Fråga: Vad är det jag behöver till min "smart" TV?

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av HasseY, 6 dec 2017.

  1. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Behöver råd om vad jag egentligen ska skaffa till TV:n.

    Jag köpte en LGs 4k smart TV förra året. Den klarar av en del med inget är riktigt bra när det gäller så kallad "smart" funktioner.

    Idag har vi en TV box från Telia som är kopplad till rountern via nätkabel. Ett LG-Hemmabio paket är ansluten till TV också. Jag har en Synology NAS som är kopplad till en rätt kraftig wifi-router från Linksys. Ha också en Chrome cast 1:e gen som jag inte vet vad jag ska ha det till. Sen har vi ett trådlöst tangentbord Logitech K400 som kanske kommer till någon användning.

    Det jag (egentligen min fru och barnen ;)) vill är att kunna

    * kolla på Youtube, Spotify och andra internet-kanaler för att titta på film od
    * streama från NAS:n och kolla på bilder/video är sparade i NAS:n
    * surfa på nätet
    * spela upp musik/video från mobilen
    * spela musik från NAS:n eller mobilen utan att slå på TV (vet inte om det går att fixa)

    Det känns som det inte är så mycket jag kräver :) att en HTPC kanske är överkill. Äppels lösningar vill jag inte ha då ingen hemma kör Äppels produkt. Mediespelare har jag mycket begränsad kunskap om.

    Det jag undrar är alltså vad jag ska skaffa mig. Det ska inte ta så mycket plats, och helst inte är för dyr:P

    Tack för era hjälp!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nvidia Shield TV har stöd för UHD med HDR och möter alla dina krav och mer därtill: https://www.nvidia.com/sv-se/shield/shield-tv/

    Eftersom den fungerar som en Chromecast kan du casta allting till TV:n oavsett enhet, men du kan också använda Shield TV för att spela upp alla tänkbara format i exempelvis Kodi eller Plex.

    Shield TV drar dessutom endast 6W vid streaming. Svårt att matcha det med en HTPC :)
     
    Last edited: 6 dec 2017
    HasseY gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har helt ärligt svårt att se mig själva utan en shield... den är verkligen ett måste...
    Jag kommer köpa shield 3, 4,5,6 och alla de som kommer också...
     
    HasseY gillar detta.
  4. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.

    Så Nvidia Shield är "the thing" :)

    Ha nu snabb-läst lite om Shield, både här på forumet och på nätet. Lite förvirrade blev jag faktiskt:(. Det finns Shield och Shield TV, är det någon skillnad mellan dem? Den handkontrolen (eller vad den nu heter, den som man spelar spel med), är den bara en extra option som man kan köpa till vilken Shield som helst? Sen finns det model 2015 och model 2017, men vad är den 4K Shield TV som Elgiganten säljer? Hos Prisjakt finns det en nVidia Shield Android TV 16GB V2, vilken version är den då?

    Edit: nu fattar jag att den på Elgiganten och den på Prisjakt är samma grej. Då måste de vara model 2017, eller hur?


    Utöver den fjärrkontrollen, behöver man ha en Shield-app på mobilen för att styra den?

    Som jag kan se finns det bara en HDMI plats på Shield, hur gör jag för att växla mellan streama musik till högtalararna och streama film till TV:n?

    Det blir lite mycket frågor på lågnivå ser jag :o, hoppas att ni har tålamod/tid att förklara för mig. TACK på förhand.
     
  5. Droid130

    Droid130 Guest

    Hej på er!
    Har läst lite då och då när man skriver om denna box,Nvidia.
    Jag själv har handhaft Android i ett antal år.Idag har jag tre boxar(i olika rum förstås),som fyller mina behov.2st Tronsmart Vega S95 Telos och en Vorke Z6 Plus,denna används mest!DTS,o.s.v.
    Två med kabel och en trådlöst!

    Jag streamar ISO(dvd,bluray)1080p,720p ifrån dator(och filer därunder)Kodi,IPTV,Spotify,Internetradio,Netflix,Viaplay och några andra Playappar.Och surf,Youtube,IPcam.Fjärrstyr även en dator via en box.På Vorke´n spelas det ibland med handkontroll.Pluggar in disk och kort om jag vill!
    Detta spelas upp på två st 32tums tv´n,en 65 tums och via en Optoma, på 92 tums duk.

    Undrar av nyfikenhet,vad är det som gör denna box så mycket bättre i dessa avseenden?

    Mvh
     
    Last edited by a moderator: 7 dec 2017
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja :)

    Den nya versionen slopade man minneskortläsaren på, men den är samtidigt mycket mindre. I övrigt är hårdvaran snarlik. Hade nog köpt 2017 års upplaga.

    Handkontrollen behöver du inte om du inte skall spela. Du kan även ansluta Xbox 360-kontroller eller dylikt om du har en dongle. (De är billigare).

    Nejdå, ingen fjärrkontroll är nödvändig i mobilen. Enheten fungerar helt fristående.
    Din receiver har inte HDMI pass-through? Det hade varit enklast. Du kan skaffa en HDMI-switch eller en USB-DAC, men sistnämnda kräver att du går in på en inställning i Shield TV varje gång för att växla ljudkälla.
     
    HasseY gillar detta.
  7. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tack för ett utförligt svaret.

    Det kanske finns HDMI pass-through, det är bara jag som inte är insatt i det hela. Ska hem och plugga manualen:)
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    om det inte finns så finns det billiga hdmi audio split att beställa från kina. kodi (som du kan köra på denna) klarar att köras utan tv igång, app (i telefon/platta) speglar alla media och annat du ser på tv:n så för ljud så klarar du dig med att titta på telefon/platta. om du inte vill ha telefon/platta så behöver du tv igång, nåt sätt att se vad du väljer behöver du ju.

    det finns också billigare alternativ till shield TV. Xiaomi MI Box 3 (international version) är väl den bästa. inte lika snabb och lite äldre androidTV version men klarar i stort sett samma som shield. androidtvappar och kodi.

    Själv använder jag ett tredje alternativ, en HTPC med Openelec (kodi) och en chromecast 2, bägge kopplade till en denonreciever och den till en 65" sonytv. Jag styr allt med en gammal HTCmobil som fjärr, inget simkort i och telefonen i flightmode så laddar jag varannan vecka. med denna setup streamar jag vad jag vill från webben och från min nas.
     
    HasseY gillar detta.
  9. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tack!

    Om jag förstår mig rätt så funkar HTC bara som en fjärr/styrenhet i ditt system. Det är HTPC själv som streamar från web:n och NAS:n.

    Men vad gör den denon recievern? Är det för TV inte har tillräckligt många HDMI ingångar?
     
  10. Droid130

    Droid130 Guest


    Ett bra alternativ!
    Men då kommer vi in på något ytterligare,Openelec.
    Ett billigare alt. till Nvidia är inte så svårt att namnge!

    Tror att "trådstartaren" vill ha något relativt enkelt!

    Ni som kör Nvidia!
    Vad kostar denna "box"idag?Inga tillbehör,bara "låda" det som behövs för att styra den?
    Kostar?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns naturligtvis mängder av billiga alterantiv till Nvidia, men har du använt en Mi Box bredvid Shield TV...så inser man snabbt att flytet i Mi Box:en är på gränsen till tillräckligt. Laddtider, buffringshastighet osv. är samtliga betydligt sämre på MI Box än Shield TV, och WiFi-delen/prestandan skall vi inte prata om. Min Mi Box pensionerade jag rätt kvickt. Mi Box har även sämre konfigurationsmöjligheter om man har ett hemmabiosystem.

    Det finns även boxar som inte kör Android TV, utan Android med diverse fulhack för att få apparna att lira bättre på storbild/köras i "plattläge", och som har diverse hemmansnickrade UI:n. Det är lite samma sak här; användarupplevelsen är inte riktigt jämförbar med Android TV och appar anpassade för Android TV.

    HTPC är alltid ett bra alternativ, men det är svårt att lira UHD vid 60FPS på dessa och hålla sig runt 5-6W, och de är inte riktigt lika "plug 'n play-vänliga" som Androiboxar/Android TV.
     
    Last edited: 7 dec 2017
    HasseY gillar detta.
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    htc är bara en fjärr till min HTPC, min Cromecast2, min denon och till tv (samt bluray). en universalfjärr helt enkelt.
    HTPC är där kraften finns, den läser filerna från Nas och spelar upp det via HDMI. för streaming från webben (netflix, youtube,) tycker jag cromecast2 är bättre, därför använder jag den till detta (även funktionen att kunna casta cromefönster från pc)

    Denonrecievern tar hand om allt ljud när jag aktiverar förstärkaren (DTS-HD, Dolby Atmos, DTS:X) samt skickar ljudet till det rum jag vill ha det i (HEOS). bilden skickas vidare till tv.
    med avslagen reciever så skickas ljud och bild direkt till tv. bra när man slötittar på nåt som inte behöver surround.
    min tv har en massa HDMI, jag använder bara en. om jag skulle ha allt inkopplat i tv måste man ju ha tv igång för att ljudet skall fungera, detta undviker jag igenom att koppla allt via recievern.
     
    HasseY gillar detta.
  13. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Då fattar jag:)

    Kan du avslöja vilken denonreciever du använder?
     
  14. Droid130

    Droid130 Guest

    Hej!

    Nej ,jag har inte använt den boxen(se ovan).

    Hej!

    Nej,den boxen använder jag ej(se ovan).
    Jag använder det jag skrev.
    Laddtider..om jag håller mig till "trådbundet",du hinner säga"ett" innan filmen startar!
    Buffring,har inget sådant!Inget du hinner se iallafall!

    Läs om vad jag använder!
    Fortfarande lite nyfiken vad en av dessa lådor kostar,som man kan styra och inte behöva köpa tillb. till för att använda!
     
    bernard gillar detta.
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    du har så rätt där, 6W förbrukning kan du glömma med htpc. snarare 100W! "plug 'n play-vänliga"? inte en chans att htpc är det. lira UHD vid 60FPS inga problem. Fördelen jag ser är att man kan ställa in och konfigurera dem exakt som man vill samt att du kan göra så mycket mer med dessa.

    Jag tror som du att trådskaparen söker något enkelt, då är shield en bra lösning. en mi box 3 en billigare men långsammare lösning (men inte mycket krångligare). en htpc har alltid varit för entusiasten.

    openelec behövs inte på mi box 3. samma kodi som fungerar på shield fungerar på mi box 3.
    openelec är dock bara en enkel linux med kodi som skal, klarar du kodi klarar du openelec.
     
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    har en denon 3310 sen länge men testar just nu (hemma) om det är värt pengarna med en uppdatering till en denon X3400 med HEOS till andra rum.
     
  17. Droid130

    Droid130 Guest


    Openelec..
    Att det inte behövs,det vet jag..därav kör jag det ej!
    Kör inte mi box..

    Hej!
    Att Openelec inte behövs,det vet jag..därav kör jag det ej!
     
  18. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    vi vet att du inte kör mi box.
    du behöver inte påpeka detta fler gånger.
    vi andra kan däremot fortsätta diskutera olika lösningar, däribland även MI BOX!
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men @HasseY@HasseY vad har du för receiver? Om du säger modellnamnet kan vi nog hjälpa dig klura ut om du kan koppla in vad för mediaspelare du nu tänker använda vidare till TV:n eller ej :)
     
    HasseY gillar detta.
  20. Droid130

    Droid130 Guest


    Hej!

    Påpeka?,ok.
    Å sen var det inte jag som stod fast vid den box du hade,utan Droidmin(ursäkta).
    Då föreslår jag:
    Vorke Z6 Plus,eller Tronsmart Vega S95 Telos.
    Totalkostnad för mig,ca: 1500 kr.
    Tre enheter totalt.

    Mvh
     
    Last edited by a moderator: 7 dec 2017