bankkort, och växla (i praktiken Google kurs, kanske skiljde sig 0.1%)
    En fördel när man var i England en längre period så kunde skapa ett engelskt bankkonto, för de betalningarna skulle göra.

    Den enda kostnaden jag hade var 50 kr i fraktkostnad.
     
  13. cpu900

    cpu900 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Hallon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Har beställt ett kort nu, går att få kort utan kostnad nu fram till den 11 mars med Revolut så kan vara värt att prova om man ska ut och resa.
     
  14. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Fick du betala frakt kostnad?
     
  15. cpu900

    cpu900 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Hallon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Långsam frakt var 0kr (tar 10 dagar)
     
    rufy93 gillar detta.
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Om jag förstår det rätt så kan man ta ut ca 200€ per månad kostnadsfritt. Ska resa i Asien i sommar, rekommenderas det även där? Sydkorea/Japan/Kina och de länderna. Är det även bättre rate när man betalar med det?
     
    bernard gillar detta.
  17. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Kikade lite snabbt hur det funkar. Säg att jag ska till japan, då växlar jag alltså i förväg till Japanska Yen för att det är billigare att växla med revolut? När jag betalar sen så dras det direkt i JPY och ingen avgift dras? Om jag exempelvis hade haft SEK eller EUR så hade det dragits avgift?

    Väldigt otydligsida men flashig :P
     
  18. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Växlar du i förväg så dras det från JPY, har du inte JPY så det räcker eller inte växlat i förväg så växlas det automatiskt från SEK (under förutsättning att du har det då). På helger så tillkommer 0,5% växlingsavgift, annars är det ingen extra avgift. Så skall du använda kortet på helger, så se till att växla innan helgen.

    Brytpunkten för de extra 0,5% verkar ligga runt kl 19-21 europeiskt tid på fredagen, har inte kollat upp det exakt utan det är mina egna iakttagelser.
     
    bernard och gneken gillar detta.
  19. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Tack för svar.
    Det tar även 2 dagar för växlingen att gå igenom om jag förstod det rätt? Så om jag ska betala under helgen bör jag växla typ senast onsdag?

    Sen hittar jag inte kostnaderna för top up med kort? Antar att det är billigare med banköverföring?
     
  20. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Nej, växlingen sker direkt. Så bara du växlar innan brytpunkten på fredagen så är det lugnt.

    Top up är gratis med debit-kort, med kreditkort så kostar det 1%.

    Jag har kört med Revolut sedan förra sommaren när jag varit utomlands och det har fungerat OK. De har dock ett jobbigt säkerhetssystem så varje gång jag kommit till ett nytt land så blir första köpet nekat och kortet fryses. Man får då gå in i appen och frysa upp det och göra om köpet. Men så fort man fixat det så fungerar kortet sedan utan problem så länge man är kvar i landet.

    Sedan verkar vissa ställen ha problem med att ta emot det, kanske är typ var 20:e ställe samt alla varuautomater jag testat i USA (kanske 5-10st). På samtliga de ställena så fick jag använda mitt backup-kort, vilket i de fallen även det var ett Mastercard och då fungerade det.
     
    bernard gillar detta.