Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    En del åker bara till Katrineholm och får världens bästa upplevelse :P
     
    ezone och Asawi gillar detta.
  2. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Flaggskeppen idag är byggda helt i glas som spricker extremt lätt. För mig är en telefon en brukssak som jag egentligen inte vill vara superrädd om. Kostar den 10k+ och en lagning av skärmen kostar 3k så får jag känslan av att jag måste vara extremt försiktig med den. Eller så tvingas man klä in den i skydd som gör att man ändå varken ser eller känner glaset.

    Sen att telefoner idag knappt går att ha mer än 2 år innan dom antingen känns väldigt sega, batteriet har tappat mycket av sin kapacitet, uppdateringar upphör osv, gör att jag inte vill betala 10k plus.

    En tredje anledning är att jag inte riktigt ser hur den enormt starka prisökningen de senaste åren är motiverad annat än med viljan (och möjligheten) att öka vinsterna. Betalade 4500 kr för en LG G2 (2013) precis vid lansering. Det var det årets kanske bästa telefon. Så jämfört med bara några år sedan känns 10k inte prisvärt.

    Hade flaggskeppen tillverkats i material som inte är extremt sköra, supportat med uppdateringar i minst 3 år, haft utbytbara batterier och mjukvara som inte blir seg som sirap efter ett par år så hade jag inte haft några problem med att betala 10k+ med tanke på att jag använder telefonen till väldigt mycket och många timmar om året.
     
    Jan-Bertil, H-M, Puttesson och 5 andra gillar detta.
  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Mycket vettigt skrivet än fast jag köpte mig en Note8 för några veckor sedan. Om den funnits i en plast/gummivariant gärna med utbytbart batteri så hade jag hellre köpt den. Ok säkert mer arbete med att få den IP68-klassad då men stänkskyddad hade räckt för mig. Bryr mig faktiskt inte mycket om hur den ser ut, mer den ergonomiska biten och detta glashelvete och att det ska se så förbaskat premium ut stör mig nåt kopiöst. Att det dessutom enbart ser ut som ett kladd istället är en annan sak. Nu är jag tvingad att skydda den i ett skal istället, sicket vansinne!
     
    Jan-Bertil, H-M, hemskasven och 1 annan gillar detta.
  4. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag läste detta nyligt på Bloomberg:
    The total bill of materials for the base model iPhone X with 64 gigabytes of storage is $370.25, according to IHS’s report, excluding costs like research and development, manufacturing, and software. IHS conducted a similar analysis earlier this year of the iPhone 8 base model and found a bill of materials of $255.16.
     
  5. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Krasst sett så finns det inte mycket anledning att betala 10000.- för en telefon, flaggskepp eller inte. Det ska vara en helt jäkla otrolig telefon för att det ska vara värt det.

    Jag skulle gissa att en vanlig användare, och dit räknas nog de flesta, använder mobilen till främst till samtal, sms, surf, sociala medier, spel, kalender, foto, musik och media. Behöver man en 10000.- telefon till det? Knappast.
    Så i de flesta fallen rör det sig om status; att ha det senaste och ”bästa”, att känna av nån sorts lyx. Inget nytt med det, så är det inom många områden.
    Har man råd och är villig att betala, så varsågod, det är upp till var och en. Marknad för överskattade och överprisade varor har det alltid funnits och kommer nog alltid att finnas.

    Och är man prylnörd och jäkligt intresserad av mobiler så kanske inte 10000.- stoppar en från att köpa. Men då har man ju ett äkta intresse för det man handlar, man vet säkert allt om telefonen redan innan man köper och kommer att använda den till max.


    Men frågan om en telefon i dagens läge är värd det priset? Knappast.

    En mobil med Android skulle jag uppskatta stöds av tillverkaren med uppdateringar i max. 3 år. Oftast rör det sig om betydligt kortare tid.
    Efter kanske ett år till och appar börjar sluta funka, speciellt såna som behöver bra säkerhet. Äldre OS-versioner som inte stöds längre brukar betyda sämre säkerhet och som mjukvarutillverkare är det ajabaja.
    Så då står man där med en mobil som en gång hade ”spjutspetsteknologi”.

    Den biten skulle se lite annorlunda ut om nya Androidversioner skulle funka utan problem på äldre hårdvara. Iofs. med Project Treble så verkar det gå lite åt det hållet, om jag förstått det rätt.
    Ta bara Windows 10, jag installerade det på en 10 år gammal laptop och det funkade minst lika bra som när den körde XP tidigare. Vista, 7, 8 och 8.1, ingen av dom funkade att använda på den.

    Iphone X som har nämnts i tråden ligger på runt 11-12000.- (om jag har sett rätt).
    Den verkar vara riktigt snabb och kvalitén på kameran verkar intressant. Men kameran är ju inte extremt bättre än föregångarna.
    Prisvärt med tanke vad man får för pengarna? Inte en chans.
    Kommer folk att köpa den? Ja, troligtvis.

    Så, 10.000-kronors telefon? För de 10.000.- kan man ju få så mycket annat roligt. Som kanske tom. räcker längre.
    Dessutom, bara för att den kostar sketmycket betyder det inte att det är den bästa telefonen för just dig och dina behov.

    Men men, det är ju bara mina spekuleringar...
     
    Jan-Bertil, kissidor och polar590 gillar detta.
  6. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Jag tycker 7000kr börjar närma sig en personlig smärtgräns! Oneplus 5T säljs ju för 5000kr och det är ju extremt prisvärt sett till vad man får. Jag skulle inte med gott samvete kunna klicka hem iPhone X/10 256GB för 13 tusen!!

    Istället spenderade jag cirka 5400kr mindre och beställde hem en LG V30+ 128GB dual sim med frakt till min dörr, totalt ~7800kr. Men det kändes betydligt mer normalt förr när jag handlade en sprillans LG G2 (dåvarande flaggskepp) för 4790kr på netonnet!

    För de 5400kr jag "sparade" kan jag handla dieselbränsle och komma upp till 593 mil med min bil, vilket motsvarar 20-25% av min totala körsträcka per år :eek:
     
    R3b0rn, stealth.pilot, jabbeboy och 2 andra gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De stora företagen skjuter sig nog i foten, mindre företag som LG gynnas ju helt klart av deras absurda prissättning, och det kommer få mindre tillverkare att växa fram också.

    Jag själv tycker man inte behöver köpa nytt utan att köpa mobil begangnat är faktiskt riktigt smart att göra också... ofta är dom i fint skick då dom haft skydd osv..
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du betalar 3000-5000 kr extra för kamera algoritmerna.. det är det som skiljer de dyra telefonerna idag och de för halva priset typ LG V30. Det är igentligen bara kamera algoritmerna som inte "vem som helst" kan snickra ihop utan det är lite av en konstform, som kräver riktiga experter på området...
    medans snickra hopp en mobil med de senaste processorn samt sätta i en bra skärm kräver inte lika mkt av tillverkaren... Men en telefon som V30 känns så sjukt mkt mer prisvärd än de som kostar det dubbla och då har den en jävligt bra kamera också samt bättre DAC..
    så är igentligen otoroligt att den inte säljer mer...
     
  9. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Jag tror också de stora företagen i längden förlorar på att hålla en helt annan prisklass än de prisvärda märkena.

    Hade gärna köpt begagnat om mobilerna fortfarande haft löstagbart batteri, då det är en av de komponenter som snabbast blir kassa i dagens lurar.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Men frågan är ju fortfarande om gränsen är nådd ? eller ska vi börja se telefoner som börjar närma sig 15 000 ? hehe Det är den stora frågan... när fan får det räcka...
     
  11. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Inte säkert att dom gör det ju, det finns ju klart och tydligt en marknad för ett överprissatt segment med och då behövs det ju spelare där med
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det farliga är ju att de ger utrymme för nya tillverkare.
     
  13. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Varför är det farligt med nya tillverkare? Tror inte jag hänger med riktigt hur du tänker där
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är bra för oss men är farligt för tillverkarna som Samsung att ge fritt spelutrymme i 5000-6000 kronors klassen och för att inte tala om 4000 kronors klassen
     
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Hm. Har ju precis köpt en 64gb X. Alltså, mobilens pris är en sak. Men det som kanske hindrar mig i framtiden är känslan av att vilja vara så sjukt rätt om den.
    Min gamla mobil lät jag min 19 månader gamla son leka med, vilket givetvis är totalt förbud nu.

    Känner mig lite mer låst [emoji57]
     
    Mobik och RobotLee gillar detta.
  16. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Men den klassen är ju full av tillverkare redan..

    Samsung försöker väll ändå sakta men säkert ha så mycket som möjligt av kakan i 10.000 klassen, se vad Note gick på och S8 pjäserna var ju inte så jävla billiga heller när dom kom
     
  17. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ha ha ha

    Bra exempel på när en dyrare telefon blir en sämre telefon. För en telefon som inte ens barn kan använda är givetvis en nackdel.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  18. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jo det innebär faktiskt en viss skillnad i vår familj. Det är jag som har all surf, alltid har en laddad lur att låna ut.

    Nu får grabben ta en gammal iPhone 5 istället så internetdelar jag [emoji111]️
     
    RobotLee gillar detta.
  19. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Mobilerna kanske närmar sig armbandsursbranschen? Där finns allt från 25 kr till 600.000 kr. Det blir lika som med handväskor från 50 kr till 25000 kr.
    Vi kommer att se att de som åker Ferrari också vill kunna skryta med en designmobil med, liknande status som bilen.
    Modebranschen har alltid hängt på låset när nya trender skapas.
     
    Ploki gillar detta.
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jo, men det gick inte så bra för Virtu.

    Även hög prestanda i olika former kan motivera ett högre pris, typ "super computer i mobilformat" osv.

    Flera verkar satsa på AI som prishöjande motivering, som Huawei var det visst med inbyggd AI processor.
    Men om enda egentliga användning för AI i en mobil är för att förfalska (ursäkta, "beautify") selfies, som Xiaomis VD har antytt, så blir man fundersam.
    .