Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    De dyra klockorna visar samma tid som de billiga.
    Virtu hade ingen status själva, men det fattade de inte? Apple har kanske lite status, men är en dussinvara. Precis som de dyra klockmärkena kommer det ta tid att bygga status.
    Men det finns alltid en liten marknad för en Breitling telefon. 80.000 SEK med årliga uppdateringar och möjlighet att byta batteri. Lyxversion för dubbla priset för den arabiska marknaden.
    I vissa kulturer är det fint bara det är riktigt dyrt och även om det är oanvändbart.
     
  2. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Faktiskt inte eftersom de billiga klockorna stannar och går sönder i betydligt högre utsträckning. Om du bara vill se tid och lägger åtminstone 1500 på en klocka får du en som mycket väl kan hålla resten av livet (iaf 30-40 år), utan service. Det kan du glömma om du köper en DW eller Regal. I bästa fall är det batteribyte om två år.

    Om du vill ha en mekanisk klocka får du betala mer för kvalitet men du får en marginellt bättre klocka om du lägger 100000 istället för 3000.

    Märkligt nog är klockorna som med mobilerna. Du får mest för pengarna om du lägger 1000-3000 kronor.

    Om någon är ute efter klocktips så titta på Seiko eller Orient mekaniska (automatiska) i den prisklassen eller Citizen Eco drive om du "bara" vill ha en klocka som visar rätt tid.

    Problemet med att ta mycket betalt för en mobil är att livstiden är så kort. Max 5 år medan en klocka iaf ska klara 50 år.
     
    Last edited: 2 dec 2017
  3. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag är säker på att min klocka kommer fungera hur länge som helst. Jag betalade för perfektionen, historian, alla små detaljer osv. Att det tar 2 år att göra ett enda klocka för företaget säger en del.
     
    Ploki gillar detta.
  4. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Vilken klocka har du?
     
  5. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    En äldre breitling och en patek. Fina klockor båda två [emoji4]

    Kanske man ska gå tillbaks till ämnet så vi inte pratar om klockor [emoji23]
     
  6. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER


    Jisses, Patek!!!!

    Här snackar vi kvalitet!

    Grattis!
     
  7. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Men DW har trots det byggt status på sitt märke pga, av modern marknadsföring. På fem år gått från en omsättning på 20 milj till 3,5 miljarder SEK. Säljer numera i 100 länder.
    Tror det är svårslaget.
    Inte svensk kvalitet, men svensk design och marknadsföring.
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    var det inte du som hade nån extremt ovanlig rolex med "fel" urtavla eller nåt?
     
    maxin gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är skillnad på en klocka som blir ett samlarobjekt över tiden och elektronikprylar i allmänhet. En smartphone tappar i värde efter några år, kanske inte får mer uppdateringar och blir slö över tiden. Batterikapaciteten blir sämre m.m..

    Så då är frågan hur mycket man initialt vill betala för den om man bara ska ha den två eller tre år?
    Där är iPhone X för dyr för mig. Jag betalar mina mobiler kontant. Hade jag fått X via jobbet hade jag inte tackat nej.
    Men som ett rent köp utan subventioner eller andra knep är den inte mitt val.
     
  10. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ja, DW är smarta, till skillnad från deras kunder. :)

    Apple gör bra produkter som de säljer till överpris likt Rolex och Omega. DW säljer dåliga produkter som de säljer till överpris.

    Det är ju i stort sett bara unga kvinnor som går med DW på armen. Ingen man med respekt kan komma undan med det då det utstrålar okunskap och mental svaghet.

    Beträffande kostnader för flaggskepp tycker jag faktiskt det är konstigt att du inte kan köpa en lyxvariant av iPhone från Apple för 30000 eller mer. Skulle tro att det är där vi hamnar om några år. Varför ta 10000 av många kunder som är beredda att betala det mångdubbla.
     
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Åter till topic vänner!
     
    Ploki gillar detta.
  12. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Tack, jag har tre DW.
     
    cobben och Kristy gillar detta.
  13. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du är då "en ung kvinna"?:-*

    På tal om status objekt som fungerar dåligt eller inte alls:

    Jag har några fickur från stormaktstiden tiden i Sverige, dessa anses vara status objekt, dock endast kända i mycket snäva kretsar.

    På sin tid ansågs de vara av toppkvalité, och håller än idag tiden med mycket bra noggrannhet - enligt dåtidens mått mätt, typ +/- någon timme/dag.

    Är det dit vi kommer om några hundra år med dagens flagship mobiler?
    Dvs samlarobjekt som inte går att använda praktiskt längre?

    Tål att fundera på. Jag har beskrivit Xiaomis "concept phone" Mi Mix som i första hand ett blivande samlarobjekt.
     
    Ploki och Kristy gillar detta.
  14. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version

    Philippe Starck on how bezel-less screens will be the end of phone design


    " But "it’s the right thing to do," says prolific designer

    That’s why we are really, with the telephone, in front of the end of dematerialisation. That means we go directly to bionics. Bionics is when the service — telephone, computer, anything — goes in your body. And in this case, there is no more design. The designer is your coach, is your dietician, but there is no more. For all intelligent human production, the designer will be dead very very very fast.

    That’s why today, the duty of an honest designer like me, with an honest company like Xiaomi, is to continue to make less and less until that will not be possible. [So] there is no answer today. We don’t need to make a difference. In Xiaomi products, final differences stay inside. The quality, the price — the price is less and less and less. That’s why it’s a difference — when you see that it’s half of the competitor, it’s a huge difference."
    .
     
    Oceanic gillar detta.
  15. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    70 bast fyllda. En kompis köpte en TAG Heuer ny för 1500 SEK 1975 sålde den för 85.000 för ett år sedan på auktion.
    I Kina är gammalt porslin extremt mycket dyrare än i EU.
    Så kanske en Xiaomi också får ett visst värde, men troligen finns inga batterier kvar på marknaden och alla frekvensband är sedan länge utbytta. Tjing
     
  16. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ha ha

    Bara att lägga ut på Tradera...
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Kanske ska skriva vad jag tycker eftersom jag har lagt en beställning på iPhone X som bekant kostar över 10 kkr, mer exakt 13195 kr.

    Jag förstod när jag följde alla ryktena att iPhone X skulle bli en svindyr iPhone och jag övervägde iPhone 8 Plus innan presentationen. Efter presentationen stod det dock klart att det var iPhone X jag ville ha. Jag visste sen tidigare att Plus-modellerna var för stora/breda för mina händer och sen fick iPhone X bättre kameror (bland annat).

    Hur försvarar jag priset? Tja, jag har pengarna (egentligen inte men ändå). Jag är faktiskt väldigt ekonomiskt prismedveten och vissa skulle kalla mig snål. Det folk glömmer är att jag väljer var jag lägger mina pengar. Ska man betala saker kontant som jag gör och köper dyra saker så får man ha en budget. Man kan inte köpa allt. Jag köper nästan aldrig kläder, skor, väskor, äter ute eller reser. Istället försöker jag köpa hem bra mat. Jag säger inte att mitt sätt är rätt för alla. Om man är intresserad av kläder och mode eller om man drömmer om att resa, så lägger man pengarna där istället. Jag blir dock irriterad när folk automatiskt tror att man har gott om pengar eftersom man köper EN dyr pryl. Man kanske ska kolla upp hur ofta man köper en dyr pryl.

    Betalade 15000 kr för min MacBook Pro 13 med Retina-skärm sommaren 2013 (ingick en Apple TV som jag sålde för 500 kr).

    Därefter har jag köpt på tok för många telefoner för jag har inte kunnat bestämma mig. iPhone 5, iPhone 5s, Nokia Lumia 1020, iPhone 6 Plus, iPhone 5c, iPhone 6s Plus och S7 edge. Jag är dock smart nog att sälja de så fort jag känner att det är fel och går därför med minsta möjliga förlust (förlust går man med oavsett, du får aldrig tillbaka nypriset).

    Jag har tröttnat på att byta telefon men nu vet jag att det är iPhone jag vill ha. Att köpa iPhone 8 Plus går inte eftersom anledningen till att jag sålde både 6 Plus och 6s Plus var storleken, det var mitt enda problem med dem. Det är också anledningen till att jag aldrig köpte 7 Plus eller den mindre 7. Jag har hela tiden känt att jag går miste om något om jag väljer den mindre modellen samtidigt som jag ogillar hur stor Plus-modellen är. Så iPhone X är svaret på mina önskningar, bortsett från priset men jag har redan förlorat pengar på mitt telefonbytande.

    Sist men inte minst vill jag tillägga att jag tycker iPhone X är lika användbar om inte mer än min dator som kostade mer. Jag älskar min dator men känner att jag kan göra mer med iPhone X. Jag kan surfa precis som jag gör övervägande del av min tid på min dator, jag kan videoredigera i exakt samma program (iMovie), jag har tillgång till användbara appar, jag kan fota och spela in i bra kvalité, lyssna på musik och den är alltid med mig. Därför väljer jag att lägga så mycket pengar på den, för den kompletterar min dator och ersätter en kamera för mig.

    Jag har övervägt att köpa en billigare iPhone och en kamera, men jag vet av tidigare erfarenheter att det är kameran som blir lidande när jag har tillgång till båda. Det spelar ingen roll hur bra eller bättre kameran är. Det är helt enkelt roligare och mer bekvämt att använda kameran i iPhone. Direkt efter att jag har fotat eller filmat kan jag redigera direkt i telefon och dela. När jag fotar eller spelar in med en kamera behöver jag först överföra till datorn, sen redigera och sen dela/ladda upp. Dessutom vet jag att det som gör bra bilder och filmer inte är kvalitén i första hand men innehållet, så man behöver inte ha världens bästa kamera/DSLR för att producera sevärt material.
     
    iterva, Mobik, Finskpinne och 2 andra gillar detta.
  18. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Bra skrivet! Jag skulle inte kunna motivera ett köp av telefon för +13k men det är roligt att höra att du verkligen kollar upp och vet vad du behöver och har användning för. Det är alltför många som bara köper för det är "nya, coola prylen" och sedan använder den till att bara ringa och surfa.
    Jag hoppas du kommer att trivas med telefonen och att den blir användbar för dig!
     
    Kristy och Droid55 gillar detta.
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är väl kul för de som har råd att köpa den "nya och coola prylen" men min uppfattning är att de flesta köper på delbetalning (abonnemang). Det är givetvis upp till var och en vad man vill göra (vissa kan ju faktiskt ha nytta av ett abonnemang), men det kan ändå vara bra att förstå hur mycket man faktiskt betalar. Själv gillar jag inte delbetalning/abonnemang eftersom det känns som att jag inte äger prylen. Dessutom vill jag undvika binda mig till en teleoperatör.

    När man tvingar sig själv att betala kontant så gör man mer genomtänkta köp. Egentligen samma med kontanter vs. betalkort trots att jag numera övergått till betalkort. Det är smidigt men det gäller att vara på sin vakt. Vägrar kredit också. Jag handlar inte för lånade pengar. När pengarna är slut är pengarna slut.
     
    Roggert, Kristy och RobotLee gillar detta.
  20. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Låter sunt, men en invändning. Kreditkort kan gynna dig.

    Jag har fått ihop 190k Eurobonus genom att använda kreditkort. Det tar mig typ vart jag vill i hela världen. Detta fick jag genom lite optimering av korten [emoji1417]

    Nu sitter jag ju inte redo för lyxfällan för de. Huvudsaken är att man betalar sin faktura varje månad [emoji1419]