[RemoteStick] Fjärrstyr och övervaka hemmet

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av pakerfeldt, 21 jul 2010.

  1. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Så, det fungerar inte ens om du kör över WiFi och i Android-appen skriver in ditt lokala IP-nummer istället?


    Nu har jag iaf satt upp en hemsida åt projektet: http://remotestick.org
    Än så länge finns bara lite information och en guide. Men förhoppningsvis kan vi utöka det med flera guider och annan hjälp.
     
  2. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Kör jag via Wifi och skriver det lokala ipnrt 192.168.1.64 (som jag har) så får jag:
    "(4) SEXException: At Line 8, column 13: not well-formed (invalid token)" <- Detta kommer upp direkt!

    Finns där någon som kan skriva ihop en .batfil som man bara dubbelklickar på, så man slipper skriva allt det, för att få igång servern, när man skall få igång den igen?
     
  3. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Alright, du har konstiga tecken någonstans i din konfiguration. Gör såhär:
    Surfa in på http://192.168.1.64:8422/devices.xml högerklicka och välj "Visa källa" och så klistrar du in resultatet här. Du kan behöva logga in med ditt användarnamn och lösenord som du angivit till remotestick-server.
     
    Last edited: 15 aug 2010
  4. rikobiff

    rikobiff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Lysande :-)
     
  5. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Sådär:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Tackar såklart för all tid folket här lägger ner på att få allt att funka:)
     
  6. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Okej, du har fått samma fel som ett par andra har rapporterat men som jag tyvärr inte kan återskapa. Drivrutinen skickar konstiga tecken för ett av fälten till RemoteStick Server. Jag är rädd att det enda sättet för dig att lösa problemet är att öppna remotestick-server.py och leta upp raderna 120-121, som ser ut ungefär såhär:
    Kod:
        if lastValue != None and lastValue != "":
            element += "\t\t<lastvalue>" + str(lastValue) + "</lastvalue>\n"
    
    Kommentera båda dessa rader genom att skriva # först på dessa två rader. Såhär:
    Kod:
    #    if lastValue != None and lastValue != "":
    #        element += "\t\t<lastvalue>" + str(lastValue) + "</lastvalue>\n"
    
     
  7. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Får upp det förra errort igen:( "(7)"
     
    Last edited: 15 aug 2010
  8. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ehm, jaha. Kör du fortfarande mot lokal IP-adress och över wifi? Hur många sekunder tar det innan felet uppstår? Stämmer dessa antalet sekundrar du upplever med det värdet som står under Socket Timeout i Preferences (i antal millisekundrar)?
     
  9. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Nu fick jag det att funka via Wifi, men när jag trycker på en av mina "Devices" så kommer det upp t ex "Lampa turned off", men lampan släcks aldrig:P

    Vet inte om du lagt det på todo innan, men en widget hade varit KANON!
     
  10. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jo jag har tänkt på en widget men inte riktigt landat i hur den skulle se ut eller fungera. Får gärna komma med konkreta förslag.

    Om det står "Lampa turned off" så betyder det att allt har gått bra från RemoteSticks synvinkel. Gissningsvis har du inte kopplat enheten med en fysisk apparat på rätt sätt. Har du lärt lampan? Fungerar den i TelldusCenter?
     
  11. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Den fungerar finfint i Telldus center:/
    Statusen ändras inte i Telldus när jag klickar på mobilen iheller:(
    Men jag ser att programmet skickar något, för det kommer upp i kommandoprompten.
    Först på varje ny rad så står där "Wii.lan" skall det d?
    http://img580.imageshack.us/img580/9803/namnlszg.png
    Jag har iofs ett Wii också, men det är inte inkopplat och har inte ens ström just nu:P

    Edit: Nu funkar det inte i Telldus...
     
    Last edited: 15 aug 2010
  12. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Först på varje rad står värdnamnet på den maskin som gjorde förfrågan. Så din android-enhet verkar ha värdnamnet Wii.lan i ditt nätverk av någon anledning. Det spelar hur som helst mindre roll för RemoteStick.

    Jag ser inget konstigt med din skärmdump alls och har svårt att komma på varför det skulle fungera i TelldusCenter men inte i RemoteStick (eftersom de i grund och botten använder samma konfiguration). Jag får fundera litegrann. Du kan ju alltid prova att "lära om" en enhet från din Android-telefon. Vet inte exakt hur man gör med Waveman men gissningsvis så pluggar du ur enheten, kopplar in den igen och i en direkt följd trycker på "On"-knappen i RemoteStick-appen.

    edit/ Okej, det fungerar inte i Telldus alltså? Gör isåfall som jag sa, dvs lär om dina enheter.
     
  13. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Haha Kan man säga "I love you"?haha Jag fick göra som du sa där sist, lära om enheterna, och då funkar det! Men bara via Wifi, via 3G så är det fortfarande error 7 som gäller:(:(

    Ang Widget, så hade det varit nice att ha typ som Switchpro har:
    http://s3.appbrain.com/screen?id=269696658066336164&i=2

    EDIT:
    Får samma fel med nya versionen också 1.3.7:(
    Har kollat nu också, tar nästan exakt 13sek varje gång innan jag får upp "Error 7", kvittar om jag skriver 40 eller 40000 på Socket timeout.
     
    Last edited: 16 aug 2010
  14. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har följt detta projekt ett tag nu och kan bara gratulera till vad som verkar vara en kanonapp! Har ingen hårdvara till detta ännu och kommer kanske inte fixa det den närmsta tiden, men mycket intressant.

    Jag har som sagt inte använt appen, men OM jag gjorde det skulle jag vilja ha möjlighet att lägga till en 1x1 ON/OFF-widget. När man lägger till widgeten så vore det fint om det kom upp en dialog där man kopplade den till en enhet eller en grupp. Så att man t.ex. kan släcka ett helt rum från en knapp på hemskärmen :)
     
  15. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Om du hade tre stycken sådana widgets bredvid varandra då? Hur skulle du särskilja dem?
     
  16. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kan man inte döpa enheterna/grupperna i RS? Isf kanske man kan lägga en liten textruta på widgeten. Har inte kommit till widgets än i min utveckling men det borde väl gå att inkludera lite text?

    Alternativt att man får upp en liten dialog när man klickar på widgeten där man ser sina stjärnmärkta enheter för snabb on/off. Eller en horisontell, scrollbar widget som visar olika ikoner eller text för olika grupper/enheter... I don't know, men det kan vi nog hjälpas åt att klura ut :)
     
  17. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Man kanske inte behöver ha en widget förresten, utan att man istället använder sig av Shortcuts. Då får man ju en ikon med text och hela paketet. Har Note Everything installerat, där kan man lägga shortcuts på hemskärmarna som länkar till olika notes. Eller de inbyggda Bookmarks-shortcutsen är ett bra exempel.

    Frågan är om shortcuts kan ändra utseende beroende på om de är av/på..

    EDIT: Här är några fula widgets med text.. Och här är en lite mer inspirerande med text och ikon
     
    Last edited: 16 aug 2010
  18. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jojo, absolut går det! Jag tänkte mest om det skulle bli väldigt långa widgets bara för att få plats med enhetsnamnen. De får ju inte bli för röriga/fula :)
     
  19. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Håller med, men i mitt fall skulle jag nog bara vilja ha en eller ett par widgets för mina mest använda ON/OFF. De övriga får man väl dra igång appen för att mixtra med ;)
     
  20. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Såg du min edit i min förra post?:/
    Ang Widget så hade man kunnat numrera enheterna. Och sen bara skriva siffran i widgeten. Hade också varit enkelt att särskilja de med små snygga ikoner. T ex lampa, tv, dator, kaffekokare osv. :)